مردودی وزارت ورزش در اداره سرخابی‌ها!

نوع اداره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در چهار سال اخیر یکی از بحث‌ها مهم ورزش کشور بوده و انتقادات زیادی در این زمینه نسبت به عملکرد وزارت ورزش شده است.

سپهر ستاری:  استقلال و پرسپولیس در سال‌های اخیر و به خصوص از زمان رسیدن مسعود سلطانی‌فر به وزارت ورزش روزهای بی‌ثباتی را به خصوص در حوزه مدیریتی گذرانده و تغییرات زیادی مواجه شده‌اند. اوج این تغییرات در سال 98 بود که پرسپولیس با ایرج عرب شروع کرد، با محمدحسن انصاری‌فرد ادامه داد و در نهایت با مهدی رسول‌پناه سال را به پایان رساند. اوضاع در استقلال بدتر بود و آن‌ها با امیرحسین فتحی استارت زدند و پس از نام‌هایی چون اسماعیل خلیل‌زاده و علی فتح الله‌زاده در نهایت سال را با احمد سعادتمند به اتمام رساندند.

در سال 99 اوضاع کمی بهتر بود و در پرسپولیس فقط رسول‌پناه جای خود را به سمیعی داد و در استقلال هم سعادتمند صندلی مدیریتی‌اش را به احمد مددی تقدیم کرد. با این وجود تغییرات در هیات مدیره و هم‌چنین دیگر بخش‌های دو باشگاه ادامه داشت تا سرخابی‌ها در سال 99 هم رنگ آرامش را نبینند.

نتیجه چنین مدل مدیریتی بحران‌های مالی فراوانی بود که گریبان هر دو باشگاه را گرفت و باعث شد هر دو تیم در مقاطعی با مشکل بسته شدن پنجره نقل و انتقالات هم مواجه شوند. حتی استقلال در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا 2020 که به صورت متمرکز در قطر برگزار شد با پنجره بسته حضور یافتند و کمبود بازیکن جانشین در مسابقات فشرده و هم‌چنین سوءمدیریت احمد سعادتمند در بحث سرمربی باعث شد آبی‌ها خیلی زود حذف شوند.

مسعود سلطانی‌فر اما در مصاحبه اخیر خود با خبرآنلاین از نحوه اداره دو باشگاه دفاع کرد و گفت:« استقلال و پرسپولیس در سه – چهار سال گذشته به بهترین شکل ممکن اداره شده اند. بدون یک ریال اعتبارات دولتی، بدون یک دلار سهمیه ارزی، بدون یک ریال حق پخش و بدون یک ریال حق فروش بلیت در یک سال گذشته که به دلیل کرونا امکان حضور تماشاگران وجود نداشت. ورزشگاه مرغوبکار برای استقلال و ورزشگاه درفشی‌فر برای پرسپولیس یک برگه کاغذ نداشتند که مالکیت‌شان را ثابت کنند. آنها معارض داشتند و با مکافات زیاد به دادگاه رفتیم و ادعاهایی که وجود داشت را رد کردیم تا توانستیم برای این دو باشگاه و زمین‌هایشان سند بگیریم. حسابرسی‌های زیادی را انجام داده ایم و خیلی از بدهی‌ها را داده ایم. الآن این دو باشگاه آماده ورود به بازار مالی هستند.»

مردودی وزارت ورزش در اداره سرخابی‌ها!

او هم‌چنین درباره تغییرات پیاپی در بخش مدیریتی دو باشگاه هم دلایل جالبی آورد:« در مقایسه با دوره‌ای که گذشت ما قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها را  داشتیم که به تصویب مجلس هم رسیده بود. خیلی جالب است که از مجلس روی ما فشار می آورند که چرا تغییرات انجام نمی شود! خب من باید چه کار می کردم؟ یک سال بعد قانون منع به کارگیری دو شغله‌ها آمد. ما در هیات مدیره آدم بیکار نداشتیم. نفراتی داشتیم که از روی علاقه و به صورت پاره وقت در هیات مدیره بودند. ما حتی مجبور شدیم یک سری دیگر را کنار بگذاریم. ضمن اینکه فضای مجازی در این سه – چهار سال قابل قیاس با سال های قبل نیست. یک تیم صدر است و یک بازی را می بازد و به رده سوم جدول سقوط می کند. همه حمله می‌کنند که مربی عوض شود، مدیرعامل عوض شود و وزیر عوض شود. این یعنی بی‌ثباتی. اگرتغییرات انجام نشود که در فضای مجازی شروع می کنند آدم‌های با شخصیت را تخریب کردن. آدم‌هایی که خانواده دارند و شخصیت دارند.بدترین فحش‌های ناموسی را به آن‌ها می دهند، عکس‌شان را منتشر می‌کنند، شماره‌هایشان را پخش می‌کنند و این بنده خداها استعفا می‌دهند و می‌روند.»

این صحبت‌های وزیر ورزش به خوبی سختی اداره دو باشگاه را نشان می‌دهد و شاید او در مورد بعضی اتفاقات سال‌های اخیر حق داشته باشد اما باز هم مشخص است که استقلال و پرسپولیس در دوران وزارت او به بهترین شکل خود اداره نشده‌اند. او درحالی اهدای دو ورزشگاه به این تیم‌ها را دستاورد می‌داند که اگر دارایی‌های آن‌ها به خصوص استقلال برگردانده شود، دیگر نیازی به الطاف وزارت ورزش نخواهند داشت.

مردودی وزارت ورزش در اداره سرخابی‌ها!

از طرفی در مورد انتخاب‌های وزارت ورزش هم ابهامات زیادی وجود دارد و مشکل فقط موضوع دوشغله یا بازنشسته بودن نیست. افرادی چون سعادتمند، رسول‌پناه، انصاری‌فرد، فتحی و عرب هیچ کدام منع قانونی نداشتند. دیگر افرادی هم به خاطر چنین مشکلاتی کنار رفتند مدیران توانمندی نبودند و جدایی‌شان بیشتر باعث خوش‌حالی اهالی فوتبال بود!

در مجموع هرچند در این سال‌ها با گسترش فضای مجازی اداره دو باشگاه تبدیل به یک امر سخت شده اما وزارت ورزش نمی‌تواند در بحث مدیریت سرخابی‌ها در دوره چهارساله خود نمره قبولی بگیرد.

بیشتر بخوانید:

رونمایی از پیراهن جدید پرسپولیس/عکس

خطر محرومیت دوباره از بیخ گوش آل‌کثیر گذشت!

ساعت عجیب برگزاری بازی‌های استقلال در لیگ قهرمانان

258 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1500157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پنجره بازکن، SE ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    4 2
    تیم وزیری خوب پنجره بازکنی داره هاااااااا، بابا مسعود.
  • احسان ظاهرزاده IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    4 2
    در سته هر دوتیم مشکلات مالی داشتن ولی هرچی بود نتیجه واسه پرسپولیس عالی و برای استقلال افتضاح بوده چهار قهرمانی و یه دومی واسه تیمی که قبلش وسطای جدول بود و دو فینال آسیا که قبلا تجربشو نداشته
  • سید امین IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    5 2
    نه داداش اشتباه نکن اتفاقا سرخ ها رو خوب مدیریت کردی اونی که ضرر کرد استقلال بود تاریخ و قهرمانی ها گواه آن را داد خواهد زد .
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    4 3
    نگو سرخ ابیها مردودیش فقط واسه ابیها بود نه قرمزها
  • پرستو IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    6 2
    والا وزارت ورزش در اداره ی قرمزا سال هاست نمره ی قبولی گرفته..