۰ نفر
۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷

جریان اسلامگرای حاکم بر تونس به خاطر همبستگی با جریان اخوان المسلمین سوریه که از گروه های افراطی و تندرو و سلفی بشمار می آید، راه را برای شبکه های تروریستی جهت عضوگیری جوانان برای شرکت در جهاد به اصطلاح مقدس باز گذاشت، اما عملا این جوانان با برنامه ریزی امریکا به قربانگاه ها می شتابند.

 

وزارت خارجه تونس واگذاری سفارت سوریه در این کشور را به ائتلاف مخالفان سوریه، رد کرد و آن را مغایر قواعد بین المللی و تعهدات این کشور توصیف کرد.

این اظهارات در پی انتشار شایعه واگذاری سفارت سوریه در تونس به مخالفان، تحت فشار قطر و تطمیع های مالی این کشور صورت گرفته است.

موضوع واگذاری سفارت خانه های سوریه به مخالفان بویژه پس از اقدام اتحادیه عرب در آخرین اجلاس خود در دوحه پایتخت قطر در واگذاری کرسی نمایندگی سوریه در اتحادیه عرب، به ائتلاف مخالفان این کشور، به عنوان به اصطلاح تنها نماینده قانونی مردم سوریه، و متعاقب آن اقدام قطر به واگذاری سفارت سوریه در قطر به مخالفان، بطور عمده در صدر اهتمامات دستگاه دیپلماسی کشور ذره بینی قطر قرار گرفت.

قطر با استفاده از اوضاع اقتصادی نا مساعد تونس تلاش هایی را برای قانع کردن مسئولان این کشور به واگذاری سفارت سوریه به معارضان خارجی آن از طریق تطمیع و وعده کمک های اقتصادی آغاز کرد و قرار بود که بدین منظور وزیر مشاور در امور خارجی قطر نیز سفری به تونس داشته باشد و این موضوع را با مسئولان تونسی به سرانجام برساند.

هر چند مسئولان تونسی در ابتدا فرصت بیشتری را برای بررسی این مسئله درخواست کرده بودند اما شرائط سیاسی و اجتماعی این کشور و تحولات آن، سمت و سویی را در پیش گرفته است، که نهایتا به پاسخ منفی این کشور به درخواست قطر انجامید و بالاترین مسئول دستگاه دیپلماسی خارجی این کشور یعنی وزیر خارجه را بر آن داشت تا صراحتا مخالفت این کشور با واگذاری سفارت سوریه به مخالفان را رد کند و آن را مغایر تعهدات بین المللی قلمداد نماید.

" حسام عباس " از مسئولان بخش اطلاع رسانی وابسته به وزارت امور خارجه تونس نیز سفر رسمی و برنامه ریزی شده وزیر مشاور قطر در امور خارجه به تونس را بدین منظور رد کرد. وی همچنین اعلام کرد که هیچ یک از مسئولان قطر در ماه آینده به تونس سفر نخواهند کرد.

پاسخ منفی تونس به درخواست قطر مبنی بر واگذاری سفارت سوریه در این کشور به مخالفان، در واقع گامی از سوی این کشور به سمت فاصله گرفتن از بحران سوریه است که اخیرا پیامدهای اجتماعی ناگواری را در این کشور بر جای نهاده و رویکرد و موضعگیری سیاسی دستگاه دیپلماسی را در معرض انتقاد گروه های سیاسی مخالف و اعتراضات مردمی قرار داده است.

در حالی که تونس نخستین کشوری بود که میزبانی کشورها و گروه های مخالف و دشمن نظام سوریه را تحت عنوان دوستان سوریه عهده دار شده و با مخالفان مسلح و سیاسی وابسته به جریان خارجیِ غربی و عربی و ترکی، سیاست همبستگی در پیش گرفته بود، اینک در نتیجه مواجه شدن با واقعیت تلخ اجتماعی این همبستگی نا مقدس، خود را ناگزیر به فاصله گرفتن از سیاست گذشته می بیند.

در حال حاضر صدها خانواده در تونس نگران فرزندان خود، به خیابان های پایتخت ریخته و خواهان روشن شدن سرنوشت آن ها و برگرداندنشان از سوریه و عراق به کشور خود هستند. اعزام بیش از 3500 جوان تونسی به قتلگاه ها در سوریه توسط شبکه های تروریستی سلفی و با سرمایه گذاری قطر و عربستان که بابت هرکدام مبلغ 3000 دلار به جیب دلالان مرگ سرازیر شده است، در تونس به مشکلی اجتماعی تبدیل شده و چالشی را فراروی جریان اسلامگرای حاکم بر این کشور قرار داده است.

جریان اسلامگرای حاکم بر تونس به خاطر همبستگی با جریان اخوان المسلمین سوریه که از گروه های افراطی و تندرو و سلفی بشمار می آید، راه را برای شبکه های تروریستی جهت عضوگیری جوانان برای شرکت در جهاد به اصطلاح مقدس باز گذاشت اما اینک که مشخص شده است که این جهاد مقدس تنها پوششی برای اجرای سیاست های امریکا و اسرائیل با مشارکت ارتجاع عرب و ترکیه بوده و هدفی جز نابودی سنگر مقاومت ضد استکباری و صهیونیستی ندارد و این جوانان با برنامه ریزی امریکا به قربانگاه ها می شتابند، این امر برای تونس راهی جز فاصله گرفتن از این بحران در مقابل تونس باقی نگذاشته است.

در همین چارچوب در حال حاضر قطر در جامعه تونس به عنوان کشور مداخله گر شناخته شده و مورد نفرت بخش های بسیاری از افکار عمومی قرار دارد و بعید نیست که لغو سفر وزیرمشاور در امور خارجه قطر به تونس ناشی از وضعیت باشد.

منبع: سیاست ما

 

 

 

 

کد خبر 288132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =