آبان پر وعده زاکانی؛ از شهرک‌سازی چینی‌ها تا اتوبوس‌هایی که هنوز به تهران نرسیدند

دادن وعده های بزرگ و دور ویژگی این دوره از مدیریت شهری است . مدیران شهری از همان روزهای نخست تهرانی ها را دلخوش به ساختن تهرانی کردند که مشکل مسکن ،آلودگی هوا و ترافیک در آن کاهش پیدا می کند و درتهرانی دوست داشتنی تراز گذشته زندگی خواهند کرد . اما مرور اخبار این سال ها نشان می دهد از آبان ماه آسمان تهران سیاه تر از همیشه می شود و ترافیک شبانه تهران سنگین تر از ترافیک صبحگاهی است و ناوگان حمل و نقل عمومی هم همچنان فرسوده است . 

نورا حسینی: دراین سال‌ها شهروندان متوجه شده اند نباید چندان به وعده های مدیران شهری دلخوش باشند. اعضای شورای شهر تهران هم دیگر مانند گذشته نسبت به این وعده ها واکنش نشان نمی دهند مانند ایجاد یک خط تراموا که شورای شهر تاکید داشت مطالعات آن در شورا بررسی شود و شهرداری نیز تاکید می کرد نیاز به مصوبه شورا ندارد و با مصوبه شورای عالی ترافیک می تواند این خط تراموا را ایجاد کند. این بگو و مگوهای رسانه ای همچنان ادامه دارد اما چند ماه مانده به پایان عمر مدیریت شهری ششم نه خبری از خط تراموا شده و گفته می شود ۲ اتوبوس سه کابین چینی به تهران هدیه داده شده که با  این ترامواهای چرخ لاستیکی به طور آزمایشی این خط افتتاح می شود. 

آبان پر وعده زاکنی؛ از شهرک‌سازی چینی‌ها تا اتوبوس‌هایی که هنوز به تهران نرسیدند

لیست وعده های آبان ماه ۱۴۰۰ 

در لیست وعده های آبان ماه سال ۱۴۰۰ که سال نخست مدیریت شهری ششم است به وعده ثابت این سال ها می تواند اشاره کرد و آن ساخت تونل شهید شوشتری است. دراین ماه عباس شعبانی؛معاون وقت فنی و عمرانی شهرداری تهران، از تلاش برای آغاز عملیات احداث بزرگراه و تونل شهید شوشتری به عنوان یک ابر پروژه عمرانی در شرق پایتخت خبر داد. دراین ماه احمد صادقی عضو شورای شهر تهران برلزوم هوشمندسازی سیستم روشنایی شهر تهران تاکید کرده است.

او از وضعیت روشنایی معابر تهران انتقاد کرده و گفته است که متاسفانه بسیاری از معابر شهر در تاریکی فرو رفتند و مردم احساس امنیت نمی کنند. شهروندان شهر تهران برای تردد در سطح محلات در ساعات پایانی روز دچار مشکل هستند. بسیاری از معابر ترافیکی به علت کمبود روشنایی تبدیل به محلات دایمی تصادف و جراحت شهروندان شدند تاریکی در بسیاری از پارکها، بوستان‌ها و فضاهای حاشیه ای تبدیل به محل‌های امن برای تجمع اشرار و معتادان متجاهر شده است.

او تاکید کرده بود که شهردار تهران و رئیس سازمان زیباسازی با برنامه دقیق نسبت به افزایش تعداد چراغها رفع نقاط کم نور، زیبایی، آرامش، شادابی، احیا و پویایی شبانه شهر اقدام عاجل کند و  نسبت به هوشمندسازی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین جهت نورپردازی هوشمند شهر و بهره‌مندی از باتری‌های خورشیدی اقدام لازم انجام شود. این تذکر این هفته یعنی ۲۹ آبان ۱۴۰۳ هم از سوی دو عضو شورای شهر تهران در صحن تکرار شد و شورا باز هم از تاریکی معابر تهران گلایه کرد.
 
در این ماه معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بر ضرورت تکمیل هرچه سریعتر پارکینگ طبقاتی نیایش در محدوده منطقه ۳ تاکید کرد. این درحالی است که معاون عمرانی شهردار در جریان بازدید اخیر رسانه‌ها از این پروژه اعلام کرد اگر اعتبار لازم که هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان بود تامین شود می‌توانند این پروژه را تکمیل کنند. در آبان سال ۱۴۰۰ معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیبا سازی شهرداری اعلام کرد که احداث گذر فرهنگی حد فاصل خانه نیما یوشیج تا جلال آل احمد در دستور کار شهرداری قرار گرفته است که بررسی ها نشان می دهد هنوز اقدامات اجرایی این پروژه آغاز نشده است. در این ماه علیرضا زاکانی در سومین پویش قرار خدمت به منطقه ۱۶ رفت و اعلام کرد که در شهرداری باید تلاش کنیم شعارها و وعده های خود را عمل کنیم زیرا یک عمل به اندازه هزار حرف ارزش دارد. چرا مردم حاج قاسم سلیمانی را دوست داشتند؟ چون مردم او را مرد عمل می‌دانستند. 

او دراین جلسه اعلام کرد که  انتقال دکل‌های برق منطقه ۱۶ به زیر زمین یکی دیگر از برنامه های مدیریت شهری است که در حال پیگیری از سوی مدیریت شهری است. دراین ماه شهردار تهران اعلام کرد که  قرار شد از ۳۶۰۰ دستگاه اتوبوسی که قرار است با تهاتر نفت وارد کشور شود ۱۲۰۰ دستگاه به تهران برسد که این عدد قابل اعتنایی است. شهردار تهران با بیان این‌که مقرر شد دولت نسبت به اورهال ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس کمک کند، گفت: با جمع اتوبوس‌هایی که قرار است وارد شود و همچنین اتوبوس‌های فعال امیدواریم به اوج فعالیت ناوگان اتوبوسرانی که  ۵۷۰۰ دستگاه بود برگردیم.

آبان پر وعده زاکنی؛ از شهرک‌سازی چینی‌ها تا اتوبوس‌هایی که هنوز به تهران نرسیدند


وعده های ترافیکی زاکانی در آبان ۱۴۰۱

جلال بهرامی، معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تلاش برای تحقق شکل‌گیری طرح شهر زیرزمینی در پایتخت خبر داد . او گفته بود : وقتی می‌دانیم که دغدغه اصلی شهروندان پایتخت دو مساله آلودگی هوا و ترافیک است، پس باید به سمتی حرکت کنیم که با ایجاد مجموعه‌های تجاری، خدماتی و حتی پارکینگ و سایر زیرساخت‌های مورد نیاز مردم در زیر زمین، بسیاری از امورات آنها را در همان شهر زیرزمینی رتق و فتق کنیم تا روی سطح زمین، مشکلات کمتری در سطح شهر داشته باشیم. در این راستا طرح TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی) نیز باید در پهنه‌بندی‌های مختلف پیگیری شود.

درآبان ماه ۱۴۰۱  علیرضا زاکانی در آئین رونمایی از تاکسی ون‌های جدید شهرداری تهران، گفت: باید از الگوهای دیگر همانند تراموا و توسعه اتوبوسرانی و بازنگری خطوط اتوبوسرانی بهره بگیریم و از دیزل به سمت گازسوز و در مرحله بعد به سمت اتوبوس‌های برقی حرکت کنیم و شهر را به عنوان مجموعه‌ای پاک معرفی کنیم. امیدواریم ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای امسال داشته باشیم و اولویت نگاه به تولید داخل است؛ اما معتقدیم اگر کسری وجود داشت از خارج وارد کنیم. اتفاقی که در هنگام کرونا و تولید واکسن برای گشایش مجبور به واردات شدیم.

دراین ماه شهردار تهران باز هم خطاب به تهرانی ها گفت :‌ باید شهر را طوری اداره کنیم که با ۱۵ میلیون نفر جمعیت نیز مشکلاتی مانند ترافیک و آلودگی هوا و مسکن را نداشته باشد؛ در کنار آن علم و دانشی که در دیگر کشورها وجود دارد را نیز باید در درون خود هضم و یک چیز بالاتری ایجاد کنیم.

در آبان ۱۴۰۱ اسماعیل بیگی؛ مدیرعامل  وقت سازمان تاکسیرانی شهر تهران از پیش بینی ورود ۲۵۰۰ دستگاه ون جدید ظرف ۱.۵ سال آینده به ناوگان حمل و نقل شهری تهران خبر داد.

اما یکی از حاشیه های جالب آبان ۱۴۰۱ واکنش مدیران شهری به گزارش ناسا در خصوص گاز متان بود. مهدی چمران درخصوص انتشار تصویری از توده گاز متان در جنوب تهران توسط ناسا، گفت: عکس منتشر شده از جنوب تهران درست نیست و گویا برای یک کشور دیگر است. شهردار تهران هم از تشکیل تیم دانشگاهی برای بررسی وجود توده متان در جنوب تهران خبر داد و گفت: دلیلی که ادعای ناسا را تأیید کند؛ پیدا نکردیم.

در این ماه عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران از امضای  تفاهم‌نامه ساخت حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت خبرداد. به‌گفته او ۲۰ هزار واحد توسط سپاه، ۱۵ هزار واحد توسط ارتش، ۵ هزار واحد توسط فرماندهی انتظامی، ۵۰ هزار واحد توسط شستا و ۱۰ هزار واحد توسط شرکت برنا تهاتر ایرانیان، است. در آبان ۱۴۰۱ مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از امضای تفاهم نامه برای ساخت اولین محله الگو در شهر تهران با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد. برخی از مدیران شهری این شهر الگو را اکباتان ۲ تهران توصیف کرده بودند که همچنان از این شهرک الگو خبری نیست.

در این ماه مهدی اقراریان عضو شورای شهر تهران از عدم پاسخگویی شهردار تهران به تذکرات اعضا انتقاد کرده بود و روند طرح سوال را به شهردار یادآوری کرده بود که در در ادامه این جلسه پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران نیز در انتقاد از تذکر اقراریان خطاب به ریاست شورا گفت: این رویه رویه مناسبی نیست و نظم را از شورا می‌گیرد. این روند نظم جلسه را به هم می‌زند. برخی‌ها با هر کجا مشکل دارند بروند مشکل‌شان را همان جا حل کنند. مطرح کردن این موارد نظم جلسه را به هم می‌زند.

این گلایه ها همچنان ادامه دارد ، یعنی همچنان اعضای منتقد معتقدند شهرداری پاسخ درستی به تذکراتشان نمی دهد و برخی از اعضای مدافع شهردار هم از تریبون شورا به نفع شهردار سخنرانی می کنند. دراین ماه شهردار تهران به پروژه های مسکن سازی در شهر تهران اشاره کرده و اعلام کرده بود: اگر مدعی ایجاد قرارگاه جهادی مسکن هستیم و تعهد به کارسازی سالانه ۱۸۰ هزار واحد دادیم  و تا امروز ۳۴۰ هزار واحد را توافق کردیم که ۴۰ هزار واحد شروع شده، با در نظر گرفتن این مسأله است که بحث مسکن کارکنان ما اولویت اول باشد.  

آبان پر وعده زاکنی؛ از شهرک‌سازی چینی‌ها تا اتوبوس‌هایی که هنوز به تهران نرسیدند

قول های مسکنی  آبان ۱۴۰۲ 

در آبان سال ۱۴۰۲  بیشتر وعده های مسکنی و ترافیکی از سوی مدیران شهری تکرار شده است. دراین ماه نوید خاصه باف؛ مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران از شروع فصل جدید همکاری و مشارکت بین شهرداری تهران با منطقه آزاد کیش در موضوعات جذب سرمایه گذاران داخلی و بین المللی در موضوعاتی مانند ساخت هتل و راه اندازی توریست سلامت در شهر تهران خبر داد. به گفته او طبق برنامه ریزی های انجام شده مقرر شد ۱۰ هتل در شهر تهران ساخته شود و تا کنون جانمایی ۶ هتل در شهر تهران انجام شد است و به دنبال جذب سرمایه گذار برای ساخت این هتل‌ها هستیم.

دراین ماه پای قرار دادهای چینی هم به وعده ها باز می شود. لطف‌الله فروزنده معاون شهردار تهران به جزئیات قرارداد واردات واگن از کشور چین، اشاره و گفته است: کارخانه واگن‌سازی تهران نیز قبلا تعطیل بود. با انعقاد این قرارداد و شراکت با چینی‌ها ظرفیت داخلی دوباره فعال شد. مشارکت‌های گذشته در حد بدنه و اتاق واگن بوده است. این‌بار اما برای نخستین بار موضوع انتقال تکنولوژی بومی هم در دستور کار قرار گرفت. یعنی حدود ۵۵ درصد واگن‌های وارداتی داخلی‌سازی خواهد شد.

ارزش قرارداد واگنی با چین یک میلیارد دلار است. برای توسعه خط ۱۱ نیز یک قرارداد سه‌جانبه با شرکای چینی و یک شرکت داخلی به ارزش یک میلیارد دلار بسته شد. طرف ایرانی با شرکای چینی موضوعات مالی را پیگیری می‌کند. برای تأمین هزینه‌ای قراردادها منابع ریالی در شهرداری وجود دارد. بیشترین حوزه‌ای که در این باره از آن استفاده خواهیم کرد، مولدسازی املاک است. مثلا در تعامل با اتوبوس‌سازها، ۵۰ درصد نقد، ۲۵درصد ملک و ۲۵درصد تسهیلات اعطا کردیم. در مشارکت با بخش خصوصی هم تأمین مالی می‌کنیم.

دراین ماه شهردار تهران با اشاره به دستاوردهای سفر به چین در حوزه مسکن، گفت: تفاهم ما این بود که طراحی از سوی شهرداری باشد و چینی‌ها به اقتضای طراحی ما، شهرک سازی نوین انجام دهند.

علیرضا زاکانی به زمینه‌سازی در راستای هوشمندسازی، تاکید کرد و گفت: جهش تکنولوژی در چین در دهه‌های اخیر باعث می‌شود بتوانیم خدماتی پیشرفته به مردم تهران ارائه دهیم؛ برای مثال در مرکز کنترل پکن، ظرفیت ایستگاه‌ها و اتوبوس‌ها و میزان جمعیت خطوط مشخص بود.

۲۳۳۲۳۳

کد خبر 1986634

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =