مدیرعامل زن ایرانی یک شرکت بیوتک آمریکایی میلیاردر شد

با افزایش قیمت سهام و ارزش بازار شرکت Summit Therapeutics، ثروت مدیرعامل ایرانی آن، «مکی زنگنه»، به حدوداً 1.1 میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش دیجیاتو، اخیراً سهام شرکت Summit Therapeutics تقریباً دو برابر شد و ارزش بازار این شرکت بیوتکنولوژی را به 17 میلیارد دلار رساند. این امر باعث شده است که مدیرعامل مشترک ایرانی آن، «مکی زنگنه» (Maky Zanganeh)، با در اختیار داشتن حدود 5 درصد از سهام شرکت میلیاردر شود. او اکنون در آمریکا جزء سه زنی است که ثروتی میلیارد دلاری در بخش سلامت و مراقبت‌های بهداشتی به دست آورده‌اند.

براساس گزارش فوربز، شرکت Summit Therapeutics که 21 سال پیش تأسیس شد و تنها 120 کارمند دارد، تاکنون درآمد یا هیچ داروی تأییدشده‌ای نداشته است. اما در دو هفته گذشته، به دنبال انتشار اخبار مثبت درمورد داروی سرطان ریه این شرکت، ارزش بازار آن افزایش یافته است. این امر باعث شده که مکی زنگنه به یکی از 34 زن میلیاردر آمریکایی خودساخته تبدیل شود. زنگنه 54 ساله و متولد تهران است و ثروت او حدوداً 1.1 میلیارد برآورد می‌شود.

رشد سهام شرکت بیوتکنولوژی در آمریکا و میلیاردرشدن مدیرعامل ایرانی آن

مدیرعامل زن ایرانی یک شرکت بیوتک آمریکایی میلیاردر شد

مکی زنگنه و «رابرت داگان» (Robert Duggan)، مدیران عامل Summit Therapeutics

افزایش سهام سامیت از روز 9 سپتامبر، یعنی یک روز پس از ارائه داده‌های آزمایش خود در کنفرانس جهانی سرطان ریه آغاز شد. این آزمایش نشان داد که در سرطان ریهٔ سلول‌های غیرکوچک (شایع‌ترین نوع سرطان ریه)، داروی شرکت سامیت، Ivonescimab، عملکرد بهتری نسبت به داروی کیترودا (Keytruda) دارد؛ کیترودا دارویی پرفروش است که در سال گذشته میلادی، 25 میلیارد دلار فروش داشت.

داده‌های ارائه‌شده در 8 سپتامبر براساس آزمایشی بود که در چین انجام شد. برای اینکه سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) بتواند Ivonescimab را تأیید کند، Summit Therapeutics باید یک آزمایش جهانی فاز 3 را انجام دهد که ممکن است 18 ماه یا بیشتر طول بکشد. تحلیلگران هیچ درآمدی را برای سامیت تا سال 2025 پیش‌بینی نمی‌کنند.

مکی زنگنه که متولد ایران است، می‌گوید: «خبر بزرگ این است که می‌توانیم کیترودا را شکست دهیم.» شرکت سامیت درواقع مجوز ivonescimab را از شرکت Akeso در هنگ‌کنگ در دسامبر 2022 به مبلغ 500 میلیون دلار دریافت کرد. سامیت اکنون حق فروش این دارو را در ایالات متحده، کانادا، اروپا، ژاپن، آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه دارد.

۲۲۷۲۲۷

کد خبر 1961109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =