درحالی که روز گذشته خبر خوشحالی دانشجویان و کارمندان از پردیس همت دانشگاه علوم پزشکی تهران که اکنون به نام ایران خود برگشته، شنیده می شد، امروز دانشجویان از بلاتکلیفی خود گله کرده اند. هرچند وزیر به آنها ضمانت داده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ گزارش های مختلفی از تجمع آرام دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در همان پردیس همت دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است.

خبرگزاری ایسنا از این تجمع چنین نوشت: "جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز سه‌شنبه با تجمع در پردیس همت نسبت به سرنوشت و وضعیت تحصیلی خود با احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران ابراز نگرانی کردند. این دانشجویان که اکثرا ورودی 90 و 91 بودند و در زمان انتخاب رشته کنکور، پردیس همت دانشگاه علوم پزشکی تهران را برای تحصیل انتخاب کرده بودند، خواستار ادامه تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند.

یکی از دانشجویان ورودی سال 90 رشته پزشکی پردیس همت با بیان اینکه بنده ورودی دانشگاه تهران در سال 90 هستم و زمانی که این پردیس را برای تحصیل انتخاب کردم هیچ اسمی از دانشگاه ایران در دفترچه ذکر نشده بود، مدعی شد: در حال حاضر که دانشگاه علوم پزشکی ایران از دانشگاه تهران جدا شده است، مسئولان وزارت بهداشت اعلام می‌کنند که حق انتخاب دانشگاه را برای ادامه تحصیل داریم، این درحالی است که رییس دانشگاه تهران به دانشجویان عنوان کرده که دانشگاه تنها برای نصف ورودی‌های سال 90 ظرفیت دارد و برای مابقی به دلیل کمبود بودجه و امکانات ظرفیتی وجود ندارد.

به گفته این دانشجو، بیشتر دانشجویان ورودی سال 90 و 91 خواستار ادامه تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند، چرا که اکثر این دانشجویان با وجود آنکه می‌توانستند در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قبول شوند، اما دانشگاه تهران را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کردند و حالا نمی‌خواهیم به جای تهران در دانشگاه ایران ادامه تحصیل دهیم.

یکی دیگر از دانشجویان گفت: اگر دانشگاه علوم پزشکی تهران فضایی برای تحصیل ما ندارد، مشکل ما دانشجویان نیست چرا که ما این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌ایم و وظیفه دانشگاه است که بودجه و امکانات لازم را تامین کند.

همچنین یکی از دانشجویان ورودی سال 89 نیز با انتقاد از ادغام و احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران تنها در مدت سه سال، گفت: طی دو سه سال اخیری که دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران با یکدیگر ادغام شده بودند، تمام دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی ایران بنام دانشگاه تهران زده شد و حال که بحث احیا مطرح شده است، دانشگاه علوم پزشکی ایران سه سال عقب افتاده است، در طی این سه سال دانشجویان مقاله‌های بسیاری را نوشته‌اند که همه اینها بنام دانشگاه علوم پزشکی تهران ثبت شده‌ است.

همچنین خبرگزاری مهر از این تجمع نوشت: به دنبال احیای مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشجویان ورودی 90 و 91 دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشجویان ورودیهای قبل دانشگاه علوم پزشکی ایران امروز در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران خواستار پاسخ مسئولان نسبت به وضعیت آینده شان شده اند.

علی رغم اعلام مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر تعیین تکلیف دانشجویان و دادن اختیار به آنها برای انتخاب دانشگاه علوم پزشکی تهران یا ایران، دانشجویان برای این تصمیم مسئولان خواستار ضمانت اجرایی هستند و انتظار نشست پرسش و پاسخ با مسئولان را دارند تا ابهاماتشان برطرف شود.

اکثریت دانشجویان ورودی جدید که در زمان انتخاب رشته کنکور دانشگاه ایران منحل شده بود و اکنون دانشجوی پزشکی تهران هستند، اکنون بیشتر تمایل دارند در تهران باقی بمانند و نگران این هستند که به ناچار به دانشگاه ایران منتقل شوند.

از سوی دیگر دانشجویان سابق ایران که پس از تعطیلی دانشگاه ایران به تهران منتقل شدند، نیز عنوان می کنند که طی این 2 سال تمامی دستاوردهای تحقیقاتی و علمی ما به نام تهران ثبت شد و در حال حاضر نمی دانیم تکلیفمان چیست و به تصمیم مسئولان دیگر اعتمادی نداریم.

 

پاسخ وزیر به ابهام دانشجویان

اعتراض دانشجویان درحالی است که محمدحسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت امروز در حاشیه گردهمایی توسعه برنامه پزشک خانواده در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: دانشجویان کاملا اختیار دارند که دانشگاه خودشان را انتخاب کنند. دانشجویانی که برای تهران بودند بر اساس نمره خودشان دانشگاه اول کشور را انتخاب کرده اند. آنهایی که دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده اند، بر اساس منطق اگر بگویند برگردند، نباید شاکی باشند. ولی ما این حق را به آنها می دهیم که اگر می خواهند در دانشگاه علوم پزشکی تهران بمانند.

وزیر بهداشت درباره ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی تهران برای پذیرش دانشجویان پردیس همت نیز گفت: از آنجا که برخی امکانات دانشگاه علوم پزشکی تهران به دانشگاه علوم پزشکی ایران منتقل می‌شود، ممکن است امکانات محدود شود و دانشجویان مشکل پیدا کنند که این طبیعی است. اما بدانیم این موضوع را که دانشگاه تهران زمانی با امکانات کمتر تعداد دانشجویان بیشتری داشته است، بنابراین مشکلی پیش نخواهد آمد.

طریقت منفرد همچنین به استفاده از قانون دانشجوی میهمان برای کمبود امکانات اشاره کرد و گفت: این موضوع در تمام دنیا مرسوم است؛ یک موسسه آموزشی نیرو پذیرش می‌کند و از یک موسسه آموزشی دیگر کمک می‌گیرد در واقع از این موضوع هم می‌توانیم استفاده کنیم. همچنین دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان می‌کند که خوشحال است که دانشجوها سر جایشان باشند و در همان‌جا آموزش ببینند. دانشگاه علوم پزشکی ایران و اساتید آن دوست ندارند آموزش از آنها گرفته شود و با انگیزه کامل آموزش‌ها را ارائه خواهند داد.

وزیر بهداشت در ادامه از اعلام آمادگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای پذیرش دانشجویان تهران خبر داد و گفت: از لحاظ علمی و منطقی کوچک‌ترین نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: در مجموع امکانات دانشگاههای علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی بر اساس نیاز دانشجویان بدون مسائل بوروکراسی در اختیار آنها قرار می‌گیرد و اختیار انتخاب محل دانشگاه، با خود دانشجو خواهد بود و دانشگاه مورد وثوقشان، مدارکشان را ارائه خواهد داد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =