روزنامه جام‌جم نوشت:

ماموران قلابی که با طرح نقشه‌ای به یک جواهرفروشی دستبرد زده و انگشتر برلیان 5 میلیاردی را سرقت کرده بودند از سوی ماموران پلیس آگاهی تهران دستگیر شدند.
اواخر دی سال گذشته ماموران کلانتری گاندی در شمال پایتخت در جریان سرقت مسلحانه جواهرات و سنگ‌های قیمتی در طبقه ششم ساختمانی تجاری حوالی میدان ونک قرار گرفتند. با حضور ماموران در محل، مالباخته گفت: 2 مرد نقابدار که لباس نظامی به تن داشته و سلاح کمری همراهشان بود، با تهدید سلاح اقدام به سرقت کیف سامسونت حاوی یک انگشتر برلیان به ارزش تقریبی 5 میلیارد تومان کردند و مقادیر دیگری از جواهراتم را به ارزش تقریبی 100 میلیون تومان سرقت کرده و متواری شدند. با تشکیل پرونده مقدماتی و به دستور قندی‌زاده، بازپرس شعبه هشتم دادسرای ناحیه 27 تهران، پرونده برای تحقیقات تخصصی و دستگیری سارقان مسلح در اختیار ماموران اداره یکم مبارزه با سرقت‌های مسلحانه پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

سرقت چگونه رخ داد؟

با ارسال پرونده به پلیس آگاهی، ماموران با مراجعه به محل سرقت، تحقیقات تخصصی خود را آغاز کردند که مالباخته درباره زمان و نحوه سرقت به کارآگاهان گفت: 25 دی ماه در دفتر کارم بودم که 2 نفر ـ که یکی از آنها میانسال و دیگری جوان بودـ با ورود به دفتر، به جواهرات و سنگ‌های قیمتی نگاه کردند و پس از دقایقی به بهانه این که باید همراه یک کارشناس جواهرات اقدام به خرید جواهر مورد نظر خود کنند، خارج شدند. هنوز دقایقی از خارج شدن آنها نگذشته بود که ناگهان2 نفر با لباس نظامی و در حالی که سلاح کمری و دیگر تجهیزات نظامی از قبیل بی‌سیم، شوکر برقی و اسپری اشک‌آور همراه داشتند، وارد دفتر شده و یکی از آنها با تهدید سلاح به بهانه بازرسی بدنی مرا به یکی از اتاق‌های دفتر برد و در آنجا لباس‌هایم را از تنم درآورد. آنها با معرفی خود به عنوان مامور مجبورم کردند در داخل اتاق بمانم و خودشان نیز شروع به بازرسی دفتر کردند. پس از چند دقیقه و با قطع شدن صدای به هم ریختن اسباب و اثاثیه داخل دفتر، از اتاق خارج و متوجه شدم کیف سامسونتم که حاوی مقادیری جواهرات بویژه یک انگشتر برلیان به ارزش تقریبی 5 میلیارد تومان بود، به سرقت رفته است.

با آغاز تحقیقات و با توجه به شگرد استفاده شده در سرقت، کارآگاهان به بررسی این فرضیه پرداختند که به احتمال فراوان 2 مراجعه کننده اولیه به محل سرقت از اعضای گروه سارقان مسلح بوده‌اند. آنها در زمان خروج ضمن باز گذاشتن در برقی دفتر، زمینه ورود دیگر همدستان خود را فراهم کرده بودند. کارآگاهان با توجه به این فرضیه به بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته داخل دفتر و همچنین ساختمان پرداختند.

شناسایی مجرم اینترنتی

کارآگاهان اداره یکم با بهره‌گیری از تصاویر دوربین‌های مداربسته و بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار، موفق به شناسایی یکی از 2 خریدار طلا و جواهرات به نام سعید 23 ساله شدند که پیش از این به اتهام ارتکاب جرایم اینترنتی از سوی پلیس دستگیر شده بود. با شناسایی هویت سعید، کارآگاهان مخفیگاه وی را در میدان هروی شناسایی و او را روز 30 دی دستگیر کردند.متهم در بازجویی‌ به جرم خود اعتراف و عنوان کرد حدود 2 ماه پیش در یکی از هتل‌های تهران، با فردی به نام اکبر 48 ساله آشنا شدم که ارتباط میان ما ادامه یافت.

وی افزود: یک روز اکبر ادعا کرد از طریق 2 نفر از دوستانش یک دفتر تجاری را که محل خرید و فروش جواهرات و سنگ‌های قیمتی است، در محدوده میدان ونک شناسایی کرده که در صورت سرقت تنها یکی از جواهرات داخل آن، می‌توانیم آن را به قیمت بسیار خوبی به فروش برسانیم. پس از مدتی قبول کردم همراه او و دوستانش ـ که آنها را نمی‌شناختم ـ از این محل سرقت کنیم.

با اطلاعات به دست آمده از سعید، کارآگاهان موفق به شناسایی مخفیگاه اکبر در خیابان کرمان در شرق تهران شده و در تحقیقات خود دریافتند اکبر پس از سرقت از این محل متواری و آخرین بار با یک دستگاه خودروی پژو 405 مشکی در محل مشاهده شده است. با تحقیقات میدانی، کارآگاهان خودرو را شناسایی کرده و دستور توقیف خودرو همراه دستگیری سرنشینان آن در اختیار تمامی مراکز انتظامی و پلیس آگاهی سطح کشور قرار گرفت.

کشف انگشتر برلیان در خودرو

به این ترتیب روز اول اسفند، واحد گشت پلیس آگاهی استان قزوین هنگام گشتزنی موفق به شناسایی خودروی اکبر در این شهر شد که بلافاصله خودرو را توقیف و سرنشین آن را دستگیر کردند. با انتقال خودرو به پلیس آگاهی قزوین در بازرسی‌ از آن، انگشتر برلیان چند میلیارد تومانی کشف شد و سرنشین پژو 405 که همان اکبر متهم تحت تعقیب اداره یکم بود، به اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ انتقال یافت.

اکبر در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: چندی پیش از طریق 2 نفر از دوستانم به نام‌های مهدی 52 ساله و اسماعیل 31 ساله که به عنوان کارگر شرکت‌های خدماتی در محدوده منطقه ونک مشغول به کار بودند، از وجود دفتر خرید و فروش جواهرات و سنگ‌های قیمتی در طبقه ششم ساختمانی تجاری در محدوده میدان ونک باخبر شدم. مهدی و اسماعیل مدتی را به عنوان کارگر خدماتی در محل ارتکاب سرقت مشغول به کار بودند و اطلاعات دقیقی از محل و ساعت کاری آنجا در اختیار داشتند.

در ادامه تحقیقات، متهم بناچار به واقعی بودن تجهیزات مورد استفاده در این سرقت اعتراف و عنوان کرد: از طریق یکی از دوستانم در غرب کشور 2 قبضه سلاح کمری، اسپری اشک‌آور، شوکر برقی و بی‌سیم خریده و به تهران انتقال دادم. پس از تهیه سلاح‌ها نیز قرار شد طبق نقشه همراه سعید، به عنوان خریدار جواهرات وارد دفتر محل سرقت شده و در زمان خروج مانع بسته شدن در برقی آن شویم و مهدی و اسماعیل نیز براحتی وارد آنجا شده و با تهدید سلاح، نقشه سرقت را عملی کنند.

دستگیری2 عضو فراری باند

با توجه به اعترافات اکبر، کارآگاهان، مخفیگاه 2 عضو دیگر گروه را در میدان فردوسی و خیابان فدائیان اسلام شناسایی و مهدی را 19 فروردین در خیابان فدائیان اسلام و اسماعیل را نیز 3 روز بعد دستگیر کردند.

مهدی و اسماعیل نیز در تحقیقات ضمن اعتراف صریح به نقش و نحوه مشارکت خود در سرقت مسلحانه، محل نگهداری 2 قبضه سلاح کمری و دیگر تجهیزات نظامی استفاده شده در سرقت را به کارآگاهان اداره یکم نشان دادند.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ روز گذشته با اعلام این خبر گفت: با کشف تمامی جواهرات سرقت شده و اعتراف صریح متهمان به ارتکاب سرقت مسلحانه، متهمان با صدور قرار بازداشت قانونی برای تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر جرایم ارتکابی در اختیار اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتند.
28245

کد خبر 207927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =