دولت با صنف چاپ موازی کاری و رقابت می کند و خیلی از کارگاه‌ها رو به تعطیلی می‌روند.

احمد ابوالحسني، نايب رييس صنف ليتوگراف تهران و عضو هيات مديره هجدهمين نمايشگاه بين المللي چاپ بسته بندي و ماشين آلات وابسته در گفتگو با خبرآنلاین به تشريح وضعيت صنف چاپ پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و گشترش تحريم ها پرداخت.وي ورود محصولات چاپي از خارج به خصوص كشور چين و همچنين تاسيس پي در پي چاپخانه هاي دولتي و عدم حمايت دولت از صنعت چاپ پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها را عمده ترين مسايل پيش روي اين صنعت مي داند.اين مصاحبه را در ادامه مرور كنيد:
 
*‌ آقای احمد ابولحسنی  اجرای قانون هدفمند كردن يارانه‌ها چه تاثیراتی بر صنعت چاپ داشته است؟
 چه درمراحل  پيش از چاپ و چه در مراحل بعد از چاپ هزينه‌ها حداقل‌ هفت، تا هشت برابر شده است. دولت از روزي كه گفت قانون هدفمندی يارانه‌ها را پياده می كند قرار بر اين بود كه بسته‌هاي حمايتي به توليد‌كنندگان بدهد ، مي‌توانم به جرأت بگويم كه به صنف چاپ يك ريال هم نداده كه هيچ، فقط معضل و مشكل درست كرده و هزينه را برده‌ و بازار كارمان  را ضعيف کرده ،خيلي از كارگاه‌ها رو به  تعطيلي مي‌روند، يا اينكه مشكل دارند و نیروهای خود را تعديل می کنند. نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها  ضررهای زیادی به ما  زده و هيچ كس هم جوابگو نيست، همه چيز فقط در حد شعار است، هيچ برنامه‌اي هم ندارند، فقط يك برنامه‌اي گذاشته‌اند كه مردم طبقه مستضعف يك پولي بگیرند كه آن را هم اگر بخواهيد بررسی کنیم می بینیم آنها هم دارند ضرر مي‌كنند. يعني جنس را گران‌تر مي‌خرند، یعنی در واقع یک سياست اشتباه است كه  در پیش گرفتند.
 
* عمده‌ترين مشكلات و مطالبات صنعت چاپ چیست؟
 صنعت چاپ صنعتي است كه از نظر درآمد براي دولت خيلي مي‌تواند مفيد باشد، چون اساس جمهوري اسلامي بر مسائل فرهنگي است و چاپ در مسائل فرهنگي خيلي مي‌تواند مفيد باشد و حرف‌ها براي گفتن دارد، ولي در عين حال صنعتي است كه سرمايه‌ زيادي مي‌خواهد. در كل دنيا اين صنعت اگر از طريق دولت، حمايت نشود، نمي‌تواند رشد داشته کند، اينجا هم حمايت نمي‌كنند، دولت اصلا از اين صنف و صنعت حمايت نمي‌كند، چاپ مي‌تواند هم از نظر اشتغالزايي، هم از نظر تبليغات فرهنگي برای نظام مفید باشد. شما سر هر سفره‌اي كه برويد، به هر خانه‌اي كه برويد، سر هر کاری كه باشيد، چه بخواهيد چه نخواهيد با صنعت چاپ در تماس هستيد. پس گزینه خوبی برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی است ،الان یکی از مشکلات کشور اشتغال‌ است، خوب اين پول‌هايي كه اين همه اين طرف و آن طرف خرج كردند، وام‌هاي بي‌فايده، وام‌هاي كم سودبازده، كه اين همه دادند اگر همين‌ها را مي‌آوردند و به اين صنعت تزريق مي‌كردند آن دو ميليون شغل را ایجاد می کردند .
 
وعده معافیت مالیاتی که به صنف چاپ داده بودند آیا عملی شد؟
خیر،پارسال رئیس کمیسون اقتصادی مجلس که به بازدید ازنمایشگاه صنعت چاپ آمده بودند ، همان موقع قصد با رياست‌جمهوري و هيات همراه وی قصد سفر به ترکیه را داشتند آنجا خيلي‌ هم با عجله گفتند ببينيد ما الان در تعطيلات تابستاني هستيم، الان دارم مي‌روم تركيه، برگشتم اولين جلسه كميسيون اقتصادي مجلس در رابطه با صنف شماست، جالب اينجاست كه تا اين ساعت هیچ خبری از این جلسه نشده است.
 
* خوب، خودتان هم پيگيري نكرديد؟
ما از طرف اتحاديه چاپخانه‌داران پيگير شديم، ولي جوابي که نمي‌دهند، چرا؟ چون اصلا در بودجه و در برنامه برای صنعت چاپ ردیف و بودجه ای در نظر گرفته نشده است، كميسيون اقتصادي اگر بخواهد كاري انجام بدهد بايد در لایحه بودجه این کار را بکند،من در تعجبم که صنعت به این مهمی را در بودجه نادیده گرفته اند ما بايد ديدمان عوض شود.
 
همکاری بانک ها برای پرداخت وام خوب است؟
پدر آدم‌ را در مي‌آورد تا مبلغ کمی را وام بدهند. بايد هفت‌خان رستم را رد كني، 10 سند ملك بياوريد و 10 نفر بيايند و سفته امضا كنند و ...، اين پروسه‌اي خیلی طولانی است  تازه بعد از آن باید پروسه خرید ماشین را شروع کنیم ،مشخص است که نمی توانیم از عهده پرداخت اقساط  ماشيني که با وام 25 درصد  سود خریدیم ، برآییم. طرف اگر سرمايه‌اي هم جمع كرده همه آن سرمايه به باد مي‌رود، خب اينها بايد بيايند وام‌هاي 3 درصد تا4 درصد آن هم با مدت طولاني به ما بدهند تا بتوانیم کاری را پیش ببریم ،اين‌طوري اين صنعت مي‌تواند رشد پيدا كند.
 
* پس الان تعامل‌تان با بانك‌ها خوب نيست
اصلا خوب نيست، چون بانك فقط به شخصي وام مي‌دهد كه خودش اعتبار داشته باشد، يك ماشين مگر چقدر مي‌تواند سود بدهد،که ما 25 درصد به بانک سود بدهیم.یعنی ما باید با ماشینی که می خریم  7 ـ 8 سال بايد براي بانك كار كنیم، بعد از 7 ـ 8  هم عمر ماشین تمام شده و بايد يك ماشين ديگر بخريد، یعنی شما مي‌شويد كارمند بانك، اين كه نشد حمايت.
 
* برای مقابله با تحریم ها و کم کردن آثار هدفمندی یارانه ها چه اقداماتی را انجام داده اید ؟
 هيچ كاري نمي‌توانيم انجام بدهيم، ما فقط صنف‌مان را دعوت به صبر كرده‌ايم در اين يك سال و خورده‌اي ما سنگ زيرين دولت شده‌ايم ، ولي دولت هيچ قدمی براي اين صنف بر نداشته است، ما الان هم به صنفانمان بدهكاريم واحساس شرمندگي مي‌كنيم كه نتوانسته‌ايم هيچ كاري انجام بدهيم.
 
* آقای ابولحسنی طبق آمار در حال حاظر واردات 3 برار صادرات است این چه تاثیری بر کار شما داشته ؟ آیا به دولت اعتراضي كردید؟
 ما هم به ارشاد مراجعه و اعتراض كرده‌ايم و هم در مطبوعات انتقاد خود را به گوش دولت‌مردان‌مان رسانده ایم، ولی هيچ عكس‌العمل نشان نداده‌اند .واردات کالاهای چینی ضربه زیادی به بازار و به کار ما زده است کار به جایی رسیده که حتی سررسيد و یا  قرآن‌مان را هم از چين وارد مي‌کنند، دولت نه به فکر اقتصاد مملکت است نه به فکر مسائل مذهبي‌مان، الان حتي تسبیح را هم كه اينجا توليد مي‌كرديم، از چين وارد مي‌شود، ما خودمان پس چه داريم، مگر این جنس های وارداتی چینی را بدون حمایت مسئولان می شود وارد کرد؟ خيلي از مسئولان پشت اين قضايا هستند و گرنه نمي‌توانند وارد كنند. دولت به جاي اينكه از توليد‌كننده حمايت كند، از واردكننده حمايت مي‌كند.
 
* اين را هم به خاطر مسائل سياسي مي‌دانيد؟
بله،دولت الان چند كار موازي انجام مي‌دهد ، يكي چاپخانه‌هاي دولتي است كه در مقابل صنف چاپخانه‌ داران قرار داده و دیگری واردات کالاهای چاپی که برای ما تبدیل به یک معضل شده ، ما سنگ صبور دولت شده‌ايم و داريم صنف‌مان را به آرامش و خودداري دعوت می کنیم تا  از يك سري مشکلات جلوگیری کنیم، دوست داريم دولت هم غمخوار اين صنف باشند و كمك كنند مشكلات حل شود.
 
اگر بخواهید مقایسه ای بین نمایشگاه بین المللی چاپ امسال و سال گذشته داشته باشید تا این لحظه استقبال از نمایشگاه چطور بوده است؟
 اگر امسال را بخواهيم با پارسال مقايسه كنيم از نظر فروش غرفه و متقاضي براي نمايشگاه امسال خيلي بيشتر از سال قبل بوده، به گونه‌اي كه پارسال تقريباً يكي از سالن‌هايمان خالي بود، امسال  يك سالن هم اضافه كرديم، باز هم متقاضي داريم اما  سال گذشته تعداد متقاضی کمتر بود که   دو علت داشته یکی کم بودن فاصله زمانی نمایشگاه هفدهم كه باعث شد بسیاری از شرکت ها  نتوانند درنمایشگاه حضور یابند،كه شركت‌هاي خارجي بيشتر با اين مشكل مواجه بودند ، چون به دلیل تفاوت در آغاز و پایان سال ایرانی با سال میلادی ،آنها نمی توانستند در يك سال كاري در دو نمايشگاه شرکت کنند و از نظر اقتصادی توجيهي  براي‌ این کار وجود نداشت . ولي خب امسال  بین نمایشگاه هجدهم با دوره هفدهم متقاضي نمایشگاه بیشتر بود و افرادي  زیادی ثبت‌نام كرده‌‌اند.كه این امری مثبت بود.
 اما مشکل سال گذشته درمورد نبودن دستگاه های چاپ در نمایشگاه امسال نيز هنوز وجود دارد، امسال هم دستگاه چاپ در نمایشگاه نيست، اين يك مشكل و معضلي است كه حل نشده، چون مديران مسئول در دولت برای  اين قضيه هيچ تلاشی نمی کنند ، نمايشگاه بين المللي  فقط به پولی که باید از غرفه داران بگیرد فکر می کند.
 به این فكر نمی کنند که نمايشگاه چه بازدهي مي‌تواند براي مملكت وفعالان اقتصادي داشته باشد، بر خلاف كشورهاي ديگر، من خودم نمايشگاه چين بودم و از آنجا با خيلي از مسائل‌شان از نزدیک برخورد داشتم، آنها براي همه کارهای‌شان برنامه دارند، دولت برای حمایت از توليد كنندگان و توسعه بازار جهاني‌اش برنامه دارد ، آن وقت در ایران يك كسي كه مي‌خواهد  كارخانه بزند به هر دليلي اگر بخواهد رقابت كند، مي‌گويند كه بودجه ندارند.
  به محض اينكه كسي مي‌خواهد پيشرفت كند، دارايي، بيمه، مسائل جانبي اينقدر برایش دردسر درست مي‌كنند كه رشد نكند، براي نمايشگاه‌مان هم برنامه نداريم، برای همین هم اهمیتی به وارد  کردن دستگاه های چاپ برای نمایشگاه نمی دهیم.
ماشين چاپ كه يك ماشين قندخردكني نيست، يك دستگاه توليد قوطي نيست، اين حداقل 4 روز، 5 روز، برا ی نسبش زمان لازم است،  بايد مسئله برق، رطوبت هوا در نمایشگاه رعایت شود تا شرکت ها حاظر به آوردن ماشینهای چاپ در نمایشگاه شوند. بعد از اتمام نمایشگاه حداقل 5، 6 روز طول مي‌كشد كه اين را باز كنند، نمايشگاه مي‌گويد، نه من دو روز قبل از نمايشگاه به شما غرفه مي‌دهم 2 روز بعد هم بايد جمع كنيد و برويد، براي من مهم نيست كه تو مي‌خواهي ماشين چاپ بياوري يا نياوري، خب نياور. اينها مشكلاتی است كه صنعت چاپ با آن رو به رو است .
 
* پس امكان ورود تكنولوژي روز دنيا را به نمايشگاه نداريم؟
 خیر
 
* تحريم های صورت گرفته علیه ایران در برگزاری نمایشگاه چه تاثیری داشته است؟
 ما سالهاست که تحريم بوديم و الان يك مقدار شدت پيدا كرده است ، در برگزاری نمایشگاه مشكلي كه براي ما پيش آمده اين است كه يكسري از شركت‌ها نمي‌توانند بيايند، چون در مرزهای کشورشان  كشتي را براي بازديد نگه داشتند، و یک عده‌اي هم براي حمايت از سياست‌هاي خودشان  و کشورشان ارتباط مالي  با ایران را قطع کرده اند.
/3131
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =