۴ ماده غذایی که خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهند

اجتناب از مصرف برخی مواد غذایی، از جمله گوشت قرمز و فرآوری‌شده و موادی که حاوی مقدار زیادی قندهای ساده هستند، نقش قابل توجهی در حفظ سلامت پروستات دارد.

الهه جعفرزاده: به منظور حفظ سلامت پروستات لازم است مردان نظارت جدی‌تری بر رژیم غذایی خود داشته باشند و از مصرف برخی مواد غذایی که ریسک ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهند، بپرهیزند؛ از جمله:

۱. گوشت قرمز و گوشت فرآوری‌شده

طبق تحقیقات، مصرف زیاد گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری‌شده با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات همراه است. هنگامی‌که گوشت کبابی و مغزپخت می‌شود، ترکیباتی به نام آمین‌های هتروسیکلیک در آن به وجود می‌آیند که در واقع سرطان‌زا بوده و ریسک ابتلا به چندین نوع سرطان از جمله سرطان پروستات را افزایش می‌دهند.

به جای گوشت قرمز یا فرآوری‌شده، این منابع پروتئینی را امتحان کنید:

گوشت مرغ یا بوقلمون، ماهی تازه یا کنسرو شده مانند ماهی تن، سالمون یا ساردین، لوبیا و حبوبات مانند نخود، نخود، عدس، لوبیا چیتی و لوبیا چیتی، آجیل و مغزیجات.

۴ ماده غذایی که خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهند

۲. لبنیات

هرچند شیر مملو از ویتامین‌، پروتئین و مواد معدنی ضروری است که برای سلامت استخوان‌ها مفید است، اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد که نوشیدن شیر، ریسک ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. طبق مطالعات، مردانی که مقادیر زیادی شیر مصرف می‌کنند (در مقایسه با سایر مردانی که شیر کمتری می‌نوشند)، به میزان قابل‌توجهی در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. جالب توجه است که طی این تحقیقات، هیچ ارتباطی بین خطر سرطان پروستات و مصرف پنیر و ماست مشاهده نشده و فقط تأکید بر شیر است.

ممکن است این رابطه ناشی از هورمون‌های جنسی موجود در شیر باشد. بیشتر گاوهای شیری، شیرده باردار هستند و سرطان پروستات نیز سرطانی است که به هورمون واکنش نشان می‌دهد.

افرادی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند، به منظور پیشگیری از ابتلا به این سرطان، بهتر است مصرف شیر، پنیر، کره، بستنی و ماست پرچرب را محدود کنند و یا از مصرف آن بپرهیزند.

۴ ماده غذایی که خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهند

۳. الکل

مصرف زیاد الکل ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. محققان با استفاده از داده‌های بیش از ۱۰هزار مرد شرکت‌کننده در کارآزمایی پیشگیری از سرطان پروستات، دریافتند که احتمال ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات در افرادی که بیش از حد الکل مصرف می‌کنند، دو برابر بیشتر از افرادی است که مصرف الکل کمتری دارند.

۴ ماده غذایی که خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهند

۴. چربی‌های اشباع‌شده

مصرف بالای چربی اشباع در رژیم غذایی باعث افزایش خطر سرطان پروستات می‌شود. این چربی‌ها به طور عمده در گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، سس‌ها و دیگر محصولات فرآوری‌شده وجود دارد. کاهش مصرف چربی‌های اشباع‌شده، با ایجاد فضای بیشتری برای دریافت فیبر و دیگر مواد مغذی در بدن، به حفظ سلامت پروستات و سلامت کلی جسمی کمک می‌کند.

پیروی از یک رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات، با مصرف پروتئین و چربی‌های سالم می‌تواند در جلوگیری از رخداد سرطان پروستات و یا پیشرفت آن مفید باشد.

بیشتر بخوانید:

این نوشیدنی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد

مصرف کدام ویتامین‌ها برای مردان ضروری است؟/ ۵ ویتامین و مکمل مفید برای سلامت مردان

این ۶ ماده غذایی از ابتلا به بیماری‌های قلبی در مردان جلوگیری می‌کند

مردان بالای ۴۰ سال این خوراکی‌ها را نخورند

منبع: healthline

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1904489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =