۰ نفر
۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۴

توقیف نشریه یالثارات، اگر چه در موارد زیادی برخی از نویسندگان آن، اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری را رعایت نمی‌کردند،و بازاری بود برای تهمت‌افکنی و دروغ‌پراکنی، اما اگر از منظر صنفی نگاه کنیم بیکار کردن برخی از همکاران مطبوعاتی و خانه‌نشین‌ساختن آنهاست.

همین دیروز بود که وزیر ارشاد دوباره بر سخنش نسبت به غیرعادلانه بودن توقیف مطبوعات تاکید کرد و گفت که چنین چیزی را برنمی‌تابد که فردی یادداشتی و نوشته‌‌آی بنویسد و 150 تن به آتش او بسوزند و بیکار شوند. قطعا در همان نشریه یا لثارات هستند کارکنان و حتی خبرنگارانی که با منش سیاسی نشریه چندان همدلی و مرافقت ندارند،اما به جهت مشکلات معیشتی مجبور به کارکردن در آن فضا هستند تا لقمه‌نانی حلال برای زن و فرزندشان ببرند. صفحه بند و کارکنان بخش فنی و اداری و سایر روزنامه‌نگارانی که سعی دارند ملایم‌تر قلم بزنند، چه گناهی دارند که به آتش تصمیم‌گیرندگان و مدیران این گونه نشریات بسوزند؟

علاوه بر اینها مخاطبان این گونه نشریاتند که از یک زمان خاصی و بر اساس تصمیمی در اتاقی دربسته دیگر نشریه مورد علاقه‌ خود را (هر چند تعدادشان اندک باشد) روی دکه مطبوعات نمی‌بینند.

همه ما می‌دانیم که یالثارات و نشریاتی از این دست، مثل 9 دی و پدر معنوی آنها،روزنامه کیهان، بی‌اعتنا به حقوق و اخلاق حرفه‌‌ای روزنامه‌نگاری در تهمت‌پراکنی علیه هر کس و چیزی که مخالف نظر آنها باشد دست از طلب برنمی‌دارند وکوتاهی نمی‌کنند،اما قرار نیست که هیئت نظارت بر مطبوعات ،بدون هیچ شاکی خصوصی راسا احساس خطر کرده و به توقیف آنها مبادرت کند. همچنانکه پیش ازاین نیز همین هیئت در توقیف نشریات اصلاح‌طلبان هم چنین رفتارهایی بروز داد.توقیف روزنامه بهار که دیروز به خاطر دفاع وزیر ارشاد از عدم توقیف این روزنامه کارشان را به سوال و دریافت کارت زرد از مجلس کشاند،نمونه‌ای دیگر از این رفتارهاست. شاید اگر دادگاه‌های این روزنامه‌ها سریعتر برگزار می‌شد و در همان یک ماه نخست تکلیف مشخص می‌شد، می‌توانستیم این گونه توقف‌ها را توجیه کنیم،اما دادگاه‌ها چنان باتاخیر برگزار می‌شوند که عملا دیگر حتی مکان روزنامه یا رسانه منتشر شده به اجاره رفته است، تا چه رسد به خبرنگاران و کارکنانش از بخش فنی تا نگهبان دم در که برای لقمه‌نانی به چنین پیشه‌ها و مشاغلی دلخوش کرده‌اند.

اگر چه بندهایی از قانون مطبوعات این اختیار را به چنین هیئتی داده است، اما به نظر می‌رسد با توجه به جایگاه این هیئت و نامش(که نظارت است و نه دخالت و تصمیم‌گیری از منظر قاضی و دستگاه قضا)دادن چنین احکامی که عملا به مرگ و هدم رسانه‌ها مرتبط است توجیه چندانی نداشته باشد. در کلیت ماجرا قضاوت و دادن حکم کار دستگاه قضایی است و هیئت نظارت باید به سمتی حرکت کند که از همان بندهایی از قانون مطبوعات که چنین اختیاراتی به آنها می‌دهد (تبصره 12 که اختیار توقیف هم برای این هیئت قائل است) کمتر و کمتر استفاده کند،این نکته به خصوص در دولت تدبیر و امید باید بیشتر رعایت شود و حتی بر این بند تبصره‌هایی باید افزود که برخورد‌هایی این چنینی را استثناء و بسیار نادر کرد. ضمن آنکه می‌توان توقیف‌های مقطعی و کوتاه مدت را هم مد نظر قرار داد.مثلا در وهله نخست توقیفی دو تا سه هفته‌ای را منظور کرد و در صورت متنبه نشدن آن را افزایش داد.

نکته دیگر برخوردهای کلی است که اصولا نوعی پاک کردن صورت مسئله است. هیئت نظارت بر مطبوعات باید به سمتی حرکت کند که ضمن ارج و اعتبار نهادن به آزادی رسانه‌ها و سعی در عدم استفاده از داغ و درفش، برخوردهای کارشناسانه‌تری صورت دهد و دلایل جزیی توقیف را بیان و بر همان اساس متهمان را به دادگاه معرفی کند و نه با توقیف کلی مطبوعات بر رسانه را از صفحه روزگار محو کند.

باید بپذیریم که یالثاراتی که با همین وضعیت منتشر شود بهتر از این است که نویسندگان و منتقدان آن به سمتی بروند که در خیابان‌ها و معابر شعار دهند و در نهایت دخمه‌هایی شکل بگیرد که مشخص نیست سرا و سرانجام آن کجاست. این گونه حداقل ماجرا این است که گروهی که برخی رفتارهای مخالفان خود را برنمی‌تابند( هر چند تعدادشان قلیل باشد) با تمسک به قلم به فحش و تهمت‌پراکنی مشغولند و این گونه دلشان را خنک می‌کنند و نه آنکه به خشونت‌های فیزیکی متوسل شوند.

راه مقابله با این مجموعه و بی‌اخلاقی‌های رسانه‌ای آنها شکایت به دادگاه از طریق شاکی خصوصی است و البته مجازات‌هایی که از جمله آنها قطع کردن سهم یارانه آنها و یا مجازات‌هایی که به قطع حیاتشان منجر نشود،اما اسباب تنبه آنها شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    10 1
    اين نشريات كه فروش ندارند پس از كجا ميارند برا ادامه كار
  • بی نام IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    یه اقایی که تا دیروز زینت المجالس بوده حالا برای ما سیاسی نویس شده!!!!!
  • بی نام IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    8 1
    خير امواتت دوباره سوسول بازي 2 خرداديا رو تكرار نكن. يكي از بزرگترين نقاط ضعف 2 خرداديا همين بود
  • نیما IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    ضرر روزنامه هایی مثل کیهان و یالثارات به جامعه و به طبیعت (بخاطر هدر رفتن کاغذ) بیشتر از ضرر بیکار شدن اون چند نفریه که به صلیقه خودشون هر دروغ و دلنگی می نویسن...
  • نرگس IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    5 3
    گهی زین به پشت و گهی پشت به زین,اینها خودشان همیشه طرفدار تعطیلی و قلع و قمع مخالفانشان بوده اندحالا نوبت خودشان است...
  • دانشجو IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    5 3
    خیلی خوب شد که متوقف شد. همش توهین می کرد
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    7 1
    نظارت یعنی همین دیگه، نه پس بشینه نگاه کنه؟ اونوقت میشه نظارت ؟
  • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    5 1
    قرار نیست کسی به صرف بیکار نشدن خبرهای زرد منتشر کنه و به دیگران توهین کنه و خشونت و تحجر رو گسترش بده ! ضمنا از ترس تندروها نباید باج داد اگر مرگکب خلافی شدن باید مثل مردم عادی برخورد بشه و همه موظف به رعایت قانون و نظم در جامعه هستند
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    7 1
    درسته. فردی که مطلب نوشته باید حکم بگیره نه کل نشریه بسته بشه. واقعا این چه رویه ای هست؟ من اصلاح طلبم و لی به شدت بستن این روزنامه و یا هر روزنامه ای را محکوم می کنم. این مساله باید حل بشه و نباید عده ای خبرنگار پا سوز یکی بشن. واقعا این عدالت هست؟؟؟؟؟؟؟
  • امیرحسین IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    7 1
    کلیت حرفش درسته. ولی در مورد این که فقط این طیف از روزنامه ها اهل تهمت زدن و کارهای غیراخلاقی هستند چیزی که من هر روز با خوندن متن بعضی و صفحه اول همه روزنامه ها متوجه میشم اینه که رسم غالب روزنامه ها صرف نظر از جبهه و جهتشون همین بی اخلاقی هاست
  • جمشید A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    3 1
    قربون دستت این کیهانو هم درشو ببندید مملکت یکمی آسایش پیدا کنه ازجفنگیات.....
  • ehsan A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    اوج احساس حسادت و خباثت شما مسئولان خبر آنلاین نسبت به نظام اسلامی بدون ارائه اخبار اینچنینی هم کاملا مشهود است. لطفا بیش از حد زور نزنید!!!!
  • علی ام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    دروغ گو شما و امثال شمایید نه روزنامه هایی مثل کیهان و 9دی و یالثارات. آقای روحانی روزی که اومد تو مجلس گفت ما از نقد نمیهراسیم و نمیترسیم. اما جالبه که دارند یکی یکی در روزنامه ها رو تخته میکنند. بعد با روزنامه هایی مثل بهار که با اون مقاله توهین آمیزش هم چنان داره شماره میده بیرون. روحانی مچکریم.....
  • جواد A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    7 0
    چرا در هیچ خبری به علت توقیف یالثارات و تذکر به وطن امروز و 9دی اشاره نمیشه؟ درسته که این نشریات مدام در حال تهمت زنی هستند اما دقیقا انتشار چه مطلبی در هر کدام از آنها باعث توقیفشون شده؟
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    6 1
    چطور وقتی بقیه روزنامه ها رو می بستند شما نگران معیشت کارمنداش نبودین الان یهو یادتون اومد. قربون برم خدا رو / یه بوم و دو هوا رو
  • majid A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    4 1
    لازم نیست قاطی این آشی شوی که همش تهمت زدی تا ...
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    13 1
    بزار اينام يكم طعم توقيف بچشن بفهمن با بقيه چيكار ميكردن
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    6 0
    تندروها از دشمنان خارجی هم برای مردم ایران خطرناک ترند
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    16 2
    جناب نویسنده، شمار روزنامه ها و مجلات و نشریات توقیف شده بالای 100 تاست، چرا دل شما فقط برای کارکنان این یکی میسوزه؟! بعد می فرمایید این عده سرگرم قلم زدن باشن بهتر از اینه که راه بیفتن در خیابان برخورد فیزیکی انجام بدن، یعنی کشور اینقدر بودجه اضافه داره که به عده ای بده تا راه نیفتن در خیابان ... بگیرن؟!
  • سید A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    4 1
    با سلام. نویسنده این متن خودش داره جناحی عمل میکنه و طوری که دلش میخواد (که صد البته غیر واقعی و کذب است) فضا رو تغییر میده. من به شدت با نحوه تحلیلی که در این متن برای توقیف یالثارات نوشته شده مخالفت مبنایی دارم و از خبرآنلاین میخواهم تا با آقای نویسنده برخورد کند.
  • محبت اله زارع A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    5 0
    گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آنچه هست گیرند. ... اگر امروز با بستن یالثارات جشن بگیریم یعنی با اصل "بستن دهان و شکستن قلم" مخالفتی نداریم! یعنی با "مرگ برای همسایه" موافقیم. این نمونه فرصت مناسبی است که مدافعان واقعی آزادی قلم با اخلاص و جدیت تمام در رفع توقیف این نشریه تندرو اقدام کنند. تا وقتی که به بستن نشریات موافق خود اعتراض می کنند حرفشان قابل اعتنا باشد.
  • آسمان IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    0 1
    مختابادددددددد کدوم طرفی هستی.؟با مظلوم نمایی میخوای ایندفعه ثابت کنی طرف حق وحقیقتی؟؟؟؟خداوکیلی دلت خنک نشده یبارم اینارو بستن؟عموم همسنفاتون میگن اصولا شماها خودبین هستین وهرچه خودتون فکرمیکنین درسته اصولیه.شیوه خبرنگاریتونم همینگونست .این بیچاره هارو به طنز گرفتی...خبرآنلاین اگه مردی ایندفعه چاپ کن تا ثابت کنی پاچه خوار مختابادا نیستی.چون قبلا هرچه محترمانه نوشتیم کارنکردید.آیا این دموکراسی شما بر رفیق بازی استواره؟
  • الیاس A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    1 4
    لعنت خدا بر آنان که به جای مبارزه با نشریات غرب زده با نشریات حزب اللهی مبارزه می کنند بدانید حقایق تلخ تهمت نیست بدانید فروش کم به این علت است که همانند "کشکنامه های زنجیره ای" مرفهین بی درد و سرمایه داران از خدا بی خبر حامیشان نیستند تا بی حساب چاپ شوند و این ویژگی مستضعفین است بدانید این مکرشان به یاری خدا به ضررشان تمام می شود و رسوایشان کرده و خواهد کرد بدانید حزب الله هم الغالبون.
  • سید علی US ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    حرف حق زدن همیشه برای انانی که تمام هم وغمشان خودشان هستند وحسابهای بانکی ومنافع گروهی انان که آن هم خلاصه در مطامع دنیاست سخت وشنیدن آن سخت تر است .ناامید نباشید وبه خدا توکل کنید .