فارس نوشت:

دبیر ستاد هدفمندی‌یارانه‌ها از افزایش رفاه 80 درصد مردم کشور با اجرای هدفمندی یارانه ها خبر داد و گفت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گرچه پیشی‌بینی می‌شد نرخ تورم بین 12 تا 25 افزایش یابد اما بعد از گذشت یکسال این نرخ با 10 درصد افزایش به 19.8 درصد رسیده است.

 محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در همایش اولین سالگرد هدفمندی یارانه ها در حضور رئیس جمهور گزارش داد: اگر رشد مصرف حامل‌های انرژی به روال قبل از هدفمندی یارانه‌ها ادامه پیدا می‌کرد در افق 1404 مصرف حامل‌های انرژی بیش از تولید آن می‌شد و ناچار بودیم حجم عظیمی از بنزین وارد کشور کنیم و به بزرگترین واردکننده بنزین تبدیل می‌شدیم.
وی افزود: سالانه 10 درصد رشد مصرف بنزین در کشور وجود داشت که اگر روند گذشته ادامه پیدا می‌کرد مصرف بنزین باید به 119 میلیون لیتر در روز می‌رسید در حالی که سال 86 حدود 7.5 میلیون خودرو و 5.2 میلیون دستگاه موتورسیلکت در کشور وجود داشت که در سال جاری 12.5 میلیون خودرو و 8 میلیون موتورسیکلت وجود دارد اما در عین حال 44 میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش یافته است.
فرزین افزود: برای اصلاح قیمت‌ها 80 سناریو در نظر گرفته شده بود که در حال حاضر با اجرای این قانون در بخش بنزین 6 درصد و در نفت و گاز 10 درصد و در نفت کوره 36 درصد کاهش مصرف پدید آمده است.
دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه تراز گاز در کشور قبل از یارانه‌‌ها منفی بود و نیاز کشور بیش از تولید داخل بود گفت: بعد از هدفمندی‌یارانه‌ها مصرف گاز خانگی کم و مصرف گاز کارخانه‌ها افزایش پیدا کرد و در بخش نفت کوره نیز کارگاه‌ها تبدیل به گازسوز شدند.
وی افزود: در مدت اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها حدود 1.4 میلیون مشترک خانگی و تجاری به مصرف گاز اضافه شد در عین حال رشد مصرف 38 صدم درصد کاهش یافت در حالی که سالهای قبل از اجرای قانون سالانه 8 درصد افزایش می‌یافت.
فرزین افزود: در بخش گندم 26 درصد کاهش مصرف گندم به چشم می‌خورد که عمده آن ناشی از کاهش قاچاق گندم است و منافع آن نصیب اقتصاد کشور شده است.
دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها افزود: قیمت حامل‌های انرژی طبق قانون باید به 90درصد فوب خلیج فارس می‌رسید که در حال حاضر هزینه سبد مصرف انرژی براساس فوب خلیج فارس 100 دلار است در حالی که قیمت متوسط سبد انرژی در کشور 32 تا 34 دلار برآورد می‌شود و شیب انتخاب شده باعث صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی شد.
فرزین در مورد آثار رفاهی طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: یارانه نقدی به صورت مساوی بین مردم توزیع شد البته  از دو طریق خوشه‌بندی و جغرافیایی قصد بر این بود که خانواده‌های پردرآمد از دریافت یارانه‌ها حذف شوند اما در نهایت با خوداظهاری 10 میلیون نفر انصراف دادند اما بعدا تعدادی از آنها اضافه شدند.
وی گفت: در گروه اول درآمدی جامعه که 320 هزار تومان درآمد دارند اگر یک خانوار 4 نفری 182 هزار تومان یارانه دریافت کند 56 درصد از درآمد خانوار حمایت و افزایش می‌یابد اما در گروه پردرآمد اگر همین یارانه دریافت شود تنها 5 درصد به درآمد خانوار اضافه شده است.
وی با بیان اینکه عدالت از شاه‌بیت‌های هدفمندی‌یارانه‌ها بود گفت: قبل از اجرای این طرح اکثر کارشناسان اعتقاد داشتند یارانه‌های بیشتری به افراد پردرآمد جامعه تعلق می گرفت اما با اجرای قانون هدفمندی سهم 40 درصد جامعه با درآمدهای پایین افزایش پیدا کرد و برعکس سهم 20 درصد افراد پردرآمد جامعه در این مدت کاهش یافته که در واقع عدالت تا حدی ایجاد شده است.
وی تاکید کرد: وضعیت دهک‌های درآمدی در جامعه شهری بهتر شده و ضریب جینی بهبود یافته است و در جامعه روستایی وضعیت درآمدی دهک‌ها افزایش یافته و 40 درصد جامعه از لحاظ رفاهی وضع بهتری پیدا کرده‌اند و همچنین مطالعات نشان می‌دهد 80 درصد جامعه ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها رفاه بهتری پیدا کرده‌اند و ضریب جینی نیز بهتر شده است.
فرزین افزود: برای بررسی آثار هدفمندی یارانه‌ها در شرکت‌ها 211 شرکت بورسی در نظر گرفته شد که 15 درصد ارزش تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند که بعد از اجرای این قانون سهم فروش آنها 27 درصد و سود آنها 11 درصد رشد کرده است. همچنین در 6 ماهه اول در 26 گروه صنعتی 17 گروه رشد خالص داشته و 65 درصد شرکتها رشد کرده‌اند، 76 درصد از شرکت‌ها رشد سود بیش از رشد فروش و در 23 درصد شرکت‌ها نیز رشد فروش بهتر از رشد سود بوده است.
دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه در ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها شاخص بورس 18 هزار واحد بود کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند این رقم 4 هزار واحد کاهش یابد اما امروز شاخص کل بورس 24 هزار واحد رسیده که نشان از رشد 30 درصدی شاخص دارد.
فرزین افزود: تحلیل بر این است که قیمت انرژی در دنیا گران شده بنابراین قیمت محصولات فولاد و پتروشیمی افزایش یافته و در نتیجه درعملکرد شرکتهای بورسی تاثیر گذاشته است.
وی در مورد تورم هدفمندی یارانه‌ها گفت: برخی افراد قبل از اجرای قانون تورم 50 تا 60 درصد و برخی نیز تا 500 درصد پیش‌بینی کرده بودند اما در دولت اعتقاد بر این بود که تورم هدفمندی 10 تا 11 و حداکثر 25 درصد خواهد بود.
دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد: موقعی که هدفمندی یارانه‌ها شروع شد تورم نقطه به نقطه 10 درصد بود اما با اجرای قانون این تورم تا خرداد ماه افزایش یافت و کم‌کم تثبیت شد و در آبان سال جاری به 19.8 درصد رسیده است.
وی گفت: اگر شوک وارد اقتصاد نشود پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تورم به 26 درصد برسد.
فرزین در مورد واردات و صادرات گفت: قیمت واردات 36 درصد افزایش یافته و در عین حال ارزش صادرات غیرنفتی 17.2 درصد افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: تجارت خارجی پارسال تحت تاثیر تحریم بود اما حجم واردات 25 درصد کاهش یافته و ارزش واردات 26 درصد رشد کرده است. در حالی که قیمت هر تن کالای وارداتی 36.9 درصد اضافه شده است.
وی افزود: رشد تولید محصولات پتروشیمی با اجرای هدفمندی یارانه‌ها 11.8 درصد، فولاد 11.5 درصد، سیمان 16.7 درصد، کلینکر 13 درصد، و آلومینیوم 1.5 درصد و سنگ آهن  13 درصد رشد کرده است.
/3131

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    46 2
    رفاه 80 % !کدام رفاه ؟
    • ارش IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
      0 0
      فرزين بايد رييس بانك مركزي شود
  • بدون نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    19 1
    شما رفاه را خیلی کوتاه مدت می بینید. هدفمندی تنها مسئله ای را که در خود نداشت هدفمندی بود.
  • بدون نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    22 2
    اخه از كدوم رفاه صحبت مي كني همون رفاهي كه حتي نان و تخم مرغ هم از گلوي ملت گرفته شد و جوان بي كار دلش به اين خوش بود كه با ماشين كار ميكنه و زندگيش رو ميچرخونه كه همون هم به خاطر قيمت بنزين از دستش رفت ؟
  • بدون نام IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    13 2
    بله کاملا درست است سبزی خورن الان کیلوئی 1800 تومن شده تخم مرغ هم معمولی 3400 تومن و تاریخ دار 4700 تومن همان تخم مرغ که قبل از هدفمندی کیلوئی 2200 تا 2800 تومن بوده این دقیقا 19 درصد تورم است !!!
  • فهیمه ف ک IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    11 1
    فروشگاه رفاه رو میگه!!! زود جوش نیارید!!
  • حسام IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    2 1
    فرزین جان! هدفمندی شما که باعث افزایش قیمت آب، برق، گاز، تلفن، تاکسی، اتوبوس، هواپیما، تخم مرغ، سبزی، شیر، دیه، آجیل، میوه، نان، دلار، سکه و هزاران کالا و خدمات دیگر شده است. لطفا رفاه را معنی کنید ما هم یاد بگیریم.
  • ارمين IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    0 3
    اقاي دكترفرزين بود كه به داد اقتصاد كشور رسيد
  • بدون نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    1 0
    كلمات لغت معني را عوض كرده اند
  • ارژنگ IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    0 2
    سیاست های اقتصادی محمود احمدی نژاد ستودنی است. تشکر و خسته نباشید به رئیس و همکاران زحمتکش دستگاه اجرایی کشور
  • جواد IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    0 0
    سقف بالا سرم ترک خورد .تا اونم چه ترکی