مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی پیش بینی 7 مدل جایگزین سربازی را ارائه کرد. این مرکز با اشاره به مشکلات متعدد خدمت سربازی در کشور ، از میان 7 مورد اشاره شده دو الگوی خدمت علمی - تخصصی و خدمت داوطلبانه- بسیجی چابک به دلیل طرفیت بالای بهره وری را مورد تاکید قرار داد.

محمد حسین نجاتی:در گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آمده است: "اهمیت نوآوری و و خلاقیت و طراحی الگوهای جدید مبتنی بر عقلانیت و اتخاذ رویکرد های نوین مبتنی بر شرایط زمان و مکان به ویژه رویکرد آینده گرایانه در عرصه خدمت سربازی امری خطیر و مهم تلقی می شود. نوشتار حاضر درصدد بررسی کلان سیستم خدمت وظیفه عمومی کنونی کشور و طراحی مدل ها و الگوهای نوین خدمتی با رویکرد آینده پژوهی است که در این میان دو الگوی خدمت علمی - تخصصی و خدمت داوطلبانه- بسیجی چابک به دلیل طرفیت بالای بهره وری مورد تاکید قرار می گیرند."

بر اساس گزارش این مرکز 7 مدل جایگزین سربازی به شرح زیر است:

1. الگو و مدل حاکم کنونی

در شرایط کنونی، خدمت سربازی در ایران به طور عمومی با محوریت متغیر زمان دو سال و در برخی موارد پیمانی پنج ساله است که در سپاه پاسداران و نیروی انتظامی رواج دارد و در برخی موارد متغیر های تخصصی و نهبگی نیز در محل و نوع خدمت تاثیرگذار است که برای افزایش بهره وری سربازی بسیار مهم و اساسی تلقی می شود. در کنار مولفه های اشاره شده، مولفه هایی که منجر به کاهش خدمت زمان سربازی و بعضا معافیت ها می شود نیز شایان توجه است که شامل برخی از مشمولان می شود.

2. الگوی سربازی حرفه ای

الگوی مزبور امروزه شایع ترین مدل های خدمت سربازی در جهان است که البته دارای مزایا و همچنین معایبی است. از مهم ترین مزایای این سیستم می توان به: - افزایش کارآمدی نیروهای مسلح به دلیل تخصصی شدن خدمت- انگیزه بالای سربازان به دلیل اختیاری شدن خدمت- استفاده از فناوری های نوین، کاهش ریسک امنیتی، دفاعی- کاهش هزینه های اقتصادی دولت- کاهش تخلفاتی مانند فرار از خدمت و غیبت و ...- افزایش همبستگی سازمانی- کاهش تلفات انسانی اشاره کرد. همچنین بنا بر گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی این توع الگو معایبی دارد که عبارتند از : - محروم ماندن از نیروهای مردمی و داوطلب، ضعف فرهنگ سازی امنیت و دفاع در میان جامع و جوانان - افزایش بودجه نظامی در برخی موارد- ضعف در تربیت جوانان و جامعه پذیری .

3. الگوی سربازی داوطلبی- بسیجی چابک

داوطلب بودن و الگوهای رفتار و فعالیت های داوطلبانه بالاترین نتایج را در عرصه های مختلف به دنبال دارد و افراد به دلایل مختلف پا به عرصه رفتارهای داوطلبانه می گذارندو چنانچه فضا را مطابق میل و انگیزه های خود ندانند کم کم از سازمان فاصله می گیرند. بنابر گزارش مرکز پژوهش های مجلس این الگو می تواند اثربخش ترین و کارآمد ترین مدل های سربازی باشد چه اینکه متغیر داوطلبانه بودن و انگیره مثبت بیشترین نقش را در انجام صحیح و موثر وظیفه و خدمت ایفا کند

4. الگوی سربازی علمی تخصصی

در شرایط کنونی از توانایی های تخصصی سربازان کمتر بهره برداری بهینه به عمل می آید. در این الگو شاخص و معیار خدمت سربازی تخصص ها و توانمندی های علمی مشمولان است و سربازان پس از گذارنیدن دوره مناسب آموزش نظامی - دفاعی در محیط های خدمتی تخصصی و علمی متناسب با رشته تخصصی به کارگیری می شوند. مهم ترین آقار این سیستم افزایش انگیزه خدمتی و بهره وری بالا است.

5. الگوی خرید خدمت هدفمند

در این الگو متغیر خرید خدمت که امروزه به اشکال گوناگونی در سیستم وظیفه عمومی وجود دارد ملحوظ نظر قرار گرفته و از سوی دیگر متغیر اقتصادی برای برخی از واجدین شرایط مد نظر قرار می گیرد. در این مدل خدمتی افراد مجاز خواهند بودیا گزینه خدمت رایج را با مزایای پیش بینی شده کنونی پذیرا باشند و به خدمت اعزام شوند و یا اینکه با پرداخت هزینه های دوران خدمت متناسب با ارزش پولی ملی در آن زمان و با سپری کردن دوره آموزش از انجام خدمت معاف شوند.

6. الگوی خدمت سربازی یک ساله در دوران صلح

در این مدل سربازی در دوران صلح اجباری و مدت آن یک سال است. محدود شدن زمان سربازی به یک سال باعث افزایش انگیزه برای خدمت در میان خانواده ها جوانان و همچنین رضایتمندی بیشتر آنها می شود و در کنار آن منطقی تر شدن روش های به کارگیری کاهش اتلاف زمان موثر و افزایش کارآمدی و بهره وری پدید می آید.

7. الگوی تلفیقی چند جانبه هدفمند

با توجه به اینکه بهره گیری از روش ها و مدل های گوناگون به موازات همدیگر همزمان وحود دارد به نظر می رسد به ملحوظ نظر قرار گرفتن علایق و انگیزه ها و ویژگی های خاص مشمولان می توان آنها را در قالب مدل های شش گانه فوق الذکر طبقه بندی، جذب و به کارگیری نمود مهمترین تاثیرات این سیست ترکیبی- اقتضایی بودن و انطباق پذیری و انعطاف منطقی آن با شرایط مشمولان است که می تواند با برنامه ریزی و اجرای خوب بازتاب ها و نتایج ارزشمندی برای سربازی در جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

 

45237

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 224
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضي A1 ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    ترا خدا خيلي زمان خدمت الان زياده، مجلس بايد يه كاري بكنه. من فوق ليسانس دارم ولي بايد 21 ماه تو اين سن و سال خدمت كنم، واقعا ظلم نيست؟!!
    • غزل A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      سربازی هر چه بیشتر کنند بهتره. لااقل یه خورده مرد میشن. به نظرم 4 سال بشه حرف نداره!
    • علی IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      نه پسرم باید بری خدمت مرد بشی
    • بی نام A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      اره به خدا منم مثل شما ولی اگر این طرح هم مثل بعضی از طرح ها خاک نخوره خوبه!!!!
    • سعید IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      از مجلس خواهش میکنیم ما نیز مثل همه دنیا سربازی حرفه ای را در پیش گیریم چرا ما باید همیشه در خلاف جهت مردم جهان حرکت کنیم ؟!
    • nima A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      سربازى بايد 5 سال بشه. منفى يادتون نره
    • یاس A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      خانم غزل که میگی سربازی زیاد بشه، دوست داری واردات لوازم آرایش قطع بشه؟
    • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      235 2
      یه چیزیو به همه شما دوستان بگم : اگه مردی به سربازی رفتن بود الان وضعمون این نبود
    • حاجی IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      شرمنده دوست عزیز باید بری ما رفتیم شما هم باید بری
    • علی A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      69 7
      چرا یه فکری به حال غایبین مسن و دارای فرزند نمیشه؟ من موندم این افراد تکفل فرزند و همسر ( که درجه یک محسوب میشه و طبق عرف ایران و شرع اسلام بهشون تعهد دارن) رو ندارن؟ ولی 20 مدل معافی کفالت وجود داره که خدا وکیلی هیچکدوم هم در عمل کفیل پدر ، مادر ، خواهر و سایر بستگان نیستن و فقط با کاغذ بازی معافی رو میگیرن.
    • محمد A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      75 3
      خدمت اشتغالي هم بدك نيست . توي پروژه هاي سپاه و ... . از شخص به عنوان مسئول متناسب استفاده شه . مثلاً يك مهندس معدن توي ساخت مترو مهندس معدن پروژه به حساب بياد و حقوق بگيره . و اختيار داشته باشه . و سابقه كار داده شه. اينجوري به نفع 2 طرف ميشه . البته مهندس به حساب بياد نه سرباز صفر و بله قربان گو.
    • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      152 1
      غزل جان من با این که زنم ولی با حرفت مخالفم!!! اگه مردی به سربازی بود که الان اوضاع اینجوری نبود! بهتره در زمان صلح خانوما هم برن سربازی شاید یه کم زن شدن!!! والا!!!
    • محمدرضا A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      87 4
      آخه سرکار خانم غزل ، اگر سربازی بشه 4 سال ، میانگین سنی ازدواج میره بالااااااااتر ، واسه مثال همسر آینده یه خانمی، واسه مثال غزل خانم بجای اینکه تو 40 سالگی بیاد سراغش تو 42 سالگی میاد !!!!
    • بی نام DE ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      96 14
      یعنی میشه این سربازی رو بردارن ماها که خارج ایرانیم برگردیم؟
    • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      تو رو خدا اونایی که بالای 9سال غیبت دارند رو عفو کنید یا بفروشید خواهش میکنم. من نیاز مبرم به کارت پایان خدمت دارم زندگیم داره نابود میشه.
    • محمدحسین IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      33 4
      به نظر من خوبه بگن همه تا 22سالگی وقت دارن بعدش اگر مشغول تحصیل بودن که هیچ اما اگه نبودند بیارنشون از همون تخصصی که تا حالا به دست آوردن استفاده کنند و برن تو شرکت ها با حقوق کمتر(نه هیچ یا کارگری) کار کنند که هم تجربه کسب کنند هم صنعت پیشرفت کنه هم سربازی برند دیگه اینجا مشکل خودمون هست اگه هیچ فنی تا اون موقع به دست نیوورده باشیم اما اینطور که همه رو یه کاسه کنند و ببرنشون وقت تلفی آدم واقعا از زندگی عقب میمونه
    • افشين IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      85 2
      بله چشم. من تو 34 سالگي با زن و بچه با اين خرج هاي زندگي حتماً ميروم سربازي !!!! الان مرد نيستم كه با اين شرايط مي توانم خرج زندگي خانواده ام را تامين كنم ؟؟؟
    • hassan IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      74 3
      در پاسخ به غزل مثل اینکه خانما هم باید برن سربازی با این حرفتون
    • ساسان IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      68 1
      بهترین کاری که میتوانند انجام دهند این است که خدمت سرباری مانند همه دنیا اختیاری و داوطلبانه شود به تمامی افرادی هم که نمی روند کارتی بدهند که هر سال مجبور باشند با پرداخت مبلغ کمی مثلا 100 هزار تومان آن را تمدید کنند از جمع مبلغ تمدید هر سال درامد سنگینی به جیب نیروهای نظامی می رود که می توانند در قالب حقوق بالا به سربازان داوطلب بدهند همه هم توان این را دارند که سالی 100 هزار تومان پرداخت کنند هم انهایی که داوطلب می روند راضی خواهند بود هم انهایی که نمی روند و آنهایی هم که قبلا رفته اند دیگر احتیاجی به تمدید ندارند و از این قاعده مستثنی می شوند که حق ویژه ای برایشان محسوب می شود در ضمن خانم ها را هم می توان به این سیستم اضافه کرد تا درامد ها بیشترشود و در آخر نیرویی حرفه ای داشته باشیم.
    • دهه 60 ی A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      25 65
      این دهه هفتادی ها دیگه خیلی تنبل شدن مدارس غیرانتفاهی دانشگاه بدون کنکور ظرفیت دانشگاه بیشتر از تعداد داوطلب حالا هم برای سربازی رفتن. برید سربازی تا حداقل یه کم مرد بشید.
    • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      35 78
      این دهه هفتادیا باید 8 سال برن خدمت شاید فکرشون به کار بیوفته
    • مهسا A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      بنظرم باید پسرا حتما حداقل دوسال برن سربازی تا مانع رشد و شکوفایی دخترها نشوند. الان دخترا خوشبختانه اکثر دانشگاه ها رو پر کردن و بازار کار رو بدست گرفتن و درآمد مستقل دارن. بنظرم سربازی نباید کوتاهتر بشه.
    • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      23 79
      من روزی که میخواستم برم سربازی همه میگفتن بهترین دوران زندگیت هست قبول نمیکردم ولی الان که 3-4 سال گذشته آرزو دارم برگردم به اون شرایط هرچند خیلی سخت بود.در ضمن یه پیشنهاد به دوستان میکنم : وقتی دیپلمتونو گرفتید برید سربازی بعد بیاید کنکور بدین.من خودم این کارو کردم وقتی سربازیم تموم شد کمتر از 20 سال داشتم بعد رفتم دانشگاه الانم داره درسم تموم میشه و نگران سربازی نیستم که تو 24 سالگی بخوام برم و بلافاصله میتونم مشغول به کار بشم و وقفه بین کار و تحصیل نمیوفته.در ضمن وقتی آدم سنش کمه شرایط سخت سربازی رو راحت تر تحمل میکنه.(ارسال این نظر صرفا جهت خیر خواهی بود نه تحمیل نظر)
    • محمدرضا A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      87 4
      خانم مهسا الان دخترا بازار کارو پر کردن؟؟؟با حقوق زیر 500 تومن و منشی گری دیگه.تا وقتی که مردارو می برن خدمت و الاف می کنن،بایدم وضعمون این باشه.
    • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      5 103
      سربازی برای مرد لازمه . باید برید تا این لوس بازی ها یادتون بره آقا شما فوق لیسانس گرفتی خب گرفته باشی باید بری سربازی تا مرد هم بشی فوق لیسانس با دانشگاههای امروز عمع منم میتونه بگیره کار بزرگی نکردی
    • کامران IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      89 5
      خانوم مهسا شما در اسرع وقت به یک روانپزشک مجرب خودتونو معرفی کنید تا برای درمان خودبینی .. کینه ی ورزی از جنس مخالف .. خودشیفتگی.. اعتماد به نفس کاذب و فمنیست بودن تحت درمان طولانی مدت قرار بگیرید به امید بهبودی شما. الاهی امین!
    • ایمان IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      11 8
      خدمت سربازی شاید باتوجه به نوع زندگی عادی مان شرایط سخت تری ایجاب کند ولی کسانی که به سربازی میروند با واقعیت های زندگی بهتر کنار می آیند. سربازی هم برخی حقایق را روشن میکند . البته با مدت آن موافق نیستم چون تنها 4 تا حداکثر 6 ماه آن مفید است و بعد از آن خسته کننده میشود. اگر بتوانند در این مدت آموزش هایی از صنعت نظامی به سربازان تحصیل کرده بدهند حداقل کمی مفیدتر خواهد شد. با حذف کامل و خرید و ... آن مخالف هستم چون آموزش اولیه نظامی نیاز هر فرد برای دفاع از خود،ناموس و وطن است.
    • سینا A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      1 2
      منم عینه توام :(
    • محمد IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      2 8
      ما مگه آدم نبودیم 21 ماه تو منطقه بد آبو هوا و محروم با مدرک دیپلم خدمت کردیم ؟ الان تازه رفتم دانشگاه ار بس افسردگی دران سربازید ارم درسام افت کرده . . .
    • بی نام A1 ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
      0 0
      چو ستمه.
  • امیر A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    اخ قربون دهنت گفتی....اخه من چطوری الان که 24 سالم لیسانس گرفتم 2ساله دیگه برم خدمت بیام کی میتونم تواین مملکت امام زمانی برای خودم کسی بشم اونم اگه کارباشه.............
    • جلال IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      40 2
      قانون خرید خدمت سربازی که در زمان دولت اصلاحات اجرا شد یک قانون خوب با اجرای بد بود. بهتر است دولت باید ازمبالغی که از بابت خرید خدمت سربازی دریافت میکند برای سربازان حقوق دهد که هم برای افراد پولدار خوب باشد و هم افراد فقیر مثلا تصور کنید قیمت خرید سربازی 10میلیون باشد و حقوق ماهانه سربازان حدود 500هزارتومان
  • m IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    مدت هاست در مورد اين مشكلات بحث ميشه . همه هم ميدونن كه اين مدل سربازي چه معايبي داره ولي معلوم نيست تا كي بايد بلا تكليف بمونيم. يه مرد خانواده 34 ساله كه در خانواده نقش اساسي داره با يد بره 2 سال خدمت(وقت تلف كردن و بيكاري ) كه چي بشه؟
  • بابك A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    خريد خدمت هدفمند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مارو از درون شكستين سال هفتاد و نه چون پول نداشتيم بخريم خدمتمونو حالا باز دارين رواج ميدين كه اوني كه داره نره خدمت ادماي بد بخت برن... اينم از مجلس وقتي خود شما داري حمايت ميكني واي به حال
    • ی A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      عزیز جان این مدل فرق داره. ضمن اینکه توی سال 79 خیلی ها راضی تر از الان بودند .
    • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      آقای عزیز این چه حرفیه؟ من هم از لحاظ وضعیت اقتصادی توان خرید ندارم ولی از خرید دفاع می‌کنم اولا خرید خدمت با آموزش ضروری همراه هست دوما می‌توان در بودجه پیش‌بینی نمود پول حاصل شده که باید معادل حداقل حقوق متوسط دریافتی وزارت کار در طول دوران خدمت باشد، صرف بهبود معیشتی سربازان افزایش، حقوق انها و ... بشود. همه قرار نیست به یک شکل در کشور خدمت کنیم. تامین منابع مالی هم خدمت است از نظر بنده.
    • نخ نما A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      این حرفا نخ نما شده ! پولدار و فقیر همیشه بوده و هست و همیشه هم پولدارها امکانات و شرایط متفاوتی با بی پول ها دارن با این حساب شما پس هر روز و هر ساعت باید از درون بشکنی چون از تو پولدارتر زیاده خیلیا ماشین پونصد میلیونی سوارن پس برو بشکن خیلیا سفر کوچیکشون اروپا هست پس بشکن این حرفا تابلو شده و بهتره دیگه جایی نزنین در ضمن معلومه از کجا داره آب میخوره.
    • حسین A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      به نظر من اگر بشه این کارو کرد (خريد خدمت هدفمند) اونوقت میتونن با پولی که به دست میارن حقوق بیشتری به سربازها بدن نه مثل الان که حقوق سرباز کرایه رفت و آمدش هم نمیشه.
    • نوید IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      179 5
      من خودم وضعیت مالیم خوب نیست اما فروش سربازی کار منطقیه.اگه مثلا ماهی 500 توامن به صورت قسطی دریافت بشه با پولی که از هر دئ نفر گرفته میشه ،میشه یک نفر را با حقوق خوب استخدام کرد.در این صورت هر کسی میسنجه که به نفعشه بره سربازی یا نره و پولش را بده.عزیزم معنی این کار این نیست که بدبختا برن و بقیه نرن بلکه معنیش اینه که ایا تو به توانایی داری بیشتر از پولی که داری پرداخت میکنی درآمد داشته باشی؟اگه این توانایی در کسی هست این که نره سربازی بیشتر از رفتنش میتونه به جامعه کمک کنه و اگر نیست با رفتن به سربازی به جامعه کمک میکنه.این کاملا منطقیه.
    • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      79 25
      دوست عزیز شمام که مثل من رفتی ، احتمالا دیدی که از شمال تهران آنچنان کسی رو نمیبینی تو خدمت، من الان که برای تحصیل کانادام میبینم همه دوستان اینجا که وضع مالیشون هم عالیه خدمتو به بهانه تحصیل نکردن اومدن اینجا دارن حالشو میبرن، هر روزم یک قانون که رفت آمدشون رو راحت تر کنن ، واقعا مملکت جالبی داریم اگه خدمت مقدسه پس چرا فقط برای ما مقدس بود ؟! با دو سال حقوق ماهی ۱۷ تومان و مثل چی کار کشیدن .
    • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      123 9
      بشه خريد پولش صرف سربازايي مثل من كه ميرفتيم تو كوه و جنگل پست ميداديم نه غذاي درستي ميدادن نه لباس و نه حتي يه كيوسك بدرد بخور
    • محمد A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      161 7
      آقا حتما لازم نیست پولی و شلوغش نکن لطفا پولیش کنن و قسط بندی برای افرادی که می خوان و توان مالیشون کمه ... والا همه راضی اند
    • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      23 0
      اکر در آمد ناشی از فروش سربازی حقوقی بشود که به حرفه ای ها می دهند که دیگر بحث فقیر و توانمند نیست دیگر در واقع شغل است یکی مایل است انتخاب می کند یکی نه و تاوان آن را می دهد
    • yashar A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      31 7
      میخوای چون شما پول نداری واردات خودرو رو هم متوقف کنن ؟ یا هرچیزی که از توان مالیٍ شما خارجٍ متوقف بشه چون شما توان مالی نداری ؟
    • بابك SK ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      7 20
      اقاي نخ نمايي به ظاهر اگاه خودتم متوجه هستي چي ميگي مرده حسابي چرا بايد بخاطر اون كسي كه ماشين فلان توماني داره شكست بخورم هركس داره نوش جونش خدمت براي دارا و ندار بايد يكسان باشه همين و بس نبايد تبعيضي باشه حرف اصوليه داداشم
    • من IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      9 2
      عزیزم این همه ثروتمندها از فقیرها بهتر زندگی میکنند مثلا می خواهی به همه میزان یکسان مرغ گوشت میوه یدهند آخه گفتم شاید برای شما زور باشد که هر روز کباب می خورند. کسی که بیشتر تلاش کرده پولدار شده حقش است که به ازای پول امتیاز بگیره
  • علیرضا از شاهرود EU ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    دمت گرم دکتر کاظم جلالی داری حرف دل ما رو میزنی ولی خدا کنه حرفت گوش کنند و اجرایی شود شاهرودیهای مقیم غرب کشور
    • حمید IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      13 0
      آقا یا خانم "هی" کجا تبعیض طبقاتی اینطوری 2 سالی که جوونا کار ندارن شاغل میشن تازه ما خودمونم از قشر پایین جامعه ایم ولی سربازی تخصصی واقعا منطقیه.
  • بی نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    88 1
    سربازی بعضی ها سخته اما بعضی ها بخاطر استفاده از بند پ و البته برخی هم شانسی سربازی راحتی دارن.
  • مهدي A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    عاليه، از كي اين طرح بررسي ميشه؟؟
    • بی نام IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      115 3
      20 سال ديگه
    • امیر IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      93 1
      یه روز بعد از ظهر.....
  • ایرانی IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    101 2
    سالهاست که این روش منسوخ در کشور جریان داره ، روشی که تقریبا تمام جوانان از آن ناراضی هستند ، و بازدهی مناسبی هم چه از نظر نظامی و چه از نظر اقتصادی ، فرهنگی و اخلاقی برای کشور و همینطور برای جوانان نداره. ایکاش مجلس واقعا و به سرعت تغییری اساسی در این ساختار بده و همانطور که اشاره شد با تلفیقی از روش های فوق خدمت سربازی را هدفمند ، حرفه ای و غیر اجباری سازد
  • داود A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    77 5
    امیدوارم در ایران هم سربازی حرفه ای بشه تا دو سال از بهترین سال های عمر جوانان ما به هدر نره؛ البته با این کاهش رشد جمعیت بعید میدونم مدت سربازی کاهش پیدا کنه؛ اگر موانع ازدواج(که یکی از مهمترین اونها سربازیه) در ایران برطرف بشه اکثر مشکلات کشور حل خواهد شد به خصوص مشکلات اخلاقی که متاسفانه امروزه خیلی گسترده شده
  • سيدرضا A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    56 4
    بحث خريد خدمت بايد با شرايط خاصي بررسي بشه ، كه تمام افراد مشمول با هر توان مالي بتونن از اين بند استفاده كنن مثلا براي هر ماه قيمت خاصي در نظر بگيرن در مورد خدمت هدفمند هم اگه متناسب با تخصص آكادمي مشمول باشه فوق العاده است كسر از خدمت خوبي هم بايد به نظرم براي افراد تحصيل كرده (متناسب با مدرك ) و افراد متاهل بزارن
  • بی نام A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    153 4
    وقتی میخوای معافیت پزشکی بگیری سالم سالمی ولی وقتی میخوای بری خلبان بشی 101 درد و مرض داری!!!
  • م.ص A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    اصلا نبــــــــــاید خدمت سربازی رو بفروشن اینجوری یک عده مرفه بی درد ، سربازی رو برای بچه هاشون میخرن بعد یک عده افراد ضعیف جامعه باید خدمت کنند همه پسرها باید خدمت کنند ...!!!!
    • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      39 4
      خوب هزينه تحصيلات رايگانشون !!!!!!!!!!!!!!"رابايد بدهند
    • محمد A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      77 6
      هرکی توان مالی اش کمه براش قسط بندی کنن اینجوری همه راضی اند هرکسی هم دوست داره خدمت کنه خب بره ... اینجوری خوبه والا
    • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      23 3
      به تو چه؟ مگه تو باید حساب مردم رو داشته باشی؟ 2 سال زندگیه ، آدم تو 2 سال میتونه کلی کار انجام بده
  • محمدی A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    41 4
    طرح های ابن الوقت و سلیقه ای پدر این مملکت رو دراورده . تا کی سعی و خطا ؟ یک قانونی رو بخاطر خدا مدون کنید که در اون زمان جنگ و صلح رو ببینید . بچه های مردم انواع عقده های مختلف رو گرفتن . بنده 22 ماه جبهه دارم اگر قانون قبلی که برای بسیاری مورد استفاده قرار گرفت هم اکنون جاری و ساری بود پسرم با چند ماه خدمت از ادامه معاف می شد . آخه این چه بی تدبیری است که آقایان انجام می دهند
  • بی نام IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    خرید خدمت آخر ظلمه،سال 77 بنده چون پول نداشتم با داشتن مادر بیمار و از کار افتاده 2 سال رفتم خدمت ولی همه آنها که پول داشتند خریدند و به ریش من و امثال من خندیدند.
    • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      13 4
      کلا آقای حمیدرضا،فرشته ای هستند که در بین زمینیان گرفتار شده اند
  • reza IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    79 3
    این حرفا رو میزنن که به جوانان روحیه بدن ولی اخرش هم همون اش و همون کاسه!
  • امیر IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    119 6
    شمارو به همه ی مقدسات قسم میدم این طرح رو اجرایی کنید.به خدا خدمت رفتن زندگی یه جوون رو نابود میکنه.من الان فوق لیسانسم و درسم تازه تموم شده،متاهل هم هستم و باید برم سربازی،مسئولین عزیز فکرشو کردید اگه من و امثال من ک میدونم خیلی زیادن اگه 21ماه بخوایم بریم خدمت با این هزینه های کمر شکن که 2نفری از پسش بر نمیایم چیکار باید کرد؟
    • ماجد IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      2 22
      آقاي امير شما كه ميدونستي شرايط خدمت اينطوريه اولا چرا ازدواج كردي بعدم چرا ادامه تحصيل دادي،، تازه درست تموم شده به فكر چه كنم چه كنم افتادي،،داداش برو سربازي ما هم ليسانس بوديم رفتيم خون شماها كه رنگين تر نيست،،
    • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      22 0
      طعم زندگی مگه به بشین پاشو و زور گفتن بهت و تحقیر شدنه؟ جامعه ی به اندازه ی کافی ادمو سرسخت بار میاره با این اوضاع تحریم گرانی و مشکلات دیگه خدمت 2سال هدر رفتن عمرمومو کجای دلمون بزاریم تو دیگه کی هستی. میشه از راه های دیگه هم به کشور خدمت کرد.
    • کامران A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      20 0
      وقتی امثال این بی نام و ماجد رو میبینم میفهمم چقدر عقده و نظرتنگی زیاد شده!!اونوقت پای صحبت همینا هم بشینی ادعای فرهنگشون هم میشه!!به جای اینکه به این دوستمون بگه احسنت که انقدر همت و مردونگیشو داشتی که هم ادامه تحصیل دادی و هم ازدواج کردی و زادگیتو اداره کردی میگه چون من رفتم سربازی تو هم باید بری!!!!
  • بی نام A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    72 4
    نماینده مجلس، شما رو بخدا اگه این کامنت رو میخونی بدون که جوونای کشورت ازت انتظار دارن تورو بخدا یه فکری برای این خدمت اجباری بکنید
  • حالااااااااااا IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    خدمت سربازی خیلی خوبه برای همه مفیده خیلیم خوش میگذره .. برین یه خورده خاطره جمع کنین .... لطفا اگه میشه 3 سالش کنین...
    • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      71 7
      روت میشه بگی دو سال از عمرم داشتم خاطره جمع میکردم؟
    • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      0 24
      ارهههههههه میشه
    • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      20 2
      حتماً روش میشه دیگه، به نظرم واسه شما که اهل خاطره ای باید 10 سال باشه که کلاً خاطره جمع کنی و به همه بگی خاطراتتو
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    58 6
    دوره آموزش نباید حذف شود و معافیت سربازی شامل اموزش نشه. اما با خرید سربازی یا راه های دیگه طول دوزه کم بشه. وجود سربازی طولانی مدت باعث میشه خیلی ها تنها برای فرار از سربازی زمان تحصیلشون رو طولانی تر کنند و یا به مقاطع بالاتر رفته و دیرتر جذب بازار کار بشن.
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    48 4
    اگه امکان داره بگید این طرح کی بررسی میشه وامکان داره که تصویب بشه؟
  • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    46 9
    یکی از عجیب ترین ادعاهای سرداران محترم در مورد عدالت و لغو فروش خدمت بود اونم وقتی که عده زیادی خریده بودن و یه عده جا مونده بودن به بهانه عدالت ظلم بزرگی به عده زیادی کردن، من نمیدونم این چه حرفی بود که پولدار و فقیر رو مقابل هم قرار بدن اصلا دنیا داره همینطوری میگرده مگه میشه همه به اندازه هم داشته باشن ؟ همیشه پولدار و فقیر بودن حالا شما سردار عدالت پرور اگه واقعا دنبال عدالتی حقوق سربازا رو درست بده یا اگه نداری از پولداره بگیر بده به فقیره این عیبه یا ماهی 50 تومن به یک جوون متاهل دادن ؟ و زندگی مردم رو از هم پاشیدن؟ الان کاری کردین که مردم بعد از 15 سال غیبت با زن و بچه برن خدمت با ماهی 50 تومن بعد فک میکنی زندگی این مرد چی میشه؟ ظلم بزرگی دارین میکنین
  • بی نام A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    75 13
    اگه جوانان ما متحد بودن همزمان میتونستیم برای حضرت آقا نامه ای مشترک بفرستیم تا ایشون هم در راه تصویب این طرح کمک کنن.چون نهایتا ایشون رئیس کل قوا هستن ولی کو اتحاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      15 0
      شما می توانید از شبکه های اجتماعی اقدام کنید
  • بی نام RS ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    83 1
    شبیه همین طرج رو زمان خدمتم به فرماندمون پیشنهاد دادم. که اگه می تونه به بالا دستی ها انتقال بده. گفت خیلی عالیه . دستشویی رو شستی. صبحانه چی شد؟
  • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    24 22
    آقا حالا که دارین این مباحث رو مطرح میکنین در یک طرح فوری معافیت متاهل ها یا غایب های با سن زیاد که از سالها پیش مرسوم بوده رو اجرایی کنین تا حالا سابقه نداشته سرباز با 38 سال سن بره کنار جوون 18 ساله خدمت کنه ! همیشه این معافیت بعد از 10 سال غیبت اجرا میشده چرا الان جلوش گرفته شده؟
    • mohsen A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      17 0
      از اون بدتر غایبین مسن و دارای فرزند هستند. من موندم این افراد تکفل فرزند و همسر ( که درجه یک محسوب میشه و طبق عرف ایران و شرع اسلام بهشون تعهد دارن) رو ندارن؟ ولی 20 مدل کفالت وجود داره که خدا وکیلی هیچکدوم هم در عمل کفیل پدر ، مادر ، خواهر و سایر بستگان نیستن.
  • بی نام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    53 1
    رای یه بارم که شدمجلس حرف دل ما جوانان رو زد آخه کجای دنیا مهندس ،دکتراشون میبرن برای نگهبانی آفتابه؟ کجای دنبا جوانانشون بعدازتحصیلات دانشگاهی باید2سالم بدون حقوق ودرپایین ترین جایگاه اجتماعی و نظامی که حتی مورد تحقیرافرادکادری وبدون سوادهم قرار می گیرند به اجبار بایدخدمت کنند؟
    • محسن ایرانی IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      1 33
      از کجا فهمیدی ؟شما جهانگردی ؟؟ عزیزم اکثر کشورها دارن . واسه پزشک و بی سواد هم سربازی فرقی نمیکنه "اجباری" هم باید برن. رو فرم ترینشون امریکا و روسیه و چین که مثل ما 2سال سربازی دارن و مصری های بدبخت هم که 3 سال دیگه باید جنازشون برگرده!! باور نمیکنی ؟ برو بزن گوگل خودت ببین.
  • حشمت A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    27 1
    "در این مدل خدمتی افراد مجاز خواهند بودیا گزینه خدمت رایج را با مزایای پیش بینی شده کنونی پذیرا باشند و به خدمت اعزام شوند و یا...." تورو خدا دارين با ما شوخي ميكنين؟ ميشه يكم از اين مزاياي پيش بيني شده برامون بگين شايد مارو ترغيب كنه بريم سربازي! حتما حقوق بسيار بالا از همين مزاياست.
  • بی نام IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    63 2
    من سی سالمه و دارم مدرک دکتری می گیرم. اگه نشه جایی امریه بگیرم باید 2 سال برم سربازی. این چه وضعشه، بعد از 12 سال تحصیل در دانشگاه، الان که باید به پژوهش و آموزش بپردازم، احتمالا باید 2 سال در بخشی که هیچ ربطی به تحصیلات من نداره مشغول بشم. بعد از هدر دادن 2 سال از زندگی و دور شدن از حوزه تخصصی و تحصیلی خودم، باید برگردم به کار اصلیم... خسته و بی انگیزه
  • مجید IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    37 3
    سلام،روش کهنه و پوسیده و 90 ساله خدمت نظام وظیفه، نیاز شدید و فوری به تجدید نظر کلی و به روز علمی برای کاستن از هزینه های بیت المال و ارائه خدمت موثر و کاری بیشتر از سوی نیروهای وظیفه دارد.
  • سامان A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    29 1
    خبر انلاین جان لطفا پیگیری کن کی میره تو مجلس و مشخص میشه چی کار میکنن ، من داوطلب کارشناسی ارشد هستم و زیاد وقت خوندن ندارم می خوام ببینم چه بلای سرم میاد دور اول قبول نشم دولتی ! باس برم آزاد یا سربازی :||| آقا به خدا من حاظرم حتی سر بازی حرفه ای اجباری باشه یعنی باید بری ولی از تخصصم استفاده بشه توی سطح بالا این همه سال تلاشم نره تو فضا !!! چون طوری هست به روز بودن خیلی مهمه و 2 ساااااال .... خبر انلاین لطفااااااا پیگیری کن ببین کی مصوبه میدن مجلس ببینیم تصویب میکنن یا نه ، جونمون راحت بشه حتی اگه قرار هست نشه تکلیفمون رو بدونیم
  • سرباز وطن IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    8 126
    خدمت مقدس زیر پرچم فروشی نیست وظیفه و دین به سرزمینی است که صد ها سال است مرزهایش بوی خون میدهد و چه مردان و زنانی که جانشان را برای حفظ آن داده اند و 21 ماه خدمت در برابر از خود گذشتگی های بیشمارفرزندان این خاک اندک است من سال 79 با اینه بضاعت خرید خدمت را داشتم ولی با میل و اراده خودم به سربازی رفتم سربازی یک دوران الافی نیست سربازی ادای دین است به کوروش تا همت هر کس که خود را ایرانی مینامد باید به سرزمینش خدمت کند حتی شستن دستشویی هم خدمت است
    • یه دانشجوی 24 ساله A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      21 2
      اقای سرباز وطن چرا جو میگیرتت ؟ کوروش چرا میاری وسط ؟ ما همه مون عاشق سرزمین مونیم . اکثر قریب به اتفاق جوونای معترض به خدمت اجباری به وقتش واسه این خاک سینه شونو جلو دشمن سپر میکنن . ما میخوایم به یه شیوه اصولی خدمت کنیم نه جوری که اخرش حس کنیم از همه برنامه های زندگیمون عقب افتادیم !
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    53 8
    خرید خدمت بهترین گزینه هستش چون مطمئنم پول خیلی ها بیشتر از خودشون به درد نیرو های مسلح میخوره
    • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      1 18
      خرید خدمت و هزینه کردن برای افرادی که میرن خدمت اشکال نداره ولی نه 5 میلیون یا 10 میلیون ( که واسه کسایی که رفتن خارج این مبلغ خنده داره ) چون این رقم دردی دوا نمیکنه، بشه 500 میلیون هرکی خواست بخره
  • امیران IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    30 1
    جوانان عزیز اصلا دل مبارکتون رو به این مباحث مجلس که درباره خدمت سربازی هست خوش نکنید چون مصوبات اینگونه برای ستادنیروهای مسلح قابلیت اجرایی نداره خاطر عزیزتون باشه چند سال پیش نماینده ها قانون دو برادری رو تصویب کردند رییس ستاد نیروی مسلح بصراحت گفت در اختیارمجلس نیست خوب باز مجلس روش شده در این باره تحقیق و بحث کنه(چقدموقع تصویب قانون دوبرادری خوشحال شدیم حیفففففففففف)
  • امیرحسین IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    51 2
    آقا زودتر بررسی شه من 19 شهریور اعزامم زور داره به خدا 2سال مفتکی خدمت کنی.
  • بابك IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    35 1
    مجلسي ها اين همه قانون تصويب ميكنن، واقعا ازشون درخواست دارم كه يه قانون تصويب كنن كه به درد ما جوون ها بخوره. ترو خدا يه كم به فكر ما جوون ها باشين آخه ما چه گناهي كرديم كه بايد بعد از 16 سال درس خوندن بريم سربازي . بعد ميگن چرا سن ازدواج رفته بالا.
  • جواد A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    29 1
    دست مرکز پژوهش های مجلس درد نکنه؛ دمشون گرم. حالا تغییر الگوی خدمت سربازی رو چه نهادی باید تصویب کنه؟ مجلس یا شورای عالی امنیت ملی یا مجمع تشخیص مصلحت؟!
  • بهنام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    28 26
    مرسی از دکتر کاظم جلالی عزیز . من 27 سالمه فوق لیسانس مهندسی هسته ای گرایش پرتو پزشکی . باز کاری به اون ضصورت برام وجود نداره . اما اگه قرار باشه سربازی هم برم دیگه اوضاعم خیلی خراب میشه و ازدواجم 2 سال عقب میفته . یعنی میشه حدود 5 سال دیگه . به فرض که بعد از 3 سال هم بچه دار بشم . یعنی اختلاف سنیم با بچم میشه 35 سال . وقتی اون 20 سالش بشه من 55 سالمه ! ! به نظر منطقی نمیاد . البته بماند که سربازی واقعا بیش از 2 سال آدم مخصوصا تحصیل کرده ها رو عقب میندازه
  • امید A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    44 3
    اگر این طرح به مجلس برود و تصویب شود ، شاهکار آقای جلالی نماینده شاهرود و رئیس مرکز پژوهش های مجلس خواهد بود . کاری که در عرصه ملی خواهد درخشید و برگ برنده و موفق مرکز پژوهش های مجلس و رئیس آن خواهد شد.
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    51 9
    اگر مبلغ خريد رو 20 ميليون هم بگيريم به نظرم كسي كه سر بازي ميره خيلي بيشتر از 20 ميليون ضرر مي كنه.
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    7 2
    بهتره از کسایی که نمیرند خدمت پول درستی بگیرند و به کسانی که به دلیل بی پولی به خدمت می روند پول خوب بدهند و یک شغل هم ایجاد میشود مثلاً برای یک سرباز اگر حداقل حقوق را بدهند و بیمه اش هم بکنن خوب خیلی خوبه و کسی هم فراری نیست از خدمت!!!
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    31 1
    این دخترایی که میان میگن باید زیاد بشه بعد شما حاضری بری تو سرکه
    • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      21 0
      اینو خوب اومدی
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    12 10
    خریدنی چیه آقا !!! اینطوری که بازم سر ما فقرا بی کلاه میمونه و همه بچه پول دارا میرن سربازی رو میخرن !
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    32 0
    سربازی هیچ دلیل شرعی نداره همون الگوی سرباز حرفه ای که به استخدام در بیان از همه بهتره
  • بی نام ((())) EU ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    10 0
    به مسئولین بگید یه فکری برای جوانی با مدرک فوق لیسانس و متاهل که الان باید کار و زندگی را رها کنه و 21 ماه بره خدمت بکنند فقط به فکر شعار دادن نباشند ....
  • صندوقی A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    8 2
    یه فکری هم برای فرزندان رزمندگان بشه که از معافیت پدراشون استفاده کنند . چرا اینکار تعطیل شده ؟ اگه بد بود چرا از اول این قانون گذاشتن اگه خوب بود چرا تعطیلش کردن ؟ بخدا همینجوری موندیم !!
    • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      5 0
      تعطیل نشده هست طرحش
  • amin A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    7 0
    سربازی حرفه ای واقعا مهم هست چرا باید بیهوده جوانان در گوشه کنار کشور 2 سال وقت تلف کنند ؟ ارتش حرفه ای تشکیل بدید و به اون تعداد حرفه ای حقوق حرفه ای و مناسب بدید ، اینهمه آدم با هم میبرن آموزش و نان هم به زحمت بهشون میدن که چی ؟
  • علی اشرفی IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    6 2
    من در سن 30 سالگی و با داشتن همسر و دو فرزند دانش‌آموز به سربازی رفتم. الان خدمتم تمام شده، ولی واقعاً خیلی به جاست از افرادی مثل من در مورد سربازی نظرخواهی شود. ای کاش گوش شنوایی بود. . . گفتنی‌ها خیلی زیاد است. . . خیلی
  • م IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    7 3
    عوض هر فردی که معاف بشه بقیه باید جورش رو بکشن در ضمن جمعیت جوانان رو به کاهشه ملتی هم که من میشناسم مثل دانشگاه رفتنشون حاضرن هر چی دارن بدن سربازی رو بخرن اونوقت باز بحران بوجود میاد تنها راهش اینکه بگن مثلا امسال انقدر میفروشیم مثل مزایده عمومی باشه 10 درصد بتونن بخرن با قیمت بالا طوری که حقوق 4 5 نفرو دربیاره اونوقت اجراییه وگرنه فقط حرفه
  • جلیل IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    8 5
    باز مثل اینکه پسراشون به سن سربازی رسیدن میخوان سربازی پسراشونو بخرن بعد از خرید هم برمیگرده به منوال سابق.
  • hamed IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    2 22
    ما که معافیت گرفتیم، ولی سربازی رفتن برا جونا بهتر که برن.
  • ماجد IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    5 36
    اونايي كه ميگن ما ليسانس و فوق ليسانسيم و ازدواج كرديم،،موقع درس خوندن و ازدواج سربازي يادتون نبود تازه كه درستون تموم شده يادتون افتاده،،ايشالا سربازي به همتون خوش بگذره اينقدا هم كه ميگن بد نيست خود من راننده رئيس كلانتري بودم با درجه ستوان سه 17 ماه مث مرد خدمت كردم،
  • hosseinh A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    21 9
    خدا ذليل كنه رضا شاه رو !
  • حامد IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    16 9
    سربازی یکسال بشه کافیه دیگه کشش ندین
  • حامد A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    5 10
    معافیت ازدواج
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    6 0
    با توجه به هزينه هاي فراوان زندگي و هزينه خيلي زياد آموزش، تربيت ،درمان و تغذيه كه هم اكنون خانواده ها به تنهايي آن را تقبل نموده اند و بيكاري فراوان در جامعه بايد دولت و نظام جهت امور خود سرباز استخدام نمايد و مزد پرداخت كند تا مشكلات مردم را درك نمايد
  • وحید A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    12 0
    به نظر من هر چیزی با گذشت زمان تاریخ مصرفش تمام میشه...تاریخ مصرف این مدل خدمت هم پایان یافته.... یا حقوق بالا واسه خدمت در نظر بگیرید یا مدتش رو کم کنید... شاید مشکلات ازدواج دیر و کاهش جمعیت برطرف بشه
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    17 1
    شما در نظر بگیرین من فوق لیسانسم ازدواج هم کردم کار هم دارم با خدمت رفتن من هم کارمو از دست میدم هم زندگیم به خطر میوفته واقعا ظلم نیست؟؟!!!!
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 12
    حالا که ما رفتیم سربازی بقیه هم باید برن نمیشه که یا لااقل با ماهایی که قبلا رفتیم سربازی خشکه حساب کنند. اما جدا از مزاح سرباز حرفه ای نیاز جامعه است و از طرفی من مطمئنم هیچ جوانی با سربازی مشکلی نخواهد داشت اگر برای دوران سربازی حقوق مناسب در نظر گرفته شود از بیکاری که بهتر است.
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    9 2
    بجای برداشتن سربازی خوشحال میشم این خانومایی که دم از خوب بودن سربازی میزنند رو بفرستید سربازی. اگر آقایون باید برن سربازی مرد بشن شماها هم بهتره بشینید تو خونه یکم مهارت زندگی یاد بگیرید تا شوهراتون مجبور نباشند شب که از خونه برگشتن نیمرو بهشون بدید!
  • سایه A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    19 0
    گذشته ازهزینه هایی که قسمت اعظمش ازطریق خودمردم تامین میشه حیف ازاین وقتی که توی جوونی پسرا ازبین میره
  • k IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    2 11
    حالا کدوم کار که 2سال عقب باشی یا جلو حتما دوباره اقازادای خدمت سربازیش درامده
  • حسن A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    2 14
    یک عده در زمان جنگ 28 ماه در بدترین شرایط که هر لحظه مرگ در کمین شان بود صادقانه خدمت کردند و هیچ توقعی نداشته و ندارند و تا حالا لب به سخن نگشودند ! ولی حالا ببین این بچه های پولدار و ثروتمندان چطور میدان داری میکنند مثل اینکه یادشون رفته این بچه های فقرا و کم در آمدهای جامعه بودند که با خدمت دو سال و نیم در زمان جنگ که به عبارتی برابر هشت سال زمان صلح میباشد چطور امنیت و عزت را به مملکت آورده و بستر را برای عده ای آماده نمو دند که حالا در زمان صلح حاضر به خدمت هیجده ماه هم نیستند !!؟
  • سعید IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    7 0
    از اینکه این موضوع رو باز کردید از شما متشکرم. مشکل اصلی بررسی این موضوع بیشتر روانی و سیاسیه تا حقوقی و تخصصی. بخاطر اینکه بهرحال این موضوع مثل هر موضوع دیگه ای ممکنه مخالفینی داشته باشه ولی متاسفانه مخالفین خودشون رو پشت فرماندهی معظم کل قوا قایم میکنن و بلافاصله از ایشون هزینه میکنن و دوم اینکه سریعا سربازی حرفه ای رو معادل خالی شدن پادگانها و کم شدن ضریب امنیت ملی میدونن. در حالیکه هر دو این دغدغه ها اشتباهه. همه میدونن که در حمله نظامی اتکا به نیروی وسیع انسانی غیرحرفه ای فاجعه ای بار میاره که در جنگ جهانی اول تجربه شده و نهایتا کار به انواع و اقسام سلاحهای شیمیایی و میکربی برای دفع تعداد عظیم نیروی انسانی میکشه ضمن اینکه اساس قانون نظام وظیفه ما مال دوران رضاخانه....
  • علی IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    3 15
    آقا دوره آموزشی سه ماهه اجباری باشه و بعدش انتخابی باشه .
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    10 0
    فراموش نکنید که این ها همه طرحه ، اجرای این ها باید به تصویب ستاد کل نیروهای مسلح و ف کل قوا برسه ، بدون تایید رهبری اجرا نمی شه
  • زهرا A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    5 6
    به نظر من بهتر است دوره آموزشی 3-2 ماهه برا همه حتی خانمها اجباری شود، بعد از آن سربازی با حقوق بالاتر برای اقشار ضعیف تر همرا ه با آموزشهای مورد نیاز آنان به همراه سربازی ارائه شود فرضا برای یک روستایی دوره های اموزشی حین خدمت در باره کشاورزی و دامداری اجباری طی شود و یا هر دوره آموزشی مورد علاقه آنان در این زمینه باید فنی و حرفه ای همکاری وسیع نماید .همچنین بایستی از سربازان در زمینه کارهای عمرانی ملی از جمله درختکاری و ایجاد فضاهای سبز و کاشت جنگل و ... استفاده شود نه اینکه حتی برای افراد بی تخصص هم عمرشان به بطالت و نگهبانی بیهوده صرف شود.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    14 0
    ما یک فامیل داشتیم خیلی خوش تیپ بود اخلاقش بیست بود ایشون رفت سربازی تو سربازی دوران اموزشی به دلایل بهداشتی دچار قارچ پوستی شد و موهای سرش ریخت و کلا بی ریخت شد اخلاق که چه عرض کنم جواب سلام هم نمی ده خلاصه اینجوری شد که ایشون سرنوشتش تغییر کرد و مسئولین هم ککشون نگذید
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    8 0
    واقعیت اینه که با بالا رفتن سطح تحصیلات و تغییر نحوه زندگی بخصوص در دهه بیست زندگی که بسیار تحولات تاثیرگذار در زندگی یک مرد رخ میده، هرگونه ساماندهی در این قانون باعث کسب محبوبیت و اقبال عمومی نسبت به فرد یا نهاد مربوطه میشه. کمااینکه یک بار مجلس ششم هم وارد این موضوع شد و طرح نسبتا منطقی رو ارائه داد که همه میدونن اون مجلس اگه میگفت ماست سفیده بسیاری در این کشور قسم جلاله میخوردند که سیاهه. فقط دو نکته دیگه: اول اینکه خواهش میکنم حتما متن کامل گزارش رو تو سایت مرکز پژوهشهای مجلس بخونین و از جمله اینکه الگوی کشور ما فقط در حدود 10 درصد کشورهای جهان اعمال میشه و دوم اینکه ...
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    3 6
    داداش دلت خوشه ها بذار به درد خودمون بسوزیم
  • سعید IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    6 0
    و دوم اینکه بدلیل وقوع جنگ تحمیلی بسیاری از عزیزان نماینده مجلس و مدیران محترم کشور افتخار حضور در جبهه ها رو داشتن لذا مثل جوانان امروز درگیر مساله سربازی نبودن، ضمنا حضرات محترم روحانیون و همچنین بانوان محترم هم درگیر نظام وظیفه نیستند. خواهش میکنم یا در این زمینه اظهار نظر نفرمایند یا از مشاورینی که شخصا و با گوشت و پوست و استخوان با این موضوع درگیر بودند مشورت کنند و مسائل و مشکلات رو واقعی ببینند.
  • سعید A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    9 0
    ایشالا این طرح به یک سر انجامی برسه مثل طرح های دیگه فقط طرح باقی نمونه....الان کسی که مدرک دکترا داره تو دانشگاه میتونه به این مملکت بیشتر خدمت کنه یا تو پادگان؟؟!!!امیدورم خبرهای خوشی در این باره بشنویم..
  • علی UA ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    30 0
    دخترها که خواهان تساوی حقوق هستند باید در محل زندگی خودشون 2 سال خدمات اجتماعی بدن مثل نظافت خیابون ها و...تا بتونن گواهینامه پاسپورت و یا شغل داشته باشند...اینجوری عدالت برقرار میشه
  • میگ میگ A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    5 4
    امیدوارم این طرح به نفع همه ی جوانان باشه!! و اجرایی بشه..حداقل به همون قانون قبلی..که فوق لیسانس 16 ماه بود..هم برگرده..راضی هستیم..کجاس گوش شنوا!! فقط میخوان انرژی جوانان رو بگیرن!!
  • علی UA ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    80 6
    موضوع خدمت نکردن دختران که نصف جمعیت کشور هستند باعث طولانی شدن خدمت پسرها شده
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    12 1
    بابا جان ! خیلی ها دوست دارن ارتشی یا سپاهی یا نیروی انتظامی یا پلیس بشن. خب اونها که دوست ندارن این شغل هارو باید پول بدن تا اون افرادی که این شغل هارو دوست دارن آموزش ببینن تا بعدا امنیت مردم را فراهم کنند. این خدمت اجباری اصلا بی فایده است و همه جوانها فحش می دن و می رن خدمت!!
  • رضا A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    12 0
    خواهش می کنم این طرح به طور جدی دنبال شود. مطمئن باشید به نفع کشوره در دراز مدت. پولی که واسه این همه سرباز خرج میکنید و در آخر هم آنها زده می شوند واسه افراد علاقمند خرج کنید. اینجوری خیلی ها میان و خودش یه اشتغال زایی هم می شود.
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 3
    سعید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    20 3
    به نظرم در طرح جدید دختر ها هم بایستی خدمتی به کشور خود کنند
  • مهدی A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    23 4
    دخترها هم باید خدمت کنند!
  • محمد A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    25 3
    یه نظر من سربازی واسه خانوما واجبتره، یه ذره مردونه فکر کنن تو زندگی براشون خوبه
  • دبیر و فوق لیسانس(خواهشا پخش کنید) IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    10 1
    من با رتبه ی 40 در کنکور سراسری انسانی سال86 رفتم دبیری جامعه شناسی خوندم فقط از ترس سربازی! البته آموزش و پرورش هم خوب گذاشت تو کاسه ی ما، 8 سال تعهد از ما گرفتن که برای خریدنش باید 18 میلیون پول بدیم و اگر بیام بیرون باید دوباره بریم سربازی! فکر کن مثل من چقدر ضرر کردیم. این همه درس بخون ، آخرش از ترس سربازی بورو معلم شو.. تو کلاس ما در دانشگاه خوارزمی 12 نفر رتبه هامون زیر 100 بود.... تازه فوق لیسانس هم گرفتیم 5 سال دیگه هم تعهد گرفتن. یعنی من تا آخر بازنشستگی برده ی آموزش و پرورش هستم. تازه می خوام دکتری هم بگیرم، اونوقت فکر کنم توی اون دنیا هم باید به آموزش و پرورش جهنمیان اهتمام بورزم!
  • امین GB ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    21 1
    سلام. من الان دانشجو ارشد مهندسی برق هستم! چهار ساله به دختری علاقه مند شدم و علاقه دوطرفه بوده و قصد ازدواج داریم!! خانواده ها شناخت خوبی از هم پیدا کردند و .... یک سال از ارشد بنده باقی مونده.تا اعزام به خدمت و بعدش گرفتن پایان خدمت هم می دونید که 2+1 سال طول می کشهتا کار هم پیدا بشه 4 سال پس من و دختری که بهش علاقه دارم باید 4 سال دیگه هم صبر کنیم و بشیم 29 ساله و اون هم با اما و اگر بریم سر خونه زندگی؟امکانش هست؟قطعا نیست.هیچکس نمی دونی فردا چی پیش می آد! اومدیم و 4 سال گذشت و تازه خواستیم بریم برای کارای اولیه و تریلی زد به من و مردم! خوب اون دختر تو 29 سسالگی که 100 تا موقعیت رو از دست داده چه گناهی کرده؟! باور کنید 90 درصد عامل بالا رفتن سن ازدواج همین سربازی هست و نتیجش زیاد شدن طلاق
  • میلاد IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    21 2
    خانوم غزل شما که میگی سربازی بشه 4 سال اینو هم توجه داشته باش که دیگه خواستگارم کم میشه.همه خدمتن آخه...
  • یغما IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    8 1
    جالبه دورهمی زدیم تو خط هدفمند کردن همه چیز اگه ازدواج هم هدفمند بشه یا زوج وفرد بدنیست
  • روانشناس بالینی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    6 13
    به همین دلایلی که در بالا ذکر آن رفت، عمراً منتظر بهبود وضعیت نباشید. اگر این کارها را نکنند جوانان از راه به در می شوند و دیگر حرف بزرگان را گوش نمی کنند!!!!!!
  • reza A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    11 0
    ما که چشمون آب نمیخوره.مطمئنم در حد پژوهش میمونه.
  • نوشين IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 19
    از ديد اقتصادي هم نگاه كنيم سربازي رو نوعي ماليات بر فايده ست.در اين نوع ماليات هركي بيشتر از امتيازات استفاده ميكنه بيشتر بايد ماليات بده.در جامعه مردسالار ما كه تمامي امتيازات اجتماعي به نفع مردا ست مالياتي تحت عنوان سربازي براشون چندان بي انصافانه به نظر نمياد
  • سینا IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    14 10
    آقا اگه میخواید بردارید سربازی رو یه امتیازی واسه ما بزارید که سربازی رفتیم و 2 سال زجر کشیدیم...
  • بهمن IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    12 0
    به جای اینکه بیان از این جوانا بپرسن ببینن سربازی حذف بشه یا نه خودشان طرح میدن بعد میگن ما دموکراسی داریم. اگه سربازی برداشته بشه 400 درصد مشکلات مملکت حل میشه. سربازی داوطلبانه کنین که هر کدام از این دوستایی که میخوان مرد بشن برن یه سه چهار سال خدمت کنن تا قشنگ مرد بشن تا دیگه نگن سربازی خوبه یارو معاف شده برگشته میگه سربازی آدمه مرد میکنه
  • reza A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    12 2
    ما که چشمون آب نمیخوره.در حد پزوهش میمونه
  • علی A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    9 1
    واقعا جای تقدیر از مرکز پژوهش های مجلس که منصفانه درباره خدمت تحقیق کرده و همه جانبه به طرح پرداخته اند و لازم این طرح با فوریت در مجلس برود و با تصویب سربازی حرفه ای و غیر اجباری برسدحدود 3 میلیون جوان نمی توانند! تو اقتصاد ایران و بین المللی مشارکتی اساسی داشته باشند بی به طور حتم ایران رو در دنیا می توانند همه جانبه اقتدارش رو نشون دهد و حتی جلو تحریم ها به آسانی بگیره و بهتره به جای اتلاف وقت و موکل کردن این طرح آن سرعت به حالت اجرایی به برند همان طور که در طرح مجلس آمده است مثلا کادری ها استخدامی ارتش یا سپاه که آموزش خیلی بهتره و بدنی خیلی مناسب تر دارند و که با درامد حرفه ای دوره خدمت علاقمندان خود پیدا می کند و از ارج و اهمیت بالایی نزد خود ایرانیان و دنیا بدست آورد.
  • کیوان IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    20 0
    راه دوم (ارتش حرفه ای) بهترین است. لطفا خبر آنلاین موضوع را به همه پرسی بگذارد.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    22 1
    یعنی اگه خریدنی بشه ها ، واقعاً کل مسئولین رو دعا میکنم من با سن بالا آخه چرا باید 2 سال از زندگیم از بین بره؟
  • شام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    26 2
    سربازی خوب است 6ماه شود هم برای دختران وهم برای پسران ابن بعنی عدالت .وهر کس با توجه به مدرکش حقوق داده شود
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    14 2
    خواهش میکنم خبرآنلاین این موضوع خرید خدمت رو پیگیری کنه.... بی عدالتی اونه که یک سری از مشمولان 18 ماه خدمت کردن ولی الان که به ما رسیده شده 24 ماه... تنها علاجش هم فروشه تا این بی عدالتی جبران بشه
  • مسعود A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    8 42
    اونهایی که معتقدند زنها هم باید برن سربازی مطمئناً هیچ شناختی از توانایی های زن و مرد ندارند.
    • بی نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      14 4
      شما کاسه داغ تر از آش نشو!
  • امیر A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    11 2
    به نظرم اگه سربازی خریدنی بود خوب بود ولی باید کسایی که پول ندارن و میرن سربازی رو استخدام کنن خیلی بهتر میشد...به این صورت که کسی که پول داره سربازی رو بخره و کسی که پول نداره به عنوان سرباز حرفه ای استخدام بشه مشکل بیکاری جوانان هم تا حدودی حل میشه.
  • س 2 و A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    14 0
    من با مدرک ارشد 18 ماه در ناجا(راهور) خدمت کردم. بطور قطعی می گم که ای 24 ماه(با 6 ماه انتظار اعزام و ... )عمر تلف شده منه. هیچ (دقیقاً هیچ) نکته مثبتی این دوره نداشته. امیدوارم کمی تعقل در سیستم اجباری و اعزام سرباز وارد بشه. روشهای جایگزین خیلی ساده و کاربردی وجود داره که با نظرسنجی از سربازان فعلی و خدمت کرده ها می تونن اجرا کنن و به کمیسیون و مجلس و ساعتها کار کارشناسی و ... هم احتیاجی نداره.
  • عليرضا IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    9 1
    خبر آنلاين عزيز خواهش ميکنم اين موضوع رو پيگيرى کن.به خدا آقاى جلالى دنيا و آخرتش تضمين ميکنه اگه اين طرح بتونه به جايي برسونه.خداروشکر يه نفر اومد به اين مشکل حاد جوانا رسيد به خدا.دو سال از بهترين روزاى عمر جوناى اين مملکت به باد فنا ميره.
  • اشكان A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    22 4
    خطاب به اون غزل خانم که میگه برین سربازی مرد شین دعا می کنم ازدواج کنی 2 قلو بچه بیاری بعد شوهرت 4 سال بره سربازی بعد به گدایی بیوفتی بعد یاد این حرفت بیوفتی!!
  • بی نام US ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    25 1
    ظلم بیشتر تفاوت بین خدمت تو یگان‌های مختلفه، من جایی خدمت کردم که ۱۷ ماه برام مثل ۶ ماه گذشت، بعضی دوستانم جایی که ۶ ماه مثل ۲۴ ماه می‌گذشت.
  • امیر IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    12 0
    بابا تو رو خدا یه فکری به حال ما جوونا بکنید. 21ماه برا منی که 7 سال تو دانشگاه درس خوندم تا فوق بگیرم خیلیه. به 16 ماه راضی بودیم به خدا. 5 مااااااه؟ ! خدایا صبر بده به مشمولین این مملکت
    • بی نام US ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
      1 1
      فروش سربازی به نفع همه است چه ارباب چه فقیر تبعیض توی همه جای مملکت هست این هم روش .منی که قشر ضعیف جامعه ام راضی ام حداقل یکی از مشکلات اساسی جوونامون حل بشه خدای ما هم بزرگه.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    24 1
    ان شالله که اجرایی میشه
  • محمد IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    18 0
    من بعنوان یه سرباز دارای مدرک فوق لیسانس که در حال حاضر دوران خدمت سربازی خودم رو می گذرونم و دیگه یک ماه بیشتر ندارم صراحتا اعلام می کنم دوران سربازی با این مدت طولانی آن(21ماه)هیچ گونه سود و منفعتی نداره و صرفا محیط های نظامی می خوان از نیروی انسانی ارزان قیمت و به نوعی مجانی بالاترین بهره رو ببرن در حالی که به این موضوع فکر نمی کنن این جوان بالای 24ساله که هیچ پولی هم در بساط نداره چرا باید 2سال به نوعی مجانی عمر خودش رو تلف کنه و از نظر درآمدی هم عقب بیفته در حالی که همه انتظار دارن سر موقع ازدواج هم بکنه با کدوم پول نمیدونیم.جالب اینه که خیلی از مواقع پرسنل کادر نظامی که بخاطر کارش داره حقوق میگیره از زیره کار در میره و وظایفه خودشو به وظیفه ها میندازه که از نظر شرعی کاملا حرامه اما ...
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    25 2
    در محموع باید با توجه به میزان تحصیلات حداکثر طول خدمت از یکسال بیشتر نباشه.
  • نادر A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    12 1
    تعداد زیاد نظرات نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد موضوع سربازی در جامعه است. به نظر می رسد که این موضوع باید با اولویت در مجلس شورای اسلامی مطرح شود. اصل هم باید دو چیز باشد بنیه دفاعی کشور آسیب نبیند و انرژی و توانمندیهای جوانان بیهوده صرف نشود. به نظرم پس از آموزش های عمومی، تخصصی کردن خدمت سربازی و کاهش آن به یک سال شور و نشاط و انگیزه زیادی در بین جوانان ایجاد می کند و آسیبی هم به توانمندیهای دفاعی کشور وارد نمی کند. شور و نشاط جوانی هم نیمی از بنیه دفاعی است!!
  • احسان IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    25 0
    تو را خدا مدتش کم کنید ....به خدا 21 خیلی زیاده
  • ali A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    21 1
    اینایی که الا ن میگن باید بری خدمت مرد بشی احتمالا خبر ندارند که ما الان توی عصر یخبندان زندگی نمیکنیما من الان 17 ماهه دارم خدمت میکنم فوق لیسانس دارم عمرم 2 سال هدر رفت توی نگهبانی دادن اخه چرااااااااااااااااااااااااااااااااا
  • بی نام GB ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    7 2
    من یک کارمن زاده هستم و همیشه در زندگی نه باطیف خیلی پولدار و نه خیلی فقیر زندگی کردم،درس خوندم و الان 11 ماهه که در خدمت هستم،در سن بیستو هشت سالگی،در خدمت با طبقات متفاوتی روبه رو شدم که هم از نظر فرهنگی و هم از نظر مالی در سطوح پایینی قرار داشتند.(حتی دارای مدرک)نگاه آنها همواره به اختلاف طبقاتی با حب و بغض هست و انصافا هم میتوان به آنها حق داد افی است برای لحظاتی خودمان را جای آنها بگذاریم تا ببینیم چگونه با هیجان از حقوق 60 هزار توامنی شان صحبت می کنند من اینها را دیدم تا باور کردم.فروش خدمت نیز نقصانی بزرگ دارد و آن همین مبحث عدالت اجتماعی است.میگویید قسطی شود ماهی 500 هزار تومان چه طور خانواده ای ای که با 600 هزار تومان اجاره نشین است این مبلغ را پرداخت کند. واللا بحث غنی و فقیر نیست
  • سرباز IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    23 0
    بدترین دوران سربازی آموزش توی پادگان هستش. دو ماه ادمو تا حد مرگ اذیت میکنن.اذیتی که تو اون دو ماه سرباز میکشه تا آخر عمرش از یادش نمیره
  • نیما CH ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    28 1
    باید برای دختر ها هم چیزی معادل سربازی پیاده بشه تا هم عدالت برقرار بشه هم امثال خانم غزل به خودشون این اجازه را ندن بیان پسر ها را مسخره کنند
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    31 7
    مردهایی که میروند سربازی بعدش می ایند زناشون رو کتک میزنند دخترا بدونند
    • hosseinh A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      23 4
      خداييش خودت فهميدي چي گفتي؟! به هر حال ممنون به خاطر اطلاعرساني!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    20 4
    خانومایی که شعار برابری مرد و زن رو سر می دهند پس فکر کنم بد نباشه تو این مورد هم عدالت اجرا بشه و خانومای محترم برن سربازی. اگر تو همه چیز خواستار برابری هستید فکر کنم سربازی اجباری هم جزء این موارد باشه ، درسته؟ مگر اینکه بخواید سلیقه ای عمل کنید و هر چی که به نفعتونه رو برابر کنید!
  • کارشناس A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    4 10
    به نظر میرسد الگوی تلفیقی بهترین بهترین نتیجه را بدهد
    • بی نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      13 0
      بهترین گزینه حذف کامل خدمت سربازی اجباری و اختیاری کردن آن مانند اکثر کشور های دنیاست، شما هم اگر علاقه داشتید می توانید تشریف ببرید داوطلبانه سربازی.
  • بی نام GB ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    3 8
    حالا تو این همه چیز آقایون شانس دارند و از هزاران موهبت برخوردار هستند گیر دادن که چرا خانم ها خدمت نمیان،به عرضتون میرسونم که 9 ماه بارداری از هزار ماه خدمت سربازی سخت تر است باور کنید بدون اغراق میگویم
  • بی نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    8 2
    عدالت اینه که خانم ها هم بروند سربازی امیدواریم اگر سیستم قصد ندارد سربازی را برای آقایان حذف کند برای حفظ عدالت، سربازی برای خانم ها هم اجباری شود می توانند تمامی خانم هایی که تا 40 سال دارند را موظف و مکلف بکنند که خدمت بروند و در صورت نداشتن کارت پابان خدمت همان محدودیتهای که در مورد آقایان اعمال می شود را اعمال کنند.
  • بی نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    12 1
    سربازی باید برای خانم ها هم باشد همانطور که عده ای فکر می کنند سربازی از آقایان مرد می سازد از خانم ها هم شیر زن خواهد ساخت. لطفا مجلیسان عزیز برای سربازی اجباری خانم ها کاری کنید .
  • هادی A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    10 0
    توروخدا امریه رو کم نکنین
  • فرزاد IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    13 0
    لطفا مثل کشورهای اروپایی و مدرن رفتار کنین و فقط دوره 3 ماهه آموزشی اونم جزو دروس اجباری دبیرستان. یا از مراجع تقلید سوال کنید این روش فعلی حرام نیست؟
  • شراره US ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    11 1
    با سلام به هموطنان، اکثریت نظرات همان خلاصه جدول 2،3،4 است که بالاخره خودشان به این نتیجه ها رسیدند اما مسئولان بدانند هر تک به تک روزهایی که میگذره جوانان درمانده ترند.درسته اجتماع ما یک اجتماع زن ستیزه اما اجتماع تضادها هم هست. پسران افسرده اند، بی انگیزه اند، از مسئولیت فرار میکنند چون افکارشان گرفتار راه فرار است. به جای سازنده بودن، فکر فردای خود و کشورشان بودن ببینید چگونه همه جوره تلف میشوند.اعتیاد، افسردگی،کاهش انگیزه ازدواج...خانمها بهتر نگاه کنید و بهتر فکر کنید. مرد و قوی بودن بیشتر ذاتی است نه اکتسابی. له شدن عمرو غرور معادل مرد شدن نیست...دولت مردان زودتر اقدام کنید. دعا و محبتهای بیشتر ایرانیان شامل حالتان میشود.
  • بی نام IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    8 13
    سربازی خریدنی میشه، آقا زاده های پول دار میرن میخرن، ملت مستضعف باید جور اونها رو بکشن اوج بی عدالتی
    • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      5 1
      چرا همیشه نصفه خالی لیوان رو نگاه میکنی؟ مگه اگه فروختنی شد باید اندازه یه پراید پول بدی که شما به وحشت افتادی؟ به نظر من 2 تا 3 تمن رقم عادلانه و منصفی خواهد بود که همه اقشار جامعه توان پرداختشو دارن
  • محمد IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    21 2
    كسي كه فوق ليسانس و دكتري داره بهتره به جاي اينكه دوسال تو محيط نظامي خدمت كنه تو محيط دانشگاهي خدمت كنه...
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    4 21
    آدم با غیرت با سربازی رفتن خواهر مادرش موافقت نمیکنه.
  • علی A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    13 1
    بیان برای خرید سربازی یه قیمتی بذارن بعد هرکس خواست بخره هرکسم نخواست بره. ولی اونی که میره ماهی 300000 تا 400000 تومان حقوق بذارن.می تونن نیروی استخدامی هم بگیرن. اینجوری اشتغال زایی هم کردن .
  • حجت A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    6 2
    به نظر بنده اغلب این طرح ها سیاه نماییه. در یک کلام، پاک کردن اصل قضیه.
  • ابی IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    6 1
    کسانی که موافق گزینه2 هستند روسبز وکسانی که موافق گزینه5 هستند رو قرمز کلیک کنند.
  • شهاب ریگی IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    15 0
    خدا کنه هرچی سریعتر سربازی رو بردارن تاخیالون راحت شه و شب ها راحت سرمو رو بالش بزارم
  • سامان A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    3 6
    آقا ما که داریم میریم ببینیم این سربازی چیه!!!!!؟؟؟؟
  • شیرازی A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    22 0
    نمایندگان مردم .سال 57 باجمعیت 36 ملیونی سربازی 2سال بود الان هم که جمعیت 76 ملیون نفر باز هم سربازی 2سال است .به نظر میرسد که باید حجم نیروهای مسلح را کاهش داد.اشکال دیگر اینکه از سرباز به جای نیروی کادر واداری استفاده میشود. ای کاش خبر انلاین نظرات مردم را به نمایندگان منعکس کند
  • ابی US ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    15 0
    اون وقت میگن چرا ازدواج نمیکنید. بدون سربازی که بهت زن نمیدن :))) تازه خیلیها واسه فرار از سربازی میرن فوق و زندگیشون رو عقب میندازن. به نظر من تو چند سال اینده فقط شاهد یه فاجعه مجردی میشیم و به خاطر اینکه جوونا تو وقت خودش ازدواج نمیکنن دچار نارضایتی شدیدی از زندگی میشن
  • سعید IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    6 0
    من متاهلم- 31 سالمه-همسرم هم دیابت داره-الان من برم سربازی شرمنده‌‌ی زنم بشم- ازپس هزینه‌های زندیگیم بر نیام باید چی کار کنم؟ پارسال چون قوانین کفالت در مورد سن پدر رو عوض کردن غیبت خوردم-حالا 180 روزم اضافه خدمت خوردم-اون آقایی که می‌‍آد می‌گه به متاهل‌ها ماهی 28 هزازتومن بیتشر می‌ده خودش می‌تونه با این پول خانوادشو بگردونه؟ حودش می‌تونست بره سربازی؟
    • مرتضی A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
      3 0
      شما طبق قانون می تونی اقدام به معافیت کفالت کنی (برای همسرتون) و البته اگر در زمان غیبت خانومتون همین مشکل رو داشته با ارائه مدرک غیبتتون هم بخشیده می شه البته من کلا با فلسفه سربازی مشکل دارم و امیدوارم فقط آموزشی باشه و اون 18 ماه دیگش حذف بشه یا حداقل هدفمند بشه بریم جاهای دولتی کار کنیم حقوق مکفی بگیریم
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    18 1
    تو رو خدا سرباري رو بفروشيد
  • مهدی IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    9 0
    توروخدا یه کاری بکنید واقعا مدت سربازی خیلی زیاده جوونا خیلی مشکل دارن مخصوصا این قانون که سربازای سال90 وسالهای قبل اون که درحین خدمتشون قبول شدن دانشگاه والان فارغ التحصیل شدن باید برن 21ماه خدمت کنن این قانون داره خیلی هارو روانی می کنه وتمام برنامه ریزیهاشونو بهم زده،واقعا انصاف نیست توروخدا یه کاری بکنید خرید سربازای رو بذارید.
  • مادر IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    1 5
    من در جوونی به سپاه بهداشت رفتم و بعد از آموزش به روستا ها فرستاده شدم و بعد از سربازی برای تحصیل به خارج رفتم وسربازی برای زنان هم اجباری بود.به نظر من چون همیشه کشور ما در معرض خطر جنگه بهتره به سربازی برین ولی اگه این دوره همزمان با دوره ی دانشگاه در هر رشته ای باشد عالی می شود و جوانان از تحصیل عقب نمی مانند .
  • سام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    10 0
    با سلام خدمت شما ریاست سایت و همچنین ریاست سازمان نظام وظیفه.من میخوام خیلی کوتاه از زندگیم بگم مادر من فوت شده و دوتا از برادرام خدمت رفتن و از اونجا که پدرم ازدواج کرده و ترکمون کرده میخواستم بگم که این عدالته؟اینه عدالت امام زمان ؟اینه عدالته حضرت علی؟شماها چند بار قول معافیت دوبرادری رو دادید ؟مجلس تایید کرد ولی .... من به خاطر این معافیت نامزد کردم و چون اجرا نشد پدر خانومم موافقت نکرد و منو از شرکتش اخراج کرد و عملا بدبخت شدم الانم روحیم داغغونه و همشو مقصر شماهایی که تو راس کار هستید میدونم.میدونید با زندگیه چندتا جون بازی کردید و خیلی هاشون عقب موندن؟میدونید چند نفرو شاد و پشیمون کردید؟بخدا که من یکی حلالتون نمیکنم و میدونم بقیه هم همینظر هستن فقظ خدا بهتون رحم کنه چون این قضیه باع
  • علی A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    6 0
    سلام. کسر خدمت من 14 ماه و 14 روز هست,تک پسر خانواده واقعاً از نظر روحی خرابم کد خوردم مرکز آموزش شهید باهنر کرمان 18/03/90 و مدت 3 روز هم در پادگان بودم اما عدم حضور زدم و اومدم بیرون از شما تقاضا دارم که 4تا درجه دار آنسان بزراید داخل دستگاه نظامیتون که درک داشته باشن نه اینکه الان من 3 سال یه پا در هوا بمونم و باعث بشه از خدمت فراری باشم .
  • میلاد A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    9 3
    ترو خدا بقروشید 50ملیونم باشه ارزش داره
  • سعید A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    10 0
    به خدا اگه این سربازی رو یه جوری از سر بازکنن این جونای ما با این همه استعداد یه رشد علمی اقتصادی پنجاه درصدی می کنیم
  • رضا IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    9 0
    منم یه جوونم که دارم کم کم فوق لیسانسمو تموم میکنم. کاری ندارم که زحمت کشیدمو از رشته و دانشگاه مورد علاقم قبول شدم. هر جا برا کار رفتم کارت پایان خدمت خواستن. الان کاری دارم انجام می دم که دیپلم هم می تونه انجامش بده. واقعا جامعه امروزی نیازمند یه بازنگری اساسی تو مقوله سربازی هستش. من خودم از قشر متوسط هستم ولی صد در صد موافق خرید خدمتم. واقعا نمی دونم چرا بعضیا از رو عقده های شخصی کامنت میزارن. اینکه پدران و برادرامون تو شرایط سخت خدمت کردن دلیل نمیشه که ما هم به این شکل خدمت کنیم. جامعه الان با جامعه اون وقت فرق داره. الان قشر تحصیل کرده خیلی خیلی زیاد شده. کار خیلی خیلی کم شده. امید وارم مسئولین رسیدگی کنند.
  • امیر ح A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    8 1
    از شما عاجزانه میخواهیم که سربازی بفروشید..........................
  • حسين IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    3 0
    سلام من متولد 58هستم 3برادر من خدمت كردن ومن خدمت نرفتم ولي دفتر چه پست كردم ايا 4برادري به من ميخوره برادر اول متولد55رفته برادر دوم متولد59 رفته برادر سوم متولد70رفته ومن متولد 58 نرفتم ومجرد هستم ايا 4برادري به من ميخوره با تشكر
  • ناشناس A1 ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    4 0
    با سلام.من هم همین ماه میرم سربازی البته با تاخیر که اون هم بر میگردد به مشکلات خانوادگی که داشتم و شرایط بد زندگی و الان هم برای بنده 180 روز اضافه اومده و اگه با اون 21 ماه حساب کنیم باید بگم من 2 سال و نیم باید برم سربازی.اصلا این مسئله با منطق آدم جور در نمیاد که ما باید چند سال بریم سربازی و شاید تو گذشته نتونسته باشیم به هدفهامون برسیم و یا اینکه ما هم جزو تحصیل کرده باشیم که اون هم میتونه دلایل خود را داشته باشد اما آیا 2 سال برای سربازی زیاد نیست؟دیگه باید بگم جوون میریمو مثل یه پیرمرد برمیگردیم.شاید از نظر سنی پیر نشیم اما دیگه از نظر رشد فکری خیلی عقب میوفتیم.حرف برای گفتن زیاد هست یا بزار بگم درد و دل.اما به نظر بنده همون یک سال میبود.هرچند اینجا زورمو بزنم میدونم چیزی عوض نمیشه.
  • کورش IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    4 0
    سربازی نقاط قوت وضعف زیادی دارداگربسیاری ازناهنجاریها ونارساییهای اخلاقی جامعه رادنبال کنیم به زمان سربازی می رسیم جایی که یک جوان بعضا پاستوریزه بامعجونی ازانسانهای متفاوت برخورد مستقیم دارد واوتقریبا حق انتخاب نداردگرچه بسیاری این را ازبعدمداراکردن وتجربه خوب میدانند ولی این نیازمندآمارمی باشد تاارزیابی درستی صورت گیردو....واماپیشنهاداینست که سربازی درزمان صلح امکانی برای یک جوان باشد تاباانتخاب خودش متناسب باعلائق وتحصیلاتش درمیدانی که برای اوبازاست خدمت کند وخدمت اواز حیث ارزش ارزیابی شود نه ازتلف کردن زمان واین می تواند درحوضه نظامی صنعتی وهنری وفرهنگی وحتی ورزشهای قهرمانی تعریف داشته باشدو این خودبسیاری ازافرادراانگیزه می دهد مانباید به سربازی نگاه رضاخانی داشته باشیم
  • داریوش IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    2 8
    برید بابا شما مثلا مردید ..یه مشت دختر شما هارو به شوخی گرفته برید سربازی مگه چیه دوران سربازی بهترین دوران زندگیه مثل دوران راهنمایی ودبیرستان چرا بخرید اگه میتونید برید و پولم بگیرید............
  • کوروش A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    1 3
    سلام کسی میدونه همزمان میشه هم خدمت رفت و دانشگاه رفت البته دانشگاه پیام نور که لازم نیست بری سر کلاسا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    1 2
    سلام من سرباز ارتشم. تازه امریه م اومده تهران اقدسیه افتادم به نظرشما خدمت درانجا چطوره اگر کسی جواب بده ممنون میشم
  • رامین A1 ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    5 0
    خواهش میکنم به فکر ما سرباز فراری ها باشید،بدبخت شدیم ، بیچاره شدیم،مگه چند سال زنده ایم خواهش میکنم کمکمون کنید
  • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    7 0
    یکی از دلایل عقب ماندگی کشور ایران . خدمت سربازیه. چون جوونها تو سنی میرن که می تونن استعدادهاشون رو برای جامعه شکوفا کنن. کشور ایران نوآوری می خواد نه سرباز . قابل توجه کسانی که می گن خدمت سربازی آدم رو مرد می کنه . من دوستانی میشناسم با رفتن به خدمت سربازی مسجد رو ترک کردنند . سیگاری و بداخلاق و عقده ای شدن . چوت زور بهشون گفتن .
  • مهتاب IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    7 0
    اه بابا بخدا بی انصافیه .اخه انصافه اونیکه عمرش گذاشته رفته درس خونده تو 25 سالگی بیاد نگهبانی بده وازاین حرفا...تو یه سال هم میشه این اموزشا روداد ..... مسئولان باید کاری کنن .. خیلی ازمشکلات جامعه ما ازهمین سربازی نشات میگیره.بعدش میگن سن ازدواج بالا رفته ... اخه یکی نیست بگه همینطوری که بالا نرفته باعثش برنامه های شماست ...........
  • حمید IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    6 0
    سربازی باید اختیاری یا حرفه ای بشه.به جای اینکه از ما بیگاری بکشن برن به کادری هاشون برسن که هنوز اندر خم یک کوچه اند!اگه کسی بخواد آدم بشه همون دوره آموزشی آدم میشد!دیگه این همه خدمت واسه چیه!؟!؟!؟!؟
  • حسین IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    2 2
    دوره اموزشی حتما باید باشه. برای افرادی که تحصیلات بالا دارند باید میزان خدمت سربازی خیلی کم بشه (3 ماه). طرف دیپلمه هنوز نمیتونه اسمشو بنویسه به قفل میگه قلف - نره سربازی ادم بشه کجا و چه موقع میخواد ادب و کله شق بازیشو بذاره کنار. میره قاچاقچی میشه یا ....... تازه بره هم سربازی باز هم کله شق هستن.
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    3 0
    دل سوزوندن واسه فقير فقيرارو بيشتر ميكنه،اگه بدوني كه فقرت از بي كفايتي و نداشتن فكر درسته خودتو به خاطر فقرت قرباني نميبيني. خريد سربازي خيلي هم خوبه.
  • بی نام A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    4 0
    سلام سربازى بشه ١سال خريدنشم ١٠ ميليون اون وقت بعضيها كه تو يه سال ١٠ ميليون در نميارن ميرن اون مبلغم اندكيشو خرج خود سربازا كنند
  • بهروز IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    6 0
    من 20 سالگی ازدواج کردم الان 32 سالمه و فوق لیسانس دانشگاه دولتی و 3 تادختر دسته گل دارم تمام عمر متاهلی 2 شیفت توی شرکت و با ماشین کار کردم و اجاره و خرجی دادم حالا برم سربازی که چی؟؟ مرد شم!!!!!! چرا قوانین معافیت سربازان متاهل وجود نداره؟ زندگی ما جوانان متاهل امروزی با اقتصاد مقاومتی خیلی خیلی خیلی سخت تر و مرد ساز تر از سربازی است
  • چاوشی A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    7 1
    سلام.بنظرم خدمت باید یک سال باشه....اما افسوس
  • رضا US ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    7 1
    اونایی که خودشون رفتن عقده ای شدن اگه از اونا بپرسین خدمت باید 10سال بشه:
  • علی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    10 1
    بایددختر ها هم حتما برن سربازی یا اینکه بعد از فارغ التحصیلی دو سال حق استخدام نداشته باشند تا هم کلاسی های پسرشون هم سربازیشونو تموم کنند