به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال، سیستم خنککننده پیشرانه خودرو یکی از مهمترین اجزای آن به شمار میرود. مسئولیت اصلی این سیستم به چرخش درآوردن مایع خنککننده در پیشرانه است تا از داغ کردن قطعات و آسیب دیدن آنها جلوگیری کند.
مایع خنککننده قادر است گرمای اضافی پیشرانه را جذب کرده و آن را از قطعات حساس داخلی دور کند. این مایع بخش اعظم گرما را به دلیل چرخش در داخل سیستم از دست میدهد و سپس دوباره به محل قبلی بازمیگردد تا مجدداً این سیکل ادامه داشته باشد. با اینکه سیستم خنککننده پیشرانه برای کارکرد صحیح خود به قطعات متنوعی از جمله رادیاتور، ترموستات، لولههای مرتبط و… متکی است اما شاید قلب آن واتر پمپ باشد.
واتر پمپ همانطور که نامش پیداست وظیفه پمپاژ و به چرخش درآوردن مایع خنککننده در کل سیستم را بر عهده دارد. این قطعه با اتصال به یک تسمه که معمولاً تسمه تایم یا تسمه پروانه یا سرپانتین است کار میکند. تسمههای یاد شده انرژی چرخشی میللنگ را به پره واتر پمپ میرسانند و به آن اجازه میدهند تا از نیروی گریز از مرکز برای چرخش مایع خنککننده در پیشرانه استفاده کند. واتر پمپ قطعهای بادوام است و معمولاً طول عمرش به ۱۰۰ تا ۱۶۰ هزار کیلومتر میرسد اما همانند هر قطعه دیگری در معرض استهلاک قرار دارد و امکان خرابی زودتر از موعد آن نیز وجود خواهد داشت. زمانی که واتر پمپ از کار بیفتد مشکلات زیادی برای پیشرانه خودرو به وجود خواهد آمد. البته نشانههایی وجود دارند که به مالک اعلام میکنند زمان تعویض این قطعه مهم فرا رسیده است. ما در این مقاله شما را با مهمترین نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین آشنا خواهیم کرد.
نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین
داغ کردن پیشرانه
داغ کردن پیشرانه یکی از اصلیترین نشانه های وجود مشکل در سیستم خنککننده آن است. این مشکل احتمالاً زمانی رخ میدهد که سیستم نمیتواند مایع خنککننده را به خوبی حرکت دهد و یا اینکه میزان این مایع بسیار کم است و یا اینکه خاصیت اولیه خود را از دست داده است. از طرف دیگر مشکلات متنوعی میتوانند باعث داغ کردن پیشرانه شوند که یکی از آنها خرابی واتر پمپ است. اگر قلب تپنده وسیله نقلیه داغ میکند احتمالاً چندین نشانه را مشاهده میکنید. اول اینکه آمپر آب خودرو به سمت قرمز حرکت میکند. اگر این اتفاق رخ داد سریعاً خودرو را نگه دارید تا از آسیبهای بیشتر جلوگیری کنید؛ اما اگر متوجه بالا رفتن آمپر نشدید و یا اینکه آمپر خراب بود نشانه های دیگری را هم خواهید دید که یکی از واضحترین آنها خروج بخار یا دود از زیر کاپوت است. با داغ کردن پیشرانه، روغن و مایع خنککننده درون آن میسوزد و دود سفید رنگی از زیر کاپوت بیرون میزند.
نشتی مایع خنککننده
یکی دیگر از نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین نشتی مایع خنککننده است. این نشتیها میتوانند تقریباً از هر بخش سیستم خنککننده رخ دهند و حتی امکان نشتی داخلی مایع هم وجود دارد که فرایند تشخیص نشتی را کمی پیچیده و دشوار میکند. واتر پمپ اگرچه جزو بادوامترین قطعات سیستم خنککننده است اما خرابی آن میتواند منجر به نشت مایع خنککننده شود. در این حالت بوی شیرینی به مشام میرسد و مایع خنککننده زیر خودرو دیده میشود. البته بسته به محل نصب واتر پمپ در پیشرانه شاید این نشتی سریعاً دیده نشود.
به گوش رسیدن صداهای عجیب از پیشرانه
خرابی قطعات مختلف پیشرانه میتواند صداهای عجیبی را تولید کند و سیستم خنککننده نیز از این قاعده مستثنا نیست و واتر پمپ اگر خراب شود کاملاً این موضوع را نشان خواهد داد. دلیل صدای عجیب واتر پمپ هم به قطعات متحرک آن مربوط میشود. تقریباً تمامی واتر پمپها با تسمه کار میکنند و بنابراین این قطعه برای دریافت انرژی از تسمه به پولی متکی است. این پولیها با گذشت زمان مستهلک میشوند و میتوانند صدای ناله را ایجاد کنند. همچنین امکان شکستن بلبرینگها و پرههای واتر پمپ نیز وجود دارد که صداهای عجیبی تولید خواهد کرد.
آسیب فیزیکی واتر پمپ
آسیب و استهلاک مکانیکی همیشه نشانه های خود را بهصورت آنی بروز نمیدهد. گاهی اوقات مشکلات از ابعاد کوچک شروع شده و راننده زمانی متوجه عمق آسیب میشود که کار از کار گذشته است. به همین خاطر است که باید همواره به فکر سرویس و نگهداری خودرو بود. یکی دیگر از نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین، آسیب فیزیکی و زنگزدگی این قطعه است. اگرچه واتر پمپ معمولاً از گردوغبار جاده به دور است اما امکان آسیب دیدن و به ویژه زنگزدگی آن وجود دارد. تمیز نگه داشتن محفظه پیشرانه به تشخیص این مسائل کمک میکند.
کارکرد بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر خودرو
آسیب و مشکلات مکانیکی همیشه تنها نشانه های خرابی واتر پمپ نیستند. خودروسازان برای سرویس و نگهداری محصولات خود بازههای زمانی و کارکرد مشخصی را تعیین کردهاند و با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو میتوان از جزئیات آنها مطلع شد. با اینکه کارکرد بالای خودرو ضرورتاً به معنی نیاز به تعویض واتر پمپ نیست اما زمانی که کارکرد خودرو از ۱۶۰ هزار کیلومتر بگذرد بهتر است برخی قطعات تعویض شوند تا خیال مالک از بابت عملکرد صحیح خودرو راحت شود. با توجه به اینکه واتر پمپ به تسمه تایم یا تسمه سرپانتین متصل است بنابراین در زمان تعویض این قطعه توصیه میشود تسمه مرتبط با آن را نیز تعویض کنید.
هزینه تعویض واتر پمپ ماشین
بسته به نوع خودرو، هزینه خرید و دستمزد تعویض این قطعه متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، واتر پمپ خودروی پراید قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان دارد درحالیکه برای خرید واتر پمپ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ باید حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان هزینه کرد. دستمزد تعویض این قطعه نیز برای خودروی پراید حدود ۶۰۰ هزار تومان اعلام شده درحالیکه دستمزد و اجرت تعویض واتر پمپ پژو ۲۰۶ بین ۶۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان است.
۲۲۷۲۲۷
نظر شما