چرا اجازه می دهیم چین و روسیه  در برجام با ما رفتار پدرمآبانه داشته باشند/ این دو کشور در مقاطع مختلف به ما آسیب زده اند

جمهوری اسلامی نوشت:سفر مکرر مسئولان ایرانی به روسیه و چین و اظهارنظرهای تا حدودی ناصحانه و پدرمآبانه مسئولان روسی و چینی درباره نوع برخورد جمهوری اسلامی ایران با مسأله برجام و مذاکرات مربوط به آن، واکنش‌های منفی و سؤال‌برانگیزی در اذهان مردم کشورمان به وجود آورده است.


 روابط گرم و صمیمانه با تمام کشورهای غیرمتخاصم ازجمله روسیه و چین، تحسین‌برانگیز است. تقویت روابط خارجی و تعامل با دولت‌ها همواره به نفع کشور و ملت است و کسی نمی‌تواند آن را نفی کند یا مذموم بداند، ولی آنچه در مورد روسیه و چین به ویژه در موضوع برجام و مذاکرات وین در هفته‌های اخیر رخ داده قدری فراتر از معمول به نظر رسیده و به همین دلیل واکنش‌هائی را باعث شده است.

سؤال این نیست که چرا با روسیه و چین در زمینه برجام و مذاکرات وین تبادل ‌نظر می‌شود. این تبادل ‌نظرها امری طبیعی است و اعضای هیأت ایرانی مذاکره‌کننده حق دارند برای جلب نظر مساعد دو کشور روسیه و چین، که هردو از اعضاء برجام هستند و در مذاکرات وین حضور دارند و نقش ایفا می‌کنند، با مسئولین سیاست خارجی این دو کشور رفت و آمد و مذاکره داشته باشند.


تا اینجای کار، امری طبیعی است و هیچ اعتراضی به این نوع تعامل، مسموع نمی‌باشد. آنچه باعث بروز واکنش شده، نوع اظهارنظرهای مسئولین روسیه و چین درباره چگونگی برخورد جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های اروپائی و آمریکائی است که به نظر می‌رسد بیش از ارائه نظر مشورتی است و رنگ و لعاب ناصحانه و پدرمآبانه دارد.

شاید در پاسخ به واکنش افکار عمومی داخل کشورمان در برابر این اظهارنظرهای پدرمآبانه، گفته شود روسیه و چین آزاد هستند نظرهای خود را بگویند و ما نیز آزاد هستیم به آنچه خود مصلحت می‌دانیم عمل کنیم و با طرف‌های غربی به روش خود برخورد نمائیم و مذاکرات را آنگونه که می‌خواهیم به پیش ببریم. چنین پاسخی در عین حال که می‌تواند تا حدودی در برطرف ساختن نگرانی‌ها مؤثر باشد، هسته مرکزی نگرانی‌ها را که از همسان بودن قدرت‌های شرقی با قدرت‌های غربی در غیرقابل اعتماد بودن است نمی‌تواند محو کند.
این واقعیت غیرقابل انکار در تاریخ روابط سیاست خارجی کشورمان و همینطور تاریخ سیاسی بین‌المللی به معنای اعم که شامل تمام کشورهای جهان می‌شود را نمی‌توان نادیده گرفت که روسیه و چین نیز همانند آمریکا و اروپا هرجا که توانستند منافع و مصالح کشورها و ملت‌های دیگر را قربانی منافع و مصالح خود کردند و در بدعهدی نیز همانند بودند. این واقعیت تلخ را ما مردم ایران، چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه بعد از آن، در روابطمان با شرق و غرب تجربه کردیم.

حتی در همین ماجرای برجام و تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، رفتار روسیه و چین با ما کاملاً سودجویانه و فرصت‌طلبانه بود. هم‌اکنون نیز این دو کشور منافع خود را در شکست مذاکرات وین می‌بینند، زیرا در اینصورت است که می‌توانند به روش سودجویانه و فرصت‌طلبانه خود با کشورمان ادامه دهند و از این کاسبی پرسود محروم نشوند.


هسته مرکزی نگرانی‌ها با موضعگیری‌ها و رفتار کاسبان تحریم در داخل کشور همواره تقویت می‌شود و کشور را همچنان در چنبره تحریم نگه می‌دارد. آن کارگزار دولتی که می‌گوید اگر مذاکرات به جائی نرسد عیبی ندارد چون ما روسیه و چین را داریم و با صراحت اعلام می‌کند سیاست «نه شرقی – نه غربی» مربوط به دوران شوروی بود نه حالا، اگر خودش یکی از کاسبان تحریم نباشد بطور طبیعی و شاید بدون آنکه خود بخواهد و بداند در خدمت کاسبان داخلی تحریم قرار دارد. روسیه و چین هم کاسبان تحریمند ولی از نوع خارجی آن. مشکل اصلی کشور ما اکنون اینست که ما گرفتار کاسبان داخلی و خارجی تحریم هستیم که مانند دو لبه قیچی، منافع ملت را می‌بلعند و راه را بر حل مشکلات بین‌المللی و رفع تحریم‌ها می‌بندند.
راه چاره همانست که امام خمینی با عبارت «تا زنده هستم از سیاست نه شرقی – نه غربی برنمی‌گردم» به ما نشان دادند. مفهوم این سیاست اینست که به شرق و غرب اعتماد نکنیم در عین حال که می‌توانیم با هردو در چارچوب ضوابط و اصول ارزشی و آرمان‌های انقلابی رابطه و تعامل داشته باشیم.

23302

کد خبر 1581909

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 119
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    این تفکر به چند دلیل غلطه. همین تفکرات هستن که نمیذارن کشور پیشرفت کنه. روابط ایران با روسیه و چین حتی از زمان شاه هم ضعیف تره.
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      110 7
      روزنامه جمهوری درست می‌گوید شما زمانی را یاد نمی دهید زمانی که جنگ بود و گفته بود نه شرقی نه غربی همین شوروی بود که زیر پای کشور عراق ق را حالی کرد و علیه ایران جنگ درست کرد شما شاید جریان را نمی دارید و این روزنامه جمهوری درست می گوید کسی نگفته از برجام انجام نشود درست انجام شود گاهی وقت ها کسانی هستند کاسبان هستند در جاهایی سوء استفاده می کنند روی کشوری � اگر برایش سود نداشته باشد جلو برود حتماً برایش تحریم‌ها اگر رفع نشوند سود دارد به‌خصوص چین چون وسیله استراحت به مملکت ما می فروشد و آمریکا می‌داند چینی‌ها قلابی هستند و شوروی سیاستمدار است آمریکا همیشه با شوروی جنگ داشتی بعد از جنگ ایران و عراق آمریکا با شوروی به فروپاشی شوروی شد شوروی اگر برایش یا چین چیزی نماز ته کاسه وارد برجام نمی شد حتماً کاسه زیر نیم کاسه هست برای فروش چینی ها برای فروش وسایل شان
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      206 6
      در آن زمان هم چین و هم روسیه برای روابط با ایران له له می زدند و برای جلب رضایت شاه و گرفتن بخش کوچکی از بازار ایران همه کار می کردند. شاه هم از این دو کشور برای دهن کجی و گوشمال غربیها وقتی رویشان زیاد می شد و حفظ موازنه استفاده می کرد. با الان خیلی فرق دارد.
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      1 1
      خیلی خیلی هم ضعیف تر
    • ناشناس IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      8 0
      زمان شاه که اصلا با الان قابل مقایسه نیست وقتی هر ریال ۱۴۰ دلار بوده معلومه سطح تعاملات چقدر بوده منظور نویسنده تعاملات بعد از انقلاب که درست میگه چین و روسیه منتظر هستند تحریمهای ما زیاد باشه تا فقط خودشون با شرایط مد نظرشان با ایران تعامل داشته باشند دلالهای تحریم هم که خائنان وطنی هستند کمک میکنند
  • بهمن IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    به نظر من چین و روسیه خائن هستند این رو تاریخ میگه تنها کشورهایی که نمیخان برجام به توافق برسه همین دو کشور هستند چون منافع خودشون به خطر می افتد
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      آره چین و روسیه بودند از برجام خارج شدندو ایران را تحریم کردند واقعا به شما و همه کسانی که مثل شماو مسیح مهاجری که به هذیان گویی دچار شده تبریک می گویم
    • ایلیا IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      نکنه چین و روسیه ایران رو تحریم گردن ما خبر نداشتیم؟!
    • ناشناس IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      آره شما درست میفرمایید این چین وروسیه بودند که از برجام خارج شده و تحریمها را بر گرداندند شما ها چقدر خود تحقیر هستید هرچه دشمن میگوید آن را تکرار میکنید آیا چین وروسیه کشور مارا تحریم کرده اند یا کشورهای اروپایی وآمریکا تا کی به شعور خودتان توهین خواهید کرد از خواب خرگوشی بیدار شوید وبه شعور دیگران احترام بگذارید
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      9 1
      باریکلا به نماینده های چین و روسیه در ایران . چقدر طرفدار پیام نویس دارن . هر پیامی چند میگیرین
  • امیر IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    این حرف شما بیشتر خنده دار هست یک سوال دارم وقتی اروپا و امریکا ما رو ول کردن کی اومد پشت ما؟! بیشترین صادرات ما به کدام کشور هست؟! خوب هست بدانید مخاطبان شما گوش دراز ندارن!
    • حمید IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      هر کی بره پشتت بیشتر باید حواست بهش باشه.چون خنجر را از پشت راحتتر فرو می کنند.و هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیره.
    • وطن IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      222 7
      لازمه که شما بفرمائید به چه قیمتی این دوکشور مرموز وچپال گر اومدن پشت ما
    • از دیار سردار عشق IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      رابطه با دنیا در دیدگاه عده‌ای منحصر است به رابطه با آمریکا! اینها انسانهای محدودی هستند... فکر و همت و نگاهشان به همه چیز مثل خودشان حقیر است. اینها دنیا را محدود می‌کنند به آمریکا. هر کارشان بکنی هر چه برایشان دلیل بیاوری گوش اینها بدهکار نیست که زبانشان طلبکار هم می‌شود. ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم.... لهم آذان لا یسمعون بها... اینها را باید رها کرد وگرنه به کشور و مردم ضربه می‌زنند.
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      131 7
      اگر چین و روسیه با ما بودند چرا تحریم های شورای امنیت که قبل از برجام به تصویب می‌رسید را وتو نمیکردند، چرا به تحریم هایی که ترامپ گذاشت عمل کردند، همین مقدار تجارت کمی که داریم هم به خاطر این هست که مالکان را مفت به آن ها میدهیم
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      131 3
      شما مطمئنی منافع خودشون را درنظر نگرفتند و از این موقعیت سولستفاده کامل کردند طرز صحبت مقامات روسیه خیلی دست بالا هست در مورد ایران.
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      155 3
      دوست عزیز در جهان فعلی تا کسی 100درصد منافعش تامین نشه دلش برای کسی نسوخته چه برسه به منافع یک کشور اونم چین بااون جمعیتش.
    • محسن IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      182 4
      محض اطلاع چین هم اون موقع از ما نفت نخرید الانم با تخفیف زیاد میخره پول رو هم نمیده
    • صلح IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      153 1
      کاربر ۱۰:۱۶ , اولا صادرتمان به چین در برابر وارداتمان از چین رقم بسیار کمی است , دوما اینکه نفت و گازی را که داریم با نصف قیمت واقعی به چین صادر میکنیم را بخواهیم با قیمت واقعی به اونا بفروشیمی مطمئن باش اونموقع یک بشکه نفت را هم از نمی خرند.
    • ایران IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      162 6
      کاربر ۱۳:۲۸ , شما خیلی آدمای بازو روشنفکر و متفکری هستید فعلا که شما ها داریدمملکت را خراب می کنید شماهایید که نسبت به فهم این موضوع که باید با کل دنیا رابطه برقرار کرد از خودتان مقاومت نشان میدید.
    • ناشناس IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      3 1
      بیشترین تخفیف به کدو کشور هست؟؟؟؟؟
    • دقت AE ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      5 3
      پشت ما بودن که وقتی واکسن لازم داشتیم و ملت داشتن میمردَن..... واکسن بهمون ندادن!!!! . چین و روسیه منفعتشون در تحریم ایرانه تورو خدا بفهمید اینو.
  • فتاحی IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    لیبرالهای غربگرا بزارین مردم زندگی بکنن ، تفرقه بینداز و حکومت بکن دیگه گذشته. برید از این کشور
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      این کلمات فقط بدرد شب امتحان میخوره تاریخ گذشته است
    • حبیب شاهی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      پاتو، از گلیم خودت بیرون نذار...هر شهروند ایرانی برای ابراز نظر خود آزاد است....ولی بدان...افکار پوچ مانند شماها رو مردم به زباله دانی خواهند انداخت....
  • ابوالفضل IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    ۸ سال دولت مورد حمایت شما با غرب سازش کرد و هسته ای سفره مردم .همه رو داد برد ولی هیچی نداد.اینجاس که نمی فهمید مشکل غرب و امریکا کاملا ساختاریس با ایران ن ب خاطر هسته ای
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      10 86
      اَاای باریک الله
  • مصدق IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    به نظرم با آمریکا ارتباط داشته باشیم از چین و روسیه بهتره.حداقل اون خدا پرستن.ولی دو کشور روس و چین کمونیست هستن.کمونیست ها تا موقعی که منافعشان تآمین بشه با ما هستن.در غیر اینصورت دستتو گاز میگیرن.البته این سیاست روباه پیر انگلیسه.که نمی‌ذاره ایران با آمریکا ارتباط داشته باشه.چون منطقه بین قدرت‌ها تقسیم شدن.ایران مال چین و روسیه شده.
    • ‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌ ‌ IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      آمریکا اگر خدا را باور داشت اینقدر به جهان ظلم نمیکرد و با یک کشور اسلامی مثل ایران اینقدر دشمنی و تحریم اقتصادی نمیکرد
    • وطن IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      کاربر ۱۳:۳۰ حتما دلیلی داشته که تحریم مان کرده
    • یه بنده خدا IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      10 14
      ۱۵:۵۶،شما دلیلشو نام ببر؟،دیگه به لطف خدا توی کامنتا دفاع نکردن از تحریم ندیده بودم که اونم دیدم،اگه اینجوری پیش بره فکر کنم توی ایران یه دینی به وجود بیاد به نام آمریکا پرستی! (البته الانش هم هستن همچین افرادی
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      9 23
      حکومت آمریکا به خدا باور داشت که بمب های اتمی هیروشیما و ناکازاکی رو سر چندین میلیون نفر بی گناه انداخت ؟!...نکنه اون رو هم روسیه و چین انداختند ؟!!!...رابطه درست ایران با روسیه و چین مانع قطعنامه علیه کشور و مردم ایران می شود و این بزرگترین دستاورد است. غیر از روسیه و چین باید با اروپا هم رابطه خوب و مناسب داشته باشیم.
    • احمد IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      5 1
      کاربر۱۹و۱۵ بروتاریخ مطالعه کن تابفهمی چرابمب اتم انداخت توی هیروشیماوناکازاکی،توازژاپن اون دوران چی میدونی؟؟؟فکرکردی خیلی باسوادوباسیاستی؟؟؟
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      1 0
      معاویه هم به اصطلاح با خدا بود!
    • در جواب یه بنده خدا IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      2 2
      آخه اگه دلیلشو بگیم خبر آنلاین منتشرش نمی کنه داداش
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    متاسفانه مسولین نظام و افراد راس امور نفعشون هست که با روسیه و چین معامله کنند،همینا باعث گرفتاری مردم و کشور شدند ،جالبه که برای مصوبات تحریم علیه ایران در سازمان ملل روزه سکوت گرفتن و هیچ حمایتی از ایران نمیکنند ،ولی بعضیا خودشون رو به نفهمی زدن.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    منظور این دوستمون این هست که بذاریم داداشای غربی سرویسمون کنند؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      فعلا که داداشهای شرقی سرویسمان کردند ومتوجه نیستیم
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    222 3
    روسیه چین فکر منافع خودش بوده هست همون شوروی سابق است
  • مجید IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    نگاه پدر معابانه خیلی محترمانه بود! نگاه مستعمارانه بهتره
  • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    147 6
    واقعا نمی دونید چرا؟ پیمان 25 سال با اون 20 ساله با این، اوراسیا، شانگهای، .... اینا یادتون میاد که حتما؟ نفت دوره تحریم، اس 300، سوریه، مانور مشترک، .... یادتون که نرفته؟ اینقدر از این سمت وحشت داشتید که رفتین توی بغل اون سمت. متوازن رفتار نمی کنیم هزینه اش رو هم می پردازیم.
  • خاکستری IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    وقتی با گنده لات محله باج نمی دی و با نوچه هایش توافق،نتیجه ای بهتر نصبت نمیشه!!! دنیای امروز دنیای زوره،هرکی زورداره زور میگه
  • کمال IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    161 8
    از ترس سگ باید بچه گرگ را بغل کنیم تا شاید شاید شاید فرجی حاصل شود
  • ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    نتیجه اعتماد به غرب در برجام عیان شد حالا در مورد شرق قضاوت زود است
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      156 7
      چهل ساله به شرق اطمینان کردیم نتیجه چی شد؟چین و روسیه حتی یکی از قطعنامه های تحریمی شورای امنیت را وتو نکردند و بلافاصله به تحریم های ترامپ عمل کردند، تازه چین و روسیه کلی امتیاز از ما گرفتند
    • احسان IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      99 5
      قضاوت زوده؟؟ تاریخ بخون برادر
    • جانیم وطنه قوربان IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      29 0
      آمریکا در اواسط قرن 19 تازه برای اولین بار به طور رسمی با ایران ارتباط برقرار کرد ولی در اوایل همین قرن 19 روسیه قسمت هایی از خاک ایران را جدا کرد یعنی ریشه استعمار شرق در ایران بسیار عمیق تر از آمریکاست و در دوران مشروطه در تبریز یک معلم آمریکایی به نام هوارد باسکرویل برای دفاع و کمک به ستار خان شهید شد . خبر آنلاین خواهشا نظرو منتشر کن
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      5 22
      احمق مطمئناً اگه آمریکا با ما همسایه بود بخشهای بیشتری رو جدا می‌کرد آمریکا تو قرن 19 تقریباً نصف مساحت مکزیک رو جدا و به خودش ملحق کرد.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    145 6
    چون به خودشان اطمینان ندارند و می ترسند که نتوانند مذاکرات را به نتیجه برسانند از حالا به چین و روسیه امتیاز می دهند مبادا یک قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت بگیرند. حالا فرق دیپلماسی ظریف با دیپلماسی امیر عبداللهیان و فرق دیپلماسی عراقچی با باقری کنی را می فهمید
    • علی IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      0 2
      آقا من کاری به روسیه و چین ندارم فقط یه سوال از شما دوست عزیز دارم شما که به آمریکا و اروپا باج دادید و هسته رو به باد دادید چی در ازاش گرفتید ، لطفا یک نمونه بگید تازه تحریمها بعد از باج دادن بیشتر شد ولی با نظر دوستان که نباید افراطی به روسیه و چین نزدیک شد موافقم در متعادل اکی هست
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    161 8
    به قول معروف هزارتا دوست کمه یه دونه دشمن زیاده.ما با سیاستهای اشتباه تا دلتون بخواد دشمن تراشی کردیم برای خودمون. و از سر ناچاری به چین همیشه گرسنه و روسیه مارمولک پناه بردیم.
  • محمود IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    97 2
    اگر رابطه با چین وروسیه منجر بهاینباشد که تحریم ها بلااثر شود که خیلی خوب است وما زیر بار قلدری امریکا هم نمیرویم اما اگر قرلر باشر تحریمهای ظالمانه همچنان باقی بماند وحتی بدتر شود وتحریمهای سازمان ملل هم برگردد وازروسیه وچین هم چندان کاری نیاید پس بهتر است به انها اتکا نداشته باشیم
  • عشقی IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    7 149
    در طول تاریخ حیات تشیع اتفاقات عبرت آموز ی هست،مثلا در زمان امامت،حضرت علی علیه السلام،جماعتی که با ایشان وحکومت شون مخالف بودند،به هنگام نبرد صفین با مدیریت عمروعاص،نزد علی آمدند و گفتند ما برادر کشی نمی کنیم،چون دشمنان ما الان صفحات قرآن بر نیزه دارند،وما همه پیرو همین قرآن هستیم و....در شرایط کنونی سربازان پیاده نظام دشمن وارد جنگ سیاسی و تبلیغاتی شده اند،اگه بشه پشت دولت ایران خالی بشه و آمریکائی ها و اسرائیل اروپائیان بر ایران پیروز شوند،مثلا همین بحث روسیه و چین از همین قصه هاست،ولی خدا با ملت مظلوم ایران است
    • ایران IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      101 4
      ما هم در طول تاریخ حیات کشور عزیزمون ایران فهمیدیم که نباید به روسیه اعتماد کرد.
  • فرهاد IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    56 16
    واقعا از اون شعار امام چی باقی مونده؟ جواب واضحه...تقریبا هیچ
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      16 55
      نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی. ... جوووونم ایران
  • حسینی IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    115 5
    سلام گرک بی طمع نیست .هیچ کشوری دلسوز ما نیست و فقط برای منافع خود تلاش می‌کنند و مسئولان باید بدانند که کدامشان منفعت بیشتری برای ما دارند تاریخ نشان داده که کشورهای شرقی و روسیه همیشه به ما ًربه زده و باعث جدا شدن بخشی از کشور شده اند. ولی تمریکا تا بحال یک وجب خاک ما را جدا نکرده .درسته آمریکا در مقاطعی بر علیه کشور ما اقداماتی انجام داده ولی منفعت آمریکا خیلی بیشتر از روسیه و چین هست . ولی متاسفانه با سیاست‌های احساسی و دشمنی های بی ریشه باعث اینهمه فلاکت وبدبختی برای کشور شده اند .مسؤلانی که انگار کاملا تحت تاثیر چین و روسیه شده وناخواسته باعث خسارت‌های جبران نشدنی شده اند. پس چرا یکبار برای همیشه مسقیم با آمریکا مذاکره و دشمنی های توهمی را تمام نمیکنید تا باعث پیشرفت کشور و رفاه مردم شوید .از چین و روسیه جیزی به ابران نمیرسد و فقط وفقط به فکر دوشیدن ایران هستند.
  • احمدی IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    چه منافقانه و طلبکارانه ! آنهائیکه تا دیروز به کدخدا اجازه می‌دادند مانند خدایگان با ما رفتار کنند و زیر برجام بزنند و... حالا به رفتار به زعم خودشان پدرانه روسیه و چین اعتراض دارند. بعضی ها در بی حیایی گوی رقابت را ربوده اند.
  • سعید IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    132 6
    یعنی نمیفهمی یارگیری یعنی چی؟ حداقل یه کم از اسرائیلیا یاد بگیرین. ببینین چجوری یارگیری میکنن.
  • اصغر IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    احمق جان..اگه چین و روسیه هم با ما دشمن بشن..وضعیت سختر میشه...هر چند شما نفوذیها دنبال درگیری با چین و روسیه هستین تا کار ایران را یکسره کنید..
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      3 66
      راست میگه اگه ما بخایم اینطوری کنیم همان میدان جنگه به این میگویند سیاست ما میدانیم چین و روسیه دشمن ما هستند اما به درد ما میخورند
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      89 4
      روسيه و چين دشمن مردم ايران هستن، هنوز نفهميدي؟
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    90 5
    روس منافق منافق منافق شریک دزد رفیق قافله
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    92 5
    حتی در همین ماجرای برجام و تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، رفتار روسیه و چین با ما کاملاً سودجویانه و فرصت‌طلبانه بود. هم‌اکنون نیز این دو کشور منافع خود را در شکست مذاکرات وین می‌بینند، زیرا در اینصورت است که می‌توانند به روش سودجویانه و فرصت‌طلبانه خود با کشورمان ادامه دهند و از این کاسبی پرسود محروم نشوند گل گفتید این همان زجه ای است که سالها مردم میزنند ولی گوشی شنوا نیست وقتی شعار نه غربی نه شرقی را لوحه ذهنمان وکارمان قرار دادیم باید درعمل هم همین طور باشد اصلا چرا مستقیما با آمریکا مذاکره نمی کنیم این نشان دهنده ضعف ماست که چین وروسیه پدر خوانده ما شدند وهرچه غیر مستقیم مذاکره کنیم یعنی می‌ترسیم روبرو با آمریکا شویم
  • بهروز سارویی IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    99 2
    درست همین است که در مقاله ذکر شده اما کاسیان تحریم میگذارند ملت نفس بکشد؟؟!!!
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    121 4
    واقعا چین و روسیه دشمن ایران هستن چرا اینقدر بها بهشون میدین
    • ناشناسن IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      9 146
      این چین وروسیه نیستند که با ما دشمنی میکنند بلکه منافقین و غربگداها هستند که دوست ندارند مردم ایران حتی یک روز هم آب خوشی از گلوشان پائین بره خجالت بکشید این شماها هستید که از پشت خنجر میزنید نمی گذارید دولت انقلابی با عزت برجام را به نتیجه برساند هر روز یک بلوایی بپا می کنید
    • درجواب ناشناسن IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      134 6
      فعلا که شما شرق گدا ها هستید که چهل ساله دارید مملکتو بدبخت می کنید.
  • علی IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    73 4
    به نظر من روسیه بوده که در مقاطع حساس پشت ایران خالی کرده و از پشت خنجر زده ولی چین همیشه در طول تاریخ با ایران بوده و هیچ وقت با ایران بد نبوده
    • روسیه=ترسوی بزدل IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      7 2
      همین الآن اوکراین کوچک ترین حمله ای بکنه،روس ها از مملکتشون فرار می کنند.روسیه استعمار گر تموم شد.الآن دیگه روس های ریغو هستند.
  • ب ع IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    83 1
    چین و روسیه اول منافع کشورشون را اولویت میدن ،اگه نفعی براشون داشته باشه یه گوشه چشمی نشون میدن تحریم ایران برای اونا خیلی بیشتر منفعت داره تا که ایران رفع تحریم بشه اگه رفع تحریم بشه دیگه چین نفت زیر قیمت و نسیه را نمیبینه و روسیه هم دیگه نمتونه از کارت ایران استفاده سیاسی بکنه و نفع اقتصادی،این دو کشور مواضعشان در برابر ایران منافقانه و خیانتکارانه است و بدبختانه مسولین کشور هم اینو میدونن،ولی ادامه میدن
  • علیرضا IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    91 2
    سوال اینه نوع رابطه ما با غرب و آمریکا و چین و شوروی در زمان پهلوی به ضرر ملت و منافع ملی کشور عزیزمان ایران بود ،یا نوع رابطه وتعامل ما با دنیا که اکنون در جریانه؟
  • رضا IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    7 93
    ۸ سال آمریکا رفتار پدرمآبانه که نه ، بلکه از سر تحقیر داشت شما نطق نکشیدی ، حالا دردت اومده؟!
    • وطن IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      17 7
      تو با کشور آمریکا دشمنی , دشمن که نمیاد به ما کمک کنه ولی به قول شما ها روسیه و چین کشور های دوست و برادر ما هستند , دوست که نباید از پشت به ما خنجر بزنه.
  • نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    3 90
    نباید توقع داشت چین و روسیه منافع مارو به خودشون ترجیح بدن چون پیشرفت ما برای اونا سود خاصی نداره اما هرچی باشه نمیتونیم روابط رو باهاشون قطع کنیم هرچی باشه بهتر از امریکا هستن
    • صلح IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      92 5
      چطوره که وقتی که نوبت آمریکا که میرسه انتظار داریم از منافع خودش بگذره تازه اون دشمن ماست ولی وقتی که نوبت چین و روسیه که کشور های دوست و برادرمان هستند میرسه این انتظارو از اونا نداریم .
  • ناشناس IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    61 5
    پس شعار نه غربی نه شرقی چی میشه
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      62 2
      سر جاش صحیح و سالمه. تازه سلام هم میرسونه
    • حمید IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      7 0
      الان اگر بشه هم شرقی هم غربی همه چیز درست میشه ، اینکه ما جهان سوم خطاب میشیم مهمترین دلیلش احساسی رفتار کردنمون در کل دنیاس و از همه توقع رفاقتو معرفت داریم درحالیکه اونا بفکر منافع ملیشونن و همین احساساته که باعث میشه ما از دیگران طلبکارمیشیم چون منافع ملیمونو رها کردیمو بجاش معرفت بخرج دادیم پس اشکال ازماست نه غربو شرق
  • جعفر IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    61 5
    درود به شرف نگارنده همین دو کشور پدر ایران را در اوردن
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    76 5
    مردم از مدت ها قبل این خطر را گوش زد کرده اند اما مسوولان نمی شنوند و خود را در آغوش روسیه و چین کمونیست انداخته اند.
  • الله اکبر.. IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    61 2
    باسلام ...بله تاریخ نشان داده که روسیه در توجه دوستی همیشه ضربه های محکمی به ملت ایران زده و حتی نیمی از ایران را از خود کرده و حتی درحدود ۱۰۰ سال پیش باعث فقر و قحطی و مردم خوری شده با اینکه به قول خود در دوره ی رضا شاه برای نجات ایران کوردور ریل قطارع شمال به جنوب ساخته بود و چین نیز جز غارت نفت و فروش لوازم دسته چندم که حتی در افغانستان هیچ مشتری ای ندارد در ایران نقش بزرگی داشته و این معاهده ی اخیر که نیز هنوز مفاد آن نامعلوم بوده که یکی از بزرگترین برگ برنده ی‌چین می باشد ..در کل سیاست ایران از آنجا که در هیچ زمینه ای خود اکتفا نیست و فقط روسازی و معکوس سازی از برند ها و موشکهای مختلف است این نیز مواد اولیه ای دارد که باز هم از چین تامین شده و بدون آنها ایران حتی یک موشکم نمی‌تواند درست کند ...حال راهه چاره چیست ...راهی که هیچ کس نمی داند...دوستی با شرق یا دوستی با غرب ..هر کدام به نوعی به منافع خود فکر میکنند. ..و در اینجا فقط خونه پاک ملت ایران بدون دلیل وبی هیچ ارزشی به هدر می رود ....کاش آن قدرت سالهای ۴۷ تا ۵۴ را داشتیم‌....نه مسیولیتی نه هیچ ارزشی نسبت به ملت و جوانان ....
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    3 31
    پس چرا انگلیس و فرانسه تو برجام این رفتار رو دارن چشم های مبارک نظاره نکرده لب به حرافی نمیگشایی؟!
    • ایران IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      13 1
      اولا اونا دشمن اند از طرف دشمن انتظار قربون صدقه که نداری ولی چین و روسیه که دوست و برادر ما هستند
  • ایران IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    77 3
    چین و روسیه دو کشور کاملآ غیر قابل اعتماد
  • امیر IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    104 4
    فقربیدادمیکنه مابه کی بگیم. چرا فقط جلوپاتون نگاه میکنبد یه ذره اونورتر هم نگاه کنید خاروذلیل مان کردید. بدبخت مون کردید.کدوم هسته ای. مگه اونایی که ندارن مردن. همش حرف جنگ وتهدید. شرمنده بچه هامون شدیم.
    • ماسال IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      4 0
      دشمن دانا بلندت می‌کند بر زمینت می‌زند نادان دوست
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    74 2
    چندی پیش وزیرخارجه روسیه در مورد اینکه ایران در برجام باید چنین و چنان کند صحبت میکرد واقعا حد خودشان را نمی دانند.
  • سپهر IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    84 1
    همه دوستان صفر وصدی به قضیه نگاه میکنن. اصل منافع مشترک بر اساس مولفه های قدرت هست. نه باید به طور کل به سمت غرب غش کرد و نه به سمت شرق. این وسط ظرفیت های همکاری مهمه که اونم به کار دراز مدت داره
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    72 2
    اسیبی که از این دو کشور دیده ایم از هیچ کشوری ندیدید
  • طاها IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    3 48
    به فرض اینکه شما راست می گید آسیب های چین و روسیه قابل مقایسه با آسیب های غرب هست ؟!
    • آزادی IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      20 0
      آسیب های غربو خودمون باعث شدیم اگه باهاشون دوست می شدیم الان هیج مشکلی نداشتیم , آسیب های چین و روسیه در کره شمالی بیشتره یا آسیب های کشور های غربی در کره جنوبی؟
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 40
    آقای عزیز مانند کودکان لطفاً مطالب چرت وخنده دارننویسید
  • محسن IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    72 4
    درصد منابع جهان در ایران هست یعنی خیلی خودتون پیش خودتون فکر کنید ایران گاز داره نفت داره چقدر معدن طلا و آهن و الماس کمیاب داره ک هنوز افتتاح نشده اورانیوم هم داره چرا عشق ایران نباش ۹ درصد منابع دست کسانی هست ک نمیدونن چطور استفاده کنن اگر این ۹ درصد ب ژاپنی‌ها داده بودید دنیا میگرفتنن دوستان خودتون پیش خودتون فکر چرا روسیه و چین از ایران رو می‌خوان عاشق چشم ابرومون هم نشدن علت چرا؟
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    10 0
    چین روسیه مفت بر هستند دوست دارند ایران را را در شرایطی قرار دهند که به راحتی مفت بری کنند به نظر من اگر رابطه با امریکا داشتیم این وضعیت بر عکس می شود انها باید سر کیسه را شل می کردند
  • یه بنده خدا IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    3 14
    شما بگو چیکار کنیم؟،بریم با ونزوئلا و پاکستان قرار داد ببندیم؟،آمریکا که به خونمون تشنس همین طور نوچه های اطرافش و نمیشه حالا حالا ها باهاش توافق کرد،مگه اینکه مثل زمان شاه بشیم بله قربان گوی آمریکا،درحال حاضر چین و روسیه (بعلاوه ی کره شمالی) تنها کسانی هستن که میشه گفت نسبتا خودشون رو از آمریکا جدا کردن و دشمن آمریکان،و درحال حاضر منافعمون مشترکه،والا من نمیدونم چجوری میشه شما جماعت موج سوار رو راضی کرد!،با بقیه مذاکره نمیکنیم جیغتون درمیاد که آییییییییی ایران متعصب است و ضد دنیا است،با بقیه کشور ها ارتباط برقرار میکنیم میگید آیییییییی اینا دشمن ایرانن و خائنن،قول میدم اگه همین فردا تحریما برداشته شه باز شماها یه بهونه دارین غر غر کنین!
  • یعقوب IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    6 0
    وقتی که قدرت لازمه رو نداری مجبوری به بقیه تکیه کنی
  • ali IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    7 0
    سیاست های خارجی ایران اشتباه است و ما را به بن بست رسانده ...میتونیم از مسلمانان شرق آسیا تعامل و رابطه با دنیا رو یاد بگیریم
  • ali IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    6 2
    هر کشوری قدرت اقتصادی،نظامی ،سیاسی و تکنولوژی آمریکا رو داشت از اون بدتر میشد،بخصوص روسیه..ولی برای حفظ کشور و زندگی مردم باید در دوستی و دشمنی با دیگر کشورها اعتدال داشت..این معنی سیاست و عقلانیت است.
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    13 1
    چین و روس ایران را غارت کردند
  • حسین IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    4 0
    این روی اصلی ماجرانیست این برای گمراه کردن من وشماست
  • DE ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    13 0
    اختیار دارید ، پدرانه یا ارباب مآبانه و قیم وار ؟؟؟
  • رضوان IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    28 1
    چین و روسیه از آمریکا بدترند خوش خیالیست که آنها را دوست بدانیم
  • ا میر حسین IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    10 1
    چین و روسیه دنبال منافع خود هست مثل ما نیستن منافع خود را فدای دیگران کنیم
  • علی کریمی IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    خداوند خیر دنیا و آخرت مصیبت کند مسیح مهاجری گرامی
  • اسکندرزاده IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 2
    ظاهراً سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی دوست دارند مثل ۸ سال گذشته هرچی کدخدا نوشت ما امضا کنیم وگرنه نه منطق روسیه و نه منطق چین قابل مقایسه با منطق کدخدا و غربیها نیستند
  • م IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 4
    یه عده جمع شدن اینجا نمیدونم فازشون چیه. حدود چند هزار نفر از مجاهدین خلق در حال جنگ رسانه ای تو همچین جایی هستن. من حدس میزنم پاسخ اول به نظر اول تازه فارسی یاد گرفته. واقعا این سیل از هجمه به چنین حاشیه ای غیرقابل باوره.
  • آرش IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 3
    روسیه و چین شرکای استراتژیک ایران هستند نه پدر خوانده ما که در هر موضوعی منافع کشور ما رو لحاظ کنند.اونهایی که از واژه هایی نظیر کاسبان برجام یا دلواپسان برجام در مواجهه با مخالفین خود استفاده میکنند بی شک خود بزرگترین دلواپسان برجام هستند که با طراحی این واژه ها و خوراک دادن به اذهان مردم بدنبال سهم خود از این کاسبی هستند.این واژه ها اولین بار توسط شخص روحانی که ۸ سال اقتصاد و صنعت و بازار کشور رو به برجام گره زد تکرار میشه.این طبیعیه که روسیه و چین نه در برجام بلکه در تعاملات گوناگون سیاسی بیشتر از ما به فکر منافع خود باشند و در مقابل خدماتی که در مسیر برجام با همه ی مشکلاتش انجام دادند از ایران متوقع باشند.طی چند سال گذشته بارها و بارها قطعنامه هایی که با تلاش اروپا و آمریکا و اسرائیل ،در شورای امنیت بر علیه ایران مطرح شد را وتو کردند و مستقیماً از منافع ما دفاع کردند طبیعیه در برابر این‌خدمات منافعی رو مطالبه کنند.کما اینکه اگر دولت قبل با اشتباهات مهلک‌خود زمینه را برای سو استفاده دیگران فراهم کرد.
  • آرش IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    3 3
    در گذشته نه‌چندان دور استالین و روزولت و چرچیل در پایتخت کشور ما تهران دور هم جمع شدند و بدون اینکه مقام اول کشور(شاه)رو آدم حساب کنند،برای آینده کشور ما تصمیم‌گیری کردند و هر کدوم سهم خود رو از منابع ما مشخص کردند و رفتند.ولی امروز همون انگلستان از ترس اینکه سطح دستیابی ما به انرژی هسته ای و پیشرفت تسلیحاتی ما رو محدود کنه مجبور به استفاده از دیپلماسی هست و باید با ما مذاکره کنه.همون روسیه قطعنامه هایی که بر علیه ما صادر میشه رو وتو میکنه.چون ایران به سطحی از قدرت نظامی و منطقه ای دست پیدا کرده که برای روسیه و چین بهتره ایران رو هم بعنوان شریک خود در تقابل با برنامه های مداخله جویانه اروپا و آمریکا بپذیرند.و بی شک با پیشرفت ایران در دیگر عرصه ها شرایط همچنان به نفع ما تغییر خواهد کرد و ۲۰ سال دیگه برای اینکه ایران رو در کنار خود داشته باشند حاضر هستن امتیاز هم بدن.چیزی که اهمیت داره این هست که واقع نگر باشیم و درک‌کنیم که کجا بودیم و به کجا رسیدیم.و ان شاءالله با وجود همه ی مشکلاتی که نه تنها کاسبان برجام بلکه کاسبان استقلال کشور ایجاد میکنند در آینده شرایط بهتری نسبت به امروز داریم
    • ایران IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      3 2
      جالبه در اول کامنت ات از استالین هم نام بردی پس چطور میشه با روسیه میشه دوست شد ولی با آمریکا نه , جالبه هرکس که مخاف نظر و عقیده شماها باشه دشمن محسوب میشه و به فکر استقلال کشور نیست .
  • زمانی IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 2
    مگه چاره ای هم داریم غیر از این
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    3 0
    نه شرقی نه غربی
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 3
    چین و روسیه هم دنبال منافع خود هستند ولی فعلا به نفع ما هم عمل می کنند. از آمریکا و اروپا فعلا بهترند
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 3
    تجربه تاریخ نشان داده هیچ کشوری منافع خودش رابه مصلحت همسایه نادیده نمی گیرد پس مااهرمی داریم که میتوانیم بین خواسته های آنها رقابت رابه نفع خودمان رقم بزنیم
  • محمد IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    سفره های مردم مشخص می کنند که دراین چندسال چسن وروسیه بسیار ضعیف عمل کردن اصلاً هردوکشور دنبال سوخت مفتی از کشورهای جهان سومی هستند حالا اشکالی ندارد طبق یک ۴چوب مشخصی با امریکا هم تامل داشته باشیم ووبعداً سفره های مردم را ببینیم وقضاوت بزرگ با مردم هستند چندین سال دربدبختی وسختی زندگی کردن حالا باید انها را درسیاست کشور دخیل کنیم ولی خطوط قرمز انقلاب را رعایت کنیم
  • محمد IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    2 0
    دوستان اول ما باید کشوری در حد نرمال باشیم هیتلر میگفت من اگر کشورایران را داشتم بر دنیا حکمت میکردم ما ذخایر زیر زمینی بسیاری داریم کشور ما۴ فصل است ولی باید اشکال را پیدا کنیم عدم مدیریت درست باعث بدبختی مردم ماشده باید واقع بین باشیم متکی به شرق وغرب همش خوب نیست ولی تامل با دنیا صورت بگیرد بهتراست تحریم بر کشور اسیب وارد می کند
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    2 1
    پس با کدوم کشور مشورت بشه؟امریکا آلمان فرانسه یا انگلیس. از کجا فهمیدید که پدر مآبانه است؟تازه اگر بر ما پدری کنند که خوبه پدر دلسوز فرزندان.
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 1
    اخ اززمان شاه روسیه چین چه کوفتی بودن درحال حاظرم همین دوکشورمرموزنمیگذارند ایت توافق بجایی برسه حطاخودامریکاهم میداند کشورایران انقدرقدرت منده که احطیاج به ساخت بمب اتم نداردوبه دنیاهم اعلان کرده بمب اتم حرامه ،،بیچاره شدیم ازدست این دوکشورکمونیست بیخدا
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 2
    نکته کاملا"درست و کلیدی👏