به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، دکتر فرشاد ارغوانی، ارگونومیست، با استناد به نتایج تحقیقات بینالمللی، بر اهمیت رویکرد علمی به ارگونومی راهها تأکید و اظهار کرد: ارگونومی راهها، فراتر از طراحیهای ظاهری، به تحلیل دقیق عوامل انسانی، روانشناختی و فیزیولوژیکی در تعامل با محیط جادهای میپردازد. تحقیقات نشان دادهاند که طراحی نامناسب جادهها میتواند منجر به خستگی ذهنی، کاهش توجه و افزایش خطای انسانی شود.
وی نتایج تعدادی از تحقیقات ارگونومیک در کشورهای پیشرفته را اینطور بیان کرد: تحقیقات در کشورهایی مانند سوئد و هلند نشان داده است که طراحی مناسب قوسها، شیبها و پیچها، با در نظر گرفتن سرعت و نوع وسایل نقلیه، میتواند بهطور چشمگیری از بروز تصادفات جلوگیری کند.
دکترای برنامه ریزی توسعه آموزش عالی و ارگونومیست دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد: استفاده از منحنیهای کلوتوئید (Clothoid curves) در طراحی پیچها، به رانندگان کمک میکند تا بهتدریج وارد پیچ شده و از انحراف ناگهانی خودرو جلوگیری کنند.
دکتر ارغوانی با علائم راهنمایی و رانندگی تصریح کرد: تحقیقات در ایالات متحده و آلمان نشان داده است که استفاده از علائم راهنمایی و رانندگی با طراحی استاندارد، رنگهای مناسب و خوانایی بالا، میتواند به کاهش خطای رانندگان و افزایش سرعت واکنش آنها کمک کند.
وی ادامه داد: استفاده از سیستمهای هوشمند علائم راهنمایی و رانندگی، که با توجه به شرایط ترافیکی و آب و هوایی تغییر میکنند، نیز مورد توجه قرار گرفته است.
دکترای برنامه ریزی توسعه آموزش عالی و ارگونومیست دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به روشنایی جادهها تاکید کرد: مطالعات در ژاپن و استرالیا نشان داده است که روشنایی مناسب جادهها در شب، با استفاده از فناوریهای LED و سیستمهای هوشمند کنترل روشنایی، میتواند دید رانندگان را بهبود بخشیده و از بروز تصادفات ناشی از کاهش دید جلوگیری کند.
دکتر ارغوانی همچنین به فضاهای استراحت اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان داده است که ایجاد فضاهای استراحت مناسب در فواصل معین، با امکانات رفاهی و فضای سبز، میتواند به کاهش خستگی و خوابآلودگی رانندگان کمک کند.
وی با اشاره به استفاده از فناوریهای نوین، تصریح کرد: استفاده از سیستمهای هشداردهنده خروج از خط، سیستمهای کنترل پایداری و سیستمهای هوشمند کمک راننده، که بر اساس اصول ارگونومی طراحی شدهاند، میتواند به کاهش خطای انسانی و افزایش ایمنی جادهها کمک کند.
دکتر ارغوانی ارگونومیست دانشگاه علوم پزشکی کردستان توصیه های زیر را برای بهبود ارگونومی راه ها و کاهش تصادفات بیان کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از نتایج تحقیقات ارگونومیک در جادهها و راهها، تدوین استانداردهای ارگونومیک بومی، با توجه به شرایط جغرافیایی و فرهنگی کشور، آموزش و فرهنگسازی در زمینه ارگونومی راهها، برای مهندسان، طراحان و رانندگان و توجه بسیار به نقاط کور جاده ها و رفع آن ها از راه های کاهش تصادفات به شمار می آید.
وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به نتایج تحقیقات علمی و تجربیات کشورهای ملی و بین المللی، میتوان با اتخاذ رویکردی جامع و علمی به ارگونومی راهها، گامهای مؤثری در جهت کاهش تصادفات جادهای و ارتقای ایمنی حمل و نقل برداشت.
نظر شما