مهسا بهادری: بودجه صداوسیما چقدر است؟ رقمی حدود هشت هزار میلیارد تومان. با آن چه کار میکند؟ تقریبا همه کار و هیچ کار. یعنی چه؟ طبق گفته جلیلی، تعداد بینندگان تلویزیون حدود ۲۴ درصد است، از ابتدای سال تا کنون هم برنامه خاص و متمایزی را روی آنتن تلویزیون نبرده است اما همواره از موقعیتها بهترین و بیشترین استفاده را کرده است. به طور مثال، سال گذشته سازمان صداوسیما قیمت تیزرهای تبلیغاتیاش را منتشر کرد. تعرفه تبلیغاتیای که صداوسیما داشت، در کمترین حالت ۷میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان و در بیشترین حالت ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود. این تعرفهها برای ۲۰ ثانیه تبلیغات تعریف شده، در واقع صداوسیما برای هر یک ثانیه تبلیغات از شبکه سه در کمترین حالت ۳۶۴ میلیون تومان و در بیشترین حالت ۶۸۵ میلیون تومان دریافت میکند.
با این جدول مشخص میشود که صداوسیما هزینه پخش تبلیغات را دوبرابر کرده؛ پیش از پخش مسابقات جام جهانی گرانترین تبلیغات شبکه سه سیما برای زمان پخش سریال ثانیهای ۳۲۷ میلیون تومان بود اما برای مسابقات فوتبال در کمترین حالت از ثانیهای ۳۶۴ میلیون تومان شروع میشود. همین مسئله نشان میدهد سودی که صداوسیما از پخش فوتبال به دست میآورد خیلی بیشتر از پخش سریال است.
در واقع تلویزیون در آن زمان نتوانسته بود از سریالسازی خود پول دربیاورد، به همین دلیل از فرصت سه هفتهای جامجهانی نهایت استفاده را کرد تا ضررهای مالی ناشی از کمبود مخاطب خود را جبران کند.
هرچند که بعد از آن هم هیچ وقت تعرفههای صداوسیما مشخص نشد و حتی سود صداوسیما از جام جهانی را اعلام نکردند؛ اما با شروع انتخابات مجلس دوازدهم، اتفاق مشابهی رخ داد.
به تازگی صدا و سیما متناسب با هر حوزه انتخابیه مبلغی را برای هر فرد در نظر گرفته است، موضوعی که تا پیش از این اطلاع رسانی نشده بود.
پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما روز چهارشنبه ۲۰ دی در حاشیه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفته بود: همکاران ما در سازمان یک تلاش بسیار پیچیده و شبانه روزی را در ماه های اخیر انجام دادند که ما بتوانیم به تعداد ۲۰۰ کانال انتخاباتی به تعداد حوزه های انتخابیه در اختیار نامزدها قرار دهیم.
در همین راستا اعلام شد که نامزدها باید از طریق سامانه ستاد تبلیغات به نشانی em۱۴۰۲.ir برای تبلیغات تلویزیونی ثبت نام کنند.
بیشتر بخوانید:
پاگشای صداوسیما برای سلبریتیهای مشهور/ بازگشت تلویزیون به ریل منتقدان
پورصمیمی پرویز خان است؛ بنی آدم پروین اعتصامی
مدیران تلویزیون میخواهند چرخ را دوباره اختراع کنند
هر نامزد باید ویدئوهای خود را در قالب مصوب سازمان صدا و سیما تولید کند. این بسته تصویری که حدود بیست دقیقه خواهد بود، شامل ویدئوی حامیان، سوابق، برنامهها و دیدگاههای نامزد خواهد بود. تعداد پخش و بازپخش در هر حوزه انتخابیه متناسب با تعداد نامزدهایی است که برای تبلیغات تلویزیونی نامنویسی کردهاند. چنانچه نامزد نتواند تبلیغات خود را با قواعد مصوب تولید کند یا از تبلیغات تلویزیونی منصرف شود، مبلغ دریافتی برگردانده نخواهد شد.
در نهایت با اعلام صداوسیما به نامزدها برای استفاده از ۲۰۰ شبکه محلی، رقم دریافتی از هر نامزد ۵تا ۷۰ میلیون خواهد بود که در تهران به بالای ۱۰۰ میلیون میرسد؛ مثلا در مورد شهر تهران، نامزد انتخاباتی برای ثبتنام در سامانه تبلیغات ۲۰ دقیقهای تلویزیون ویژه انتخابات مجلس، باید رقم ۱۵۰ میلیون تومان بپردازد. به عبارتی دقیقهای ۷ میلیون تومان.
طبق سخنگوی ستاد انتخابات کشور پس از اتمام فرصت ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی درباره تعداد نهایی ثبت نام کنندگان مشخص شده که ۲۴ هزار و هشتصد و بیست و نه نفر ثبتنام قطعی داشتند.
به طور میانگین حداقل ۴۲۳ میلیارد تومان درآمد سازمان از انتخابات مجلس دوازدهم خواهد بود.
۲۴۵۲۴۵
نظر شما