این پشمک کیهانی از غول منظومه شمسی هم بزرگ‌تر است

ستاره‌شناسان، سیاره‌ای از نوع غول‌های گازی و مشابه مشتری کشف کرده‌اند که با وجود ابعادی بسیار بزرگ‌تر از مشتری، غول منظومه شمسی، به طرز شگفت‌انگیزی سبک است؛ ازاین‌رو آن را سیاره پشمکی نامیده‌اند.

غزال زیاری- اخترشناسان اخیراً سیاره‌ای را شناسایی کرده‌اند که از نظر ابعاد، بزرگ‌تر از سیاره مشتری (بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی) است ولی به طرز حیرت‌آوری سبک و کرکی و مانند پشمک است.

روز سه‌شنبه تیمی بین‌المللی از ستاره شناسان اعلام کردند که این سیاره گازی و فراخورشیدی نسبت به ابعادش، چگالی خیلی کمی دارد و این در حالی است که سیاره‌های گازی منظومه شمسی ما یعنی مشتری، زحل، اورانوس و نپتون به‌مراتب متراکم‌ترند.

سیاره.jpg

خالد بارکائوی، نویسنده اصلی مقاله و عضور هیئت‌علمی MIT در این رابطه گفت: «این سیاره فوق‌العاده نرم است؛ چرا که بیشتر از گازهای سبک تشکیل‌شده تا مواد جامد.»

به گفته دانشمندان، این سیاره که WASP-۱۹۳b نام‌گرفته، گزینه ایده‌آلی برای مطالعه درباره شکل‌گیری و تکامل سیاره‌های غیرمتعارف به نظر می‌رسد. وجود و شناسایی این سیاره سال گذشته مورد تأیید قرار گرفت اما برای تعیین ویژگی‌های آن براساس مشاهدات تلسکوپ‌های زمینی به تلاش و زمان بیشتری نیاز بود.

سیاره1.jpg

حالا و بر اساس نتایج منتشرشده در مجله Nature Astronomy، به نظر می‌رسد که بخش عمده این سیاره از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده باشد. این سیاره در فاصله ۱۲۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و به گفته محققان، دومین سیاره فراخورشیدی سبکی است که تاکنون بر اساس ابعاد و جرمش کشف‌شده است.

سیاره2.jpg

منبع: usnews

۵۴۳۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1907045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    6 2
    جالبه
  • Ilia IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    7 3
    جالب
  • Franz listz IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    3 7
    چقدر عجیب...
  • سپهر IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    17 2
    اسم مقاله های سایت های صدا و سیما😂
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    10 0
    چقدر شبیه پشمک حاج عبدالله بغیر پسران هست!
  • Koroshabdoli US ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    7 4
    اگر لازم است لاتین بنویسم سلام بزرگان علم نجوم آیا تا کنون خبطه اول نه هم البلاغه را از دید فیزیک بررسی نمودید . با محورهای ذیل اشاره دآرد 1. شکافتن جو و بی انتها و ایجاد شکاف در آن .حباب 2 خلق بادی قوی اما عقیم از حرکت .یا انرژی ساکن 3 خلق بادی قوی با سرعت و قدرت عجیب 4 ایجاد درات گسترده ...ایجاد راههائی فضائی برای نزدیک شدن کهکشانها. ریسمان. ایجاد ممانعت از بهم پاشیدگی. حرکت دوار و.... ستارگان درخشنده و ستارگان ضد نور که ترجمه شده سعد و نحس .... ومطالبی گسترده. . و خطبه های دیگر د ر مورد آسمان خلق موجودات غیر مادی قبل از خلقت ماده وو... نظر شما چیست؟ ممنون
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    3 0
    فقط منم ک یاد کاتالوگ سعید و. افتادم؟ سیاره ای ک یهو از منظومه شمسی سر درمیاره و موجوداتی رو میسازه ک دنیارو نابود میکنه؟ wood s