رهبری با اشاره به روحیه تحولخواهی امام از دوران جوانی، افزودند: امام به روش پیامبران سرشت نهفته و غرایز معنوی انسانها را بیدار میکرد که این ویژگی دهها سال قبل از آغاز نهضت اسلامی نیز در درس اخلاق منقلبکننده ایشان در حوزه علمیه قم مشهود بود. رهبر معظم انقلاب، امام خمینی را «امام تحول» نامیدند و افزودند: امام از دوران مبارزات تا پایان حیات مبارکشان در میدان عمل نیز در نقش یک فرمانده بینظیر، روند تحولخواهی را رهبری و اقیانوس عظیم ملت ایران را در مسیر تحقق اهداف طوفانی و متلاطم میکرد.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین تحولات ایجاد شده در پرتو روحیه تحولآفرینی امام، به «تبدیل روحیه خمودگی و تسلیم ملت ایران به روحیهای مطالبهگر» اشاره کردند و افزودند: امام عظیمالشأن، ملت ایران را از ملتی بیتحرک که فقط به فکر زندگی شخصی خود بود، به ملتی مطالبهگر وحاضر در میدان تغییر داد که این ویژگی از آغاز نهضت در سال ۴۱ و پس از آن ۱۵ جوازی ۴۲ تا مبارزات منتهی به پیروزی انقلاب و سالهای بعد از آن، نمایان و مشهود است. ایجاد تحول در نگاه حقارتپندارانه ملت در برابر «قدرتهای خارجی و حتی مسئولان دونپایه رژیم پهلوی به ملتی دارای اعتماد به نفس و عزت ملی و مؤثر در سرنوشت کشور» دومین نکتهای بود که رهبر انقلاب در تبیین نتایج روحیه تحولخواهی امام خمینی به آن پرداختند.
حضرت امام خامنهای «تحول در مطالبات اساسی مردم از خواستههای بسیار محدود به مطالباتی همچون استقلال و آزادی» و «تحول در نگاه مردم به دین از یک چارچوب عادی و فردی به یک مکتب نظامساز وتمدنساز» را از دیگر آثار تعیینکننده نگاه تحولخواه رهبر فقید انقلاب اسلامی برشمردند.
ایشان در بیان نکتهای دیگر در همین زمینه افزودند: در شروع نهضت اسلامی هیچ افقی از آینده در ذهن ملت نبود، اما امام این نگاه بیافق را به نگاه کنونی ملت یعنی تشکیل امت اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی در افق آینده متحول کرد.
رهبر انقلاب «ایجاد تحول در مبانی معرفتی کاربردی و وارد کردن فقه در عرصه نظامسازی و اداره کشور» و نیز «پافشاری بر تعبد و معنویت در عین نگاه نوگرایانه به مسائل» را دو نتیجه بارز نگاه تحولانگیز امام راحل برشمردند.
میدان دادن به جوانان در رویکرد تحولی امام خمینی(ره)
از منظر رهبر انقلاب «تحول اساسی در نگاه به جوانان و نسل جوان» را از دیگر آثار مبارک و عمیق رویکرد تحولی امام خمینی خواندند و افزودند: سپردن کارهای بزرگ به جوانان و استفاده از آنان به عنوان ثروت و ذخیره ملی، روش روشن امام بود البته آن بزرگوار در عین حال به افراد غیرجوان نیز به عنوان ثروت ملی اعتماد میکردند که این واقعیت نیز در انتصابات ایشان مشهود است و اکنون نیز همچنان که گفتهایم باید همین نگاه و روش مد نظر باشد.
رهبر معظم انقلاب در تبیین دیگر نتایج بسیار مهم نگاه تحولخواه امام، ایستادگی و تحقیر ابرقدرتها را مورد توجه قرار دادند و افزودند: زمانی کسی حتی تصور نمیکرد بشود روی حرف آمریکا حرف زد، اما امام خمینی با ایجاد تحول در نگاه به ابرقدرتها، آنها را تحقیر و ثابت کرد که زورگویان جهانی ضربهپذیرند که این حقیقت در فروپاشی شوروی سابق و اوضاع امروز آمریکا مشهود است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه امام، «امامِ تحول» بود، افزودند: مهمترین نکته این است که امام که عامل اصلی این تحولات بود، به درستی همه آنها را از خدا میدانست. نکته مهم دیگر در روحیه تحولانگیز امام را نگاه ایشان به اهمیت تحول روحی و اعتقادی در جوانان دانستند و در جمع بندی این بخش از سخنانشان افزودند: درسی که ما از روحیه و حرکت تحولی امام می گیریم، این است که باید حرکت تحول آفرین در همه بخشها ادامه داشته باشد، اگرچه کشور و انقلاب در سی سال گذشته از رویکرد تحولی امام فاصله نگرفته است.
امام خامنهای نقطه مقابل انقلاب را که طبیعت آن «نوآوری، تحول، پیشرفت و جهش» است، «ارتجاع» خواندند و افزودند: پیشرفت و یا پسرفت انقلابها بستگی به اراده انسان ها دارد، زیرا اگر انسانها در مسیر درست حرکت نکنند، خداوند نعمت خود را از آنها خواهد گرفت، بنابراین باید بهشدت مراقب بود که دچار چنین وضعیتی نشویم .رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به برخی الزامات ایجاد تحول اشاره کردند.
«قانع نبودن به داشتهها و داشتن روحیه تحول خواهی و پیشرفت مستمر و افزودن بر داشتهها» اولین نکته ای بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند و گفتند: تحول خواهی لزوما به معنای اعتراض نیست و یا نباید حتما بعد از شکست به فکر تحول افتاد، بلکه تحول یعنی میل مستمر به شتاب و سرعت گرفتن در حرکت و اجتناب از تحجر و پافشاری بر مشهورات غلط.
- ایشان تحول صحیح را نیازمند پشتوانه فکری دانستند و با تأکید بر لزوم تحول در مقوله «عدالت» افزودند: تحول باید مبتنی بر یک اندیشه متقن و شکلیافته باشد؛ همچنان که هر حرکت تحولی امام، مبتنی بر مبانی معرفتی اسلام بود، زیرا اگر چنین پشتوانه فکری وجود نداشته نباشد، تحول غلط خواهد بود و ثبات قدم وجود نخواهد داشت. رهبری با تأکید بر اینکه تحول را نباید با «استحاله فکری» اشتباه گرفت، افزودند: تحول باید رو به جلو باشد، در حالیکه مسایلی همچون تجدد و غربگرایی که در دوران پهلوی مطرح شد، سلب هویت دینی و ملی و تاریخی ملت ایران و به عبارتی «مرگ تمدنی» بود.
ایشان خاطر نشان کردند: در تحول، سرعت مهم است، اما این سرعت با شتابزدگی و کارهای عجولانه سطحی متفاوت است، ضمن آنکه در تحول باید یک دست هدایتگر مطمئن وجود داشته باشد.
رهبر انقلاب اسلامی شرط ایجاد تحول را «نترسیدن از دشمن و دشمنیها» برشمردند و افزودند: در مقابل هر اقدام مثبت و کار مهم، مخالفانی وجود دارد، مثلا در فضای مجازی غالبا نوع مخالفتها تیز و آزاردهنده است، یا جبهه وسیعی از دشمن خارجی وجود دارد که با هر حرکتِ به صلاح کشور، مقابله میکند و امپراتوری تبلیغاتی وابسته به صهیونیستها نیز آن را میکوبد، ولی در انجام یک کار حسابشده، نباید ملاحظه این مخالفتها و دشمنیها را کرد .ایشان راه غلبه بر ترس از دشمنیها را حضور نیروهای جوان، نترس و بدون ملاحظه در صحنه دانستند و گفتند: حضور نیروهای جوان یعنی استفاده از فکر، روحیه، جسارت و اقدام جوانان.
1717
نظر شما