غلامرضا رفیعی در مناظره امروز خود با احسان قاضیزاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قاضیزاده به عنوان یک حقوقدان در ورزش و فردی که همیشه در مجلس شورای اسلامی ناطق خوبی در مجلس بوده است، صادقانه بگویم شاید کمتر نماینده محترمی در مجلس باشد که مانند قاضیزاده دارای صفات خوبی مانند شجاعت، تحصیلات حقوقی و ... باشد که مشاورهها و نصحیتهای خوبی به تمام مسؤولان ورزش کند.فلسفه آمدن من به برنامه این بود که بگویم وکیل و موکل کنار هم هستند من و سایر مردم در برنامه ورزش و مردم چشمان به وکیل خودمان است.
وی افزود: انصافاً قاضیزاده هاشمی در زمانی که اخویش کاندیدای ریاست جمهوری بود در انتخابات و زمانی که کمتر کسی امید داشت تیم ما بتواند راهی بازیهای مرحله بعدی انتخابی جامجهانی شود، از نمایندگانی بود که برای تقویت تیم ملی در اردوی کیش و در راه آمادهسازی بازیکنان تیم ملی حضور پیدا کرد. وقتی میگوییم دوست و کمک ایام مشقت همین است. لازم میدانم روز گرامیداشت جهان پهلوان تختی را گرامی دارم. همچنین باید بگویم وقتی امثال تختی، دهداری، حجازی را داریم اکنون هم کسانی هستند که بتوانند راه آنها را ادامه بدهند. امثال افرادی مثل رسول خادم، علی دایی و ... تختیهای زنده هستند.
مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال اضافه کرد: قبل از ورود به ماده یک اساسنامه فدراسیون باید بگویم در بحث مجوز حرفهای امروز خبر بدی به ما رسید در فرآیند رسیدگی به ارسال لایحه استقلال و پرسپولیس به هر دو باشگاه مراجعه کردند و به آنها گفتم اگر میتوانم کمکی در تنظیم لایحه دفاعی کنم واقعا وقتی این حجم از علاقه را دیدیم باید بگویم ایراداتی که به تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری اماکن ورزشی ما مثل ورزشگاه آزادی گرفته شده است را هم ببینید. وکیل مدافع باشگاه استقلال و پرسپولیس نیستم و فقط باید دنبال این باشیم شادی و نشاط مردم را از طریق ورزش فراهم کنیم. اکنون بزرگترین مشکل دو باشگاه بحث بدهی و مالکیتی است. بدهی به کالدرون، استراماچونی، ویلموتس و دهها پرونده مشابه دیگر ناشی از عدم دسترسی به منابع مالی است.
رفیعی اضافه کرد: خود قاضیزاده که وکیل همه ما در مجلس شورای اسلامی است یکی از امضاءکنندگان و طراحان پیشنهاد طرح مقابله با آفت تحریم است. روز گذشته خبری از قول حداد عادل در یکی از سایتهای خبری خواندم که گفته بود واقعا تحریمها برای ما فلجکننده است. بیشترین زوم AFC در مورد بدهی پرسپولیس روی بدهی به کالدرون و دستیارش بود. یادم است وقتی این مصوبه به شورای مقابله با تحریم و شورای عالی امنیت ملی رفت مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی داشتند تا بدهی ویلموتس پرداخت شود. واقعاً میگویم فقط بحث نیروی انسانی حقوقی و بینالملل نیست اعتقاد دارم بخشی از مسائل همین است. در کشور 80 میلیونی ما حدود 100 سال از تأسیس قدیمیترین دانشکده حقوقی ما میگذرد دریغ از یک واحد درس اختیاری حقوق ورزش و اینکه بخواهیم در این مورد بحث تخصصی داشته باشیم.
دعا میکنیم امثال قاضی زاده در مجلس به عنوان حقوقدان بیشتر شود. بدنه کارشناسی و نیروی انسانی ما تاکنون نتوانسته خلاءها را جبران کند. از قاضیزاده استدعا دارم همکاری کرده و به کمیسیون، شورای گسترش آموزش عالی و وزیر آموزش عالی در این مورد نامه بدهد. یکی از الزامات AFC که بالای 100 صفحه است، استفاده از نیروی انسانی در بخش حقوقی است. ما باید به دنبال تربیت نیروی انسانی کارآمد باشیم و امیدواریم با کمک مجلس و دستگاهها بخشی از این خلاء برطرف شود.
وی درمورد اصلاح ماده یک اساسنامه فدراسیون فوتبال توضیح داد: درمورد ماده یک و 86 اساسنامه فدراسیون فوتبال باید بگویم دستگاههای اجرایی طبق ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری شامل شرکتها، دستگاههای دولتی و نهادها و موسسات غیردولتی میشوند. 53 فدراسیون ورزشی آماتوری از سال 73 جزو نهادهای عمومی غیردولتی هستند و اساسنامهشان به تایید دولت رسیده است.
مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال تصریح کرد: محل مناقشه اکنون همین است که فیفا به ما گفته فدراسیون فوتبال در حکم دستگاههای اجرایی و ذیل نهادهای عمومی غیردولتی است. باید در این مورد شفافسازی کنید و فدراسیون نهاد غیردولتی شود. از سال 1386 که بحث تعلیق فوتبال ایران مطرح شد اساسنامه فدارسیونهای ورزشی آماتوری که در 32 ماده و مصوبه هیأت محترم وزیران بوده در فدراسیون فوتبال موجود نیست. در واقع فدراسیون فوتبال اساسنامه خاصی منطبق با الزامات آن زمان فیفا دارد. از آن سال تا کنون از اساسنامه فدراسیونهای ورزشی آماتوری استفاده نکردیم.
مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال افزود: فیفا در مورد ماده یک و 86 تهدیدهایی داشت وقتی جزو نهادهای عمومی غیر دولتی باشید مسائل مختلفی به قراردادی، استخدامی، مزایدهها، مناقصهها و ... شامل همین قانون خواهد شد. پس از ورود به فدراسیون و در جریان این فرآیند قرار گرفتن متوجه شدیم تعریف قانونگذار از نهاد و موسسات عمومی غیردولتی در سال 76 با آنچه در سال 86 به عنوان قانون مؤخره وجود دارد تفاوتهایی دارد.در واقع معیارها را طبق بحثی فنی تغییر داده هفته گذشته متوجه شدیم وزیر ورزش نامه مفصلی را در مورد ماده یک اساسنامه به مجلس شورای اسلامی فرستاده و دولت هم لایحهای ارائه کرده است البته من تردید دارم که لایحه است یا خیر اما صرفنظر از اینکه اسمش را چه بگذاریم همکاران پورسید بنا بر درخواست مجلس جلساتی گذاشته و موارد را بررسی کردند.
رفیعی در ادامه تصریح کرد:نگرانی جزئی در این مورد وجود دارد و اصلا کار به کمیته انتقالی و این حرفها نمیکشد آن نگرانی هم تخصصی بودن موضوع است برای نخستین بار به دیوان محترم محاسبات و مجلس گفتهایم احتمالا قاضیزاده نامه اخیر وزیر را ملاحظه نکرده از لحاظ اساسنامه به تعهد خودمان عمل کردیم و این اساسنامه قابلیت اجرایی دارد. مهمتر از همه درباره اینکه یک دستگاه دارای چه ماهیت حقوقی است و آیا دستگاه اجرایی تلقی میشود یا نهاد عمومی غیردولتی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با رأی خود تا بخش زیادی از مشکلات را حل کرده است.
وی در مورد اینکه آیا فیفا برای اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال تا تاریخ 10 اسفند ضربالعجلی تعیین کرده است گفت:فیفا تا اسفند ماه فرصت میدهد اما از لحاظ ما به عنوان فدراسیون با توجه به آراء وحدت رویه دیوان عدالت اداری و سایر موارد به تعهد خود عمل کردهایم. اعتقاد داریم غیر دولتی هستیم نامهای هم اخیرا وزیر به مجلس ارسال کرده و نمیدانیم آن را لایحه بگذاریم یا درخواست. برای اینکه ابهامی وجود نداشته باشد از مجلس میخواهیم اقدامی انجام داده و اصلاحیهای در قانون فهرست نهادها اعمال کند. ما نمیتوانیم برای مجلس تعیین تکلیف کنیم اما امیدواریم با این اقدام بهانههای فیفا از بین برود.نظر ما و وزارت ورزش یکسان است امیدواریم طبق نامه اخیر وزیر ورش به رئیس مجلس شورای اسلامی این موارد برطرف شود.
مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال در پاسخ به اظهارات قاضیزاده در برنامه ورزش و مردم توضیح داد: ما نمیخواهیم شرکت سهامی خاص شویم بلکه میخواهیم فدراسیون مؤسسه غیردولتی شود. میلیاردها تومان از بودجه دولت صرف هزینههای سازمانهای مردمنهاد میشود قاضیزاده رئیس شورای نظارت بر تحقیقات انتخاباتی بوده و وقت مربوط به هر نامزد در مناظرهها را خیلی خوب محاسبه میکرد. فدراسیون موسسهای غیرانتفاعی و غیردولتی است آنچه از قاضیزاده و همکارانش انتظار داریم این است که همانگونه که قانون جامع ورزش و اساسنامه کمیته پارالمپیک را تصویب کردند در مورد این موضوع هم که قبول دارند موقت مشکل فدراسیون را حل خواهد کرد با توجه به در نظر گرفتن جمیع جهات مشکل را حل کنند.
رفیعی در پاسخ به گلایههای قاضیزاده هاشمی مبنی بر اینکه برخی دوستان حرفهایی میزنند که در هیچ جای دنیا گفته نمیشود گفت:قاضیزاده را انسان عادلی میدانم مسأله ما این است زمانی که فدراسیون فوتبال جزو فدراسیونهای ورزشی آماتوری بود و در نهایت محمد دادکان برکنار شد جزو فدراسیونهای ورزشی بودند در ماده یک اساسنامه فدراسیونهای ورزشی آماتوری آمده آنها عمومی غیردولتی هستند و طبق همان اساسنامه وزیر ورزش و معاونش به عنوان عضو مجمع حق رأی دارند در آن اساسنامه پیشبینی شده ذیل بودجه سازمان تربیت بدنی باید ردیف بودجه هم اعلام شود. .
وی ادامه داد: در آن اساسنامه فدراسیون ورزش آماتوری وزیر ورزش اختیار عزل و برکناری رئیس فدارسیون و تعیین سرپرست را داشت. همان خاطره تاریخی باعث شد سال 86 اساسنامه مورد تأیید فیفا جایگزین اساسنامه ورزشی آماتوری شود. از آن زمان تا کنون ماده یک اساسنامه فدراسیون فوتبال با ماده یک اساسنامه فدراسیونهای ورزشی آماتوری که آخرین موردش در سال 1400 تصویب شد همین است یعنی کلمه عمومی دولتی و عمومی غیردولتیبرخی همکاران میگویند واژه غیردولتی را از کجا پیدا کردید. اتفاقا در قانون محاسبات عمومی، آئیننامه و قانون نحوه نظارت روی کمکهای دولتی بارها آمده فدراسیون فوتبال به عنوان یک موسس عمومی غیردولتی و غیرانتفاعی در اداره ثبت شرکت ها ثبت شده است. بالای آن نامهها نوشته شده قوه قضائیه.
مشاور رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: ما به دیوان عدالت اداری شکایت نکردیم. بلکه افراد دیگری از فدراسیون در این دیوان شکایت کردند و دیوان عدالت اداری هم گفته فدراسیون از شمول دستگاههای اجرایی ماده 3 و 5 قانون مدیریت خدمات کشوری خارج است. رای وحدت رویه و هیات عمومی تا زمانیکه مجلس، ریاست قوه قضائیه یا دیوان عمومی خلاف آن را صادر نکند برای ما از لحاظ حقوقی معتبر است. به عنوان موکلین از وکلای خود استدعا یا مطالبه داریم این راه حل موقت را تبدیل به دائمی کنند.
رفیعی ادامه داد: فدراسیون و مجلس در کنار هم هستند تا فوتبال تهدید نشود اما اینکه چگوننه و با چه مکانیزمی این اتفاق میافتد باید مشخص شود. مجلس قوه مقننه است و اختیارات زیادی دارد. مسئله این است که ما معتقدیم فدراسیون جزو فدراسیونهای ورزشی آماتوری نیست. تمرکز فیفا روی همین است. یکی از دلایلی که فیفا روی آن اصرار میکند این است که اساسنامه باید توسط مجمع عمومی خودتان تصویب شود نه هیات وزیران. خدا پدر سلطانیفر و تیمش را بیامرزد زیرا راه و روش خوبی ارائه دادند. اگر وزیر را نماینده ورزش در هیات وزیران بدانیم، چیزی که به مجلس اعلام کرده همین است و میگوید ما نهاد عمومی غیردولتی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: قاضیزاده و هاشمی حق قانونگزاری دارند. دولت قبلی کار خوبی کرد. زیرا فیفا میگوید وزیر ورزش نباید حق عزل، برکناری رئیس یک فدراسیون و تعین سرپرست برای وی را داشته باشد. الزامی نیست ما عضو فیفا باشیم اما میگوییم خیر زیرا می خواهیم عضو فیفا باشیم. عضویت در این نهاد اجباری نیست. فیفا میگوید اگر میخواهید تابع یک دستگاه اجرایی باشید باید همه چیزتان تابع مقررات همان دستگاه باشد. دولت غیر از فدراسیون فوتبال و ورزش به بالای 100 سمن، نهاد غیردولتی و خصوصی از بودجه مملکت کمک میکند اما این موضوع ماهیت حقوقی آنها را تغییر نمیدهد. در ماده 71 قانون محاسبات عمومی آمده باید بگویند این پولها را در کجا صرف کردهاند. فدراسیون فوتبال هم این کارها را انجام میدهد.
مشاور فدراسیون فوتبال تصریح کرد: ما قوه قضائیه نبودیم که رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری را صادر کنیم بلکه تابع قوانین مملکت هستیم و اگر از فردا بگویند همین راه حل موقت را هم قبول نداریم اطاعت خواهیم کرد. سلطانیفر و همکارانش با کمک مجلس این راه حل موقت را ارائه کردهاند. ماده یک و 86 اساسنامه فدراسیون حرف آخر و مورد تایید فیفا بوده است. گاهی مواقع باید در مذاکرات به واقعیتها توجه کرد. ماده یک و 86 اساسنامه ما خط قرمز فیفا است. اگر میخواهند توپ را در زمین ما اندازند، میگوییم توپ در زمین ما است.
رفیعی افزود: زمانیکه فیفا در دولت احمدینژاد فوتبال ایران را تعلیق کرد به چه دلیلی این کار را انجام داد. سال گذشته تصمیم عاقلانهای گرفته شد. سلطانیفر و سجادی قبول کردند دولت نباید حق رای در فدراسیون فوتبال را داشته باشد و رئیس فدراسیون را عزل یا نصب کند. مذاکرات هم برای همین بود که فیفا به دلیل تصمیمگیری قوای سه گانه کشور نامه داد. فدراسیون وظیفه دارد اعلام کند وقتی فیفا چنین نامهای داده خطابش مهدی نبی، دبیرکل اسبق فدراسیون فوتبال است. وی و براتی هم خون دل خورده و زحمت کشیدهاند. فیفا میگوید برای عضویت در این نهاد باید الزاماتی را رعایت کنید. تعیین آنها هم در توانت نیست. ابتدا باید استقلالت تامین شود. یعنی وزیر ورزش حق عزل و برکناری رئیس فدراسیون را ندارد کجای صحبتهای من متناقض است. موافق این نیستم که برای اعمال فشار به مرجع داخلی خوراک از داخل تهیه شده است.
بیشتر بخوانید:
تغییر جدول لیگ قهرمانان آسیا بعد از حذف استقلال و پرسپولیس
شیوه بامزه دروازهبان ذخیره میلان برای بازگشت به خانه/عکس
راهکار علی فتحاللهزاده برای جلوگیری از حذف سرخابیها
253 251
نظر شما