سایت تابناک نوشت:

آخرین نطق علی مطهری در مجلس هشتم ، با واکنش های زیادی مواجه شد و افراد گوناگونی در این زمینه صحبت کردند . اینک که چندین روز از آن نطق می گذرد، وی در گفتگویی با «تابناک » ، درباره آن نطق ، حواشی و بازتاب های آن و هدفش از ایراد آن نطق پرداخته است.


نطق آخر شما در مجلس هشتم با واكنش هاي زيادي مواجه شد، آيا هدف خاصي از آن داشتيد؟

هيچ هدف خاصي نداشتم و به يك معني يك نطق اتفاقي بود، چون يكي از نمايندگان نمي خواست از نطق هفت دقيقه اي خود استفاده كند و روز قبل از نطق به من پيشنهاد كرد و من با ترديد پذيرفتم. چند مطلب در ذهن داشتم، از جمله گلايه هاي عده قابل توجهي از كانديداهاي مجلس نهم از رفتار برخي اعضاي سپاه در مناطق خودشان، وضعيت فراكسيون اصول گرايان در مجلس نهم و مسئله عفاف و حجاب. مطلبي كه نوشتم به نظرم خيلي عادي و طبيعي مي آمد ولي برخي رسانه ها با عدم درج مطلب من يا با تحريف آن، صرفا به حمله به من پرداختند، مثلا تيتر زدند كه "فحاشيها و هتاكي هاي علي مطهري" بدون آنكه عين سخن من را بياورند و البته اگر عين حرف من را نقل مي كردند معلوم مي شد كه هيچ اهانت و بي ادبي در كار نبوده و مطلب كاملا مستدل بوده است.

يك مقدار از واكنش مخالفان به خاطر مطلبي بود كه شما درباره سپاه پاسداران آورده بوديد، آيا ذكر آن مطلب ضرورتي داشت؟

آن مطلب را من از روي خيرخواهي براي سپاه پاسداران بيان كردم. اگر كسي نخواهد يك رفتار خطا از برخي فرماندهان سپاه- كه البته آنها هم حسن نيت داشته اند- اصلاح شود، او خيرخواه سپاه نيست. ممكن است بگوييد كه شما مي توانستيد اين مطلب را به طور خصوصي به سران سپاه اعلام كنيد. البته اين هم راه خوبي است ولي تجربه نشان داده است كه وقتي حوزه يك رفتار از حدي فراتر رفت، تذكر عمومي آن موثرتر است، خصوصا كه تسلي خاطري براي كساني است كه ادعا مي كنند از رقيب آنها حمايت شده است. به نظر من تذكر دادن به سپاه يا هر نهاد ديگري در كشور بايد يك امر عادي باشد و نبايد اين قدر بزرگ جلوه داده شود.

سپاه به اعتبار پاسداري از انقلاب اسلامي و از طريق ارتباط با اسلام نوعي قداست يافته است اما اين قداست به اين معني نيست كه غير قابل انتقاد و تذكر باشد. رهبر انقلاب بارها سئوال و نقد رهبري را هم امري عادي و مجاز برشمرده اند. شهيد مطهري هم مي گويد هر مقام غير معصومي اگر در جايگاه غير قابل انتقاد قرار گرفت، هم خودش فاسد مي شود و هم جامعه را فاسد مي كند. پيغمبر اسلام فرمود امتهايي منقرض شدند از آن جهت كه قانون و عدالت درباره اقوياي آنها اجرا نشد اما درباره ضعفا اجرا شد.

من قبل از نمايندگي از سخنرانان اصلي مجامع سپاه بودم و به همه آنها علاقه مندم و اساسا علاقه به سپاه يعني علاقه به ارزشهاي اسلامي و انساني، ولي معتقدم سپاه – ولو برخي اعضاي آن- نبايد در انتخابات از يك كانديداي خاص حمايت كند و از اين طريق وارد سياست شود. شهيد مطهري در تاسيس سپاه نقش داشته، چطور من مي توانم با آن مخالف باشم؟!

معترضان گفته بودند شما كل سپاه را مورد انتقاد قرار داده ايد

بله، اين ايراد آنها وارد است چون ظاهر كلام من همين را حكايت مي كند ولي مقصود من كل سپاه نبود و اين را بديهي و بي نياز از توضيح مي دانستم غافل از اينكه حساب مخاطبان سليم النفس و شيطنت برخي رسانه ها از هم جداست. علاوه بر اين در يك نطق 7 دقيقه اي كه شما مي خواهيد به چند مطلب بپردازيد فرصت پرداختن به همه جوانب يك موضوع نيست. مثلا درباره همين موضوع سپاه معلوم است كه هيچ آدم عاقل و بي غرضي راضي به تضعيف سپاه نيست. حتي افرادي كه رابطه خوبي با انقلاب ندارند، سپاه را دوست دارند چون از كشور دفاع كرده و عامل ثبات كشور و منطقه است. روشن است كه اگر مي خواهيم انتقادي از سپاه كنيم ابتدا بايد محاسن و خدمات و فداكاريها و جايگاه والاي آن را يادآوري كنيم، بعد تذكر خود را آن هم به بخشي از سپاه بيان كنيم. من جايگاه والاي سپاه را مفروض گرفتم و به خاطر كمي وقت به آن نپرداختم. اين مطلب را هم كه تذكر من به برخي فرماندهان سپاه است بديهي مي دانستم. به همين دليل موجب سوء تفاهم شد. حتي در متن اوليه، از نماينده ولي فقيه در سپاه و از فرمانده كل سپاه خواسته بودم كه در آينده از اين رفتار برخي اعضاي سپاه جلوگيري كنند و همين نشان مي داد كه مقصود من كل سپاه نيست، ولي به خاطر كمبود وقت آن قسمت را خط زدم.

به هر حال بعضي از سپاهيان كمي دلگير شده اند. فكر نمي كنيد لازم است دلجويي شوند؟

آنهايي كه متن اصلي نطق من را شنيده يا ديده اند كمتر دلگير شده اند. آنهايي كه دلگير شدند كساني هستند كه خبر را از برخي رسانه هاي مخالف من مثل روزنامه هاي ايران، كيهان و جوان يا سايتهايي مثل رجانيوز دريافت كردند كه معمولا عين سخن من را نمي آورند و با نسبت دادن فحاشي و هتاكي به من، آن را محكوم كردند.

خلاصه حرف من اين بود كه سپاه بايد توصيه امام و رهبري درباره عدم دخالت نظاميان در سياست را جدي بگيرد چون ورود سپاه به سياست موجب تفرقه در داخل آن مي شود و هر گروهي طرفدار يك فرد يا حزب مي شوند و اگر در زمان جنگ باشيم اين امر به كشور لطمه مي زند.

البته برادراني از سپاه كه به حمايت از برخي كانديداها برخاستند، از روي احساس تكليف اين كار را كردند و به خيال خود براي ورود نمايندگان ولايي‌تر به مجلس تلاش كردند و سوء نيت نداشتند. ولي همين كار با توصيه امام(ره) سازگار نيست و آفتي براي سپاه است و در آينده نبايد تكرار شود.

امام خميني در سال 1360 خطاب به جمعي از سپاهيان كه به طرفداري از يك گروه سياسي وارد صحنه انتخابات شده بودند فرمودند:" به شما چه ربطي دارد كه در مجلس چه مي گذرد در امر انتخابات. باز هم به من اطلاع دادند كه بين سپاهي ها باز هم صحبت هست، خوب، انتخابات در محل خودش دارد انجام مي شود، جرياني دارد، به سپاه چه كار دارد كه آنها هم اختلاف پيدا كنند.براي سپاه جايز نيست اين، براي ارتش جايز نيست."

برخي مطرح شدن اين موضوع در رسانه هاي بيگانه را دليل نادرستي اين تذكر مي دانند

اين منطق را قبول ندارم. رسانه هاي بيگانه در واقع از اين تذكر ناراحتند چون موجب اصلاح يك كاستي و نقص در كشور مي شود گرچه موقتا از آن استقبال مي كنند. سخن امام (ره) درباره شادي دشمن هم به اين معني نيست كه هر مطلبي را كه ممكن است رسانه هاي بيگانه بازگو كنند شما نگوييد، بلكه مقصود اين است كه اگر نتيجه يك انتقاد و تذكر صرفا شادي دشمن باشد، بايد در آن ترديد كرد، اما اگر موجب اصلاح امور مي شود و ضمنا دشمن هم ممكن است موقتا شاد شود، مطرح كردن آن اشكالي ندارد بلكه لازم است. البته قبول دارم كه بايد مطلب را به گونه اي بگوييم كه كمترين سوء استفاده امكان پذير باشد.

درباره مسئله عفاف و حجاب هم برخي مدعي بودند كه شما به آقايان مشايي و احمدي نژاد اهانت كرده ايد

اين هم ساخته دست همان رسانه هاست. من يك مسئله جامعه شناسي و روانشناسي را مطرح كردم كه در باب آزاديهاي اجتماعي از جمله آزادي پوشش، دو منطق در دنيا وجود دارد، يكي منطق اسلام و ديگر منطق دنياي غرب. اسلام مي گويد هرگونه تحريك جنسي در سطح جامعه ممنوع است و جامعه بايد صرفا محيط كار باشد و هرگونه التذاذ جنسي بايد محدود به كادر خانواده باشد. اما منطق غربي معتقد است كه هر گونه تحريك جنسي و طبعا هرگونه پوششي در سطح جامعه آزاد است و در مقابل، اماكني براي ارضاء غريزه جنسي مهياست تا عقده هاي رواني در افراد به وجود نيايد.

من به طنز گفتم آقايان مشايي و احمدي نژاد كه به نظارت بر امر پوشش اهميت نمي دهند و نسبت به روش اسلام اهتمام ندارند، پس براي آنكه عقده هاي رواني در جوانان پديد نيايد، در گام دوم كار خود به فكر تاسيس كاباره ها و كلوپهاي شبانه هم باشند، شايد به اين وسيله روحانيت و قشر حزب اللهي ما از اين رخوت بيرون بيايند و اقدامي بكنند.

روزنامه ايران نوشت كه اين اهانت به رئيس جمهور است و مقصود شما اين است كه آقاي احمدي نژاد مدير كاباره شود! در حالي كه مقصود من روشن بود و شنونده و خواننده عاقل مطلب را دريافت كرد، هرچند اين مطلب با عبارت ديگري هم قابل بيان بود تا مورد سوء استفاده قرار نگيرد.

1717

کد خبر 216022

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد کوه کن IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    6 0
    آقای مطهری از این همه هجمه نترسید راست گفتید در هر دو مورد هم سپاه هم حجاب. نماینده باید شجاعت داشته باشد و مثل خیلی های دیگه که رسانه در دست دارند شعار ندهد. من از شما تشکر می کنم.
  • سدژ IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    33 5
    مطهری مردی شجاع ولایی انقلابی و دوست داشتنی است از ایشان بابت نطق شجاعانه و انقلابی اشان سپاسگزاریم
  • محمد IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    24 3
    از توضیحات آقای مطهری سپاس به این آدم میگن انتقاد پذیر
  • مهدی IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    5 32
    ایشان اگر دنبال اصلاح بود انتقاد خود را به (برخی افراد)!! در سپاه به خودشان در جلسه خصوصی تذکر می داد یا اینکه جوری بیان می کرد که قابل سوء استفاده نباشد... البته ایشان بار اول نیست که این چنین با حافظ نظام برخورد می کند...
  • بدون نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    4 29
    بهتر نيست كه اول تفكر باشد بعد سخن گفتن ؟. از نشانه هاي انسان دور انديش آن است كه اول فكر مي كند بعد حرف مي زند كه بعدا مجبور نشود هي بگويد منظورم اين بود منظورم اين نبود .واقعا" كه..........
    • فروغ IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      3 0
      حرف حساب جواب ندارد ولی نظرشما درمورد جناب دیپلمات شاغل دربرزیل وسخن گفتن درباره ایشان چیست؟اول فکر کردند بعدا حرف زدند یا بر عکس ؟
  • مهدی IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    7 27
    آقا جان مادرت برو اون ظاهر حرفات رو با باطنشون تطبیق بده آتو دست دشمن نده دردسر هم درست نکن... اگر هم نمیتونی خب برادر من حرف نزن
    • بدون نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      5 0
      اين نظر درست است
  • بدون نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    21 3
    آقا یه چوری تیتر کردین که انگار علی مطهری از حرفش برگشته. هر چند که من نمیدونم کل سپاه با جزء سپاه چه فرقی داره! ولی متن خبر رو میخونی مطلب با تیتر یه مفهوم رو نمیرسونه
  • علی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    16 3
    آفرین بر علی مطهری اکثر مواقع (تقریبا میشه گفت همیشه) با نظرات شما موافق بودم، یه جورایی نظراتمون شبیه هم هست! با اینکه نزدیک به 30 سال اختلاف سنی داریم و در فیلد های متفاوت کار میکنیم این شباهت برام خیلی جالبه
  • نعمت IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    17 4
    همه نمایندگان مجلس همانند علی مطهری باید بدون لکنت زبان حرف بزنند ، درود بر علی مطهری .
    • بدون نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
      0 2
      اتفاقا خوبه که انسان حرفی رو که میخواد بزنه کمی مزمزه کنه بعد بزنه که مجبور نشه ماست مالی کنه
  • عدالتخواه IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    11 1
    محيط اجتماعي صرفا محيط كار نيست بلكه "تفريح هاي بحق - به تعبير قرآن" هم مجاز مي باشد و مردم حق بهره مندي از تفريح هاي سالم را هم دارند.
  • مهدی DE ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    8 16
    ایشان بهتر است ظاهر حرف‌هایش را به باطنش نزدیک کند و بعد حرف بزند تا چندین و چند روز خوراک به رسانه‌های بیگانه ندهد. متاسفانه ادبیات ایشان هم مناسب شان یک نماینده نیست.
  • ح IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    7 6
    کاری به این اظهار نظرش ندارم ولی این آقای مطهری در بعضی از موضوعات کمی تندرو هستند ، حتی اگر به اظهارات بعد از انتخابات ایشان هم توجه نکنیم در قبل از انتخابات هم گوشه ای از این تندروی ها هم دیده میشد
  • بدون نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    15 2
    اتفاقا این تلنگرها بسیار به حال دستگاههای مختلف مفید است. از قدیم گفتن آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است. نماینده مردم باید تفکرات مردم را نمایندگی کند و گاهی با این تذکرات آنچه در افکار عده ای در جامعه می گذرد را بیان نماید تا دستگاهها بدانند و خود را اصلاح کنند.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    4 17
    ایشون نظرش رو درباره سپاه علی الظاهر نه براساس مدارک متقن بلکه براساس "گلايه هاي عده قابل توجهي از كانديداهاي مجلس نهم از رفتار برخي اعضاي سپاه در مناطق خودشان" بدست آوردن و باز هم علی الظاهر بر همین مبنا نتیجه گرفتن که حوزه رفتار از یه حدی بالاتر رفته و باید تذکر عمومی داد. حالا جالبه که در همون جلسه از قول منابع موثق ناشناسشون گفتن رهبری از موضوع اطلاع دارن و تذکر دادن و پیگیری کردن.پی چه نیازی به داد و قال پشت تریبون مجلس بود؟! ثانیا چرا سپاه از ایشون شکایت نمیکنه تا همه چی روشن بشه و اگر ایرادی وجود داره اصلاح بشه اگر هم ایشون بی حساب مطلبی رو مطرح کردن مجازات بشن؟!
    • بدون نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      1 0
      لازم است شما شهروند بادقت بدانی که علی مطهری گفته اگر فرماندهان سپاه بر حرفشان اصرار کنند اسامی آن افراد را منتشر میکنم!
    • بدون نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      3 0
      به هر حال بخشی از سپاه جزء سپاه هست یا نه؟ مگر قرار است تمامیت یک چیزی یکدفعه در چیزی دخالت کنند؟ خب معلومه بخشی از او مجموعه دخالت دارند دیگه نه تمامش!
    • بدون نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      2 0
      نظر علی مطهری به نظر من نزدیکتره.
  • مهرداد IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    4 19
    کم گوی و گزیده گوی چون در با استناد به حرف خودتون که گفتید "ولي تجربه نشان داده است كه وقتي حوزه يك رفتار از حدي فراتر رفت، تذكر عمومي آن موثرتر است" دید باید بگم سعی کنید که مثل پدر بزرگوارتون همه حرفاتون کتاب بشه نه همه تو حرفاتون کباب !!! با این روش مریدانی دارید که از استاد شهید همین یک کلمه استادش رو میشناسن و از کتاباش فقط کتاب مفید داستان راستانش رو اونهم فقط یادشون مونده همین
    • فروغ IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      1 0
      دوست گرامی روش جناب مطهری ربطی به استاد بزرگوار ندارد شما به خودتان نگاه نکنید که که داستان راستان فقط یادتان مانده اگر فقط کتاب فلسفه حجاب ودر تماشاگه راز این شهید بزرگوار رامطالعه میکردید اینگونه سخن نمی گفتید.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    27 6
    علی مطهری کاملا بجا گفته. حقیقت تلخ است
  • ابراهیم IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    0 2
    درود بر علی مطهری...انصافا ایشون انسان شجاعی هستند.
  • بدون نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    1 3
    همه مسولان لازم است پیرو خط مقام معظم رهبری حرکت نمایند و اعمالشان مطابق با اعمال حضرت آقا باشد که اگر غیر این باشد بر تک تک افراد این جامعه واجب است صدای خود را هر چه بلندتر به گوش آحاد مردم برساننداحسنت بر مطهری
  • بدون نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    3 2
    اين اقا فكر مي كنه چون بخاطر نام فاميلش كسي كاري باهاش نداره هر چند وقت يه بار بايد سخنراني كنه بنظر داره رو نظرات مردم موج سواري مي كنه. يه نماينده مجلس بهتره بابت حقوق و مزايايي كه مي گيره وقت خودشو صرف موضوعات مثلا اقتصادي كنه كه در اولويت كشوره نه اينكه حقوق بگيره فقط حرف بزنه جلب توجه كنه.
    • بدون نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      0 0
      :) خیلی بامزه ای... مطهری عضو کمیسیون فرهنگی تخصصش هم اینه..همه چی هم اقتصاد نیست