به گزارش خبرآنلاین و به نقل از معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازیهای رایانهای، سید حسینی با بیان اینکه نظام ردهبندی سنی در ایران در سال ۸۸ آغاز به کار کرده است، افزود: کار پژوهشی و کارشناسی در زمینه ردهبندی سنی بازیهای رایانهای یکسال قبل از شروع به کار این سازمان انجام شده بود.
وی ادامه داد: آشفتگی بازار و نگرانی والدین از آسیبهای بازیهای رایانهای از دلایل شکلگیری نظام ردهبندی سنی در حوزه گیم بود.
مدیر سازمان اسرا به محتوای ردهبندی سنی بازیها اشاره کرد و گفت: بازیهای رایانهای از نظر محتوا مورد بررسی و سنجش قرار میگیرد و بر اساس نوع بازیها ردهبندی سنی میشود.
سید حسینی معارف اسلامی، جامعهشناسی و روانشاسی را سه دیدگاه اساسی برای آسیبشناسی بازیهای رایانهای عنوان کرد و گفت: کارشناسان، اساتید و صاحبنظران در زمینه طبقهبندی آسیبهای بازیهای رایانهای مشارکت داشتهاند.
وی افزود: کار پژوهشی ردهبندی سنی بازیهای رایانهای در زمینههای مختلف در ۹ جلد گرد آوری شده است.
مدیر سازمان نظام ردهبندی سنی بازیهای رایانهای، با بیان اینکه ایران دارای هنجارهای اجتماعی و نظام آموزشی متفاوت و شرایط فرهنگی و باورهای دینی متفاوت با سایر کشورها است، گفت: همین امر سبب شده تا در ایران نظام ردهبندی سنی بر اساس موارد یاد شده تشکیل شود.
سید حسینی ایران را تنها کشور دارای نظام ردهبندی سنی در خاورمیانه و آفریقا دانست و ادامه داد: نظام ردهبندی سنی ایران میتواند در کشورهای اسلامی که با ایران دارای مشترکات فرهنگی هستند مورد استفاده قرار گیرد.
سید حسینی با بیان اینکه در ایران نظام ردهبندی سنی بازیهای رایانهای بر اساس ۷ معیار دستهبندی میشود، افزود: خشونت، ترس، استعمال مواد مخدر و مشروبات الکلی، نقض ارزشهای دینی، تبعیض علیه مسلمانان، ناامیدی و افسردگی از معیارهای دستهبندی در بازیهای رایانهای است.
وی به سطح تحلیل در بازیهای رایانهای در دستهبندی بازیها با محتوای آسیبرسان اشاره کرد و گفت: سطح تحلیل کلان جامعهنگر است و بر اساس روایت بازی، نقدها و احساس بازیکن به دست میآید، درسطح تحلیل خرد، بازیهای رایانهای یک به یک تا انتها توسط کارشناسان، بازی میشود تا محتوای آسیبرسان از بازیها استخراج شود.
مدیر سازمان نظام ردهبندی سنی بازیهای رایانهای، به شعار اسرا «بهترین سن برای هر بازی و بهترین بازی برای هر سن» است اشاره کرد و توضیح داد: بازیهای ردهبندی شده در سال ۹۱ با توجه به رده سنی طراحی شده ۳+، ۷+، ۱۵+ و ۱۸+ بوده است.
نشت بررسی طرح «طبقهبندی بازیهای رایانهای» و «فرصت و تهدیدهای صنعت گیم» با حضور مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، صاحب نظران و کارشناسان، ۲۲ دی ماه در سالن آمفی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.
56503
نظر شما