کشفیات عجیبی که از زیر یک ساختمان قدیمی سردرآوردند

ٖدر کاوش‌های باستان‌شناسی اخیر ۱۲ اسکلت انسان و اتاقی از هدیه‌های گور در نزدیکی ساختمان خزانه‌داری پترا در اردون پیدا شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش زومیت، زمانی که ریچارد بیتس، ژئوفیزیکدان و استاد دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند دستگاه رادار خود را روی ماسه‌سنگ‌های ساختمان خزانه‌داری پترا حرکت داد، بیش از دو دهه بود کسی این قدر عمیق زمین‌های این شهر سنگی را بررسی نکرده بود.

مدت طولانی بود که معمای پیچیده‌ای دانشمندان را گیج کرده بود. آن‌ها در سال ۲۰۰۳ مقبره‌های مخفی را در اطراف ساختمان خزانه‌داری کشف کردند که در قرن اول پیش از میلاد در دیواره‌های دره پترا تراشیده شده بود. اما به دلیل تشریفات اداری و نبود بودجه، نتوانسته بودند طرف مقابل دره را به خوبی بررسی کنند. اوایل سال جاری، زمانی که دکتر بیتس و گروهی از پژوهشگران مجوز استفاده از راداری قدرتمند را درون بنای معروف الخزنه به دست آوردند، وضعیت تغییر کرد.

کشفیات عجیبی که از زیر یک ساختمان قدیمی سردرآوردند

از چپ: متیو وینسنت باستان‌شناس، جاش گیتس، مجری تلویزیون و پیرس پل کریسمن باستان‌شناس، درحال کاوش در مقابل ساختمان خزانه‌داری در شهر باستانی پترا در اردن

اکنون، باستان‌شناسان پاسخ‌هایی برای معمای دیرینه دارند: یکی از کاوش‌ها مقبره سالمی را در سازه مشهور پترا آشکار کرد که شامل ۱۲ اسکلت انسان و مجموعه وسیعی از اثاث قبر بود که درست مقابل کشف اولیه سال ۲۰۰۳ یافت شده بود.

این کشف می‌تواند کلیدی برای کشف اسرار بیشتری از پترا باشد که حدود قرن چهارم پیش از میلاد توسط نبطیان به‌عنوان پایتخت ساخته شد. با وجود چنین ردپاهای مهم و ماندگاری، اطلاعات ناچیزی درمورد این پادشاهی عرب کوچ‌نشین که در سال ۱۰۶ پس از میلاد به امپراتوری روم ملحق شد، در دست است.

پژوهشگران مدت‌ها امیدوار بودند بتوانند در محوطه‌ی ساختمان خزانه‌داری شهر باستانی پترا، به کاوش‌های عمیق‌تری بپردازند تا اینکه درنهایت گروهی از پژوهشگران دانشگاه سنت‌ اندروز اسکاتلند در اوایل سال جاری از مقامات اردنی اجازه گرفتند با دستگاه‌های سنجش از راه دور خود محوطه این سازه را بررسی کنند. بررسی‌های جدید نشان می‌داد حفره‌ها و غارهایی در سمت روبه‌روی مقبره‌های کشف‌شده در سال ۲۰۰۳ وجود دارد.

کشفیات عجیبی که از زیر یک ساختمان قدیمی سردرآوردند

اسکلتی که زیر خزانه‌داری پترا دفن شده بود.

شواهد به‌دست‌آمده موجب تلاش جمعی از پژوهشگران اردنی و آمریکایی برای کاوش در منطقه شد. از جمله اکتشافات قابل‌توجه در مقبره، بقایای ۱۲ اسکلت دست‌نخوره و شبکه‌ای از دیوارها بود که اتاق را تقسیم می‌کرد. این ویژگی ساختاری در جای دیگری در این شهر باستانی دیده نشده بود. پیرس پل کریسمن، مدیر مرکز تحقیقات آمریکا معتقد است مقبره قبل از ساخت بنای خزانه‌داری ساخته شده است.

کشفیات عجیبی که از زیر یک ساختمان قدیمی سردرآوردند

محوطه خزانه‌داری در شهر باستانی پترا، اردن.

نمای مزین ساختمان خزانه‌داری پترا از دیرباز دوربین‌ها و بازدیدکنندگان را مجذوب خود کرده است. هدف اصلی از ساخت این بنا که یکی از عجایب هفتگانه‌ی جدید جهان به شمار می‌رود و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، همچنان مورد بحث است. برخی کارشناسان معتقدند شاید این سازه مقبره بوده، درحالی‌که برخی دیگر گمان می‌کنند مخفیگاه ثروت‌ یک فرعون بوده که گفته می‌شود درون ظرفی در بالای سازه پنهان شده است.

کشفیات عجیبی که از زیر یک ساختمان قدیمی سردرآوردند

یکی از اشیاء سفالی باستانی که در محل ساختمان خزانه‌داری شهر پترا در اردن کشف شده است.

از دیدگاه پژوهشگران، کشف باستان‌شناسی جدید به جای اینکه معمای پترا را حل کند، آن را پیچیده‌تر می‌کند. دکتر بیتس، درمورد سیگنال‌های راداری ناشناخته‌ای کنجکاو است که در اسکن‌های اخیر شناسایی شده است. او می‌گوید در این محوطه حفره‌های دیگری وجود دارند که هنوز باز نشده و مورد کاوش قرار نگرفته‌اند. پژوهشگران امیدوارند بودجه کافی برای بررسی‌های آن‌ها تامین شود تا بتوانند اسرار بیشتری را کشف کنند.

۲۲۷۲۲۷

کد خبر 1972577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =