ساخت سیستم عامل هوشمند بومی توجیه‌ اقتصادی دارد؟

سیستم عامل بومی موبایل طرح وزارت ارتباطات برای جایگزین کردن اندروید تا چه اندازه عملی است و برای رسیدن به این هدف چه پیش‌نیازهایی وجود دارد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ر تاریخ ۲۷ آذر ماه معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای تولید سیستم‌عامل تلفن همراه هوشمند، فراخوانی منتشر کرد؛ در این فراخوان آمده است: «در راستای اجرای بند ۱۸ اهداف عملیاتی سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات و به‌منظور شناسایی ظرفیت‌های فنی و اجرایی تولید و توسعه سیستم‌عامل تلفن همراه هوشمند، از بین اشخاص حقیقی و حقوقی شامل شرکت‌های خصوصی، غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد که تا تاریخ بیستم دی‌ماه ۱۴۰۱ دارای حداقل یک سیستم‌عامل عملیاتی نصب‌شده روی گوشی هوشمند باشند، برای ارزیابی دعوت به‌عمل می‌آید.»

طرح سیستم عامل بومی موضوع جدیدی نیست؛ در تیرماه ۱۳۹۸ «محمد جواد آذری جهرمی» ویدیویی را در حساب توییتری خود منتشر کرد که حکایت از عزم جدی وزارت ارتباطات برای توسعه اندروید بومی داشت. ماجرا به حذف نسخه‌های تلگرام طلایی و هاتگرام از روی گوشی‌های کاربران ایرانی باز می‌گشت. در این راستا سیستم‌عاملی برای گوشی‌های اندرویدی تهیه شده بود تا دیگر امکان حذف اپ‌های ایرانی وجود نداشته باشد.

باید دید فراخوان جدید وزارت ارتباطات چقدر مورد استقبال قرار خواهد گرفت و در نهایت به چه سرنوشتی دچار خواهد شد.

سیستم عامل، سخت‌افزار و توجیه اقتصادی

نیما امیرشکاری، کارشناس حوزه فناوری و ارتباطات، در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین و در خصوص تلاش‌ها برای توسعه سیستم عامل بومی در کشور؛ گفت: «در خصوص بحث فنی این موضوع، لایه های نرم افزار و لایه واسطه کاربر، بالاترین لایه فنی ارتباط با مشتری ها و کاربران هر سامانه ای است. زیر آن چندین لایه مختلف وجود دارد که به آن می گوییم زیر ساخت. ما در بین لایه نرم افزار و سخت افزار لایه ای به نام سیستم عامل داریم که بخشی از لایه های سخت افزاری و بخشی از لایه های نرم افزاری را برعهده دارد که لایه میانی و یا همان لایه زیر ساخت است. این لایه در موضوعاتی مانند امنیت نرم‌افزارها و انتقال اطلاعات بین نرم‌افزارها و سرور ها و یا انتقال بین سخت‌افزارها از منظر امنیتی مؤثر است. ما دسترسی چندانی در زمینه‌های سخت افزاری نداریم. چرا که تولید کنندگان و سازنده‌های آن‌ها در دنیا بسیار کم و محدود هستند و هر شرکت و یا هر کشوری نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. چرا که ساخت و طراحی قطعات، کار بسیار سطح بالایی است. نکته این موضوع این است ما دقیقا در زمینه سیستم عامل و سخت افزار دچار مشکل هستیم.»

امیرشکاری در ادامه گفت: «در گذشته هم این موضوع مطرح بوده و چندین دانشگاه و شرکت مختلف روی این موضوع کار می کردند که بتوانند سیستم عامل بومی تولید کنند، اما همان موقع هم موفقیتی حاصل نشد . باید بپذیریم که برخی اتفاقات نیازمند حمایت یک جمعیت جهانی است تا توجیه اقتصادی پیدا کند و اگر صرفا به عنوان یک کار نمادین و نمایشی صورت گیرد، به صورت موقت می‌آید و می رود و کاربردی هم نخواهد داشت. کما اینکه چندین و چند بار سعی کردیم گوشی موبایل تولید کنیم اما نتوانستیم، پیام‌رسان ملی نوشتیم، موفقیت آمیز نبود و از این نوع موارد بسیار بوده‌اند که موفقیتی حاصل نکردند. این اتفاقات و این تکنولوژی ها در بستر های چند صد میلیونی و یا میلیارد نفری می توانند توجیه اقتصادی پیدا کنند وگرنه هزینه های بسیار بالایی خواهند داشت که روز اول معمولا به آن ها پرداخته نمی‌شود، فکر میکنند با جمع کردن چند دانشجو و چند شرکت دانش بنیان کنار هم ، میتوانند یک نسخه متناسب و کپی از نسخه های خارجی درست کنند .اما چیزی که معمولا فراموش می کنند بحث بروزرسانی و نگهداری حجم بالای کاربر است که کار بسیار پیچیده و پرهزینه ای است و برای این کار زیر ساخت لازم در کشور ما در اختیار سامانه های توانمند قرار نمی‌گیرد و معمولا به همین علت به یک نسخه اولیه بدل می‌شوند.»

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

227227

کد خبر 1712062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =