ساخت گونه‌ای از سرطان با قابلیت انتقال به سایر افراد!

دانشمندان متوجه شده‌اند یک موجود نامیرا به‌نام هایدرا می‌تواند نوع خاصی از سرطان را ایجاد کند که قابلیت انتقال به دیگران را دارد. آیا ممکن است در یک آزمایشگاه مخفی این نوع سرطان برای انسان ایجاد شود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش گجت‌نیوز، طبق گزارشات به دست آمده، یکی از موجودات ترسناک دریایی، که به عروس دریایی شبیه است در اقیانوس ها زندگی می‌کند و هایدرا نام دارد. هایدرا نامیرا است و از نظر تئوری می‌تواند تا ابد زنده بماند. همین نیز باعث شده که دانشمندان به بررسی این جانور علاقه‌مند شوند. گرچه اکنون مشخص شده است که این جانور از جنبه‌های دیگری نیز خاص محسوب می‌شود. چراکه این موجود نامیرا توانایی انتقال سرطان را دارد.

مکانیزم انتقال سرطان در این موجود نامیرا شگفت‌آور است

ساخت گونه‌ای از سرطان با قابلیت انتقال به سایر افراد!

بررسی‌های دانشمندان روی این پدیده عجیب باعث شده که جزئیات مربوط به ایجاد سرطان در این موجود نامیرا و نحوه انتقال آن را شناسایی کنند. اینگونه مطالعات می‌تواند باعث شود که درک ما از انواع سرطان واگیردار در طبیعت افزایش یابد.

تاکنون انسان نتوانسته درمانی قطعی برای بیماری سرطان پیدا کند. در نتیجه هر ساله افراد زیادی به‌خاطر انواع مختلف سرطان جان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که سرطان در انسان یک بیماری واگیردار محسوب نمی‌شود. گرچه در همه جانوران اینگونه نیست. پیشتر دانشمندان متوجه شده بودند که شیطان تاسمانی (یک نوع کیسه‌دار گوشت‌خوار) ممکن است به سرطان صورت مبتلا شده و آن را به همنوعان خود نیز انتقال دهد.

اتفاقی که جمعیت شیطان‌های تاسمانی در یک منطقه را در بازه ۱۲ تا ۱۸ ماهه به‌شدت کاهش می‌دهد. گرچه مسئله هایدرا با شیطان تاسمانی کاملا فرق دارد. دانشمندان در حال بررسی هایدرا در آزمایشگاه بودند که متوجه شدند در صورت دادن غذای زیاد جانور در لحظه دچار سرطان می‌شود. این موجود نامیرا نیز می‌تواند سرطان را به فرزند خود انتقال دهد.

هایدرا در حال کلونی‌سازی

ساخت گونه‌ای از سرطان با قابلیت انتقال به سایر افراد!
هایدرا در حال کلونی‌سازی

البته تولید مثل در هایدرا به‌صورت جنسی انجام نمی‌شود، بلکه آنها کلون‌سازی می‌کنند. در واقع تکه‌ای کوچک از بدن هایدرا جدا می‌شود و کمی بعد موجودی کاملا یکسان شکل می‌گیرد. دانشمندان معتقد هستند که بررسی نحوه انتقال سرطان در هایدرا می‌تواند به درک هرچه بهتر از انواع واگیردار سرطان کمک کند.

به همین‌منظور دانشمندان ۵۰ هایدرا را جمع‌آوری کرده و به آزمایشگاه انتقال دادند. آنها در گام بعدی پنج بار در هفته از لارو میگو آب شور برای تغذیه هایدرا استفاده کردند تا احتمال کلونی‌سازی و ایجاد سرطان افزایش یابد. پس از گذشت دو ماه نه تنها بسیاری از هایدراها دچار سرطان شده بودند، بلکه می‌خواستند کلونی‌سازی کنند. دانشمندان نمونه‌های مبتلا به سرطان را جدا کرده و در محل دیگری قرار دادند.

سپس با دقت به پنج نسل از این موجود نامیرا نگاه کردند تا نحوه انتقال سرطان مشخص شود. نتایج نشان داد که اگر هایدرا اصلی به سرطان مبتلا شده باشد، احتمال بروز آن در نسخه کلون ۴ برابر بیشتر از یک هایدرا عادی است. مسئله عجیب‌تر اینکه احتمال انتقال سرطان در این موجود نامیرا پس از گذشت زمان و ایجاد نسل‌های مختلف افزایش هم می‌یابد.

سمت چپ هایدرا سالم و سمت راست هایدرا مبتلا به سرطان

ساخت گونه‌ای از سرطان با قابلیت انتقال به سایر افراد!
سمت چپ هایدرا سالم و سمت راست هایدرا مبتلا به سرطان

البته ظاهرا خود هایدرا از شرایط آگاه است. نسل‌های جدید هایدرا سعی می‌کردند پیش از بروز نشانه‌های سرطان با سرعت بالایی کلونی‌سازی کنند؛ اما پس از گسترش سرطان سرعت خود را کاهش می‌دادند. همچنین نرخ مرگ‌ومیر کلون‌های جدید هایدرا نیز پس از بروز سرطان بسیار بیشتر شده بود.

دانشمندان نگران روزی هستند که شرایط اکوسیستم‌های مختلف تغییر کرده و سرطان به‌عنوان یک بیماری واگیردار گسترش یابد. پس از همه‌گیری کرونا احتمال ساخت سرطان واگیردار در آزمایشگاه‌های پنهان را نیز نمی‌توان رد کرد. آیا احتمال ندارد دولتی از قابلیت انتقال سرطان در این موجود نامیرا الگو گرفته و سعی کنند نسخه‌ای واگیردار از سرطان را برای شرایط اضطراری و هنگام تهدید موجودیت خود توسعه دهد؟

متاسفانه همزمان با پیشرفت علم و تلاش دانشمندان برای بهبود شرایط انسان همیشه گزینه‌های نابودی تمدن انسانی نیز افزایش پیدا می‌کنند.

۲۲۷۲۲۷

کد خبر 1964363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =