ماجرای دستگیری شیخ محمد یزدی در چالوس

آیت‌الله محمد یزدی پیش از انقلاب اسلامی، پس از سخنرانی در شهر چالوس دستگیر شده و در نهایت با وساطت یک بازرگان بعد از چند روز، آزاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شیخ محمد یزدی به عضو یک عضو جامعه مدرسین، علیه محمدرضا شاه پهلوی، مبارزات سیاسی داشت. او در کتاب خاطرات خود که از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده؛ علاوه بر ممنوع‌المنبر شدن، خاطره دستگیری خود را نیز تعریف کرده است.

بنابر روایت پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، این روایت را در ادامه می‌خوانید:

یک‌بار هم بنده برای سخنرانی به چالوس رفتم. در آنجا مسجد جامعی ساخته شده بود که بانی آن عالم بزرگواری به نام آقای حجت بود که در حال حاضر، آقازاده ایشان در همان مسجد، اقامه جماعت می‌کند. آقای حجت از هم‌دوره‌های امام راحل بود وبه‌اتفاقق در محضر درس مرحوم حائری شرکت می‌کردند. یک بار در ایام ماه مبارک رمضان در آنجا برای مردم محل سخنرانی می‌کردم و در خلال صحبت به طرح مباحث و موضوعات انقلابی و سیاسی می‌پرداختم.

یک بار کلام به نقاط حساس سیاسی کشید و بنده حرفهایم را با قاطعیت و صراحت بیان کردم. وقتی از منبر پایین آمدم، مرا دستگیر کردند و به شهربانی بردند و مدتی را در آنجا گذراندم؛ تا اینکه یکی از بازرگانان محترم محل که در حال حاضر هم در آنجا حضور دارند، به شهربانی آمد و خواست تا از طریق تعهد دادن، مرا آزاد کند. به او جواب داده بودند که این زندانی، آدمی نیست که بشود روی تعهدات او حساب کرد. با این وصف چند روز بیشتر مرا در آنجا نگه نداشتند و رها کردند.

۲۹۲۱۹

کد خبر 1973886

برچسب‌ها