-
با لعن و نفرینِ دیگر شبکهها اوضاع درست نمیشود
چرا راهاندازی TRT فارسی ترکیه خبرساز شد؟ / هراس از رسانههای بیگانه بهدلیل بیاعتمادی به صداوسیما
تلویزیونشبکه تیآرتی ترکیه به زبان فارسی راه اندازی شده و هدف خود را این گونه عنوان کرده که: «در دنیای امروز که حفظ زبانها به معنای حفظ تاریخ، هویت و فرهنگ هاست و دسترسی به اطلاعات حق هر فردی است، TRT Farsi با هدف ارائه تحلیلها و دیدگاههای تازه و دقیق به مخاطبان فارسیزبان، بهویژه در زمینههای جهانی و بینالمللی، به فعالیت میپردازد.»
-
ژاله علو، مادر سینما، تئاتر و دوبله ایران بود
بهزاد فراهانی: ژاله علو در دوران کودتا تئاتر را حفظ کرد
تئاتردر دهههای قبل از انقلاب، تئاتر ایران شاهد تحولات بسیاری بود و در دورهای که تئاتر به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای بیان اعتراضات اجتماعی و سیاسی بود، با بازیهای درخشان خود، به مخاطبان پیامهایی را منتقل میکرد و بهزاد فراهانی معتقد است در دوران کودتا این ژاله علو بود که تئاتر را حفظ کرد.
-
دست خالی مدیریت فرهنگی در زمانه روایتها
«تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور سریالها و برنامههای داخلی و خارجی است
تلویزیوندر همین روزها که صداوسیما با ساترا به جنگ با پلتفرمها رفته است و سعی در محدود کردن آنها دارد، در همین روزها که برنامهای به خاطر گزارشگری عادل فردوسی پور به دستور حذف شده و سریال هایی از کنداکتور پلتفرمی تعلیق میشود، رقیب بیرقیب که دست هیچکس به آن نمیرسد تا حذف، تعلیق و تعطیلش کند، از راه میرسد.
-
به بهانه زادروز کیومرث پوراحمد؛
فرمانآرا: رسیدگی به پرونده مشکوک مرگ پور احمد و قتل مهرجویی یک مطالبه جدی است/ پوراحمد نمیخواست با پولشویی فیلم تولید کند
سینماکیومرث پوراحمد فیلمساز فقید سینمای ایران گرچه خیلی زود از میانِ ما رفت اما یاد و خاطره او همیشه در گوشهای از تاریخ سینما و قلب سینماگران جا خوش کرده است. و به قول بهمن فرمانآرا چگونه رفتن و مرگ مشکوک کیومرث پوراحمد و قتل داریوش مهرجویی از جمله زخمهای التیام نیافته است که همچنان به عنوان یک مطالبه از سوی جامعه سینمایی و مردم مطرح است.
-
نگاهی به سینما و سریال سازی در حکومت خاندان اسد
سینمای سوریه از «مصطفی عقاد» تا «عمر امیرآلای»؛ حذف جامعه به نفع تاریخ /چگونه قذافی فیلم «محمد رسول الله» را تولید کرد؟
سینماسینمای سوریه، با تاریخی غنی، ریشه در فرهنگ اصیل این کشور دارد که به عنوان یکی از مهمترین جریانهای سینمایی در منطقه خاورمیانه شناخته میشد و با مصطفی عقاد یکی از فیلمسازان به نام سوریه بود و توانست فیلم «محمد رسول الله» یکی از مهمترین فیلم های تاریخ جهان اسلام را به یادگار بگذارد. علاوه بر عقاد فیلمسازان دیگری همچون عمر امیرآلای، و عثمان صلیبی توانستند علاوه بر روایت داستانهای انسانی و اجتماعی، آینهای تمامنما از تاریخ و تحولات سیاسی و اجتماعی سوریه را در به نمایش بگذارند.
-
روایتی شنیداری از سینمای ایران از آغاز تا امروز همراه با گزارش یک نشست
سینمای ایران از ملک مطیعی، فردین، وثوقی و فروزان تا مهرجویی، بیضایی، کیمیایی و بنیاعتماد/ بشنوید
سینمااز زمانی که اولین سالن سینمای ایران را برادران مبلغ کاتولیک در تبریز ساختند تا صنعت سینما را به ایرانیان بشناسانند از همان زمانی که «آبی و رابی» تحت رژیستوری «اوانس اوهانیانس» ساعت ۲ بعدازظهر جمعه ۱۲ دیماه ۱۳۰۹ شمسی در سینما مایاک اکران شد تا همین امروز که لالهزار دیگر انواع کالاهای برقی و لوسترهای لوکس میفروشد، سالنهای سینمایش خراب و خالی و برای همیشه تاریک شده است.
-
بررسی گرانی بلیت کنسرتها در گفتوگو با کارشناسان موسیقی
صندلی ۱/۵ میلیون تومانی اسپیناس پالاس یا ۲ کیلو گوشت گوسفند؟/بیپولی یقه فرهنگ را گرفته/افراد صاحبنام موسیقی یا مهاجرت کردهاند یا منزوی شدهاند
موسیقیدقیقاً دو روز پیش یکی از دوستانم که با هم آهنگهای خوانندهای را زیاد گوش میدهیم باعجله آمد و گفت: «فلانی قراره کنسرت بزاره» همین یک جمله مرا به فکر فروبرد که این خواننده تابهحال کنسرتی نداشته است پس طرفدارانش با هر قیمت که شده بلیتهایش را تهیه میکنند. ولی اگر من که یک دانشجو هستم و خرج ماهیانهام را پدرم با حقوق کارمندی سادهاش میدهد بخواهم یک شب به کنسرت این آقا بروم چقدر باید از خرجهای دیگرم بزنم؟
-
خبرآنلاین در گفتگو با مستندسازان بررسی کرد؛
آیا مستندسازان میتوانندپیامد لایحه حجاب را ثبت کنند؟ / رویکرد امنیتی به دوربین مستندساز/ جای دوربین مستند را موبایل «شهروند خبرنگار» گرفته
سینمالایحه عفاف و حجاب با وجود مخالفتها و انتقادهایی که از سوی افراد مختلف - از جمله شخص رئیس جمهور- ابراز شده قرار است با ابلاغ رئیس مجلس عملیاتی شود. نگاه کارشناسی افراد در حوزههای مختلف علمی و حتی حوزوی حکایت از اختلاف، اعتراض و شکاف بین اقشار متفاوت مردم با این قانون دارد و اما سئوال این است که وقایع اجتماعی که بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران است چگونه ثبت و مستندسازی شود؟ و اساسا وظیفه مستندساز به عنوان چشم واقع بین جامعه چیست؟
-
مرور زندگی بازیگری که با بزرگترین کارگردانان جهان کار کرد
زیباروی محجوبی که «بدنام» شد/ سنای آمریکا چرا او را ممنوعالورود کرد/ عکس
سینماچهرهاش غمگین بود و زیبا، دلباختگان برای او هر کاری میکردند، حتی اگر فراق او را به جان میخریدند، دهه چهل سینمای جهان تصویری باوقارتر از او نداشت، دختری سوئدی که در نگاتیوهای سیاهوسفید آن روزگار میدرخشید چه در «کازابلانکا»ی مراکش چه در «زنگهای کلیسای مریم مقدس».
-
ساترا نهادی قانونی که غیرقانونی است
ساترا ؛ پایه حقوقی ندارد از سانسور پول در میآورد اما همچنان قدرتمند است
تلویزیوناز زمان تشکیل ساترا تا به امروز، حواشی زیادی درباره این نهاد مطرح شده است؛ عدهای بر این باور هستند که ماهیت ساترا یک منشا نامشخص دارد و ماهیت وجودی آن را زیر سوال میبرند. ساترا این انتقادات را بیپاسخ نگذاشته و چندباری درباره آنها صحبت کرده اما واقعیت اینجاست که یک سری موارد تا امروز هم در هالهای از ابهام باقی ماندهاند.
-
نگاهی به تناقضات رفتاری تلویزیون با مجری محبوب
از طرد مطلق تا پالس مثبت / صدا و سیما عادل فردوسیپور را با دست پس میزند با پا پیش میکشد!
تلویزیونبحث ماندن و رفتن و عدم صدور اجازه برای فعالیتش، موضوع تازهای نیست، در واقع زمانی که درباره این گزارشگر صحبت میکنیم ناخودآگاه نام عادل فردوسیپور در ذهنتان نقش میبندد.
-
به بهانه زادروز بازیگر رزمیکار؛
«بروسلی»؛ فیلسوفی که قاتلش مشخص نشد/ از چین تا هالیوود مسحور «اژدها»
سینمابروسلی نماد فرهنگی و افسانه هنرهای رزمی در سال ۱۹۴۰ در بیمارستان چینی در سانفرانسیسکو به دنیا آمد. نام او را «لی جون فان» گذاشتند. خانواده او اهل هنر بودند. لی هویچوان، پدر او خواننده اپرای کانتونی بود که بروسلی را در سنین پایین با هنرهای نمایشی آشنا کرد و بعد از نقل مکان به هنگ کنگ به دنیای هنرهای رزمی وارد شد. علاقه او به فعالیتهای رزمی کاری موجب شد بروس در سن دوازده سالگی به عنوان نماینده تیم بوکسِ مدارس در مسابقات شرکت کند.
-
استقبال از نمایشگاه موزه هنرهای معاصر همچنان ادامه دارد؛
نمود عینی از علاقمندی جوانان به هنر معاصر در نمایشگاه «چشم در چشم»/ ایران درودی غایب نمایشگاه/ سلفی با سالوادور دالی
تجسمیجمعیتِ جوانِ مقابل موزه هنرهای معاصر برای تماشای آثار هنری در نمایشگاه «چشم در چشم»،حرف تازهای از جنس اشتیاق به تماشا کردن و کاویدنِ هنر فراتر از مرزهای ایران را بیان میکرد. انگار مفهوم جهانی شدن در هنر با گپ زدنهای حرفهای و کارشناسانه آنهادر صف انتظار برای ورود به این نمایشگاه تجلی پیدا کرده بود. نمایشگاهی بی پرده و رودررو با هنر مدرن و معاصر با نمایش ۱۲۰ اثر هنری از هنرمندان نام آشنا در تاریخ هنرهای تجسمی که همچنان هنرشان بر پیشانی جهان میدرخشد.
-
بر اساس یک پیمایش جدید «فرهنگ سلبریتی و هواداری در ایران» بررسی شد
سلبریتیها بخوانند؛ اعتماد عمومی در مواقع بحران به آنان چقدر است؟/ سلبریتیهای سینما محبوبترند یا ورزشکاران/ مردم وقت خرید به چه کسی اعتماد دارند
مدیریت فرهنگیبر اساس یک نظرسنجی و پژوهش حدوداً دو سوم از پاسخگویان (۶۵.۳ درصد) واژه سلبریتی را شنیدهاند و در مقابل ۳۴.۴ درصد از این جامعه آماری تاکنون این واژه حتی به گوششان نخورده است. ۴۰.۵ درصد از مردم بیان کردهاند اگر یک سلبریتی در مواقع بحرانی مانند سیل یا زلزله اقدام به جمعآوری پول از مردم کند، اعتمادی به اقدام آن سلبریتی نخواهند کرد.
-
سینمای ایران و نمایی از خشونت خانگی
«خانه پدری» سیاهنمایی بود، اما قتل منصوره قدیری واقعی است!
سینمافیلم سینمایی «خانه پدری» که درباره خشونتخانگی علیه زنان بود، مدتها به خاطر داشتن صحنههای خشونتآمیز توقیف شد و در نهایت هم کار اکران خود را نیمهکاره رها کرد، این در شرایطی است که همواره تولیدات فرهنگی یکی از راهکارهای اصلی برای کاهش، هشدار و فرهنگسازی درباره چنین موضوعاتی به شمار میآید.
-
استعفای محمدحسنی پس از ۱۵ سال مدیریت
کارنامه «اوج»، بازوی سینمایی و تلویزیونی سپاه / نوسان معنادار جهتگیری فیلمها در دولتهای متفاوت
مدیریت فرهنگیسازمان هنری رسانهای اوج سال ۱۳۹۰ در اواسط دوره دوم ریاست محمود احمدینژاد بر دولت یازدهم تشکیل شد، سازمان و نهادی فرهنگی که ریشههایش در نهاد تأثیرگذار و نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و مطابق با ایدئولوژی سازمانی آثار با استانداردهای محتوایی مشخص میسازد. امروز بعد از ۱۵ سال مدیریت این سازمان تغییر کرد و احسان محمدحسنی از این سازمان استعفا و جای خود را به ساسان زارع داد.
-
نگاهی به نمایشهای این فصل علیرضا کوشک جلالی
کارگردان ایرانی - آلمانی که در سراسر ایران نمایش اجرا میکند/ بازیگرانش در کلن، آنکارا و ملبورن همزمان کار به صحنه میبرند
تئاترعلیرضا کوشک جلالی نمایشنامهنویس و کارگردان ایرانی تئاتر، نمایشنامههایش را یا خودش یا کارگردانان دیگر در چهارگوشه دنیا اجرا میکنند. او سالها ایران نبود و تلاش کرد تا در آلمان نمایشهایش به صحنه برود، او پس از گذراندن یک دوره طولانی توانست، «علی جلالی آنسامبل» را در شهر «کلن» آلمان ایجاد کرده و مستمرا در این کمپانی تئاتری نمایشنامههایی از خود و دیگران را به صحنه ببرد.
-
پس از سالها ؛
تکلیف خانه تئاتر از سوی معاونت دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روشن شد/ ماجرای بودجه دریافتی ۲ و نیم میلیاردی هنوز بی پاسخ است
تئاتردر پی اظهارات مقصود نعیمی ذاکر مدیرعامل سابق خانه تئاتر مبنی بر محرز نبودن سند مالکیت خانه تئاتر و سندیت آن به نامِ شخص رییس هیات مدیره این نهاد صنفی؛ دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صحبتهای او واکنش نشان داد.
-
نگاهی به خاطرههای اهالی شعراز نیما یوشیج؛
نیما شاعری که برای آینده شعر ایران پدری کرد/ شرح همسایگی با سیمین دانشور/ شاعری که به امام موسی صدر حسادت کرد!
ادبیاتنیما یوشیج نام مستعار علی اسفندیاری است که با بهترین شعرهایی که در عرصه شعر و ادبیات فارسی به جای گذاشت، رفته رفته نیما را در تاریخ ادبیات ایران به ثبت رساند. نامی که جزئی از شعر معاصر ایرانی شد و لقب پدر شعر نوین فارسی را به خود اختصاص داد و معاصرانش او را بنیانگذار شعر نو نامیدند. درواقع «افسانه» نیما مانیفست شعر نو فارسی بود که توانست در عرصه شعر ایران تحول که نه بلکه انقلابی بزرگ به پا کند و بنیادها و ساختارهای شعر کهن فارسی را به چالش بکشد.
-
مشکل تلویزیون با عادل فردوسیپور چیست؟
کامبک هیجانانگیز عادل فردوسیپور پس از گرفتن کارت قرمز از صداوسیما
تلویزیونسه شنبه ۱۵ آبان اتفاق جالبی رخ داد و مخاطبان زیادی را شگفتزده کرد. چند ساعت قبل از شروع دیدارهای لیگ قهرمانان اروپا خبری در خروجی رسانهها و البته فضای مجازی منتشر شد که علاقه مندان به فوتبال مدتها از شنیدن آن محروم مانده بودند و آن خبری نبود به جز بازگشت عادل فردوسی پور برای گزارش یک مسابقه، گزارشگر محبوب فوتبال ایران بعد از ۵ سال و نیم دوری از گزارشگری در تلویزیون، با بازی رئال مادرید - میلان مهمان مردم شد و این بازی را گزارش کرد.
-
بحرانهایی که رائد فریدزاده در سازمان سینمایی با آن مواجه است
رائد فریدزاده برای نجات سینما باید چه کند؟/ معضلات سینما عدیده است
سینمابیش از دو هفته از شروع ریاست رائد فریدزاده بر سازمان سینمایی میگذرد، سازمانی که دستکم در کمتر از پنج سال گذشته با بحرانها و چالشهای بیشماری روبه رو بود. از گسترش کرونا، تعطیلی سینماها و اینکه تنها تعداد محدودی فیلم گیشه سینما را در دست گرفته بودند گرفته تا اعتصاب و قهر و ممنوعالفعالیتی جمع کثیری از اهالی سینما معضلاتی است که سینمای امروز بسیار با آن درگیر است.
-
سرنوشت سینما «عصرجدید» چه می شود؟
عبدالله علیخانی: توان جسمی و مالی بازسازی سینما «عصرجدید» را ندارم/ امکان تخفیف پنج درصدی برای سرمایه دارعشقِ سینما!/ مردم از فروپاشی خاطرات گفتند
سینماماجرای فروش و تغییر کاربری سینما «عصرجدید» با اعلانِ پلاستیکی زرد رنگی که مقابل ساختمان این مکان سینمایی نصب شده است؛ بار دیگر از سر گرفته شد و عبدالله علیخانی یکی از مالکان سینما عصر جدید گفت که توانِ جسمی، مالی و حوصله بازسازی این سینما را نه من و نه فرحبخش؛ هیچکدام نداریم و به همین دلیل آن را برای فروش گذاشتهایم.
-
نامهای از شرایط و حال و روز بازیگری که کاندیدا دریافت سیمرغ فجر بود
بازیگر دهه شصت هنوز در «چادر» زندگی میکند/ نتوانستم نفت یا گازوئیل گیر بیاورم تا بخاری نفتی قرضیام را روشن کنم
سینماچندی پیش در همین صفحه سینمایی "خبر آنلاین" خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یکی از بازیگران نوجوان دهه شصت در شرایط نابسامانی با فرزندانش در حاشیه تهران و در چادر زندگی میکند. این خبر نگرانی بسیاری را برانگیخت و انتظار میرفت که پس از گذشت چند هفته، با آن که قول های متعددی برای بهبود وضعیت این هنرمند داده شد؛ اما با گذشت تقریباً دو ماه، متأسفانه هیچ حمایتی از این بازیگر صورت نگرفته و وضعیت او همچنان بحرانی باقی مانده است.
-
کدام هنرمندان امنیت دارند کدام هنرمندان باید برای امنیت ارزشآفرینی کنند
آقای جلیلی! امنیت و خلاقیت محصولی یکشبه نیستند/ میرباقری و حاتمیکیا که به شما نزدیک هستند هم فیلمهای توقیف شده دارند
تلویزیون«آقایان جلیلی و جبلی میتوانند فهرست بلندبالایی از هنرمندانی که به دلایل مختلف دیگر با صداوسیما کار نمیکنند را بشمارند تا حساب دستشان بیاید که چه میزان هنرمند و تولیدکننده برنامه های مختلف از سازمان متبوع آنان به دلیل اختلاف در دیدگاه حزبی و جناحی نه در افقهای بلندمدت و ملی از کار بیکار شدند و امروز از راه دیگری ارتزاق میکنند. این هنرمندان یا به یکی دیگر از سازمان و نهادی دولتی و خصولتی پناه بردهاند؛ یا کلا کار هنری را رها کرده اند. البته که هنرمندانی که شرافتشان به دنیایشان چربیده است، عموماً از این بستر خارج شده و کاری کوچک و خرد راه انداختهاند و یا در تاکسیهای اینترنتی کار میکنند.»
-
چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و طرح چند پرسش؛
جشنواره فیلم کوتاه با هزینه ۱۳ میلیاردی تضمینی برای ادامه حیات فیلمساز میدهد؟/ مدیریت جریانهای فرهنگی تعیین کننده شاخص رشد
سینماجشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در حالی چهل و یکمین دوره از این رویداد سینمایی را پشتِ سر میگذارند که به عنوان بزرگترین نهاد با بودجه دولتی وظیفه آموزش و تربیت نیروی انسانی را دارد. فیلمسازانِ امروز که با تورم بالا در سطح جامعه و به گفته آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوان و دبیر این جشنواره با صرف هزینه ۱۳ میلیاردی در سال جاری فرصتی برای حضور و عرضاندام در مجامع سینمایی از جمله این جشنواره با عمری بالای چهل سال را پیدا کرده اند. و حال پرسش این است بعد از پایان این دوره از جشنواره حمایت از ادامه حیات فیلمسازان به کجا میانجامد و آیا تضمین شده است؟ و آیا در فردا روزی در سینمای ایران نامی از فیلمسازانی که در این جشنواره مشق فیلمسازی دیدهاند؛ به میان می آید؟
-
تناقض در کلام مدیران صداوسیما برای کتمان کاهش مخاطب
بالاخره تلویزیون ۱۱.۵ درصد مخاطب دارد یا ۷۲ درصد؟ / سقوط آزاد آمار مخاطب صدا و سیما همزمان با جهش ۲هزار و ۳۸۰ درصدی بودجه آن طی ۱۰ سال
تلویزیونرئیس مرکز تحقیقات صداوسیما: تلویزیون بالای ۷۰ درصد مخاطب دارد ... طبق تعریف ما کسی که بالای ۱۵ دقیقه برنامههای صداوسیما را میبیند او را به عنوان مخاطب در نظر میگیریم.
-
نگاهی به موسیقی دهه ۳۰ و ۴۰ به بهانه درگذشت امین الله رشیدی
موسیقی با خوشآمد و یا نفی حاکمان تعریف میشد/ مشروطه و نهضت ملّی شدن نفت جریانهای تاثیرگذار در موسیقی/ امین الله رشیدی تنها بازمانده موسیقی دهه ۴۰
موسیقیموسیقی در ایران در طول سدههای مختلف و با تغییر حکومتها همواره دستخوش تغییر بوده و به عبارت دیگر موسیقی هنری زیرزمینی است که بنابر خوشآمد و یا نفی آن از سوی حاکمان تعبیر و تعریف شده و جریانهای سیاسی در برهههای مختلف زمانی در سیاستگذاریهای این هنر بی تاثیر نبوده است که از مهمترین رخدادهای مربوط به موسیقی مربوط به دوران مشروطه و نهضت ملّی شدن صنعت نفت میشود که از عارف قزوینی و کلنل علینقی وزیری تا کورس سرهنگ زاده، دلکش، داریوش رفیعی و دیگران را در برمی گیرد.
-
نگاهی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
پس از یکسال سرانجام پرونده قتل مهرجویی نامعلوم است
سینماداریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدیفر ۲۲ مهر ماه سال ۱۴۰۲ به طرز فجیعی در ویلای شخصی خود در شهرک زیبادشت کرج به قتل رسیدند.
-
نگاهی به آثار مهرجویی در سالروز قتل او و همسرش وحیده محمدیفر
داریوش مهرجویی؛ مرگ روی دست سینما / تاثیر گورباچف در آثار او چه بود؟
سینماآثار مهرجویی فراتر از زمان حرکت میکند، البته این اتفاق در همه فیلمهایش رخ نمیدهد اما در اکثر آنها وجود دارد. آثار او مقید به یک دوره خاص نیست و مفهومی که در فیلمها بیان میشود به همه زمانها تعمیم پیدا میکند؛ به قول ژان پل سارتر انسان تلفیقی است از فرشته و شیطان و فضیلت انسانی در این است که بتواند آن نیم شیطانی را تحت کنترل نیم فرشتگی در بیاورد و ما این ماجرا را در چندین فیلم مهرجویی میبینیم.
-
پروندهای درباره معضلات سینمای کودک و دغدغههایش
سالهاست زنگ خطر برای کودکان به صدا درآمده است/ وضعیت سینمای کودکان بحرانی است
سینماوضعیت سینمای کودک و نوجوان به عنوان یک بحران جهانی، فقط به ایران محدود نمیشود، و نتیجه تغییرات گسترده در سطح جهان است. پیشرفت تکنولوژی و دسترسی آسان به پلتفرمهای نمایش خانگی باعث شده تا حضور کودکان و نوجوانان در سالنهای سینما کاهش یابد.