27 آبان ماه شورای حکام آژانس بین​المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را علیه برنامه هسته‌ای ایران صادر کرد.

سید صادق روحانی: در همان روز و در نیویورک مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم در قطعنامه‌ای ابران را به خاطر سناریوی آمریکایی ترور سفیر عربستان سعودی محکوم کرد. تصویب این دو قطعنامه در رسانه‌های داخلی انعکاس پررنگی داشت. دو عنصر در تیتر اکثر خبرگزاری های و پایگاه های خبری وجود داشت. این قطعنامه اولا ضد ایرانی و ثانیا بدون اجماع تصویب شده است.
هرچه مانع تراشی در راه فعالیت های هسته ای  ایران و روا داشتن اتهامات بی اساس به کشورمان، بدون اجماع جهانی است؛ در عوض محکوم کردن این اقدامات در داخل کشورمان، با اجماعی همه جانبه انجام می شود. از مواضع علی اصغر سلطانیه، نماینده دائمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و خزایی نماینده ایران در سازمان ملل در مأیوس کننده خواندن این رویکرد های بین المللی تا اظهارات وزیر امورخارجه، روسای سه قوه و نمایندگان مجلس. وجه مشترک این اظهارنظرها، بی اساس خواندن سناریو سازی های آمریکا، تلاش بی فایده و صوری برای غیرصلح آمیزخواندن فعالیت های هسته ای ایران، بی اثر خواندن تحریم ها و فشارهای بین المللی بر ایران، انزوای آمریکا در اثر عدم اجماع جهانی برای خواسته های ضد ایرانی اش و ... بود.
برخی از سیاسیون با استناد به آرای قطعنامه و برخی دیگر با استناد به محتوای آن معتقدند که این قطعنامه در حقیقت یک شکست برای آمریکاست و هیچ نکته جدیدی نسبت به قطعنامه های قبلی ندارد. بدون اجماع بودن این قطعنامه هم دلیل دیگری بر انزوای آمریکا و متحدانش دانسته شده است.
در سوی دیگر دولت اوباما مدعی است که با سیاست هایی که دنبال می کند باعث در انزوا قرار گرفتن ایران شده است. تصویب دو قطعنامه در یک روز علیه ایران و تصویب یک قطعنامه حقوق بشری به فاصله کمتر از یک هفته باز هم علیه ایران نیز دلایلی است که برای این ادعای آمریکایی‌ها عنوان می شود.
جدول حاضر تعداد آرا موافق و مخالف هر قطعنامه و نام کشورهایی که به این قطعنامه های ضد ایرانی رای مخالف داده اند آورده شده است.
نام قطعنامه
تعداد آرای موافق
تعداد آرای مخالف
تعداد آرای ممتنع
نام کشورهای مخالف یا ممتنع
آژانس بین المللی انرژی اتمی
32
2
1
کوبا و اکوادور مخالف/اندونزی ممتنع
قطعنامه سازمان ملل در محکومیت ترور سفیر عربستان
106
9
40 (در رای گیری شرکت نکردند)
ارمنستان، کره شمالی، بولیوی، کوبا، اکوادور، نیکاراگوئه، ونزوئلا ، زامبیا، ایران
قطعنامه حقوق بشری سالانه سازمان ملل
---------------------
آرای سال قبل
86
 
------------
78
 
 
32
 
-----------
45
59
 
----------------
59
سوریه ، عراق، افغانستان، ارمنستان ،ونزوئلا ،کوبا ، بنگلادش، قطر، عمان، پاکستان، ترکمنستان ، هند، قزاقستان ، چین ، روسیه
ممتنع:پاراگوئه ،کامرون، فیلیپین،مراکش ، نامیبیا
 نکته جالب در تصویب قطعنامه سازمان ملل متحد درباره ترور سفیر عربستان سعودی خروج نماینده سوریه از نشست در زمان رای گیری و رای مثبت نماینده لبنان به این قطعنامه است. کشورهایی که تصور می شد به عنوان متحد ایران به این قطعنامه رای منفی بدهند.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187210

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روحی NL ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    10 0
    خواهشن اکثر پیام ها رو بگذارین.لا اقل شما فیلتر نکنین