هر چند که محرابیان هنوز در این خصوص اعلام نظر قطعی نکرده، ولی آخرین شنیده ها از واگذاری جریان تولید تندر90 به پارس خودرو خبر می دهد و مشخص نیست دلیل این همه عجله آن هم چند روز قبل از واگذاری بزرگ سهام خودروسازان چیست؟
وزارت صنایع در حالی راضی به کوچ تندر از ایران خودرو به پارس خودرو شده که تنها دو روز به واگذاری بلوک 18 درصدی ایران خودرو باقی مانده و جذابیت رقابت برای خرید سهام این شرکت را با هاله ای از ابهام مواجه کرده است.
محرابیان در حالی واگذاری را تحت الشعاع تصمیم وزارت خانه تحت مدیریت خود کرده که قرارست سهام وزارت خانه در ایران خودرو به فروش برسد و این بدان معنی است که در مرحله اول وزارت صنایع به خود ضربه زده و در مرحله بعد به ایران خودرو.
هرچند انجمن خودروسازان بحث فروش حق امتیاز تندر را پیش کشیده اما مسوولان وزارت صنایع هنوز هیچ ساز و کاری برای جبران خسارت و کلیه سرمایه گذاری هایی که در خصوص تندر به انجام رسانده را ارائه نکرده است.
برخی شنیده ها دلیل عجله زیاد وزارت صنایع در تعیین صاحب تندر را مشخص نبودن مالک دو خودروساز بزرگ کشور بعد از واگذاری و خروج سهام مدیریتی وزارت صنایع عنوان می کنند.
این در حالی است که صورت های مالی ایران خودرو برای واگذاری بخشی از سهام این شرکت با درج تندر90 به عنوان بخشی از دارایی های این شرکت به بورس رفته است. بنابراین خروج قطعی تندر از ایران خودرو و آن هم قبل از واگذاری خریداران را دچار سردرگمی خواهد کرد.
با توجه به خروج رنوپارس از شبکه تامین قطعات تندر90 و با توجه به این که محرابیان نیز عامل اصلی مشکلات تندر90 را وجود رنوپارس عنوان می کرد، وزارتخانه می توانست ساز و کار جدیدی برای ادامه تولید تندر90 در کشور بیاندیشد و با تقسیم کاری متناسب برای ظرفیت های هر دو خودروساز مشکل تیراژ پایین این خودرو را مدیریت کند، اما در نهایت آسان ترین راه برای فرار از بحران؛ یعنی تمرکز تولید در یک کارخانه را انتخاب کرد.
با این حال تولید تندر90 با توجه به تثبیت قیمت این خودرو در داخل پایین تر از تیراژ 100 هزار دستگاه اقتصادی نیست و این در حالی است که پارس خودرو طی سال های 87 و 88 کمتر از 50 هزار دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده است.
با توجه به کلیه را هکارهایی که وزارت صنایع می توانست برای بهبود شرایط تولید این خودرو اعمال کند، این سوال مطرح است که تجمع تولید تندر90 در یک کارخانه با در نظر گرفتن مباحث اقتصادی و منافع ملی بود یا حاصل یک لابی سنگین.
نظر شما