دو نویسنده، یک تصویرگر و یک ناشر ایرانی در میان نامزدهای جایزه لیندگرن در سوئد هستند که از آن به عنوان گرانترین جایزه ادبی کودک و نوجوان یاد می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، افسانه شعبان‌نژاد نویسنده و شاعر، هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده، ابوالفضل آهویی تصویرگر و شباویز (ناشر) چهار ایرانی نامزد دریافت جایزه لیندگرن هستند که برندگان آن فروردین‌ماه سال آینده مشخص خواهد شد.

امسال 168 نامزد برای دریافت این جایزه ادبی به ارزش پنج میلیون کرون (حدود 700 هزار دلار)، رقابت می‌کنند. این نامزدها نویسندگان، تصویرگران، نهادها و پروژه‌های ترویج خواندن، ناشران و قص‌ گویانی از گوشه و کنار جهان هستند.

داوران جایزه لیندگرن 12 نفر از نویسندگان، تصویرگران و کتابداران مطرح هستند که از سوی برگزار کنندگان انتخاب می‌شوند. این داوران صدها عنوان کتاب و فعالیت ادبی و هنری همه نامزدها را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند تا به یک نتیجه مشترک برسند.

در هر دوره یک یا چند سازمانی که از سوی شورای ملی سوئد در امور فرهنگی، امتیاز انتخاب و معرفی نامزدها را دارند، از میان پدیدآورندگان و فعالان عرصه کتاب کودک در کشور خود نامزدها را انتخاب و به هیات‌داوران جایزه معرفی می‌کنند. نامزدهای این دوره را بیشتر از ۱۰۰ سازمان نامزد کننده در جهان انتخاب کرده‌اند.

در ایران، سه نهاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان این امتیاز را دارند که  نامزدهای خود را به لیندگرن معرفی ‌کنند.

هوشنگ مرادی کرمانی، نامزد ایرانی جایزه لیندگرن 2010  به «ایبنا» گفته‌ حتی اگر هیچ‌ یک از نامزدهای ایرانی موفق به دریافت جایزه نشوند، بازهم کمک شایانی به معرفی ادبیات ایران در سطح جهان شده است.

در فهرست نامزدهای امسال چهر‌ه‌های مطرحی چون چون کوانتین بلیک، تصویرگر بریتانیایی، ایدن چمبرز، نویسنده و ترویج‌گر انگلیسی، روبرتو اینوچنتی، تصویرگر ایتالیایی و نهادها و سازمان‌هایی چون دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)، نهاد کشتی کتاب در آفریقای جنوبی (Biblionef) و بخش «کتابخانه برای افراد آسیب‌پذیر» ایفلا (Library for the Disadvantaged:IFLA) حضور دارند.

جایزه آسترید لیندگرن را «شورای ملی سوئد در امور فرهنگی» در سال 2002، به یاد آسترید لیندگرن، نویسنده مشهور و محبوب ادبیات کودکان جهان و خالق شخصیت «پی‌پی جوراب بلنده»  بنیاد گذاشت. «کارلسون روی پشت بام»، «رونیا دختر یک راهزن»، «میو، میوی من»، «برادران شیردل یا دره گل سرخ»، «همه بچه‌های دهکده بولر»، «آیا پی پی جوراب بلند را می‌شناسی» از جمله آثار این نویسنده سوئدی است.

اولین برندگان این جایزه موریس سنداک نویسنده آمریکایی و کریستین نوستلینگر نویسنده اتریشی در سال 2003 بودند و پس از آن نیز لیگیا بوژونگا نویسنده برزیلی، فیلیپ پولمن نویسنده انگلیسی، ریوجی آرایی تصویرگر ژاپنی، کاترین پترسون نویسنده آمریکایی، پانکو دلپیرو ونزوئلایی، سونیا هارتنت نویسنده استرالیایی و تامر فلسطینی این جایزه را دریافت کردند.

برنده یا برندگان نهایی این جایزه، 24 مارس (چهارم فروردین 1389) در ویمربای سوئد، زادگاه آسترید لیندگرن معرفی می‌شوند.

اطلاعات بیشتر درباره این جایزه را می‌توانید در سایت رسمی آن به نشانی www.alma.se ببینید.

کد خبر 34233

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =