تابناک نوشت:

پنجشنبه و جمعه، هفدهم تا هجدهم نوامبر، مطابق با 26 و 27 آبان ماه، نشست دو روزه شورای حکام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در شهر وین برگزار خواهد شد.در این اجلاس دو روزه، شورای حکام درباره برنامه هسته‌ای ایران و گزارشی که مدیر کل این نهاد درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرده، تصمیم‌گیری خواهند کرد.
دیپلمات‌ها به «رویترز» و «خبرگزاری» فرانسه گفته‌اند که کشورهای غربی، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره برنامه هسته‌ای ایران آماده کرده‌اند که در آن نسبت به فعالیت‌های اتمی ایران ابراز نگرانی می‌کند و از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد مسائل باقی مانده با آژانس را حل کند. همچنین از یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس خواسته می‌شود در ماه مارس در این باره به شورای حکام گزارش دهد.
بر پایه این گزارش، با وجود این، اما پیش‌نویس قطعنامه خواستار اقدامی ملموس علیه ایران از جمله ارجاع دوباره این کشور به شورای امنیت سازمان ملل نمی‌شود.
بنا به گزارش شبکه خبری «بی‌.بی.سی»، کشورهای غربی در پی گزارش اخیر آژانس با یک دو راهی روبه‌رو بودند؛ اینکه آیا باید قطعنامه‌ای شدیداللحن به بهای عدم حمایت روسیه و چین تهیه کنند یا متنی ضعیف‌تر برای حفظ اتحاد میان همه قدرت‌ها را بپذیرند؟!
به ظاهر غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که هدف اصلی قطعنامه بعدی شورای حکام، باید نشان دادن جبهه‌ای متحد علیه ایران باشد.
بر پایه این گزارش، گویا، قطعنامه شورای حکام درباره برنامه هسته‌ای ایران برای اینکه اجماع اعضای شورای حکام را به دست آورد، از زبان ملایم‌تری برخوردار خواهد بود و به محکومیت ایران نخواهد پرداخت، چرا که کشور‌های چین و روسیه با تصویب قطعنامه ای شدید علیه ایران مخالفت کرده‌اند. با این حال، تلاش برای تصویب قطعنامه ای ملایم‌تر علیه ایران چین و روسیه را به دیپلمات‌های غربی نزدیک کرده است.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185326

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =