۰ نفر
۲۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۴

گپ کوتاه خبرآنلاین با محمد بهزاد معاون وزیر نیرو در امور برق در خصوص دستاوردهای نشست مشترک عالی همکاری های اقتصادی ایران و عراق

 آذرجزایری: رژیم دیکتاتوری صدام سقوط کرد و عراق رنگ و شکلی دیگر به خود گرفت.همان زمان بود که کارشناسان اقتصادی شروع به تحلیل اوضاع و احوال این کشور پس از برکناری دیکتاتور این کشور کردند.رسانه های ایرانی نیز با انتشار این اخبار همواره سعی داشتند مسوولان را مجاب کنند که باید با تفکری ویژه و نگاهی جدید از فرصت به دست آمده در عراق استفاده شود و بتوان از این طریق علاوه بر تعامل مثبت میان بخش خصوصی تعاملات اقتصادی را افزایش داد.تعاملاتی که بواسطه همسایه بودن و خط مرزی می توانست در قالب صادرات برق و توسعه میادین مشترک نفتی آغاز شود و به ریز تعاملات اقتصادی دو کشور نفوذ کند.

این در حالی است که پس از گذشت چند سال امروز فرصت ایرانی ها از دست رفته است.میادین مشترک بلاتکلیفند.عراقی ها با وجود حضور شرکت های بزرگ خصوصی آمریکا و کشورهای غربی رغبتی برای بازی دادن بخش خصوصی ایران ندارند.در یک کلام فرصت ها را از دست دادیم. چهارشنبه هفته گذشته نیز یک نشست مشترک عالی همکاری های اقتصادی ایران و عراق به ریاست رحیمی معاون اول رئیس جمهور در عراق برگزارشد و البته اغلب دستاوردها در بخش های فرهنگی و معنوی بود.اخبار زیادی از تعاملات اقتصادی و تفاهمات این نشست به گوش نرسید.شاید همین باعث شد که به سراغ یکی از همراهان این تیم که البته از جنس اقتصاد بود برویم و بپرسیم که دستاورد این سفر برای بخشی از اقتصاد کشور چه بوده است؟

مشروح این گپ کوتاه با محمد بهزادمعاون وزیر نیرو دراموربرق را درادامه می خوانید:

دستاورد برقی ها در این نشست چه بوده است؟

سه دستاور اساسی این نشست برای ما داشت.ابتدا افزایش صادرات برق ایران به عراق،تعاملات بیشتر بخش خصوصی ایران در این کشور و در نهایت مذاکره برای سرعت بخشیدن به پرداخت هزینه صادرات برق به این کشور!

در مورد دستاورد اولتان در خصوص افزایش میزان صادرات برق بیشتر توضیح دهید؟

عراقی ها درخواست داشتند میزان صادرات برق به این کشور را افزایش دهیم.قراربود ما با افتتاح خط انتقال 400 کیلو ولت کرخه - العماره میزان صادرات برق به این کشور را به هزار مگاوات افزایش بدهیم که با تقاضای این دوستان قرارشد به هزار و 150 مگاوات افزایش یابد.

در حال حاضر چه میزان برق به این کشور صادر می شود؟

750 مگاوات ساعت! البته در برخی از مواقع این میزان تا 800 تا 900 مگاوات ساعت هم افزایش یافته است.

خط انتقال 400 کیلوولت کرخه-العماره چه زمانی به بهره برداری می رسد؟

مرداد امسال

درآمد ناشی از این میزان صادرات برق به این کشور درهر ماه چقدر است؟

30 میلیون دلار در هر ماه

از سرعت بخشیدن به پرداخت هزینه برق گفتید. مشکلی در پرداخت ها وجود دارد؟

نه به هیچ وجه؛مشکلی وجود ندارد اما قرارشده نسبت به گذشته زمان کوتاهتری برای پرداخت هزینه صادرات صرف شود.

برای حضور بیشتر خصوصی های برقی در عراق چه کردید؟

قرارشد بخش خصوصی ایرانی ظرف دو تا سه سال آینده حدود 5 هزار مگاوات نیروگاه در این کشور نصب کند.

پس برای پیمانکاران بخش خطوط انتقال و توزیع و ... کار جدی صورت نگرفته است.

نه توافقاتی هم برای بخش های شبکه برق،انتقال و توزیع هم صورت گرفته است و قراراست تعاملات دو کشور در این بخش نیز افزایش یابد.

خبر دیگری نبود؟

نه منتظریم تا وزیر نفت عراق که در این نشست ابراز تمایل برای حضور در ایران را داشت به تهران بیاید و در این نشست تفاهم نامه هایی را به امضاء برسانیم.باید برای خبر بیشتر تا زمان حضور این مسوول عراقی در ایران صبرکنیم.

/22131

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =