انتقادهای محمدرضا حکیمی به جامعه دینی، عالمان، منبری ها و مداحان حرفه ای در یک سخنرانی قدیمی

گلچین خبرآنلاین از سخنرانی قدیمی استاد محمدرضا حکیمی، متفکر و نویسنده پیشکسوت درباره قیام عاشورا به نقل از کتاب " عاشورا، مظلومیتی مضاعف"

در جامعه های بشری - حتی جامعه های کوچک و بدوی - همیشه فساد از قشرهای بالا و افراد مقتدر و صاحب مقام و فرزندان و خاندان آنها، به سوی قشرهای متوسط و پایین سرازیر می گردد و نفوذ می کند. چون فساد از دو چیز پدید می آید:
1- بسیار داشتن (تکاثر)
2- کم داشتن ( فقر)
و سبب فقر فقیران - به نصّ آیات و احادیث - توانگری توانگران حق شناس جلاد مسلک و تورم آفرین است.

پس اسلام، تا این اندازه با تکاثر ( زیاده داری) و اسراف (زیاده خواری بی بند و باری در مصرف)، مبارزه کرده برای همین است که یکی از علل مهم نشر فساد در جامعه و شیوع ظلم و له شدن بیچارگان، و شکسته شدن حرمت بشری و کرامت انسانی، غنای بیشتر از حد« قوام»است، چنانکه امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) یکی از علل سقوط اخلاقی و انسانی و تربیتی جامعه را، وجود غنای تکاثری دانسته اند.

تا عدالت اجرا نشود، هر چه از اسلام بگوییم حرف است

اکنون ملاحظه می کنید که تا عدالت اجرا نگردد، و قسط قرآنی (رسیدن هر کس به حق خویش) عملی نشود، هر چه از اسلام گفته شود، حرف است. فقر مانع رشد است، غنای تکاثری مانع رشد است، زندگی های پر ریخت و پاش (که باعث پایمال شدن حقوق دیگران و محرومیت ضعفا و محرومان است)، مانع رشد است، مجالس اشرافی و قارونی گرفتن مانع رشد است.

عاشورا یک حرکت بنیادین و بزرگ جامعه سازی است، که حضرت امام حسین(ع) در بیان هدف خود از این حرکت می فرماید: «ای خدا! تو خوب می دانی که ما برای قدرت طلبی، یا دنیا خواری قیام نکردیم، بلکه خواستیم احکام روشن دین تو را به کار بندیم، و کشور اسلامی را اصلاح کنیم، و مظلومان و ستم دیدگان را از زیر بار ستم نجات دهیم.»
مقصود امام از امر به معروف چسبیدن به یقه چند محروم یا جوان بی پناه نیست
پس ملاحظه می کنید، که آن امر به معروف و نهی ازمنکری که امام حسین، در سخنی دیگر می فرمایند که « ما قیام کردیم برای اصلاح جامعه اسلامی و اقامه امر به معروف و نهی از منکر» مقصود چسبیدن به یقه چهار تا محروم و بدبخت، یا چند جوان بی پناه نیست، بلکه حرکت امر به معروف و نهی از منکر در صورت اصلی خود، قیام در برابر ظلم و ستم است، و خروش برداشتن در برابر سران حاکم و سروران اقتصادی و دیکتاتوری مال (که جامعه ما امروز در چنگ آن گرفتار است!) و هر حاکمیتی که مجری عدالت نباشد.

جوانان آگاه، و مردم متدین ایران! بدانید که جز نظام عامل بالعدل، یعنی مجری عدالت به نحو احسن، در همه چیز و در همه جا و برای همه کس، هیچ حاکمیتی اسلامی نیست. و جزء جامعه قائم بالقسط، یعنی جامعه سرشار از عدالت، هیچ جامعه ای قرآنی نیست. و جز گرفتن حقوق مظلومان از توانگران و رساندن به دست آن، هیچ اصلاحی و حرکتی عاشورایی نیست.

در جامعه اسلامی، نخست حاکمیت باید امر به معروف شود

بنا بر این، به نصّ قرآن کریم باید «گروهی» از امت که از همه جهت صلاحیت داشته باشند: امین، عالم، شریف، عادل، وارد به همه احکام اصلی و فرعی اسلام، دارای شخصیتی که جامعه به آنان اعتقاد داشته باشد، و از آنها جز پاکی و فضیلت ندیده باشد و در سنین بالا باشند، به کار انبیایی امر به معروف و نهی از منکر بر خیزند. و چنانکه حضرت امام حسین (ع)، در حرکت آفتاب آفرین عاشورا، با عمل نشان داده است، از جایی شروع شود، که محل شروع فساد است، یعنی حاکمیت. باید در جامعه اسلامی نخست حاکمیت و تمام اعضای آن مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار بگیرد و تطهیر شوند، سپس دیگران.
هنگامی که علی(ع) می گوید: «حاکم اسلامی و کارگزاران حکومت اسلامی نباید هدیه قبول کنند.» چرا از هر مفسد اقتصادی، قبول پول می کنند، و او را و ده ها امثال او را به ادامه دادن به جنایات مالی و مکیدن خون مردم مظلوم و اقشار گوناگون ملت تشجیع می نمایند؟ چرا؟
پس - بنا بر منطق عاشورا امر به معروف و نهی از منکر، باید از بالاترین طبقات شروع شود، تا فساد از ریشه بر افتد، و توانگرانی که قرآن می فرماید مایه فسادند (مفسد فی الارض اند) و به هیچ گونه در برابر اصلاحات تسلیم نمی شوند. حتی در خود پیکره دولت - تکلیف شان با قرآن و عاشورا معلوم گردد. جامعه عاشورا جامعه حسینی است نه یزیدی ... و جامعه تکاثری جامعه یزیدی است نه حسینی.

عاشورا همه اش روضه و غم گساری نیست/ عاشورا این نیست...!

عاشورا این نیست که با تلاش شماری منبری و مداح حرفه ای (که روش آنان و منطق و شعرشان، کاملا بر خلاف شاعران شیعه حماسه گستر دوران ائمه (ع) است)، مردم را دریک روز معین به سر و سینه زدن را دارند و در معابر روان سازند. بعد عاطفی عاشورا، اگر منبری ها و مداح ها به صورت ضروری و فوری و اصولی، اصلاح شوند و مردم بر یک غم بزرگ گریه کنند، نه تنها خوب که لازم است. قلب انسان نباید به دنیای غم های بزرگ بیگانه باشد، اما عاشورا همه اش روضه و غم گساری نیست.

عاشورا، حرکتی برای نفی ظلم و اجرای عدالت است، چنانکه در خطبه دوم حضرت امام حسین (ع) به صراحت ذکر شده است . عاشورا حماسه فجرهای بزرگ انقلاب های خونینی است، که حق محرومان را بگیرد و به آنان برساند .

عاشورا، پرچم اجرای عدالت است که بر قله خورشید نصب شده است، و اگر شیعه کوتاهی نکرده بود و عاشورا را به جهانیان شناسانده بود، امروز عاشورا همه محیط های انسانی را با عدالت و انصاف آشنا کرده بود. به شرط اینکه خود طرفداران عاشورا و حکومت های مدعی اعتقاد به عاشورا، به عدالت و انصاف معتقد باشند، و جامعه را بر اساس عدل و داد بسازند، و این همه تفاوت های جهنمی و «دره های فقر» و «قله های ثروت» وجود نداشته باشد، و یزیدیانی که در زیر نام حسین(ع) خود را پنهان کرده اند و در میان نباشد.

اگر عالمان و حاکمان درست شوند جامعه اسلامی درست می شود

امام حسین (ع) در روز عاشورا از بشریت خواست که اگر دین ندارید آزاده باشند. و این همه تورّم و رانت خواری و چپاول و بی بند و باری، که موجب این همه فساد اخلاقی و سقوط انسانی در جامعه است، و این تورم آزاد و فروشندگان جلاد، و این دستگاه قضایی ویرانه به تعبیر خود مقامات، آیا در خور بردن نام حسین (ع) و عاشورا هست؟

من این سخنان را با عرضه یک مقیاس بنیادین و مهم در شناخت جامعه اسلامی به پایان می برم. این حدیث معتبر از پیامبر اکرم (ص) رسیده است که فرمود: «دو دسته از امت من هستند که اگر درست شوند جامعه اسلامی درست می شود، و اگر فاسد شوند جامعه اسلامی فاسد می شود. پرسیدند : ای پیامبر خدا! این دو صنف چه کسانی هستند؟ فرمود: عالمان و حاکمان .»

اینکه گفتیم اسلام از بالا شروع می کند، خوبی ها و بدی ها را اول، در بالا می بیند بعد در پایین، برای همین است، یعنی بدی و فساد- مانند - آب از بالا به پایین سرازیر می گردد، و فقیران و محرومان و معتادان و سر خوردگان و بیکاران و بریدگان - از جوانان و غیر جوانان و همه این گونه فسادها در جامعه اسلامی به نصّ سخن امام باقر (ع) درباره روش پیامبر اکرم (ص) از فساد دامنه داری حکایت دارد که در بالا وجود دارد، یعنی در میان کسانی از عالمان و حاکمان.

و اکنون، برای انسانی که خدا به او عقل داده، و مقداری اطلاعات درست از دین در اختیارش قرار گرفته است، جای بریدن از دین و سست شدن در انجام وظایف نیست، اگر چه جای بریدن از هرکس و هر کس دیگر باشد. و من به جوانان توصیه می کنم، دین خود را بی خود و مفت از دست ندهند، بلکه دین را بشناسند، و عمل به آن را بخواهند.

/6262

کد خبر 322056

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    35 0
    چرا استاد حکیمی تا کنون هرگز به رسانه ملی نیامده اند؟
    • بی نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      30 3
      معلومه چرا نيومدند امثال علامه حكيمي زياد بودند و زيادند ولي به خاطر ..... توصحنه نيستند.
    • رهنانی A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      23 2
      اگر حکیمی در رسانه آمده بود که دیگر حکیمی نبود یا باید ساکت میشد و تمجید گو یا مورد اهانت عده ای پس همان بهتر که در منزل بنشیند...
    • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      5 31
      بهتر كه نياييند اين تفكيكيها هر چه كمتر سخن بگويند بهتر است آخر خط اينها انجمن حجتيه است كسى كه با فلسفه مشكل دارد حرف نزند بهتر است مگر شريعتى نبود كه فيلسوفان را پفيوزهاى تاريخ خطاب ميكرد
    • مهدی جون A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      10 3
      درود و روزخوش من با "بی نام چهارشنبه 15:18:13" موافقم. درسته که امامان و پیامبران عظیم الشان در ابتدا از در فلسفه وارد نمی شدند و درصورت برخورد با فلاسفه با این روش با آنان به مباحثه می پرداختند اما بهرحال همیشه تعدادی فیلسوف هستند که در مورد دین و مهمتر از همه درمورد خداوندگار تبارک و تعالی پرسش ها و بعضا شبهه هایی دارند. پس باید تعدادی از مسلمانان (مانند آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی) به سلاح فلسفه مسلح باشند. از طرفی هم یک دین جامعه و کامل، باید جوابگوی نیاز فلسفی انسان نیز باشد. یعنی درمورد مسایل فلسفی هم غنی باشد؛ دین سلام هم حتما زیبایی و بُعد فلسفی دارد تا بدانصورت هم حقانیتش اثبات می شود. فلهذا نیاز ضروری وجود دارد که عده ای این زیبایی ها را کشف کنند. سپاس
  • بی نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    24 2
    "... دامنه فاجعه را چه كم گرفته‌اند، و عمق زخم را چه اندك! اين همانند فرياد هيات‌هاي عزاداري است كه در فاجعه كربلا و همدردي با عزيز شهيد و محكوميت يزيد جلاد حق‌كش مردم‌كش اسلام‌كش اعتراض می‌كنند، كه: "اگر كشتند چرا آبت ندادند"..." دكتر شريعتي
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    17 0
    درود بر شرف شما استاد