۵۴ نفر
۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰
اگر حجاب تکلیفی شرعی است چرا فقها بر حرمت آن اجماع ندارند؟

هم زمان با وقوع اعتراضات ۱۴۰۱مسئله حجاب به عنوان یکی از چالش های بحث برانگیز جامعه ایرانی خودنمایی کرد. به موازات مطرح شدن این موضوع هر یک از صاحب نظران ،فعالان مدنی ،اهالی رسانه ،کارشناسان حقوق و فقه از زوایای مختلف مسئله حجاب را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده پرسش محوری غالب مباحث مطرح شده حول این امر بوده که آیا رعایت حجاب آنگونه که مورد نظر حکومت است تکلیفی است شرعی و یا امری است اختیاری ؟

اصل۷۲ قانون اساسی مقرر می کند: مجلس شورای اسلامی نمی تواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد

علاوه بر مفاد این اصل در حوزه حقوق و شناسایی منابع قواعد واحکام حقوقی از قواعد فقهی و احکام شرعی به عنوان منبع انشاء قوانین یاد شده است لذا مستند به منابع موجود زمانی که به موازین و احکام شرعی به عنوان منشاء انشاء قانون استناد می شود لازم است حکم هر قاعده ای را از ادله ی اربعه یعنی کتاب(قرآن)سنت،عقل و اجماع استخراج کرد.

با این مقدمه و با توجه به مسئله ی حجاب که این روزها به یک چالش حاکمیتی و اجتماعی تبدیل شده ، لازم است پیش از شناسایی و تحلیل فلسفه ی تقنینی این امر در منابع فقهی و شرعی حکم موضوع را جستجو کرد.

هم زمان با وقوع اعتراضات ۱۴۰۱مسئله حجاب به عنوان یکی از چالش های بحث برانگیز جامعه ایرانی خودنمایی کرد. به موازات مطرح شدن این موضوع هر یک از صاحب نظران ،فعالان مدنی ،اهالی رسانه ،کارشناسان حقوق و فقه از زوایای مختلف مسئله حجاب را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده پرسش محوری غالب مباحث مطرح شده حول این امر بوده که آیا رعایت حجاب آنگونه که مورد نظر حکومت است تکلیفی است شرعی  و یا امری است اختیاری ؟

طرفداران و حامیان مقوله حجاب به استناد آیات ، روایات ،قواعد فقهی و احکام شرعی بر این باورند که رعایت حجاب تکلیفی است بر عهده بانوان و لذا احترام به این امر و رعایت حجاب بدون وجود حکم قانون و یا دستور حاکمیت واجب و زنان مکلف به رعایت آن هستند.

 اما مهم ترین چالش و حلقه مفقوده‌ی این الزام قانونی یا شرعی تعریفی است جامع و مانع از حجاب و اینکه اساسا مقصود و منظور شارع از مسئله حجاب چیست.

به عبارتی مصداق تعیینی حجاب چیست؟

غالب مفسرین در خصوص مسئله حجاب به آیات سوره احزاب و سوره نور استناد کرده بنا بر تکالیف تعریف شده در این آیات  زنان را مکلف به رعایت حجاب می دانند، طرفداران لایحه عفاف و حجاب نیز با استناد به آیات و روایات قرآنی و شأن نزول این آیات مدعی هستند که رعایت حجاب به عنوان یک تکلیف شرعی برای زنان واجب است، حال اینکه در تفسیر المیزان ،علامه طباطبایی در تفسیر آیات نازل شده بر پیامبر اکرم ص می فرماید: خطاب آیه به پیامبر ص است که ای پیامبر به همسرانت، دخترانت و زنان مومنین بگو تا ساتر را جلو بکشند این نزدیک ترین روایت و تفسیری است که از آیه ۵۹ سوره احزاب راجع به حجاب می آید.

در مقابل عده ای بنا بر منطوق آیه بر این باورند که مخاطب آیات و روایات استنادی  زنان مؤمنه بوده و  برخی بنا بر آیات استنادی مدعی هستند بنا به شأن نزول آیات مربوط به حجاب خطاب آیه  زنان پیامبر بوده و لذا این تکلیف شرعی برای سایر زنان تشریع نشده.

بنا بر متون فقهی نکته ی قابل تامل آنجاست که هیچ گاه فقها در شناسایی مصادیق حجاب وتکیف زنان  به اجماع به عنوان یک منبع شرعی برای تعریف تکلیف مکلف و وضع قاعده نرسیده، هریک  از زوایای مختلفی مقوله حجاب را تجزیه و تحلیل کرده اند.

 لذا آنچه از مجموع یادداشت ها و مقالات علمی-پژوهشی  منتشر شده راجع به مسئله ی حجاب استخراج می شود آن است که غالب مفسرین و نظریه پردازان ،مقوله حجاب را امری شخصی دانسته،بر این باورند بر فرض که حجاب  یک تکلیف شرعی تلقی شود می بایست مانند نماز و یاسایر تکالیف شرعی به آن نگریسته شود.

آنان که در مقوله حجاب مخالف انشای یک تکلیف شرعی هستند معتقدند خطاب این آیه به زنان مومن ،همسران و دختران پیامبر است و لذا چنانچه وصف مومن را از زنان منفک و جدا کنیم مشمول این حکم نمیشوند ،در مقابل برخی از فقها  به استناد قاعده ی التعزیر و بما یراه الحاکم  که تعیین نوع مجازات تعزیری را به حاکم واگذار کرده مدعی اند در مقوله ی حجاب حاکم شرع می تواند انشاء حکم کند  و لذا حرمت و تعزیر در مسئله ی حجاب توسط حکومت امری است مشروع.این ادعا در حالی مطرح است که؛

فقها در باب تعریف تکالیف شرعی به پنج یا دوقسم از مصادیق تکالیف شرعی قائل بوده،فارغ از اختلاف نظر فقها در تعریف مصادیق احکام تکلیفی نقطه اشتراک هر دو دسته از فقها سکوت ایشان در باب تشریع یکی از احکام در باب حجاب است چرا که درآیات و روایات مورد اشاره هیچ فعلی ظهور در الزام و تکلیف ندارد،آنچه در باب شأن نزول این آیات نیز ذکر شد مبین آن است که از هیچ یک از ادله اربعه حکمی در وجوب حجاب استخراج نمی کند.   

و در پاسخ به چنین استدلالی برخی به قاعده ی امر به معروف استناد می کند که در پاسخ به چنین تفسیری گفته می شود؛

امر و الزام اشخاص به رعایت حجاب در قالب امر به معروف نیز توجیهی ندارد همان طور که آیت الله خمینی(ره) در مسئله ی کتاب امر به معروف و نهی از منکر شرط و مقدمه اصلی امر به معروف و نهی از منکر را به وجوب و مستحب بودن تقسیم کرده است.لذا امر به چیزی که شرعا واجب است را به عنوان امر به معروف واجب میدانند.

در برخی مباحثات فقهی حول مسئله ی حجاب به استناد فتاوی آیت الله خمینی(ره) در تحریر الوسیله این نکته استخراج می شود که الزام به رعایت حجاب به عنوان یک تکلیف شرعی جایز نیست که نمونه ای از این مباحثه و تحلیل به شرح ذیل است:

با این وصف آنچه در باب حجاب شرعی قابل تعبیر به نظر می رسد مسئله حول محور پوشاندن موی سر بانوان و پوشیدن روسری است که از دو منظر قابل بررسی است:

  یکی بحث درباره ابعاد شرعی آن به عنوان یک فعل ایمانی و تکلیف شرعی، دیگری درباره جواز یا عدم جواز مشروعیت بکار بردن اجبار برای رعایت حجاب و تعیین مجازات قانونی برای بانوانی که آنرا بطور کامل رعایت نمی کننددرباره مقام دوم یعنی حجاب اجباری، تعیین مجازات برای ناقضین حجاب توسط مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۲ صورت گرفته است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند،به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار تومان جزای نقدی محکوم خواهند شد»(قانون مجازات اسلامی، تبصره ماده ۶۳۸). این ماده از قانون مجازات اسلامی برگرفته از فتوای  آیت الله خمینی است: هر کسی که واجبی را ترک یا حرامی را مرتکب شود امام (ع) یا نائبش می تواند او را تعزیر کند به شرط اینکه آن امر از کبائر باشد. تعزیر کمتر از حدّ است و مقدار آن به دست حاکم شرع است… (تحریرالوسیلة، ج ۲ ص ۴۷۷، کتاب الحدود، فروع حد القذف، الخامس)بر اساس فتوای فوق بی حجابی یا بدحجابی اگر بخواهد شرعا مشمول تعزیر واقع شود، عدم رعایت حجاب باید از گناهان کبیره محسوب شود. آیت الله خمینی گناهان کبیره را اینگونه تعریف کرده است: «هر معصیتی که عذاب آتش جهنم یا عقاب بر آن داده وعده شده باشد، یا با آن به شدت تمام برخورد شده باشد، یا همانند یا بزرگتر از برخی گناهان کبیره معرفی شده باشد، یا عقل بر کبیره بودن آن حکم کند، یا در ارتکاز متشرعه چنین باشد، یا نصی بر کبیره بودن آن وارد شده باشد.» آنگاه ایشان چهل و پنج گناه کبیره را مثال زده است. (تحریرالوسیله، القول فی شرائط إمام الجماعة، ج ۱، ص ۲۷۵-۲۷۴) که حجاب جزء آنها نیست.با ملاک‌های برشمرده در فتوای فوق عدم رعایت حجاب گناه کبیره نیست، زیرا در هیچ آیه‌ی قرآن بر تارک آن وعده عذاب داده نشده است. در سنت رسول الله (ص) و سیره‌ی ائمه (ع) هیچ موردی از اجبار یا مجازات در امر حجاب گزارش نشده است. در هیچ «روایت معتبری» برای تارک آن عقاب وعده داده نشده است. در کبیره بودن آن اجماعی نیست. دلیل عقل یا سیره عقلا بر جواز مجازات آن دلالت نمی کند. ارتکاز متشرعه در طول تاریخ بویژه صدر اسلام نیز بر جواز مجازات آن دلالت ندارد

نتیجه اینکه به فتوای آیت الله خمینی که غالب قوانین مرتبط با مسائل شرعی بر اساس فتوای ایشان تشریع شده است، چون ترک حجاب شرعی گناه کبیره نیست، حاکم شرع مجاز به تعزیر تارک آن نمی باشد. عدم جواز تعزیر معنایی جز مردود بودن اجبار قانونی ندارد. یعنی حجاب اجباری مطابق فتوای بنیانگذار جمهوری اسلامی هم فاقد جواز شرعی است.بطور کلی تعزیر بر ترک واجب یا فعل حرام نیاز به نص معتبر شرعی دارد و عمومات هم ناتوان از اثبات در موارد غیرمنصوص است. یکی از موارد غیرمنصوص تعزیر بر ترک حجاب است.

اجبار بر بی حجابی خلاف شرع بود. اجبار بر رعایت حجاب نیز فاقد مستند معتبر شرعی و در نتیجه خلاف شرع است. حجاب با رعایت حدود شرعی آن اختیار زنان مؤمنه است

با این وصف و نظر به حواشی مطروحه حول لایحه عفاف و حجاب که موجب مباحث متنوعی راجع به باید ها و نبایدهای تقنینی این لایحه و آثار و تبعات احتمالی تصویب آن مطرح شده ، ایرادات متعددی از سوی کارشناسان و اهالی رسانه بر شیوه‌ی تنظیم چنین لایحه ای  اعم از نحوه‌ی جرم انگاری و میزان مجازات تعریف شده برای رفتارهای موصوف به کشف حجاب و.. مطرح شده که تکرار و اشاره به چنین مسائلی هرچند مهم و قابل تامل است اما به نظر ضروری نبوده لازم است درعوض تحلیل حقوقی مفاد لایحه موصوف، اشاره ای مختصر به سابقه تاریخی_تقنینی مسئله ی حجاب در نظام حقوقی_قضایی کشور داشت .

آنچه به عنوان سابقه تقنینی مسئله ی حجاب و عفاف در نظام حقوقی ایران خودنمایی می کند موید این نکته  است که در مواجه با برخی چالش ها ،انشاء قانون راهکار مناسب و قابل تاملی نبوده، بلکه لازم است با ریشه یابی موضوع به رفع چنین چالشی اندیشید.

در مجموع قوانین ایران بالغ بربیش از ۵۰ مصوبه و قانون به اشکال مختلف به مسئله حجاب اشاره شده، در هریک از این مصوبات طرق متنوعی در راستای ارج نهادن به مسئله حجاب و برحذر کردن اشخاص از شل حجابی یا بی حجابی پیش بینی شده است ،حجم بایدها و نباید های مقرر در مقررات موصوف مبین این نکته است که گویی تصور تصمیم سازان و مسئولین کشور آن است که درمان هر درد و مشکلی را در انشاء مقررات سخت‌گیرانه و تعریف مجارات می دانند که در پاسخ به چنین فرضی باید گفت برخلاف آنچه ایشان تصور می‌کنند مشکل امروز جامعه ی ایران مسئله ی حجاب نبوده ،برفرض که به زعم ایشان این موضوع یک چالش و مشکل اساسی تلقی شود راهکار مقابله و برخورد با آن در انشاء قانون نخواهد بود، چراکه بنا به مختصات مصرح در علم حقوق و لزوم ضرورت سنجی نیازهای جامعه به عنوان مقدمه ی انشاء قانون،آنچه پیش از تعریف مجازات و جرم انگاری برخی رفتارها ضروری است،تحلیل مسائل و حوادثی است که سبب بی توجهی مردم به دستورات قانون و یا احکام شرعی شده است.نکته ی تامل برانگیز آنجاست که چرا برای یکبار هم که شده  در ذهن برخی مقامات و مسئولین  این پرسش مطرح نمی شود که شاید مشکل از میزان فهم و استدلال ما از احکام شرعی است؟ بنا به کدام نشانه و دلیل این امر القاء شده که هر آنچه ایشان از دین و شرایط اجتماعی مردم برداشت می‌کنند منطبق بر صواب است و اجابت دستورات ایشان ولو آنکه در شرع و فقه مجمل و مبهم است دارای ثواب؟!حکایت برخورد و تحلیل های امروز جامعه ی ایرانی در تقابل با برخی موضوعات شرعی و اجتماعی با آنچه در دهه‌ های گذشته و حتی چند سال گذشته دیده می‌شد بسیار متفاوت و دارای گستره ای وسیعی است.بارها و به کرات این عبارت و پرسش در لابه لای کتب حقوق تکرار شده است؛قانون خوب چطور قانونی است؟

پیرو همین پرسش است که غالب تئورسین های مکاتب حقوقی و جامعه شناسان بر این باورند که مقدمه ی انشاء یک قانون خوب ،توجه به خواست و اراده ی قاطبه ی افراد جامعه است که در ارزش های اخلاقی-ملی و بعضا مذهبی غالبِ جامعه تبلور عینی می یابد.ارزش هایی که در عالم اعتبار به مقتضای مکان و زمان و فرهنگ غالب جامعه در مسیر تغییر و تحول نسل ها شکل می گیرد بنا به همین استدلال است که نمی توان نسل های مختلف یک جامعه را مطیع مقرراتی دانست که در مقاطع زمانی پیشین و برای افراد و نسل های آن مقطع زمانی وضع شده و شاید مورد احترام ایشان بوده، چراکه قواعد قابل احترام هرجامعه ای تابع متغیرهای متنوعی مانند ارزش های اخلاقی –ملی ومذهبی حاکم برآن جامعه است

تاریخ حقوق و تئوری های حاکم در علوم اجتماعی موید این امر است که گذر زمان سبب تغییر ارزش های اخلاقی-اجتماعی جامعه در راستای تحولات اجتماعی-سیاسی حاکم بر هر جامعه ای شده و در نتیجه منشا اثر برای انشاء قواعد حقوقی و الزامات کیفری است، لذا چنانچه حکومتی،بدون توجه به چنین متغیرهایی در صدد اداره ی امور حاکمیتی بر اعمال همان قواعد و مقررات سابق اصرار کند حاصلی جز طغیان گری و به عبارتی دهن کجی به قوانین نخواهد داشت.لذا لازم است در اعمال حکومت به خواست و متغییر های قابل احترام نسل ها توجه ویژه کرد.

وکیل دادگستری-شیراز 

کد خبر 1963366

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 259
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    12 11
    لطفاً اجازه بدهید در مسئله حجاب همان فقها نظر بدهند نه این آقا که با گلچین کردن نظرات علمای دین حرف خودش رو به کرسی می‌نشاند. اگر هم به آزادی بیان اعتقاد دارید این متن رو منتشر کنید.
  • کاظم صفایی IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    7 11
    سلام آقای بی سواد معلومه که اصلا چیزی از قرآن و احکام آن نمی دانی و یا نفهمیدی سوره مبارکه نور آیه اول خداوند می فرماید ما این سوره را نازل کردیم ، علت اینکه فرموده ما اشاره به جایگاه و عظمت الهی دارد ، و اطاعت و انجام دستورات و احکام این سوره را واجب کردیم . و در آیه ۳۰ و ۳۱ همین سوره در مورد حد و حدود این واجب شرعی صحبت کرده است . در سوره احزاب هم حد شرعی حجاب را بیان کرده . بروید بی غرض و از روی تحقیق به اصل موضوعات برسید .!
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    11 11
    این همه صغری وکاری میاری که چی .در هر حال رعایت حجاب خیر دنیا وآخرت را بدنبال دارد این همه بی دینی رو ترویج نکنین که باید در محضر حق پاسخگو باشین
  • یاس IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    13 11
    زنان مومنین همه زنان رو شامل میشه وطبق قانون و شرع حجاب باید رعایت بشه حالا اونی که در جامعه رعایت نکرد ترکشش هم به خودش میخوره هم به زندگی دیگران . و قیامت باید پاسخگو باشه
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    7 5
    بسیار عالی بود
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    22 11
    آقای جعفرپور ، آیا شما می توانی منکر این مطلب بشوی که وقتی زنان و دختران با بی حجابی در جامعه باعث تحریک جنس مخالف و باعث گناه و افزایش جرم ( تعرض به زنان ) می شوند . البته باید بدانید الان متاسفانه بخاطر لج بازی و نادانی بیشتر دختران بی حجابی از بیرون انداختن مو سر فراتر رفته و اندام جنسی خود را در معرض دید عموم می گذارند . شما در این مورد اظهار فضل نمی فرمایید ؟؟؟!!!!!! مشکل این است که به بهانه حجاب ، یک جریان ضد فرهنگ ایران باستان بر جامعه غالب می شود . ایرانیان قبل از اسلام نیز پوشش کامل به تناسب هر منطقه داشته اند که نشان از اخلاق در جامعه ایران بوده است . پوشش درست برای مرد و زن برای سلامت جامعه ضروریست .
  • سید CA ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    4 5
    در کل حجاب خوبه و بد پوشی زننده است، و خیلی زیبا فرمودند آیت الله طالقانی روزی برسد بیت المال را به چپاول ببرند و مسئله حساس جامعه بشود موی بیرون زده زنان... برخی مسئولان خائن و تندرو قصد آشوب و برهم زدن نظم جامعه رو دارن تا به راحتی منابع و اموال مملکت عزیزمان را به غارت ببرند و مردم مشغول مسائلی چون حجاب باشند، ولی با درایت رهبر عزیزمان و هوشیاری سربازان گمنام امام زمان به زودی رسوا و نابود میشوند🤲
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    17 10
    خواست مردم با مطالبه سازی رسانه های غربی تغییرمیکندبااین وصف اگرپیش برویم مردم درآینده تقاضای قانون همجنس گرایی و....رامیکنندبایداحترام بگذاریم؟
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    21 9
    آقای محترم! کمی مطالعه کن! همه اتفاق نظر دارند فقط در مورد افراد مسن و کهولت سن اختلاف است نه حجاب افراد جوان و میانسال.
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    92 8
    نظر حضرت امام خمینی را لطفاً تحریف نکنید. ایشان تا ده سال بعد از انقلاب حاکم همین جامعه بودند و در مواردی که خلاف شرع کاری انجام میشد شدیداً تذکر و دخالت می کردند مثل فرمانذهشت ماده ای ایشان. لذا در خصوص حجاب نیز سیره ایشان نشان دهنده نظر مبارک ایشان است. در ضمن بی حجابی هم حرام شرعی است و هم حرام سیاسی.
  • سعید IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    5 6
    آهان باز وقت انتقام از اسرائیل که شد.. دوقطبی حجاب وبیحجابی شروع شد؟ جامعه رو چی فرض کردی..
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    16 6
    بسمه تعالی.قرآن کریم،زنان بی حجاب و بدحجاب را نمونه تبرج جاهلیت میداند و از آنها میخواهد با حجاب و عفت،خود را نماد برج حیاء و عفت که نشانه عقل و علم و دانایی است، بیارایند.متاسفانه ما برای فهم این مسائل در جامعه و آموزش آن کم کاری کرده ایم و برای جبران آن متوسل به تعزیرات و قوانین خودساخته می‌شویم تا .....،اسلام عزیز،حتی برای دیگر مسائل و جرائم که حتی حدود بر آنها جاری میشود،منطق دارد و مثلا اگر کسی دست به سرقت میزند،میفرماید،اول ببینید چه مشکلی دارد و چه چیزی باعث شده،این شخص مرتکب چنین عملی می‌شود.و برای اجرای حدود بر سارق هم مراحل و مراتبی قائل است.اصلا مسئله حجاب و عفاف،یکی از بزرگترین بخش های امر به معروف و نهی از منکر است.ما زبان گویا،و منطق و روش‌های درست و دقیق و صحیحی را برای این فرع بزرگ دینی در پیش نگرفته ایم.پیامبر اکرم(ص)تمام احکام خدای متعال را در یک بسته سرشار از محبت و عشق به حیات طیبه برای محیط و جامعه خود،به دیگران هدیه میکردند،اما ما متاسفانه،هیچ کاری را انجام نداده،سراغ تعزیرات و حدود و اقدامات سلبی و یا ایجابی قانونی می‌رویم و دیگران را به جای حفظ و وارد کردن به حل
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    6 13
    حجاب حجاب،پس دزدی و رانت و فساد کجای کار مسولین دزد و مفسد قرار میگیره؟
  • کیمیا IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    4 6
    قانون خدا که در قران به صورت واضح اومده نیازی به اجماع نداره اگه قران نمیخونی یا مسلمان نیستی و شیعه نیستی یادت باشه تو کشور مسلمان شیعه زندگی میکنی همون جور که تو هر کشور غربی هم بری باید به قوانین اون کشور احترام بذاری
  • فرناز IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    3 2
    سلام با تشکر ضمنا اسلام دین سمحه و سهله است یعنی بلند نظر با سعه صدر و آسان گیر . طوری که هرجا شقاوتی بر مردم تحمیل شود آن را نهی کرده و حتی در بسیاری از موارد مهم باتوجه به زمان امکان تغییر گذاشته است چه برسد به این که خیلی رفتارهای سلبی و برخوردی سلیقه ای و گزینشی یک تعداد افراد و گروه های محدود با نگرش شخصی خودشان است خوب اگر اون طور باشد طالبان هم نگرش خاص خود را دارد که همه می دانیم چه برسر نصف جمعیت افغانستان آورده است چرا یک عده در همه چی خود را قیم می دانند خداوند متعال با اون قدرت و علم و حضور مطلق اش به همه جان بخشیده و همه با هر دین و سلیقه و ظاهر و باطنی حق زندگی داده است چرا یک عده فکر می کنند همه باید طبق سلیقه و نسخه اون ها زندگی کنند اصلا اگر هم انسان خواهان تاثیر گذاری در خواسته هایش داشته باشد اولین شرط اختیار طرف مقابل است ومهم این که خود اون شخص یا گروه در تمامی ابعاد الگوی خوب اسلامی باشند نه این که خودشون هرکاری بکنند بعد یک ویترین از یک موارد خاص را بولد کنند خوب معلومه در چنین شرایطی نه تنها کمک نمی کنند بلکه دین را از محتوی خارج کرده و دین گریزیوریاکاریرا رواجم
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    17 6
    اصل حجاب را هیچ کس منکر نشده با شک و شبه به دنبال انحرافات نباشید
  • محمودصفرنیا IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    8 17
    کشورهای دیگر ماه راگرفتندسران ماهنوزدم تزححال میزنندبکذاریدمردم ازادباشندکجااسلام حجاب اجباری تعریف شده
  • ناشناس IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    12 36
    درو د بر وکیل دادگستری چه‌قدر منطقی مسئله حجاب را روشن بیان نمودند این بگیر و ببند دختران معصوم فقط برای مشغول نگه داشتن اذهان مردم ایران و کم رنگ کردن اختلاس ها و غیره هست هرچند کم حجابی به حاکمیت دینی بر می‌خورد
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    18 7
    آقای جعفر پور حجاب فرض کن اصلا شرعی نیست قانون که شده مخالفید مگه نباید قانون پیاده بشهحالا که قانونه شما چرا
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    6 6
    قرآن همه آیات دستورات به پیامبر خطاب می کرددرصورتی که پیامبرخودش همه را رعایت می کردپس بنابراین منظورش همه بندگان است
  • مهدی IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    4 6
    با سلام جناب وکیل دادگستری شیراز نمیدانم چقدر در وکالت، به نفع حق ، حرکت کردی؟؟ ولی وکیل بودنتان ، به معنای دین شناس بودنت نیست!!! مسأله حجاب یکی از ضروریات دین است ، شما یه فقیهی پیدا کنید که این نظر رو نداشته باشد؟!!! بعد می فرمایید بر حجاب، اجماع نداریم !!!!!
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    2 21
    فکر نون مردم باشید و حاشیه رو کنار بگذارید و مسائل رو تحت شعاع قرارندید
  • مهرشاد IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    3 5
    در تمام مسائل مربوط به زندگی هر چیزی که ولی فقیه اعلام کند شرط اصلی است و دیگر اشخاص نباید چالش یا زاویه ایجاد کنند
  • ایرانی IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    15 6
    کی گفته فقها اجماع ندارن؟ .... اسم یکیشونو بگو که حرمت حجاب رو تایید نکرده باشه.
  • تو IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    5 36
    مومن داریم و مسلمان شرط مسلمانی دو جمله است اما مومن بودن فرق می‌کند که حجاب از شرایط مومن است حال باید دید کشور ما جمهوری مسلمانی هست یا جمهوری مومنین و این مسلمان بودن یا مومن بودن اجباری هست یا اختیاری مسلماً مسلمان بودن اجباری است اما مومن بودن اختیاری است اگر هنر بکنیم و مسلمانی خودمان را حفظ کنیم خوب هست نباشد که با به زور مومن کردن مردم مسلمانی خود را از دست بدهیم
  • اذرن IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    17 6
    تو چه.... هستی که نمی توانی حیا را در جامعه ببینی اصلا نماز می خوانی که نظر فقها برایت مهم شده ...
  • مصطفی IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    30 5
    عزیز جان، حجاب بخاطر تبعات اجتماعی اش باید قانون داشته باشد مثل سایر کشورها حدود و ثغورش هم عرفا و شرعا باید مشخص شود هر زمانی فهمیدیم حجاب یک مسئولیت اجتماعی است و هر کسی باید خودش را در قبال آن مسئول بداند خواهیم فهمید مهربان بودن با هم نوع چقدر شیرین هست نه با بی رحمی تمام هر آنچه داریم را جلوی چشمان جوان پر از هیجان قرار دهیم بعد توقع خنثی بودن هم داشته باشیم زن کالا نیست که دقیقا همان نمونه رو بتوان از بازار خرید بغیر اینکه برخی استطاعت رو هم ندارند چقدر مردمان این سرزمین بی رحم شده اند
  • ایران جاوید IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    3 14
    بوضوح درقرآن در مورد حجاب و پوشش زن مسلمان شرح داده شده اما اینکه به اجبار و ضرب زور و ارعاب وخشونت چیزی را تحمیل کرد خیر حتی خود دین اسلام در قرآن ذکر شده لا اکراه فی دین و زنی که دوست نداشته باشه حجاب داشته باشه شاید قلبن و عملا مسلمان نباشه و ظاهر درست کردن مبدل مصداق بارز ریا هست همانگونه که خیلی محجبه ها از باب ریا وگرفتن پست ومقام ونصب ومنصب دولتی چادر دارن ایمان و اسلام به زبان دارند نه به دل و اونجور هیچ ارزش نداره امیدواریم تفاوتا رو درک کرده باشید واین سخن را تبلیغ و ترویج بی حجابی و بی دینی ندانید.قران کریم: بر زنان مسلمان واجب است موهای خود را تا آنجا که ممکن است و بدن خود را بپوشانند و دنباله روسری خود را بر سینه های خود انداخته و بپوشانند و این برای شما مؤمنان بهتر است.سوره نساء.اما اینکه در شرایط کنونی رعایت نمیکنن مبحث دیگریست و پای معیشت و اقتصاد مردم در میانه و استفاده نکردن از زور که نتیجه عکس و لجاجت نده و جایی که فقر باشه ایمان از دست میره و فقر نباشه زن ومرد وقتی بموقع ازدواج کنن این کوچک خود به خود حله.
  • نورالدین IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    29 6
    مخالفت با نص صریح قرآن با صغرا و کبرا نمودن دلایلی بی اعتبار. نظردر باره موارد دینی وظایف فقها ست نه هرکسی!
  • حسن IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    2 3
    حجاب حکم الهی است و اجماع در آیات محمکه قرآن نیازی به اجماع ندارد حرام خدا را هیچ کس نمی تواند حلال یا مباح اعلام کند.
  • جانباز IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    5 14
    رسول خدا میفرمایند هیچ حکومتی باظلم پایدار نمیماند
  • التماس تفکر IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
    22 2
    ... چرا یکمی فک نمی کنید این تیترهای شما به نفع کیه آیا بع غیر از آمریکا واسرائیل یه اتفاقی باکشورهای بیفته همین حزب لله میره
  • عباس IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۰
    2 3
    فقها چند بار بگن.کسانی که سود میبرند عاشق ببحجابی هستن بیحجابی درقرآن ودرتمام رساله هااومده که حرامه جاشون جهنمه
  • زینب IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۰
    14 4
    اووووو چه خبره این همه حرف بی سر و ته ؛ در حقیقت قلمبه و سلمبه ؛ آقا یک کلام آلودگی صوتی و تصویری ست کم حجابی؛ و بد حجابی و بی حجابی این اینقدر سخت است فهمش ؟ هر آلودگی ذهنی و آلودگی در انظار عمومی و افکار عمومی ؛ گناه و حق الله و حق الناس دارد ! کم حجابی و بد حجابی و برهنگی دختران و زنان در محیط اجتماعی بیرون منزل ؛ تولید خطرات برای پسران و مردان مجرد و متاهل و برای دختران و زنان دیگر هم بد آموزی و ترویج گناه و نیز برا یک عده مومنه باعث آزارشان هست ! زنان و دختران بد حجاب کم حجاب و بی حجاب ، سارق ِ شوهران دیگر زنان و سارق پسران و مردان بیگانه هستند ! آلودگی صوتی و تصویری / سمعی و بصری ممنوع 🚫 🚫 🚫
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۰
    13 4
    به نظر شما اجماع یعنی چی وقتی تمام فقها بر لزوم رعایت حجاب حکم داده اند. بهتر نیست که مغلطه نکنید و در باب چیزی که به شما مربوط نیست دخالت نکنید
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۰
    1 4
    در سوره ی نور ، حج ، نسا و ... و آیات و روایات فراوان در وجوب حجاب فرمان الهی آمده و مراجع تقلید هم حکم آن را بیان کرده اند . وضعیت فعلی جامعه متاثر از حوادث چندسال اخیر هم به خوبی تبعات بی و بدحجابی را نشان میده . لازم به توضیح اضافه نیست . ضمن اینکه دشمنان چهار چنگولی افتادن روی حجاب ما ، هیچ گربه محض رضای الهی موش نمیگیره .
  • بدون نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۰
    16 1
    حجاب باید انتخاب بشود. خیلی زیاد هستند کسانی که مادر و پدر به فرزندانشان آزادی دادند یکی چادر رو انتخاب کرده اون یکی اصلا اعتقاد به هیچی نداره یکیشون چادر سر می کنه ولی کارهای غیر شرعی انجام میده. به نظر من حجاب ملاک هیچی نیست. ولی برهنگی نتیجش این میشه که مردان نسبت به زنان بی تفاوت و گاها متنفر میشن. چیزی که تاریخ در دنیا نشون داده. زنی که حد و حدود خودشو میدونه و عزت نفس داره معمولا نه آرایش میکنه نه لباس ناجور میپوشه. اگر موهاشم دیده میشه ساده و بی آرایشه