قاچاق میوه‌های خارجی؛ سلامتی مردم را تهدید می‌کند

مسئله واردات میوه‌های قاچاق در اقتصاد ایران پدیده جدیدی نیست. با وجود ممنوعیت واردات، هر ساله در روزهای پایانی سال سروکله میوه‌‎های لوکس وارداتی با قیمت‌های نجومی در ویترین میوه فروشی‌ها خودنمایی می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان : در حالی که ورود بعضی از میوه‌ها به کشور ضرورتی ندارد و برخی هم براساس قانون ورودشان ممنوع است.  اما جالب توجه اینکه اخیرا این نوع میوه‌ها حتی بیشتر از گذشته در برخی فروشگاه‌های سطح شهر خودنمایی می‌کنند. میوه‌هایی که در پاره‌ای از موارد فروشندگان هم نام آنها را نمی‌دانند  یا به اشتباه آنها را نامگذاری می‌کنند؛ میوه‌هایی که البته به دلیل گران بودن قیمت آنها، بخش عمده‌ای از جامعه حتی امکان یک بار چشیدن طعمشان را ندارند.

این روزها میوه‌های لاکچری فرنگی با اسم‌های عجیب و غریب در بسیاری از مغازه‌های میوه فروشی‌ها به هر رهگذری چشمک می‌زند؛ انگور شیلی٬ سیب فرانسوی٬ گلابی چینی٬ پرتقال مصری، درایان، گلابی قرمز آفریقایی، گل موز سوپر، کاستارد اپل بزرگ، جک فوروت کامل با پوست، رد کارنت، گوسیبری از جمله میوه‌هایی هستند که با وجود ممنوعیت واردات باز مجدد به پیشخوان برخی مغازه‌های، برگشته‌اند و چندین برابر میوه‌های داخلی به فروش می‌رسند.

در همین حال اگرچه بیشتر مسئولان و نمایندگان مجلس مخالف واردات میوه‌های خارجی به دلیل حمایت از تولیدات داخلی و همچنین مدیریت منابع ارزی هستند؛ که می‌بینیم سودجویان برای دستیابی به منافع شخصی خودشان حتی حاضرند آینده زیست محیطی و کشاورزی ایران را هم با چالش روبرو کنند. چون بعضا آفات وارد شده همراه این میوه‌ها بومی منطقه نیست و برای آن راهکاری مناسب در اختیار نداریم به همین دلیل خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بخش کشاورزی وارد می‌شود.

سیاست وزارت کشاورزی، ممنوعیت میوه‌های لوکس

به‌هرحال وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی تعیین سیاست‌های این حوزه، همچنان اعلام می‌کند که واردات میوه‌های لوکس ممنوع است، اما به هرحال ردپای این میوه‌ها در بازار کاملا واضح به چشم می‌خورد.

این درحالی است که اکنون تنها چند قلم میوه مانند موز، نارگیل، آناناس و انبه از سوی وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات دریافت کرده‌اند. توجیه منطقی چنین مجوزی نیز فقدان تولید این میوه‌های گرمسیری در کشور است.

موضوع بی‌نیازی کشور به واردات میوه با توجه به حجم تولید محصولات تولیدی  و میزان مصرف داخلی مطرح می‌شود و ممنوعیت‌ واردات برهمین اساس تعیین می‌شو ولی کارشناسان و البته مسئولان همگی براین باورند که میوه‌های قاچاق موجود در بازار اقلامی هستند که به عنوان ترانزیت وارد ایران می‌شوند و بجای رسیدن به مقصد به دلیل ضعف کنترلی و رصد محموله‌های ترانزیتی در بازار ایران تخلیه و فروخته می‌شوند.

شاهد مثال این روند تخلف هم دقیقا کیفیت و شرایط میوه‌های قاچاق و ممنوعه خارجی در بازار است که حکایت از ورود کاملا سیستماتیک و توزیع هدفمند در بازار ایران دارند نه اینکه این اقلام با استفاده از شیوه‌های سنتی قاچاق مانند کولبری وارد کشورمان شده باشد و در یک شبکه توزیع غیراصولی برای خوراکی‌های فسادپذیر به خرده فروشی‌ها رسیده باشد.

از سوی دیگر اگرچه به گفته مسوولان گمان می‌شد بساط میوه‌های قاچاق از بازار داخلی برچیده شده اما مدتی است قاچاقچیان با ترفندهای مختلف و ارایه فواید عجیب میوه‌های ممنوعه در حال بازاریابی برای فروش آنها در شبکه‌های اجتماعی هستند.

بازاریابی و فروش آزادانه میوه‌های قاچاق در شبکه‌های اجتماعی در حالی است که جز برخی میوه‌های گرمسیری واردات میوه به کشور ممنوع است و وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از ورود آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای، بر جلوگیری از واردات غیرقانونی تاکید دارد.

عدم نظارت بر سلامتی مصرف‌کنندگان با قاچاق میوه‌های ممنوعه

در همین زمینه، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی بیان کرد: جز میوه‌های موز، آناناس، انبه و نارگیل ورود سایر میوه‌ها به کشور ممنوع است و در صورت ورود قاچاق تلقی می‌شود.

اسدالله کارگر با بیان اینکه عرضه و فروش میوه در فضای مجازی به طور کلی ممنوع است مگر اینکه عرضه کننده از اتحادیه مربوطه یا اتاق اصناف مجوز دریافت کرده باشد، افزود: میوه قاچاق هم که نمی‌تواند مجوز دریافت کند بنابراین اقدامی غیرقانونی و تخلف است.

کارگر با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مربوطه باید با توزیع میوه در فضای مجازی برخورد کنند به‌ویژه میوه‌های ممنوعه که مجوز واردات هم ندارند، اظهار داشت: علاوه بر بحث غیرقانونی بودن واردات و فروش این میوه‌ها، بحث سلامتی نیز مطرح است و زیرا این میوه‌ها شرایط قرنطینه را طی نمی‌کنند و نظارتی بر آنها وجود ندارد احتمالا باعث ایجاد مشکلاتی برای مصرف کنندگان شوند و در صورتی که این اتفاق رخ دهد هیچکس پاسخگو نخواهد بود.

درآمد میلیاردی مافیای میوه‌های خارجی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مافیای واردات کشاورزی با درآمدهای میلیاردی مانعی برای خودکفایی در تولیدات کشاورزی به شمار می‌آیند، گفت: وجود میوه خارجی در شرایطی که تولیدات داخل بدون مشتری می‌مانند؛ توجیهی ندارد.

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی درباره اهمیت خودکفایی در صنعت کشاورزی، اظهار داشت: زمانی که دانشمندان ما در همه زمینه‌ها به موفقیت‌های چشمگیری دست می‌یابند، بدیهی است با موقعیت جغرافیایی کشورمان، در عرصه کشاورزی تنها نیازمند برنامه‌ریزی مدون و استراتژیک هستیم تا بتوان با حمایت از تولیدات داخل به سادگی با افزایش تولیدات کشاورزی به خودکفایی در این عرصه برسیم.

وی تصریح کرد: ظرفیت تولیدات کشاورزی کشورمان به گونه‌ای است که می‌توان با برنامه‌ریزی و آمایش صادراتی، به کشور صادرکننده تمام عیار محصولات کشاورزی در صنعت کشاورزی تبدیل شد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی تاکید بر داشته‌های داخلی ما دارد، گفت: در سال جهش تولید در راستای اقتصاد مقاومتی به ویژه در تولیدات کشاورزی در این عرصه باید حمایت از تولید داخلی با برنامه‌ریزی تولید محور در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه مافیای واردات کشاورزی با درآمدهای میلیاردی مانعی برای خودکفایی در تولیدات کشاورزی است، اظهار داشت: وجود میوه خارجی در قبال بدون مشتری ماندن تولیدات داخلی، توجیهی ندارد.

موسوی لارگانی با بیان اینکه واردات بی‌رویه میوه برای برخی افراد درآمدهای میلیاردی دارد، افزود: عدم نظارت و دلال‌بازی عاملی برای متفاوت بودن نرخ میوه در کلان شهرها است.

وی تاکید کرد: مسئولان باید برای تولیدکنندگان ارزش قائل شوند، بنابراین تا مصرف‌کنندگان نیز به سمت کالاهای ایران سوق یابند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس بیان کرد: در سال جهش تولید در جهت توسعه اقتصادی باید به نحوی حرکت کنیم که نرخ خریداری شده محصول از کشاورز تا مصرف کننده به طریقی تعیین شود که عادلانه باشد.

وی گفت: عدم خرید به‌موقع محصول کشاورزان نمی‌گذارد صنعت کشاورزی به سمت توسعه اقتصادی حرکت کند چنانچه محصولات در زمان مقرر خریداری شود، شاهد تفاوت نرخ میوه در کلانشهرها نخواهیم بود.

موسوی لارگانی پیرامون اینکه تفاوت نرخ میوه در کلانشهرها منطقی نیست، اظهار داشت: اگر میزان نرخ حمل و نقل محصول به کلانشهر را نیز بررسی کنیم، بازهم عادلانه نیست و نباید بهای میوه در کلانشهرها به این میزان افزایش داشته باشد.

وی افزود: محصولات کشاورزی در زمان مقرر از کشاورز خریداری نمی‌شود، اگر خواهان محقق شدن جهش تولید مدنظر مقام معظم رهبری هستیم باید در راستای جلوگیری از واردات بی‌رویه، نظارت بر نرخ‌گذاری و تولید داخلی هدفمند در کشور برنامه‌ریزی کنیم.

مشاهده میوه‌های قاچاق در اصفهان کمتر از سایر استان‌ها

رئیس اتحادیه میوه و سبزی اصفهان گفت: میوه‌های خارجی بدون مجوز توسط مسافرانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند وارد شده و در برخی از شهرهای مرزی کشور به وفور یافت می‌شوند.

نوروزعلی اسماعیلی با اشاره به اینکه بازار میوه اصفهان نسبت به سایر شهرها از آرامش بیشتری برخوردار است، اظهار داشت: قیمت میوه در اصفهان مناسب‌تر از دیگر شهرهای کشور است و میوه‌های قاچاق نیز بسیار کمتر از سایر استان‌ها مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد: اتحادیه میوه و تره بار، اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت به شدت با فروش میوه‌های قاچاق در میوه فروشی‌های شهر اصفهان برخورد می‌کنند و شهروندان می‌توانند با مشاهده چنین مواردی با اتحادیه تماس بگیرند و مراتب تخلف را گزارش دهند.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی اصفهان بیان داشت: میوه‌های قاچاق به راحتی با کامیون بار به اصفهان و یا دیگر شهرها برده نمی‌شوند، بلکه از شهرهای مرزی با بسته‌های کوچک توسط مسافران به استان‌ها وارد می‌شوند.

وی بیان کرد: میوه‌های خارجی قاچاق، تنها در برخی از محلات اصفهان یافت می‌شوند و در مناطقی که افراد توانایی خرید آنها دارند، عرضه می‌شود.

اسماعیلی افزود: برخی از میوه فروشی‌ها در کوچه پس کوچه‌های شهر از چشم بازرسان اتحادیه مخفی می‌مانند و شهروندان باید همکاری کنند و با ارائه آدرس به اتحادیه، بازرسان را از فروش میوه‌های قاچاق مطلع کنند تا اقتصاد استان بیش از این به خطر نیفتد.

بازار کشور جولانگاه میوه‌های خارجی

 ایران همواره یکی از تولیدکنندگان عمده محصولات کشاورزی به‌ ویژه محصولات باغی بوده است. این نوع از محصولات در کشور ما با نوع شرایط اقلیمی و مرغوبیت خاک با بهترین کیفیت تولید می‌شود، بنابراین همواره بازارهای صادراتی به روی میوه‌ها و محصولات کشاورزی کشورمان باز است و ما می‌توانیم از این ظرفیت برای تحقق‌بخشی اهداف سند چشم‌انداز و رسیدن به افزایش صادرات غیرنفتی بهره ببریم.

اما متأسفانه براساس شواهد موجود، نه‌ تنها نتوانسته‌ایم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم، بلکه در شرایط کنونی بازار میوه کشورمان برخی مواقع باوجود سودجویان جولانگاه میوه‌ها و محصولات کشاورزی خارجی که به شکل قاچاق وارد کشور می‌شوند، شده است. بی‌تردید این امر زیان‌های جدی را هم برای صنعت کشاورزی و هم برای اقتصاد ما به دنبال خواهد داشت، زیرا زمینه خروج ارز از کشور در شرایط حساس کنونی را فراهم می‌کند.

واردات میوه‌های خارجی از یک سو به دلایل خروج ارز از کشور و آسیب‌پذیر کردن صنعت کشاورزی، کاهش صادرات غیرنفتی و افزایش بیکاری در جامعه و از سوی دیگر به‌ دلیل آسیب‌های جدی که در کمین سلامت مردم است، به نفع ما نیست.

با وجود همه این ممنوعیت‌ها بازاریابی میوه‌های قاچاق بصورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی در حال انجام است و سکوت متولیان ادامه دارد. با تشکیل ستاد پایش قاچاق وزارت جهاد کشاورزی حداقل انتظار مردم این است که پیش از ورود میوه‌های قاچاق به بازار علاوه بر این که اقتصاد کشاورزی کشور را نشانه رفته، ممکن است آسیب‌های جدی به سلامت مردم بزند و به همین خاطر وزارتخانه مسئول، نهادهای نظارتی از جمله گمرک و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، همچون گذشته با جدیت بسیار مانع از بروز مشکلات بعدی شوند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1406527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =