رکود بازار مسکن در سال گذشته سبب شد بسیاری از بنگاههای املاک ورشکست شوند و از این حرفه خارج شوند.

سمیه فتحی: در پایان سال گذشته گرچه بسیاری از کارشناسان بخش مسکن پیش بینی خود از افزایش نجومی قیمت مسکن را پس گرفتند که علت آن را نیز در تشدید رکود اقتصادی و بلاتکلیفی بخش اقتصاد در اجرای هدفمند کردن یارانه ها دانستند اما باز آغاز سال جدید و حرف و حدیثهای بسیار در اجرا قانون به ویژه کشمکش مجلس و دولت با گذشت یکماه از سال جدید هنوز تغییر و تحول خاصی در بازار مسکن دیده نشده است گرچه شواهد بازار مسکن نشان می دهد که تعداد معاملات رو به افزایش بوده است و تا حدودی تکانهای به این بازار وارد شده است که حتی برخی از مشاوران املاک از افزایش جزیی مسکن در سال جدید خبر می دهند.

این نکته ای است که کارشناسان مسکن آن را دور از تصور ندانسته اند و آنها نیز اعتقاد به افزایش قیمت ها دارند. اما در این در حالی است که در ابتدای سال جدید بازهم رئیس اتحادیه مشاوران مسکن از ادامه روند کاهش قیمت مسکن خبر داده است که در سال جدید 10 درصد کاهش قیمت داشته ایم.

این در حالی است که وضعیت بازار مسکن روند کاهشی قیمتها را نشان نمی دهد. اما نکته جالب توجه این است مصطفی قلی خسروی به ویژه در دولت دهم علی رغم ثابت بودن قیمت مسکن بارها خبر از کاهش قیمت خانه داده است و جالب تر که علی نیکزاد وزیر مسکن دولت دهم نیز از زمان تصدی گری این وزارتخانه به ویزه در ماههای اخیر گفته های رئیس اتحادیه مشاوران املاک را مورد استناد قرار داده است.

این در حلی است که در دولت نهم سعیدی کیا نه تنها از اعلام کاهش و افزایش قیمت به صراحت پرهیز می کرد بلکه تاکید داشت که قیمت مسکن را نمی توان بر اساس تحلیل تعداد معاملات خرید و فروش در بازار به جکم قطعی دست پیدا و قیمتها را اعلام کرد . مشاوران املاک نیز نمی توانند به یقین از افزایش و کاهش قیمتها خبر دهند.

چرا تاکید بر کاهش قیمت

با توجه به این مسائل این شائبه از سوی فعالان و کارشناسان این بخش پیش آمده است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک به مانند سخنگوی وزیر مسکن و شهرسازی تبدیل شده است چراکه که بارها در لا به لای سخنان خود از سیاستهای دولت در جهت کاهش قیمتها و رکود بازار دفاع کرده و در حالی که رکود بازار مسکن در سال گذشته سبب شد بسیاری از بنگاههای املاک ورشکست شوند و از این حرفه خارج شوند که حتی مطصفی قلی خسروی نیز این امر تایید کرده بود.

حال تاکید بر کاهش قیمت مسکن در بازاری که خبری از کاهش قیمتها نیست از سوی رئیس اتحادیه مشاوران املاک چه نفع و ضرری دارد این مساله است که جای سوال دارد. گرچه مصطفی قلی خسروی بارها اعلام کرده است که اتحادیه مشاوران املاک نهاد بخش خصوصی است و به همین جهت تنها مرجعی است که عادلانه و واقعی قیمت مسکن را اعلام می کند و در این میان نفع و ضرری نمی ببرند.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که در دولت با اجرای طرح کد رهگیری، مشاوران املاک را وارد میدان بازی کرد تا در جهت همسویی ابزارهای مردمی با اجرای برنامه های خود گام بردارد. که خسروی در طی یکسال گذشته علی رغم مخالفت بسیاری از کارشناسان و دفاتر ثبت املاک اما خسزوی مدافع سرسخت اجرای این طرح بود و به همین منظور برای آموزش و اجرای این طرح به تمامی شهرهای کشور سفر کرد.

دیدار بی سابقه با رئیس جمهور

صرفنظر از این نکته در اوایل سال گذشته اولین گردهمایی همیاران مسکن با حضور محمود احمدی نژاد رئیس دولت نهم در آستانه انتخاب ریاست جمهوری در سالن همایشهای وزارت کشور برگزار شد. در یک اقدام بی‌سابقه جمع کثیری از اهالی مشاوران املاک گردهم آمده بودند به طوری که به دلیل ازدحام جمعیت قبل از آغاز همایش درهای سالن برگزاری همایش بسته شده بود که برخی از بنگاههای مشاوران املاک آن را بی ارتباط با نفوذ رئبیس این اتحادیه بر مشاوران املاک ندانستند.

به طوری که در این گردهمایی که بیشتر به جلسه تبلیغاتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری برای محمود احمدی‌نژاد شبیه بود، برای اولین بار یک مقام دولتی رده بالا رسما اعلام کرد که مشاوران املاک هیچ نقشی در گرانی خانه ندارند!. احمدی نؤاد گفته بود: این قشر زحمت‌کش است.

کسانی که زمین‌های دیگران را می‌خورند و آپارتمان را به 15 نفر می‌فروشند، آدرس غلط می‌دهند. صنف مشاور املاک نجیب و به دنبال نان حلال است و آنقدر زحمت می‌کشد تا بتواند یک معامله را جوش بدهد. این گفته‌های رئیس‌ دولت نهم در حالی بود که کارشناسان بخش مسکن و بسیاری صاحبنطران این حوزه بارها بخشی از گرانی مسکن را از سوءاستفاده برخی از مشاوران اعلام کرده بودند و آنها را یکی از عاملان افزایش قیمت مسکن می دانستند و بارها به این مساله خرده گرفته اند که چرا مشاوران املاک باید قیمت اعلام کنند.

جالب است که چندی پس از برگزاری این گردهمایی در حالی که پیش از حرف و حدیثهایی در خصوص کنار گیری وی از ریاست اتحادیه مشاوران املاک تهران وجود داشت ، ریاست اتحادیه کشوری مشاوران املاک که پیش از این تاسیس نشده بود برعهده گرفته است.

در این میان مصطفی قلی خسروی یکی از چهره هایی است که دو سال اخیر بیش از پیش در بخش مسکن مطرح است. نگاهی به سوابق او نشان می دهد که فرمانده قرارگاه پشتیبانی تهران در سال های 59 تا 63 بوده و بعد از آن وارد بازار کار آزاد شده از این رو اشتغال در بنگاه معاملات ملکی باجناقش در میدان شهدا- ژاله سابق- نیز نخستین تجربه وی در این زمینه است. از نکته قابل توجه این است که خسروی همواره در گفت وگوهای خود بارها تاکید کرده است که مستاجر است و خانه ملکی از خود ندارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 56339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =