سفر مرگبار؛ فاجعه جاده ای قم-  تهران!

محمد رضا زمانی درمزاری( فرهنگ)، مدیر مسئول موسسه حقوقی و بین المللی زمانی، در مطلب جدید منتشره در وبلاگ خویش، ضمن ابراز تاسف از سانحۀ جان خراش تصادف اتوبان قم- تهران، بر لزوم تعقیب جدی حقوقی و قانونی مراتب و ضرورت تعریف و تثبیت نظام جامع حقوقی سفرهای زمینی، دریائی و هوائی و نیل به استانداردهای جهانی مربوطه و نیز آمادگی مشاورین حقوقی و وکلای پایه یک دادگستری موسسه یاد شده برای پذیرش وکالت پرونده مزبور و تدوین نظام جامع حقوقی مذکور تاکید داشته است....

مسافران دو اتوبوس با هزاران امید و انتظار، سفرپایانی تابستانی خویش را آغاز نمودند تا بلکه ضمن تجدید دیدار خانواده و آشنایان، دمی در روزهای آخر تابستان، بیاسایند و خود را برای کار و زندگی جدید در پائیز زیبا آماده نمایند، اما غافل از آنکه، نه تابستانی و نه پائیزی و نه حیاتی و نه آرزویی؛ ارمغان 44 مسافر نگون بختی بود که این سفر- ناباورانه؛ آخرین سفر زندگی آنها بود و خود به سفری مرگبار برای آنها و مسافرتی فاجعه آمیز برای خانواده آنان و مردم تبدیل شد!.

مسافران بی پناه و رنجور از سفر، ناباورانه سوختند و ناامیدانه افسردند در سانحه ای که خود، خالق آن نبوده و نقشی در خلق آن نیز نداشتند! مصدومان و مجروحان فراوان اتوبوس ها با انبوهی از ترس و تاثر و تاسف، خود را در میان آتش و آه و خون و فریاد دهها مسافر مضروب و خون آلود و اجساد سوختۀ مردگانِ حاصل از این سانحه دلخراش یافتند و جز اشک و ناله و فغان و فریاد و ترس و تَعب هیچ نیافتند؟! با خود گفتند؛ چرا و چگونه؟! به راستی، نمی توان این درد جانکاه را تحمل کرد!

درگذشتگان دارای خانواده و فرزند بودند و به سان دیگر خانواده ها، خود را برای ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید آماده می کردند، اما گویی که باید مدرسه ها به خانه عزای فرزندان آنها و حجلۀ دانش آموزان ناکامی تبدیل گردد که ناخواسته، مجبور به ترک تحصیل و قطع قهری دانش آموزی خویش نمایند؟

 این حجم بالای سوانح جاده ای و جراحات و تلفات انسانی و آمارهای منتشره از سوی نهادهای ذیربط، با کدامین واژگان و عبارات باید توصیف گردد و  چگونه قابل توجیه است؟! مسئولیت وقوع سوانح مزبور و عدم پیشگیری و جلوگیری از تکرار این وقایع هولناک و تاسف بار با کیست و چگونه باید با آن برخورد کرد؟ چرا مردم نباید در سفرهای زمینی و هوایی خویش در ایران احساس امنیت و آرامش کرده و سفری آسوده را ارمغان مسافرت خویش نمایند؟ یا باید شاهد سقوط مکرر هواپیماهای مسافربری در نظام پروازی کشور بود و یا باید چشم براه حوادث جاده ای و سوانح مسافرتی از این دست داشت؟ به راستی، این است استانداردهای مسافرتی و گردشگری در ایران و صیانت و حفاظت از حقوق مدنی و شهروندی مردم و مسافران؟!

    چرا هیچ اراده موثر و مستمری برای استاندارد سازی مسافرت های هوایی، زمینی، ریلی و جاده ای در ایران وجود ندارد؟ چرا از تجارب کشورهای پیشرفته و توسعه یافته در این زمینه استفاده درست و نهادینه نمی گردد؟ چرا، مسولیت سوانح هوایی و زمینی، هربار به عوامل انسانی فوت شده و مرحومی در عمل، منتسب شده که امکان هرگونه دفاعی از آنها سلب و ساقط شده است؟! مسئولیت وزارت راه و سازمان حمل و نقل جاده ای و پایانه های کشور و سازمان هواپیمائی کشوری در این رابطه چیست؟ چرا نسبت به پیشگیری از سوانح مشابه در سفرهای هوائی، دریائی، زمینی اقدامات جدی و موثر صورت نگرفته و هربار، باید شاهد حوادث و سوانح مشابه بود؟

نقش نظام تقنینی، اجرایی و قضایی کشور در تعریف،تبیین، اجرا و تعقیب قانونی مراتب و لزوم تعریف و تثبیت نظام جامع حقوقی سفرهای مزبور در کشور چیست و چگونه باید ضمن پیشگیری از تکرار حوادث مشابه- جامعه را از بالاترین و به روز ترین استاندارهای مسافرتی در سطوح و اشکال مختلف برخوردار ساخت؟ عرض تسلیت و اظهار تاسف مسئولان و مدیران دولتی نسبت به سفر مرگبار قم- تهران، نه جاده ها و سفرهای زمینی را ایمن خواهد کرد و نه عزیزان از دست رفته و در آتش سوختۀ خانواده های مسافر و سلامتی مصدومان واقعه را به آنها برخواهد گرداند؟

   بدیهی است هرگونه اعلام نظر نهایی و قطعی نسبت به علل تامه سانحۀ مرگبار اتوبان قم- تهران مستلزم بررسی و انجام مطالعات کارشناسی دقیق و همه جانبه و تعقیب قانونی مراتب، حسب دستور هیات قضائی منصوبه از سوی دستگاه قضایی و انعکاس بعدی مراتب به مردم و افکار عمومی است، اما وقوع این حادثه تاسف بار، ضمن تائید وضعیت مدیریت تاسف بار و ناکارآمد بر جاده های کشور و سازمان ها و بخش های تابعه، بر لزوم تعریف و ضرورت ِ تثبیت روزافزون و سریعتر نظام جامع حقوقی سفرهای هوایی، دریایی و زمینی، حسب مورد و نیز لزوم حرکت در مسیر استانداردهای بین المللی مسافرت تاکید دارد.

ضمن تسلیت و تعزیت این فاجعۀ تاسف بار به خانواده های محترم درگذشتگان حادثه و ابراز همدردی با آنها و مصدومان واقعه، برضرورت تعقیب حقوقی و قانونی همه جانبه ، جدی و مستمر پرونده و تعریفِ توامان نظام جامع حقوقی مزبور، با استفاده از ظرفیت های تقنینی، اجرایی، قضایی، علمی و دانشگاهی و تجارب حرفه ای و تخصصی سازمان های ذیربط تاکید می گردد.

موسسه حقوقی و بین المللی زمانی نیز با برخورداری از مشاورین حقوقی و وکلای پایه دادگستری و اساتید دانشگاهی، علمی و متخصص، مراتب آمادگی خویش را برای پذیرش وکالت اولیای دم مرحومان حادثه و مصدومان واقعه و نیز مساعدت و همکاری با مراجع قانونی ذیربط در تعریف و تبیین نظام حقوقی مزبور اعلام می دارد.

 

محمد رضا زمانی درمزاری( فرهنگ) ، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

Email : zamani.i.l.institute@gmail.com

 

کد خبر 312799

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    6 0
    همه می دونن مشکل چیه ولی هیچ کس حاضر نیست به خودروسازی گل و بلبل ما بگه بالای چشت ابرو.تا صحبت از خودرو می شه داد و فغان بالا می ره که چند نفر بیکار می شن .خوب به درک بیکار شدن این بیکارا هم روی اون چند میلیون بیکار .مسئولا ن مگه این همه کارخونه تعطیل می شه و کارگرا بیکار می شن خم به ابرو می یارن . اما اگه دونفر بخوان نو خودرو سازی بیکار مبشن فریادشون گوش فلک رو کر می کنه
  • سینا A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    5 0
    این همه آمار تلفات و تصادفات جاده ای و سفرهای پروازی در ایران وحشتناک و غیر قابل توجیه بوده و متاسفانه خیلی زود هم، موضوع فراموش می شه.!!!! سپاس بر خبرانلاین که با انتشار مقالاتی از این دست، موضوع را بطور جدی در راستای رسالت حرفه ای خویشس تعقیب می کند.
  • سحر A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    4 0
    امروز ودیروز وفردا، واژگانی است که عادت دارند وخواهند داشت به اخبار بد و تاسف بار و دل خراش تصادفات جاده ای وسوانح پروازی و حوادث طبیعی ناشی از تخریب منابع طبیعی؟! به راحتی باید شاهد مرگ ومیر و مصدوم ومجروح شدن مردم وشهروندان و کشته شدن آنها به جهت سوء مدیریت دولتی و نبود استانداردهای جهانی در مسیر های جاده ای و پروازی کشور بود؟ به راستی، جان و شان وبهای آدمی در اینجا اینگونه است؟ مدیریت سفرهای جاده ای و وزارت راه چه پاسخی برای این سوء مدیریت و نبود مدیریت کارآمد دارد....؟؟