۸ نفر
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
چرا طبقه متوسط در ایران دارد حذف می‌شود؟

یک جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: «طبقه متوسط لاغر شده است و دیگر آن اثرگذاری را ندارد.»

به گزارش خبرآنلاین ، احمد بخارایی در این‌باره بیان کرد: «نحیف شدن طبقه متوسط دو علت سیاسی و اجتماعی دارد. علت اجتماعی آن نابرابری و تبعیض نهادینه شده است، از قانون اساسی گرفته که در آن یک گروه ارجح هستند، این ارجحیتِ گروه مشخص خودش را در سازمان‌ها و هسته‌های گزینش بازتولید می‌کند، طوری‌که هسته‌های گزینش، تخصص‌ستیز شده‌اند و گاه افرادی جذب می‌شوند که بهتر بتوانند فیلم بازی کنند و اهل تظاهر باشند. این حالت اگر گریبان یک جامعه را بگیرد مانند تزریق خون ناپاک به پیکره جامعه است که سایر اجزا را به شدت آلوده می‌کند.»

وی ادامه داد: «این علت اجتماعی در شکل اقتصادی بازتولید شده یعنی منجر به ضعف اقتصادی و فقر در میان افراد طبقه متوسط شده‌است. در بخش سیاسی هم یک ساختاری وجود دارد که آزادی‌ها را محدود می‌کند، همین طرح موسوم به صیانت از فضای مجازی را در نظر بگیرید، علت وجودی چنین طرحی همان مسئله تحدید آزادی و وجود تبعیض است که توضیح دادم، خروجی چنین وضعیتی همان پدیده تبخیر شدن طبقه متوسط است.»

متن کامل این گفت‌وگو را این‌جا بخوانید.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1629190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 0
    چرا همیشه افراد تاثیر گذار ومسولین خیلی دیر تر از مردم عادی متوجه خطرات واتفاق ها میشوند. علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    شما کتا ۱۹۸۴ جورج اورول رو بخون میفهمی چرا قشر متوسط در حال حذف شدن هستند
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    3 0
    تادو الى ٤ سال ايران دوطبقه خواهد شد ثروتمند و فقير على يركت الله
  • علی IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    3 0
    بی لیاقتی مسوولان
  • احمد IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 6
    آقای جامعه شناس! گل را چه به شقیقه! چرا جیغ بنفش همه شما درآمده؟! اتفاقا بدلیل روی کار بودن نیروهای بدون گزینش که گرایشات لیبرالی دارند وضع به اینجا کشیده شده ، اتفاقاً در عرصه‌هایی که نیروهای گزینش شده جهادی مشغول کار هستند، نظام پیشرفت کرده ، بیایید تجاهل را کنار بگذارید ، خوب می دانید که فضای بی دروپیکر مجازی ،ابزار عملکردهای بی دروپیکر اقتصادی را فراهم می کند و دقیقا صدای امثال شما بواسطه همین تغییر ریل نظام جهت اصلاح امور درآمده.
  • اسی IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    2 0
    سلام قشر ضعیف جامعه توسط دولت .کمیته و بهزیستی و ....حمایت شدن قشر پولدار هم ک پولداران قشر متوسط هیچ نگاهی ب سمتشون نبوده الان جای قشر ضعیف و متوسط عوض شده بخاطر حمایت های قشر ضعیف اللن قشر ضعیف از جوقعیت اقتصادی خوبی برخوردارند با وام دادن و حمایت کردن میشه قشر متوسط باز کنترل کرد