استاد باستانی پاریزی کتاب‌های بسیاری تالیف کرد اما آن کتابی که سخت مورد علاقه‌‌ام بود کتابی است با عنوان خود مشت و مالی که در آن استاد پاریزی به نقد خود پرداخته است. نکته‌ای که متاسفانه در فرهنگ ما بسیار نادر است و تملق و پاچه‌خواری جای آن را گرفته است.

منتقدان به جای آنکه قدر ببینند به چوب طعن وتشنیع برخی آویختگان به قلاب‌های قدرت به کناری رانده می‌شوند و به اجبار گوشه عزلت اختیار می‌کنند.

 البته لحن و نثر همولایتی استاد پاریزی بیشتر مورد پسند من است. زنده‌یاد سعیدی سیرجانی که به گمانم اگر در قید حیات بود، به قطع و یقین پژوهش‌هایش و آثار قلمی اش فراوان تاثیر می شد و  خواندنی.

دو کرمانی دیگر هم هستند که نگارنده با آنها دوستی دیرینه دارد. اولی استاد هوشنگ مرادی کرمانی که از اوایل دهه هشتاد دوستی دیرپایی با او داشته و دارم و دیگری احمد زیدآبادی عزیز که نوشته‌ها و اثارش در زمره صریح‌ترین و گویاترین یادداشت‌هایی است که هنور هم آموزنده و نکته‌دار است. شنیدم که اخیرا به مرخصی آمده است و امید که دیگر رنگ و زنگ زندان را نبیند و نشنود.

کتاب خود مشت ومالی ابتدا در قالب یادداشت‌هایی از استاد پاریزی در اوایل دهه 50 در نشریه راهنمای کتاب(زیر نظر یار دیرین استاد پاریزی، مرحوم دکتر ایرج افشار)منتشر شد و بعدها در چند کتاب دیگر استاد که نامشان را به خاطر ندارم منتشر شد تا این که به دلیل اضافه  شدن حجم مطالب و قابلیت پیوستگی آنها برای یک کتاب در سال 68 در قالب همین کتاب از سوی نشر نامک منتشر شد.

کتاب در 20 فضل تدوین شده و برخی از واژه‌های کتاب هم همانند بسیاری از نوشته‌های استاد پاریزی ابتکاری  و شگفت انگیزند؛ به مانند همین واژه «خود مشت ومالی» که منحصر به فرد است و یا «غرور شکن» که در فصلی با عنوان «غرور شکن لازم است» در همین کتاب به ابتکار استاد به جمع واژه‌ها راه یافته است.

استاد در این کتاب به زبانی ساده و همه فهم و البته با نثر شیرینش و شیوه‌ای که در تاریخ‌نگاری دارد(نقل تاریخ و نقب به گذشته با بیان نکته‌ها و تذکارتی برای عبرت امروزیان) فرد خواننده را با شیوه تاریخ‌نگاری علمی و فلسفه تاریخ و چیستی و چرایی آن آشنا می‌کند.

آوردن مثال‌های فراوان در نقد برخی نکته‌ها که عمدتا از کتاب خود اوست( خود مشت و مالی) خواننده نکته‌یاب را با نکات و ظرایف فراوانی در تاریخنگاری علمی آشنا می‌سازد.

کتاب به قول استاد با مشت و مالی بر پک و پهلوی مورخان شروع می شود و جایی هم به برخی مورخان به قول استاد چسب و قیچی می رسد و در پایان با خطاب قرار دادن دانشجویان که باید جهانی بیندیشند و علمی به نوشته‌اش را  پایان می‌رساند.

یاد و نامش گرامی و همانند آثارش ماندگار  و پربرگ و بار باشد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    1 0
    یادش گرامی باد