افزایش گزینه‌های انتخابی می‌تواند مغز را از تصمیم‌گیری منصرف کند

ایسنا نوشت: پژوهشگران آمریکایی با نقشه‌برداری از نحوه تصمیم‌گیری مغز، نشان دادند که افزایش گزینه‌های انتخابی می‌تواند مغز را از تصمیم‌گیری منصرف کند.

دانشمندان موفق شدند از نحوه تصمیم‌گیری در مغز، نقشه‌برداری کنند. آنها نشان دادند که اگر مغز گزینه‌های بسیاری برای انتخاب داشته باشد، از تصمیم‌گیری منصرف می‌شود.

انصراف از تصمیم‌گیری، در پژوهش‌های پیشین نیز نشان داده شده بود اما این پژوهش توانست مناطقی را در مغز مشخص کند که به قضاوت برای تصمیم‌ گرفتن یا تصمیم نگرفتن کمک می‌کنند. مهم‌ترین مناطق مربوط به این فرآیند، "قشر کمربندی قدامی" (ACC) و "جسم مخطط" یا "استریاتوم" (striatum) هستند.

در این بررسی، تصاویر چند چشم‌انداز به 19 داوطلب ارائه شد تا آنها را روی یک تی‌شرت یا فنجان چاپ کنند. این کار، فعالیت هر دو ناحیه از مغز را افزایش می‌دهد. این بررسی نشان داد هر زمان که مغز باید بین بیش از 12 تصویر انتخاب کند، فرآیند تصمیم‌گیری متوقف می‌شود.

"کالین کامرر"(Colin Camerer)، یکی از پژوهشگران "موسسه فناوری کالیفرنیا" (Caltech) گفت: این بررسی نشان می‌دهد که انتخاب از میان 12 تصویر به خوبی پیش می‌رود اما انتخاب از میان 24 تصویر، پیشرفت خوبی ندارد.

البته این تعداد مشخص، درباره همه موارد صدق نمی‌کند، بلکه عوامل بسیاری در تصمیم‌گیری نقش دارند که از آن میان می‌توان به ویژگی‌های فردی و یا دشواری تغییر انتخاب‌ها اشاره کرد.

کامرر، عدد کامل را برای انتخاب، بین هشت تا 15 تخمین می‌زند و باور دارد هنوز باید پژوهش‌های بسیاری در این مورد انجام شوند.

پژوهشگران از سال 2000 در حال بررسی نحوه تصمیم‌گیری مغز هستند و هنوز هم جزئیات جدیدی در مورد عملکرد مغز کشف می‌کنند.

این پژوهش، در مجله " Nature Human Behaviour" به چاپ رسید.

 

 

5656

کد خبر 810881

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =