اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در استان کرمان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان گفت: سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ از ۱۲ آبان ماه سال جاری به مدت ۳۰ روز در سطح ۲۵ شهرستان، ۸۵ شهر و بیش از پنج هزار و ۵۰۰ آبادی دارای سکنه استان اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ؛ محمدرضا وحیدی روز دوشنبه افزود: استان کرمان از جایگاه ممتازی در بخش کشاورزی کشور برخوردار و براساس آخرین آمار و برآوردها حدود هشت درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور و ۱۰ درصد از شاغلان بخش کشاورزی ایران را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: همچنین حدود ۴۰ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند و علاوه بر این وجود ۲۵۰ هزار بهره بردار کشاورزی در استان (براساس سرشماری کشاورزی سال ۱۳۹۳) و ۶۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی، نشانگر سهم قابل توجه استان از فعالیت های کشاورزی در کشور است.

قائم مقام ستاد سرشماری استان کرمان گفت: رتبه نخست باغ و قلمستان، رتبه دوم تولیدات گلخانه ای، رتبه نهم تولید شیر و رتبه دوم تعداد دام سبک از دیگر ظرفیت های این استان در حوزه کشاورزی است.

وی افزود: بخش کشاورزی از مهمترین بخش‌های اقتصادی است که به صورت مستقیم با امنیت غذایی و سلامت جامعه در ارتباط است و یکی از محورهای مهم در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

وحیدی تاکید کرد: کشاورزی از ارکان امنیت غذایی، گردآوری آمار دقیق و بهنگام به منظور تصمیم‌گیری صحیح پس از تولید محسوب می شود.
وی همچنین با اشاره به اهداف اصلی سرشماری کشاورزی گفت: تهیه فهرست بهره‌برداران کشاورزی، گردآوری اطلاعات مرتبط با سن، جنس، سواد و تحصیلات بهره برداران، تهیه اطلاعات ساختاری و پایه ای از بخش کشاورزی در سطوح جغرافیایی کوچک (آبادی و شهر)، گرداوری آمار مربوط به سطح کاشت و تولید حدود ۵۰ محصول زراعی (گندم، جو، شلتوک، ذرت و ...) به تفکیک آبی و دیم، مساحت باغ و قلمستان و تعداد درخت ۳۷ محصول باغی (پرتقال، سیب، خرما، انگور، انار و ...) بخشی از این اهداف به شمار می رود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ادامه داد: گردآوری آمار مرتبط به فعالیت پرورش دام (تعداد و ترکیب جنسی گاو، گوسفند، بز، گاومیش و شتر)، پرورش طیور به روش سنتی، تولیدات گلخانه ای، مزارع آبزی پروری، پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم از دیگر اهداف این طرح است.

وی با اشاره به فرمان اجرای سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ توسط رییس جمهور یادآور شد: تمامی دستگاه‌های اجرایی استانی و فرمانداری ها مکلفند براساس مواد پنج و ۶ قانون مرکز آمار ایران، نسبت به در اختیار قرار دادن تمامی امکانات و تجهیزات مورد نیاز سرشماری اقدام کنند.

46

کد خبر 1961681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =