رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اشکال اصلی بر گروه ۱+۵ این است که آنها به مذاکرات به عنوان ابزار نگاه می‌کنند در حالی که ایران معتقد است مسائل هسته‌ای از طریق مذاکرات قابل حل است.

به گزارش خبرآنلاین، کمتر از یک هفته از سفر داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به تهران، رئیس مجلس راهی ترکیه شد.
سفری که در آن قرار است رئیس مجلس شورای اسلامی با رجب طیب اردوغان نخست وزیر، عبدالله گل رئیس‌جمهور و احمد داود اغلو وزیر امورخارجه این کشور مذاکره و دیدار کند.
پیام مهم سفر اوغلو به تهران تغییر آرام سیاست ترکیه در خصوص سوریه بود.  سیاستی که در ماههای گذشته به روایت رئیس کمیسیون امنیت ملی در سفر مقامات ترکیه به ایران، دیدگاه های روشن ایران در خصوص سوریه به مقامات ترک اعلام شده بود.
روایت رئیس مجلس از نقاط اشتراک ایران و ترکیه
 در آستانه این سفر رئیس مجلس در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه در خصوص روابط دو کشور سخن گفت و در عین حال تاکید کرد: «در مسائل مختلف منطقه‌ای دو کشور با هم وحدت نظر دارند، گاهی اختلاف نظر هم پیش می‌آید ولی در مجموع روابط دوستانه‌ای میان ایران و ترکیه وجود دارد.»
 اختلاف نظری که به عقیده لاریجانی دلیلش «تحلیل متفاوت از شرایط منطقه بوده است.»
به گزارش خبرآنلاین به نقل از اداره اخبار مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای و نقش ترکیه در این ارتباط، گفت: «نقش ترکیه در این زمینه میانجی‌گری نبوده است.»
اشکال 1+5 این است که به مذاکرات ابزاری نگاه می کنند
وی گفت: اشکال اصلی بر گروه ۱+۵ این است که این گروه به مذاکرات به عنوان ابزار نگاه می‌کند در حالی که ایران معتقد است مسائل هسته‌ای از طریق مذاکرات قابل حل است؛ فکرمی‌کنم اگر ۱+۵ نگاه دقیق‌تری به موضوع داشته باشد و به صورت ابزاری به مذاکرات نگاه نکند و مذاکرات را محملی برای حل مسائل بداند، ایران در این زمینه می‌تواند گام‌های قوی‌تر و موثرتری بردارد.
لاریجانی تاکید کرد: البته باید اشاره کرد که حقوق ایران در مساله هسته‌ای قابل معامله نیست زیرا ایران در چارچوب ان پی تی فعالیت می‌کند و از حقوقی برخوردار است که همه کشورهای عضو ان پی تی از آن برخوردارند، مهم‌ترین مساله این است که ۱+۵ دست از بهانه‌های واهی خود بردارند تا مذاکرات هسته‌ای جنبه روشنگری داشته باشد.
 مناقشه قره باغ و نظر ایران
رئیس مجلس درباره راهکار ایران برای حل مناقشه قره‌باغ و همکاری ایران و ترکیه برای حل این مساله، یادآور شد: ایران و آذربایجان دارای مشترکات زیادی هستند اما در مناقشه قره‌باغ عوامل مختلفی دخیل هستند؛ این مساله یک موضوع بین‌المللی است و باید براساس مذاکراتی که انجام می‌شود طرفین به حقوق خود برسند تا تمامیت ارزی هیچ کشوری مخدوش نشود، ایران نیز برای حل این مساله آمادگی دارد و در همین راستا پیشنهاداتی را هم مطرح کرده بود اما بهتر است که مواضع سیاسی ایران و ترکیه برای حفظ حقوق مردم آذربایجان بهم نزدیک باشد.
 دیگر اظهارت رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:
 
 * پارلمان ایران و ترکیه، دو پارلمان مهم و پرقدرت در منطقه به شمار می‌روند و از این جهت می‌توانند نقش مهمی در تثبیت روابط و ارتقای سطح روابط دو کشور داشته باشند؛ ایران و ترکیه دو کشور همسایه و مسلمان هستند که در عین حال علاوه بر روابط سیاسی از روابط اقتصادی خوبی هم برخوردار هستند .
* در مسائل مختلف منطقه‌ای نیز این دو کشور با هم وحدت نظر دارند، گاهی اختلاف نظر هم پیش می‌آید ولی در مجموع روابط دوستانه‌ای میان ایران و ترکیه وجود دارد؛ طبعا در همین راستا پارلمان‌های دو کشور می‌توانند عمق این روابط را بیشتر کنند و زمینه برای بهبود روابط در سطوح اقتصادی، فرهنگی، علمی و سیاسی فراهم کنند.
* ایران و ترکیه دو کشور بزرگ و مهم در منطقه به شمار می‌روند که از همکاری‌های نزدیکی برخوردار هستند که سطح این همکاری‌ها به ثبات و حفظ امنیت منطقه و افزایش نقش بیشتر شرق در قطب‌بندی‌های جهانی کمک می‌کند.
* تحولات منطقه‌ای حوادث بسیار مهم و پیوسته‌ای است که در یک سال اخیر رخ داده وتاثیرات مهمی در شکل منطقه ایجاد کرده است.
*باید به دنبال دلیل اصلی وقوع این تحولات رفت که چرا این تحولات در این کشورها رخ داده است؛ دلیل اصلی این تحولات این است که مسلمانان و مردم این کشورها نمی‌خواهند زیر سیطره دیکتاتوری‌ها وابسته به آمریکا و کشورهای غربی باشند.
* آمریکا و همپیمانانش پس از جنگ جهانی دوم همواره به دنبال تحقیر مردم این کشورها بوده‌اند و همین مساله باعث بیداری این ملت‌ها شد و مردم این کشورها قصد بازگشت به اصول اسلامی خود را دارند و نمی‌خواهند تحت سلطه کشورهایی مانند آمریکا و دیکاتوری‌های وابسته به آنها باشند، لذا ایران و ترکیه در قبال این تحولات می‌توانند همکاری‌های زیادی داشته باشند البته لازمه اصلی این همکاری‌ها این است که در دو طرف تحلیل‌های مساوی و هماهنگی در قبال این تحولات وجود داشته باشد.
*این راه و روش ایران در قبال تحولات منطقه است و با سایر کشورهایی که نگاه نزدیک به ما دارند در این چارچوب همکاری خواهیم داشت.
 
تاثیر تحریم‌ها و تهدید‌ها علیه ایران
*پس از پیروزی انقلاب اسلامی که منجر به فرار دیکتاتور وابسته به آمریکا شد، اعمال تحریم‌ها علیه ایران آغاز شد، این تحریم‌ ها بیش از آنکه ماهیت ملموس داشته باشد بیشتر نشان دهنده یک ژست سیاسی است؛ آنها در ظاهر می‌گویند ما طرفدار دموکراسی و حقوق بشر هستیم اما زمانی که ملت ایران دیکتاتوری را از کشور اخراج کردند، با این اقدام ملت شروع به ستیز کردند.
* این گونه اقدامات و موضع‌گیری‌ها نشان دهنده رفتارهای دوگانه کشورهای غربی است که نه تنها در قبال ایران بلکه گاهی در برابرمردم کشور ترکیه نیز مشاهده شده است؛ اعمال تحریم‌‌ها به ما فرصت استفاده از تولیدات داخلی و همچنین زمینه شکوفا شدن استعداد‌ها را می‌دهد اما غرب باید به این مساله توجه داشته باشد که ادامه این رفتارها در طول سی‌دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی نفعی برای آنها نداشته است.
* شاید اعمال تحریم‌ها در مرحله‌ای به ملت ایران لطمه زده باشد اما قطعا نفعی برای آنها به دنبال نداشته است، به طور مثال در جنگ تحملی کشورهای غربی از صدام حمایت کردند و در حالی که نتوانستند خواسته خود را به ایران تحمیل کنند اما اقدامات آنها هزینه‌هایی را به ملت ایران تحمیل کرد و باعث کشته و شهید شدن بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم کشورمان شد.
* بهتر است این کشورها از حوادث گذشته درس بگیرند و به جای رفتار ستیزه جویانه به دنبال ایجاد دیالوگ مناسبی برای برقراری روابط باشند.
*البته اینگونه رفتار‌های کشورهای غربی و‌آمریکا خاص ایران نیست بلکه مقابله با رشد اقتصادی کشور چین هم نمونه دیگری از خودخواهی و زیاده‌خواهی این کشورهاست و آمریکایی‌ها بهتر است بدانند زمان قلدر بازی‌ به سر آمده و بهتر است روش دیگری را انتخاب کند.
 
اتهاماتی آمریکا و کشورهای اروپایی مبنی بر ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران
* این سوال را باید از کسانی پرسید که مدام این اتهامات را مطرح می‌کنند، چرا ایران باید به سمت سلاح هسته‌ای برود زیرا داشتن این سلاح که کمکی به حفظ ثبات و امنیت منطقه نمی‌کند؛ ایران برای تاثیرگذاری در منطقه نیازی به امکانات و تجهیزات سخت‌افزاری ندارد بلکه با اقدامات فرهنگی سعی در افزایش تاثیرگذاری دارد واین کشورها بدانند ما روابط‌مان را با سایر کشورها بر اساس سلاح تنظیم نمی‌کنیم.
* بنابراین مساله هسته‌ای هیچ کمک به حفظ ثبات منطقه‌ای نمی‌کند و به همین دلیل نیز به دنبال دست‌یابی به سلاح هسته‌ای نیستیم و از نظر دینی هم آن را درست نمی‌دانیم؛ همانطور که اطلاع دارید رهبر معظم ایران آیت‌الله خامنه‌ای ساخت سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده‌اند و سیاست‌های کشور نیز بر اساس این فرمایش تنظیم می‌شود.
* بهتر است بدانید در پارلمان ایران قوانین باید منطبق بر اسلام باشد و زمانی که رهبر کشورمان استفاده از این سلاح‌ها را حرام اعلام می‌کنند ما هیچگاه سمت آن نخواهیم رفت و این اتهامات نیز دروغ بزرگی است که برای اولین بار نیست که تکرار می‌شود و بارها نمونه آن را مشاهده کرده‌ایم مانند سناریوی دروغین حمله تروریستی ایران به سفارت عربستان در آمریکا.
/27212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193780

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =