۰ نفر
۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۶

سرنوشت مبهم تندر 90 در پی کناره گیری رنوپارس

رسول شقاقی:کنار کشیدن رنوپارس از تامین قطعات تندر90 آنگونه که تلویحا در آخرین نشست مدیرعامل رنوپارس بیان شد، در کنار تمام نگرانی‌ها از بابت افت کیفیت ، فرصتی برای پایان یا دست‌کم کاهش حاشیه‌های تمام نشدنی این قرارداد ایجاد کرده است. در واقع سوال فعلی این است که اولا چگونه کیفیت فعلی با توجه به سابقه بد شرکت های تامین داخلی در این مورد حفظ خواهد شد و دوم اینکه افزایش تیراژ و افزایش سود چگونه محقق می‌شود؟ اگر قرار است تجمیع تولید به معنی تجمیع مدیریت انجام گیرد کدام خودروساز (ایران‌خودرو یا پارس‌خودرو) مستحق‌تر است و اگر قرار بر تامین باشد آیا ساپکو یا سازه‌گستر و یا شاید گزینه دیگری به صلاح صنعت خودرو کشور باشد؟

دست‌کم در موارد بالا دیگر وزارتخانه که تا امروز بیشترین فشارها را بر رنوپارس آورده نه تنها نمی‌تواند اشتباه عمل کند بلکه به دلیل سخت‌گیری زیادی که به رنو وارد می‌کرد از بیشترین مسوولیت برخوردار است و از این پس هر گونه کاهش در کیفیت و یا حاشیه جدید برای این پروژه مستقیم آقایان را زیر سوال خواهد برد که روزگاری حتی سخن از حذف رنوپارس می‌زدند. از سوی دیگر اهمیت این پروژه برای هر دو خودروساز داخلی با توجه به خط تولید و سرمایه‌گذاری اولیه و از آن مهمتر محبوبیت روزافزون تندر در میان خانواده‌های ایرانی به دلیل کیفیت فوق‌العاده نسبت به قیمت پرداختی، انکارناپذیر است. بنابراین هیچ بعید نیست تبلیغات برای در اختیار گرفتن مدیریت این پروژه میان دو گروه اوج بگیرد اما باید دید از نظر مهندسی و همچنین نفع صنایع خودرویی، کدام‌یک استحقاق آن را دارد.

شاید در گام اول بد نباشد به هر دو خودروساز اجازه داد طرح پیشنهادی خود را که شامل چگونگی تامین، نقش رنوپارس، مسیر قرارداد و مسیر تولید است در اختیار سهام‌داران، رسانه‌ها و دولت قرار دهد. روزهای آینده نشان خواهد داد تا چه حد صنعت خودرو کشور که در چند سال گذشته بیشترین فشار را به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی پس از انقلاب در صنایع خودرویی وارد کرده، عاقلانه تصمیم خواهد گرفت.     

کد خبر 66924

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۶
    0 0
    پارس خودرو به تجربه نشان داده محصولاتش از کیفیت بالاتری برخوردار بوده ولی ایران خودرو من سراغ ندارم محصولی با کیفیت داشته باشد و البته محصولات قبل از سال 83 به مراتب با کیفیت تر از تولیدات فعلشان است
  • بدون نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۷
    0 0
    ايران خودرو وسايپا که مصبب اصلي جان مردم اعصاب مردمه و اسايش مردم رو از انها در جاده ها گرفته يعني وقتي سوار اين ماشين ها ميشه نمي دانه فرد خودشو سريع تر به مقصد برسونه پياده بشه تکليف پرايد هم معلومه لاقل پارس خودرو مگان و ماکسيما داره که بهش افتخار کنه و مردم اعتماد دارن به اين محصولاتش تندرم اگه دسته پارس خودرو باشه مسلما بهتر منتاژميشه
  • بدون نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۷
    0 0
    تندر دست اين يا ان چه فرقي ميکنه با اين قيمت گرون ادمايي دارن وقته ميبينه پشت فرمان ماشين هاي خارجي ميفهمه اينها هر دغدغه اي داشته باشن نگران بي کيفيتي ايمني نيستن و ميفهمه چه راحتي چه اسايشي در ماشيناشون دارن و مقايسه بکنيد با کساني که سوار پژو پرايد يا پيکانن ...تيعيضي که تعمدن ايجاد کردن
  • بدون نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۷
    0 0
    ايران خودرو چون سمند و 405 داره كه قيمت بالاتر و كيفيت پايين تري نسبت به تندر دارن، نمي ذاره اين خودرو با كيفيت بمونه يا تيراژش بالا بره
  • بدون نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۷
    0 0
    اگر تيراژ بالا بره قيمت پايين مي ياد؟ ايران خودرو و پارس خودرو جواب بدن
  • بدون نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۷
    0 0
    پس رنوپارس چيكار مي كنه؟
  • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۷
    0 0
    عدم توانایی به صفر رساندن خطای انسانی در حوادث افزود : توجه به کیفیت تولید خودروهای کشور می تواند در صد قابل توجهی از تصادفات منجر به جرح را کاهش دهد که متأسفانه از سوی خودروسازان کشورمان هیچ توجهی نشده هیچ انسان وجدان داری هم صداش در نمی اد!!؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۷
    0 0
    تولیدات خودروسازی کشور قابل مقایسه با خودروهای خارجی نیست.دلیل حمایت محض دولت از خودروسازان در کشور ، خودروسازان تنها به افزایش تیراژ محصولات خود پرداخته اند وهیچ توجهی به کیفیت محصولات خود ندارند که این امر در هیچ جای دنیا پذیرفتنی و قابل قبول نیست.
  • بدون نام FR ۰۶:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۸
    0 0
    رنو پارس باید کیفیت قطعات و تامین کنندگان رو انجام بده