مدیرعامل توانیر گفت: قیمت تمام شده برق بین 90 تا 100 تومان است که این امر به سوخت و شرایط نیروگاه‌ها بستگی دارد.

 همایون حائری امروز در نشستی اعلام کرد:‌ البته قیمت تمام شده برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر بالاتر از این مقدار و بین دو تا چهار برابر نیروگاه‌های فعلی است.

وی خاطرنشان کرد: از طریق کابل دریایی نیز قصد داریم به کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون امارات، قطر، کویت، بحرین وصل شویم؛ ضمن اینکه به کشورهای آفریقایی نیز برق صادر کنیم.

وی همچنین  از اختلاف 2 هزار مگاواتی پیک روز با شب خبرداد و گفت: در حال حاضر علیرغم گرمای تابستانی و استفاده مردم از تجهیزات سرمایشی، شبکه برق کشور 2 هزار مگاوات ذخیره دارد و جای نگرانی نیست.

همایون حائری در نشست امروز خود با خبرنگاران با اشاره به پیشی‌گرفتن پیک روز از شب در دو سال گذشته گفت: در سال 86 پیک شب نسبت به پیک روز 6 هزار مگاوات بیشتر بود، اما از سال 87 پیک روز از شب پیشی گرفت؛ به نحوی که پیک شب در این سال 33 هزار و 847 مگاوات و پیک روز 35 هزار و 795 مگاوات بوده است.

مدیرعامل توانیر افزود: سال 89 شرایط حادتر از سالهای گذشته بود و اختلاف پیک شب و روز منفی شد، به این معنا که پیک شب 40 هزار و 110 مگاوات و پیک روز 41 هزار مگاوات رقم زده شد، این در حالی است که تا امروز، پیک روز عدد 39 هزار و 120 مگاوات و پیک شب 37 هزار و 198 مگاوات را نشان می‌دهد.

وی عمده دلیل پیشی‌گرفتن پیک روز از شب را سیستم‌های سرمایشی دانست و خاطرنشان کرد: البته با عملیاتی که بر روی مدیریت مصرف در بخش خانگی و تجاری صورت گرفته، لامپهای التهابی با لامپهای کم‌مصرف جایگزین شده‌اند و همین امر اتفاق کاهش پیک شب را رقم زده است.

حائری همچنین در مورد میزان ذخیره شبکه برق کشور در شرایط فعلی تصریح کرد: هم اکنون رقم مناسبی در شبکه برق کشور ذخیره شده است؛ به نحوی که میزان ذخیره شبکه برق کشور به صورت معمول 2 هزار مگاوات است، این درحالی است که در روزهای اوج گرما به سر می‌بریم.

وی در بر واگذاری تعدادی از نیروگاهها به منظور هزینه‌کرد منابع مالی آنها در پروژه‌هایی همچون کاهش تلفات و افزایش راندمان نیروگاهی کشور گفت: این کار هنوز به صورت کامل انجام نشده است، اما در مرحله اجرایی به سر می‌برد، این درحالی است که در شرایط کنونی حدود 17 هزار و 800مگاوات نیروگاه خصوصی در کشور وجود دارد و حدود 40 درصد از واحدهای حرارتی کشور، در دست بخش خصوصی است.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: امیدواریم بتوانیم سهم بخش خصوصی در تولید برق کشور را تا پایان سال به 26 هزار مگاوات برسانیم. البته مراحل واگذاری نیروگاهها نیز صورت گرفته است که متاسفانه منابع مالی حاصل از آن، هنوز به توانیر داده نشده است.

حائری همچنین در مورد تبادلات برق ایران با کشورهای همسایه نیز گفت: ایران هم اکنون محوریت تبادل برق در منطقه را به عهده دارد و با کل کشورهای هم مرز خود تبادل برق دارد، به نحوی که هم اکنون به ترکیه 200 مگاوات، به ترکمنستان 150 مگاوات، ازبکستان 350 مگاوات، ارمنستان 250 مگاوات، افغانستان 50 مگاوات، پاکستان 40 مگاوات تبادل برق دارد.

وی اظهار داشت: تبادلات برق ایران در سال 89 نسبت به سال 88 از رشد 25 درصدی برخوردار بوده است ضمن اینکه در برنامه است که این رشد به 50 درصد برسد.

حائری خاطرنشان کرد: قصد داریم در آینده تبادلات برق با کشورهای عربی را به 1500 مگاوات، با ترکیه به 1000 مگاوات و با هند و پاکستان به 6 هزار مگاوات برسانیم.

/22131

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    سرمایه گذاری در این زمینه بهتر از صادرات نفت است.
  • رضا IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    شما كه مرتبا اعلام مي كنيد صرفه جوئي كنيدمشكل توزيع برق داريم كمبود داريم حالا صحبت ازصادرات برق به ديگر كشورها حتي تا آفريقا مي كنيد كدام را باور كنيم؟!