پس از تصویب قطعنامه ضد ایرانی عربستان،پیش نویس قطعنامه آژانس بین​المللی و حقوق بشر علیه ایران، اینبار قطعنامه ایران علیه اشاعه سلاح​های هسته​ای در سازمان ملل به تصویب رسید.

به گزارش خبرآنلاين، اگرچه حداکثر آراي موافق به قطعنامه هاي ضد ايراني از سوي 106 کشور بوده است؛ اما قطعنامه پيشنهادي ايران با 118 راي مثبت به تصويب رسيد و تنها 52 کشور با آن مخالفت کردند.
هیات نمایندگی ایران نزد سازمان ملل در نشست اخیر مجمع عمومی این سازمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارائه داد که علیرغم مخالفت آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی، با 118 رأی مثبت به تصویب رسید.
عنوان این قطعنامه پیگیری اجرای تعهدات پذیرفته شده در چارچوب کنفرانس‌های بازنگری دولت‌های عضو پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در سالهای 1995، 2000 و 2010 میلادی بود که برای چهارمین بار طی 8 سال گذشته از سوی ایران ارائه و تصویب شد.
با وجود مخالفت آمریکا، رژیم صهیونیستی، کشورهای عضو اتحادیه اروپایی و چند هم‌پیمان عمدتاً غربی آمریکا، قطعنامه پیشنهادی ایران با آرای مثبت اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تصویب شد. در مجموع 52 کشور به این قطعنامه رأی منفی و 6 کشور نیز به آن رأی ممتنع دادند.
به گزارش مهر، این قطعنامه از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای می‌خواهد به اقدامات لازم جهت اجرای تعهداتشان مبنی بر انهدام کامل زرادخانه تسلیحات اتمی خود بر اساس اصول شفافیت، برگشت‌ناپذیری و نظارت بین‌المللی سرعت بخشند.
در قطعنامه پیشنهادی ایران همچنین بر ضرورت ارائه تضمین‌های امنیتی به کشورهای غیرهسته‌ای مبنی بر عدم به کارگیری و یا تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه آنها تأکید گردیده است.
از میان بیش از 23 هزار کلاهک اتمی موجود در جهان، حدود 20 هزار کلاهک در اختیار آمریکا و روسیه است.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =