قدرت ایجاد تغییر در سیاست،  صنعت و جامعه با هوش مصنوعی / بدون توجه به هوش مصنوعی، توسعه دشوار می شود

تحقیقات نشان می دهد ادغام هوش مصنوعی با سایر فناوری ها مانند اینترنت اشیا، نویدبخش افزایش بهره وری و تحولات صنعت را می دهد. در حالیکه هوش مصنوعی ممکن است منجر به جابجایی شغلی شود، پتانسیل ارتقای خدمات حرفه ای و ایجاد فرصت های شغلی جدید را نیز دارد . بنابر این می توان نتیجه گیری کرد که هوش مصنوعی محرک قدرتمندی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی است. درهای حوزه آموزشی باید به روی دگرگونی ها باز و بدین توجه داشته باشد که هوش مصنوعی چگونه روی سیاست، نیازهای فناوری و کمک به آموزگاران اثر خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری «خبرآنلاین» جلد نخست کتاب اینترنتی «تأثیرات چت جی پیتی و هوش مصنوعی بر جامعه ما» اثر «ادواردو کاستل» و با ترجمه بی نیاز (داریوش) به صورت مجانی در اختیار مخاطب فارسی زبان در ایران قرار گرفته است. این کتاب، و مجموعه آگاهی هایی که از آن به دست می آید، می تواند در توسعه شخصیتی و جمعی کشور، دارای اهمیت باشد. در این کتاب به ویژه نویسنده، هوش مصنوعی را در پنج حوزه پنج حوزه اجتماعی که از هوش مصنوعی متأثر خواهند بود شامل ۱-هنر و آفرینش درونمایه: انسان در برابر ماشین ۲-سامانه آموزشی: یادگیری در زمانۀ هوش مصنوعی ۳-سامانۀ سلامت: تشخیص ها و پزشکیِ شخصی سازی شده ۴- فرآوری: زنجیرۀ تأمین و پیش بینی و ۵- نقش روانشناسی در زمانۀ هوش مصنوعی را مورد بررسی قرار  داده است. 

 بر اساس این گزارش تحقیقات نشان می دهد ادغام هوش مصنوعی با سایر فناوری ها مانند اینترنت اشیا، نویدبخش افزایش بهره وری و تحولات صنعت را می دهد. در حالیکه هوش مصنوعی ممکن است منجر به جابجایی شغلی شود، پتانسیل ارتقای خدمات حرفه ای و ایجاد فرصت های شغلی جدید را نیز دارد . بنابر این می توان نتیجه گیری کرد که هوش مصنوعی محرک قدرتمندی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ اقتصاد دنیا با کمک و استفاده از هوش مصنوعی به رشد ۲۰ تریلیون دلاری برسد. در خاورمیانه نیز رشد ۳۲۰ میلیارد دلاری برای اقتصاد منطقه پیش‌بینی شده است.  در صورت رشد قابل‌قبول فناوری هوش مصنوعی در ایران، شاخص رشد ناخالص ملی و رشد بهره‌وری نیروی کار شاهد یک روند صعودی مناسبی خواهد بود.

   مطالعه این کتاب برای دانشجویان، خانواده ها، استادان رشته های مختلف دانشگاهی و معلمان ماقبل دانشگاهی، مدیران، و دیگر کارشناسان حوزه مختلف صنفی از این جهت توصیه می شود که اطلاعات آن می تواند منتهی به ایجاد قدرت گفت و گو  در اقشار مختلف و جبران عقب افتادگی های بخشی از جامعه در برابر بخش دیگر جامعه شود. این کتاب می تواند کمک شایانی به بحث های درون سازمانی، خانواده، دانشگاه، و خارج از آن کرده، تصویر آدمی را نسبت به توسعه، پیشرفت، و یادگیری و به کارگیری دانش در حوزه شخصی، آموزشی، سلامت، فرآوری و روانشناختی تغییر دهد.  

بر اساس این گزارش نویسنده در بخش آموزش می گوید: «آمیزشِ هوش مصنوعی با آموزش یکی از مهمترین دستاورهای فناورانه در حوزه آموزش است. برجسته ترین فناوری تاکنونی در این حوزه انتشارِ چت جی پیتی بود. این ابزار در میان آموزش دهندگان این نگرانی را بوجود آورده که دانش آموزان از این ابزار برای تقلب در تکالیف و امتحانات سوءاستفاده می کنند. همین باعث شد که استفاده از چت جی پیتی در برخی از کشورهای جهان ممنوع شود. با این وجود، مزایای استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به دانش آموزان در یادگیری، بسیار بیشتر از زیان های آن است. در واقع، هوش مصنوعی می تواند به دانش آموزان کمک کند تا مهارت های اندیشه انتقادی خود را بسط و دانشِ خود را فراتر از کلاس های درسِ سنتی گسترش دهند.»

او در ادامه می گوید: «نظریۀ خودمختاریِ ادوارد دسی و ریچارد رایان  می گوید که انسان ها ذاتاً به سوی یادگرفتن سوق داده می شوند، حال می خواهد از راه های میانبُر باشد، خواه با کمک فناوری. هوش مصنوعی می تواند به عنوانِ یک منبع اضافی برای راستی آزمایی و آسان سازیِ یادگیری به کار گرفته شود. از دانشگاه استرالیای جنوبی افزون بر این، پروفسور جورج زیمنس ، به عنوان یک کارشناس  بین المللی در حوزه هوش مصنوعی و آموزش، پیشنهاد می کند که آموزگاران برای درک بهتر ظرفیت های خود ، الزم است با چت بات های هوش مصنوعی دست به آزمایش و کاوش بزنند. چت جی پیتی می تواند به آموزگاران کمک کند تا برنامه ریزی کنند، ایده های نو بیافرینند، دروس هفتگی خود را سازماندهی کنند تا برای ارتباط گیری و تبادل نظر با دانش آموزان به اندازه بسنده زمان داشته باشند.»

او ادامه می دهد: «درهای حوزه آموزشی باید به روی دگرگونی ها باز باشد و بدین توجه داشته باشد که هوش مصنوعی چگونه روی سیاست، نیازهای فناوری و کمک به آموزگاران اثر خواهد گذاشت. از آن جا که نوآوری ها در تدریس هر روز ظریف تر و پیچیده تر می شوند، بایسته است که مُدل های آموزشی و ارزشیابی نیز همگام با آن پیش بروند. مدل های ارزیابی سنتی که فقط فرآورده را زیر ذره بین قرار می دهند ولی به فرآیند یادگیری اعتنایی ندارند، در آیندۀ مبتنی بر هوش مصنوعی سهم به سزایی نخواهند داشت.»

مطالبی که در جلد نخست و در سه بخش، خوانندگان، مطالعه خواهند کرد به شرح زیر است: 

*بخش یک خاستگاه هوش مصنوعی:
-زمانه ای نوین برای این فناوری 

*بخش دو هوش مصنوعی در آینده 
-تراانسان گرایی
-هوش فراگیر مصنوعی
-تکینگی فناورانه
-نظریه پساکمبودی یا پساکاری

*بخش سه پنج حوزه اجتماعی که از هوش مصنوعی متأثر خواهند بود
۱-هنر و آفرینش درونمایه: انسان در برابر ماشین
۲-سامانه آموزشی: یادگیری در زمانۀ هوش مصنوعی
۳-سامانۀ سلامت: تشخیص ها و پزشکیِ شخصی سازی شده 
۴- فراوری: زنجیرۀ تأمین و پیشبینی
۵-نقش روانشناسی در زمانۀ هوش مصنوعی 

۲۱۶۲۱۶

کد خبر 1978460

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =