منبر، کلاس درس حوزه نیست/ سواد و علم مردم بالا رفته

استاد درس خارج حوزه قم، تذکرات مهمی برای سخنرانان و منبری ها دارد.

آیت‌الله محمد عندلیب همدانی در گفت‌وگو با پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ به ضرورت های تحول در منبر و منبرداری تاکید کرد. خلاصه اظهارات این استاد درس خارج حوزه قم را به شرح زیر می خوانید:

* منبری و واعظ باید زمان خود را بشناسند و آیا الان زمان بیان هر مطلب و سخنی در منبر هست؟ گاهی ممکن است سخنی بگوید که مضر باشد؛ سواد و علم مردم بالاتر رفته و انتظار آنها از یک خطیب بیشتر و مجالس متفاوت است؛ برخی مجالس مستمع سنتی و قدیمی دارد، ولی برخی مجالس مستمع جوان و تحصیل‌کرده دارد. لذا یک منبری باید در انتخاب مطالب خود دقیق باشد و اگر بخواهد در شهر و هیئتی ناآشنا حضور یابد، از وضعیت مردم آنجا سؤال کند. البته تأکید می‌کنم که در محرم بیان مسائل اخلاقی و محوریت سخنان حضرت امام حسین(ع) از هر چیزی لازم‌تر و واجب‌تر است.

* طلاب ما چون با درس و بحث آشنا هستند تصور می‌کنند منبر هم کلاس درس است و دنبال بررسی تمامی جوانب یک موضوع هستند، ولی این روش همه جا جواب نمی‌دهد. منبر هم محتاج مسائل علمی است و هم نیاز به شور و حماسه و داستان‌های واقعی و سازنده تاریخی دارد تا آرام‌آرام برگردیم به آنچه مطلوب است. تغییر ناگهانی رخ نخواهد داد. باید به تدریج با فرهنگ‌سازی مجالس نمونه را به مردم نشان دهیم تا هیئتی‌ها از همدیگر الگو بگیرند. اگر در هر شهری دو جلسه نمونه را تشکیل دهیم که مطالب اخلاقی و علمی و شور و حماسه در آن جمع باشد، به تدریج اثر خود را خواهد گذاشت.

* زمان برای منبر متفاوت است؛ مثلا اگر منبر برای ماه مبارک رمضان باشد حال و هوای دیگری لازم دارد و اگر برای محرم باشد باز تفاوت دارد؛ در ماه رمضان انسان بعد از نماز ظهر و عصر تفسیر و اعتقادات و احکام را بیان می‌کند، ولی در مجالس محرم، آنچه بیشترین نیاز جامعه فعلی ماست بحث اخلاق است؛ یعنی هرقدر از اخلاق سخن بگوییم کافی نیست، زیرا جامعه دچار تنزل اخلاقی حتی در بین هیئتی‌ها و مجلسی‌ها و متدینین شده است و افراد اولیات اخلاقی را رعایت نمی‌کنند؛ بنابراین بیان مطالب اخلاقی مخصوصا در دهه اول محرم ضروری است.

* همچنین، آشنا کردن مردم با سخنان حضرت سیدالشهدا(ع) مهم است؛ حضرت سخنان و خطب و کلمات قصاری دارد که هر کدام از آن‌ها می‌تواند دریایی از سخن برای یک سخنران باشد؛ نورانیت کلام حضرت سیدالشهدا(ع) باید محور سخن برای مردمی باشد که به عشق او در مجالس جمع می‌شوند؛ این کار سخت نیست، زیرا در کتب مختلف از جمله موسوعه درباره حضرت سیدالشهدا(ع) مطالبی نوشته شده است.

کد خبر 1930679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    95 30
    پول ساخت مسجد و منبر بی گوش شنوا را ببرید سیستان فکری برای طوفان های ۱۲۰ روزه که مردم را کشت بکنید خانه ها زیر خروارها ماسه ومردم بیچاره.....
    • محمد IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      0 0
      آخه عزیزم در همین شب‌های محرم مگر در همون مساجد برای کی پهن میشه؟ چندتا ملیاردر میرن مسجد آدمهایی متوسط گاه حتی ضعیف پای سفره مسجد می‌شینم.حرفتون بی مبنا و فریبکارانه است.
  • روشنگر IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    41 6
    حق با شماس مردم سخنان ائمه را هم میدانن هم واگویه میکنند وهم انطوری که دلشان میخواهد تفسیر میکنن درست عین مفاهیم دینی وقرانی ما درعصر جاهلیت مدرن هستیم .
    • ناشناس IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      0 0
      باید هریک از احادیث و سخنان امامان و آیات قرآن در مساجد تفسیر شود وگرنه مردمی که ما می‌بینیم از مردم عصر جاهلیت هم جاهل تر هستند
  • رضایی JP ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    42 5
    قربان آدم چیز فهم
  • امیرحسین IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    0 0
    تیتر خیلی مسخره بود ببخشید البته به مخاطب اینگونه تلقین می کنه که در دروس حوزه مطالب غیر علمی و ساده بیان می شود و منبری باید مطالعه کند تا بهار از درس حوزه برای مردم ارائه دهد در حالی که منظور آقای عندلیب کاملا بر عکس این ماجرا است. ایشون می گن از مطالب علمی حوزوی که عموم مردم از آن سر در نمی آوردند مثل بررسی کامل و علمی جوانب یک بحث تاریخی و یا فقهی و کلامی پرهیز کنید در عین حال هم بدانید سواد مردم بالا رفته و کمی از آن مطالب علمی هم بد نیست در منبر ارائه شود.
  • ایرانی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    0 0
    مردم از نداری به خفقان رسیدن شما چی میگید.
  • ح IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    0 0
    آقای عندلیب خیلی از وعاظ و متاسفانه وعاظ جوان حرفهایی میزنند ،بحثهایی میکنند که آدم میماند این فرد در عصر حاضر زندگی میکند؟یا اقدام به بیان نکات رساله میکند آنهم برای جوانی که صد بار از طریق اینترنت سرچ کرده و در کل بقول آن بنده خدا هزینه منبر و واعظ را بدهید کودکان سیستان و بلوچستان که از خیلی نقاط دنیا سزاوارتر هستند.
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    0 0
    در حسینیه حاج همت میدان شهدا تهران از ساعت یک نیمه شب تا ۳ صبح طبل و دهل با اکو بلند پنجره همسایه ها را می‌لرزاند و حق اعتراض هم نداریم .۱۱۰ و کلانتری هم ول معطلند .در این اوضاع صحبت اخلاق و حق‌الناس نکنید .حرف بزنی تهدید امنیتی می‌کنند
  • منیژه IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    0 0
    خیلی از جونا که از دین واسلام زده شدند مال حرفه‌ای بی پایه واساس و بزرگنمایی های بی مورد در روضه هاست
  • ایرانی IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    0 0
    هیچی نمینویسم.
  • ۱ IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    1 0
    دقیقا حرف حق را زدی منبر مال زمانی بود که مدرسه و دانشگاه نبود و همه مجبور به نشستن پا منبر بودند الان دنیا خیلی خیلی عوض شده و هم منبر و هم اهل منبر باید یه فکر تازه واسه خودشون بکنند چون دیگه مغز انسانهای جامعه امروزی بازگشت به هزاران سال قبل را قبول نمیکنه
  • مجید IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    0 0
    درود بر شما. جسارتا اساتید حوزه باید آموزش بدهند وگرنه با بک سخنرانی کار درست نمیشود
  • ناشناس IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    0 0
    بله مردم هوشیار شده اند هر حرفی رو نمی پذیرند
  • سعادت IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    0 0
    خیلی مغرضانه تیتر رو انتخاب کردید
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    0 0
    شوخی می‌کنی؟ یعنی الان همه هشتاد میلیون نسبت به قرآن و احادیث و تاریخ اسلام و همه چی آگاهی بالایی دارند؟ اصلا اینطور نیست.
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    1 0
    خداشاهده بعضیها بالای منبر حرفهای میزنند که روی سر آدم هندوانه سبز میشه مثلا حصرت علی رفت سر یخچال دید چیزی توش نیست یاازاین دست که حتما خودتانن شنیدید مردم این دوره رااینا با صدسال پیش اشتباه گرفتن باید حرفهای بزنن که مردم جذب بشن نه اینکه دور بشن
  • ب عشق ایران IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    1 0
    بازم یکی پیداشد جرئت کرد این حرفو زد
  • DE ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    0 0
    کلا نظرتون اینکه مردم رو برگردونید به ۱۴۰۰ سال پیش ولی نسل جدید حرکت رو به جلو دارن دنده عقب تو کارشون نیست.