حمله تند روزنامه جوان به سریال «بازی مرکب»

روزنامه جوان نوشت: توسعه سرمایه‌داری در جهان پس از فروپاشی شوروی گرچه نزدیک دو دهه مضامین رسا و واضح عدالت‌طلبانه و ضدسرمایه‌داری را در سینما کمرنگ کرد، اما این موج چندسالی است مجدداً خود را به اشکالی مختلف نشان می‌دهد.

سریال کره‌ای بازی مرکب که نتفلیکس غول رسانه‌ای امریکا اخیراً آن را عرضه کرده خیلی رو حرفش را می‌زند؛ اینکه عده‌ای برده هستند و قشری برده‌دار مضمون تازه‌ای در سینما نیست. استنلی کوبریک نیم‌قرن پیش با اسپارتاکوس ارجاعی تاریخی به نظام برده‌داری داشت و اثری ماندگار ارائه داده بود. بانک در بخش قابل توجهی از آثار بزرگ و کلاسیک سینمای امریکا به انحای مختلف به چالش کشیده شد و برای مثال بهترین فیلم تاریخ سینما از نگاه بسیاری از محافل کیفیت‌سنجی سینمایی امریکا را به عنوان یک زندان بزرگ نشان می‌داد که زندانیان بعضاً بی‌گناه و قربانی سیستم می‌کوشند از آن بگریزند. زندانی‌ای که در فیلم رهایی از شائوشنگ یک بانکدار است و گویی قرار است زندگی در زندان روح او را تطهیر کند. فرانک دارابونت در اقتباسی باشکوه از رمان استیون کینگ وقتی در سکانس پایانی اندی دفرسون را از دل لجنزار متعفن فاضلاب به بیرون زندان می‌کشد، او را در موقعیتی قرار می‌دهد که زیر رگبار ممتد باران و رو به آسمان گویی خود را غسل می‌دهد تا به مرز امریکا با مکزیک برسد و رهایی را با رستگاری پیوند بزند.

بی‌صداقتی در مضمون
بازی مرکب، اما بچگانه و عقب‌مانده ولو جذاب برای طیف عام سینما ساخته شده است. هر قدر فیلمسازان بزرگ تاریخ سینما همچون چارلی چاپلین نگاهی دقیق و صادقانه به نقد سرمایه‌داری جهانی داشتند و آن را در آثارشان به بهترین نحو ارائه می‌دادند، برخی آثار تازه به دوران رسیده‌ای که دو نمونه از آن در این سال‌ها از کره‌جنوبی سربرآورده است، متظاهرانه نظام نوین سرمایه‌داری را به چالش می‌کشند. گویی طبع مخاطب خسته از نابرابری‌های اجتماعی که طیف گسترده‌ای را در جهان تشکیل می‌دهد، باید به نحوی تغذیه شود تا انرژی متراکمی را که ذخیره کرده است با آثاری دم‌دستی تخلیه کند.

خشونت سریال و نگاه بیش از حد تحقیرآمیز به فرودستان این عدم‌صداقت را به خوبی لو می‌دهد. این همان زاویه نگاهی است که در فیلم اسکاری انگل نیز به واضح‌ترین شکل ممکن ارائه می‌شود. گویی قرار است به مخاطب القا شود که زندگی سگی ناشی از استحقاق آنهاست و فقط قرار است طبع برده‌وار و حقیر این طیف به ایشان گوشزد شود. هر قدر بزرگان سینمای کلاسیک امریکا در ارائه مضمون ضدسرمایه‌داری برای مخاطب احترام قائل بوده است و منزلت طبقات محروم در آثار ایشان نمود بارزی داشت، آثار کره‌ای، چون بازی مرکب و انگل نگاهی از بالا و تحقیرآمیز به این طبقات دارند و محرومان را اعضایی عقده‌ای، بی‌سواد و نادان تصویر می‌کنند که لیاقتشان چیزی بیش از این نیست.

از راننده تاکسی تا جوکر
ردپای عصیان علیه سرمایه‌داری سه سال پیش در فیلم سینمایی جوکر نیز به شکلی دیگر خود را نشان داده بود؛ اثری قابل تأمل که بیشتر هشدارگونه به نظر می‌رسید و ادامه وضع موجود جوامع غربی را با یک شورش طبقاتی کور گوشزد می‌کرد. ردپای عصیان علیه سرمایه‌داری در برخی از آثار مارتین اسکورسیزی نیز قابل ردیابی است. راننده تاکسی با بازی رابرت دنیروی جوان راوی سرباز بازمانده‌ای از جنگ ویتنام است که برای امرار معاش در خیابان‌های پایین شهر نیویورک در پی هویت از دست رفته خود می‌گردد. پرسه‌زنی با تاکسی از نگاه تراویس در شهری که به شکلی سخت نشانه‌های جهان سرمایه‌داری در آن به چشم می‌خورد و حضور او در بین کمپین‌های انتخاباتی در خیابان‌ها و شورش او علیه یک پاانداز در محله‌ای که پاتوق زن‌های خیابانی است، خشونتی را ارائه می‌دهد که مخاطب نمی‌تواند ارجاعی جز سیستم معیوب و ناعادلانه حاکم را برایش در ذهن تداعی کند.
اسکورسیزی نه تنها در فیلم راننده تاکسی مانند شخصیت‌های سریال بازی مرکب و فیلم انگل کاراکتر اصلی فیلمش را تحقیر نمی‌کند بلکه طوری عمل می‌کند که مخاطب با او همذات‌پنداری و خود را کنار او حس کند. او نشان می‌دهد تراویس اتفاقاً از روحیه و شخصیت آزاده‌ای برخوردار است که سرمایه‌داری خشن هویت فردی او را نادیده گرفته است؛ هویتی مچاله شده که هیچ جمعیت قابلی نمی‌تواند آن را به خود پیوند بزند. فیلمساز در همه آثاری از این دست با قربانیان چنین وضعیتی همدردی می‌کند، اما آثاری، چون بازی مرکب برای هویت و شخصیت کاراکترهای فقیر و محروم خود ارزشی قائل نیست. در فیلم کره‌ای انگل که دو سال پیش اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را به خود اختصاص داد نیز ردپای نگاه استهزاآمیز فیلمساز به وضوح خود را نشان می‌دهد؛ خانواده‌ای که به جای پافشاری بر عزت نفس از دست داده خود حاضرند مانند جانورانی انگل‌وار خود را به خانواده‌ای ثروتمند بچسبانند و از طریق زندگی زیرزمینی مانند یک موش کور در تاریکی مطلق سر کنند و به شنیع‌ترین شکل ممکن تن به جنایت قتل صاحبخانه بدهند تا موقعیت طبقاتی بهتری کسب کرده باشند.

هر قدر لحن و فضاسازی آثاری، چون جوکر و راننده تاکسی در به چالش کشیدن وضع موجود جامعه جدی و پرطنین است، آثاری، چون بازی مرکب با اختیار لحن مسخره‌آمیز و طعنه‌وار وضعیتی ارائه می‌دهند که با وجود خشونت بالا فقط باید به آن خندید نه اینکه از آن متأثر شد. بازی مرکب از این منظر اثری است که قرار است با چنگ زدن به اصلی‌ترین موضوع و مسئله جهان یعنی بی‌عدالتی سیستماتیک صرفاً غریزه‌ای را که طالب سرگرمی است، ارضا کند. به عبارتی دیگر آثاری از این نوع بیشتر سوءاستفاده سینمایی از موقعیت دردآور بشر امروز در مطالبه عدالتخواهانه‌اش است؛ آثاری که قرار است تا می‌تواند جدیت مسئله عدالتخواهی را در جهان به ابتذال نزدیک کند تا صرفاً محملی برای خندیدن باشد نه عرصه‌ای برای اندیشیدن.

کد خبر 1572530

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    11 2
    خوب نبود
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    4 64
    خاک عالم بر سر اون کسی که این اشغالی را درست کرده واقعا مغز نداشته و خیلی بیشعور کسافت است خاک بر سر ان ادمی که این برنامه را درست کرد و واقعا خدا مهربان با یک چیز مهکم بزنه تو سرش انشلا که بمیره و بره تو جهنم الهی امین
    • ناشناس IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      17 5
      والا خیلی عالی بود
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      2 0
      خاک بر سر تو که اینقدر از یه سریال عقده داری
    • Fn IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      5 0
      والله همه ی عالم سریالش رو دوست داشتن و فقط شمایی که داری از این برنامه ایراد میگیری ،و فکر کنم اصلا شما سریال رو کامل ندیدی ،
  • Blackpink IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    60 6
    یکی به اینا بگه زیاد حرف زدی بیا پایین سرمون درد گرفت سریال سریال خوبی بود دوست ندارین نگاه نکنین واسه جلب توجه نیار نیست به سریالی که هم محبوبه هم معروف هیت بدین چون کارتون بی معناست این سریال دوماه پیش پخش شد و معروف شد هر کاری کنین نمیتونین جلوی معروف و محبوب بودن این سریال رو بگیرین فقط دارین اون های که نگاه نکردن کنجکاو بشن و برن و ببینن
    • Asal IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      3 11
      سلام فقط میخواستم اینو بگم که عزیزم هیت نداده نقد کرده اینا کاملا فرق دارن بهتره بدونی همه آزادی بیان دارن و هرکس حق داره نظرشو بگه ... من خودم طرفدار کی درآما و فیلمو سریالای کره ایی هستم اما نمیشه چون فنشونیم مشکلاتو نبینیم ...این فیلم قشنگ بود موضوعش ایدش .بازیگراش ول میشه گفت چند تا سوتی در طول فیلم وجود داشت که اگه کسی واقعا فیلم بین باشه از چشمش دور نمی مونه.
    • Mani IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      6 0
      در جواب Asal: چرا اتفاقا خیلی هم هیته تو برو یه پروژه صدا و سیما رو پیدا کن که مثل بقیه چرت نباشه اینا دارن سعی میکنن یه ضربه ای به نتفلیکس بزنن سریال هم از همه لحاظ عالی بود و موضوع جذاب و متفاوتی داشت
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    7 2
    البته بازی مرکب نشان داد که فخر ، فخر نیست ! چه بسا موجب بسیاری از گناهان است !.
  • ناشناس IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    31 4
    تموم شد؟ خیلی تاثیر گذار بود!! شما هایی که نهایت هنرتون ساخت دلدادگان و مانکن هست حق اظهار نظر راجب همچین فیلم محبوب و خوبی ندارید 😂
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    13 8
    سریال متوسط و خوبی بود فقط ای کاش یخورده درصد خشونت بیشتر بشه و بازیهاش هم مهیج تر که آدم لذت ببره .یخورده بازیهاش ضعیف بود بنظرم
  • ارشام IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    17 2
    خیلی سریال خوبی بود اصلا بی نظیر بود دو تا سریال سرقت پول و بازی مرکب بهترین سریال هایی بودن که می تونستن ساخته بشن عالیی🤞
  • زهرا IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    8 1
    سلام این سریال عالی بود لطفا از این فیلم ها داخل فیلمو نماوا بزاربد ممنون
  • سارا IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    19 1
    ستایش خوبه ستایش ببینین رلستی چرا هیچکس ستایش و نقد نمیکنه؟
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    4 0
    لطف حسودی ممنوع سریال جالب و هیجانی بود ,👌😉
  • حمید IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    6 0
    متاسفانه به فیلم های ایرانی بها آنچنانی نمیدن وگرنه آثار فاخری مثل دلدادگان ستایش بچه مهندس مانکن عاشقانه و... میتونستن حتی جای بازی مرکب و گیم آف ترونز و بگیرن. همین گاندو خودمون اگر میرفت نتفلیکس کی دیگه سرقت پول میدید؟ جمع کنین بابا کسی باید نقد کنه که کشور خودش حرفی تو این عرصه برای گفتن داشته باشه. اینا پاشون از جشنواره فجر اونور تر نرفته نشستن میگن این خوبه اون بده.
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 2
    جالب بود.
  • ناشناس IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    4 0
    اگر‌روزنامه‌جوان‌مخالف‌این‌سریال‌باشد‌یعنی‌سریال‌خوبی‌بوده‌است
  • GB ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    8 0
    به نظرم همه سرمایه دار ها دوست دارن ما بدبخت بیچاره ها بر عزت نفس خود پافشاری کرده و دست به کاری نزنیم که سرمایه آنها به خطر بیفته همین که در ایران مردم بدبخت و فقیر تصمیم گرفتن بچه به دنیا نیاوردند کنر سرمایه داری داره میشکنه چون برده ای برای برده داری وحود نخواهد داشت
  • امیر IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    3 0
    الان مثلا که چی ، بازی مرکب وقتی میگن منتقدان عالی هست مردم میگن یعنی خوبه ، باشه اگه دوتا بدی داره ۲۰ تا نکته مثبت داره . شما که تو سریال درست کردن موندین ، از کره یاد بگیرین ، از اون اول با فیلم های تاریخی ، تو ایران معروف شد تا الان
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    3 0
    چطورتازمانی که یانگوم و تاجر بوسان وجومونگ...رو پخش میکردید سریالهای کرهای خوب بودن؟

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین