۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۹

وزیران عضو کارگروه مسکن ضوابط اعطای تسهیلات به متقاضیان مسکن مهر را تصویب کردند که بر اساس آن در صورتی که پروژه قابل سکونت و دارای صورت مجلس تفکیکی باشد (با تشخیص وزارت مسکن و شهرسازی و قبول متقاضی) بانک تسهیلات فروش اقساطی جهت متقاضی واجد شرایط مسکن مهر را تا سقف مصوب اعطا می کند.

وزیران عضو کارگروه مسکن به منظور تسهیل و تسریع در اتمام پروژه‌های سازندگان مسکن و تخصیص آنها به متقاضیان ، ضوابط اعطای تسهیلات مسکن مهر را تصویب و ابلاغ کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وزیران عضو کارگروه مسکن به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی ضوابط اعطای تسهیلات به متقاضیان مسکن مهر را تصویب کردند که بر اساس آن در صورتی که پروژه قابل سکونت و دارای صورت مجلس تفکیکی باشد (با تشخیص وزارت مسکن و شهرسازی و قبول متقاضی) بانک تسهیلات فروش اقساطی جهت متقاضی واجد شرایط مسکن مهر را تا سقف مصوب اعطا می کند.

بر اساس این مصوبه، در صورتی که واحدهای پروژه قابل سکونت نباشد، بانک نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت اقدام و تسهیلات مشارکت را تا سقف تسهیلات مسکن مهر و در چهارچوب ضوابط و مقررات جاری پرداخت می‌کند. در این صورت سازنده مکلف است ظرف شش ماه بعد از دوره مشارکت نسبت به اخذ صورتمجلس تفکیکی و انتقال بنام متقاضی اقدام کند.

بر این اساس ، چنانچه سازندگانی که در اجرای طرح مسکن مهر از تسهیلات مشارکت مدنی بانک مسکن استفاده کرده اند در سررسید قرارداد از ایفای تعهدات خود از جمله واگذاری واحدها به متقاضیان معرفی شده خودداری کنند، بانک مسکن می‌تواند نسبت به تسویه قرارداد براساس مقررات مشارکت واقعی در سررسید اقدام کند.

بر اساس این مصوبه، به منظور تسهیل و تسریع در نوسازی مسکن در محدوده بافتهای فرسوده شهری، برای هر واحد مسکونی جهت تخریب، آماده‌سازی و شروع عملیات از محل خط اعتباری مسکن مهر، مبلغ ده‌میلیون ریال سهم‌الشرکه با انعقاد قرارداد مشارکت مدنی تخصیص و در پایان مدت مشارکت مجموعاً کل سهم‌الشرکه فروش اقساطی می‌شود.

همچنین مالک یا مالکین واحدهای مسکونی می‌توانند واحدهای مسکونی خود را که مقاومت استحکام آنها به تأیید مهندس محاسب عضو نظام مهندسی می‌رسد در رهن بانک مسکن قرار دهند و با دریافت تسهیلات مسکن مهر نسبت به احداث اشکوب یا توسعه افقی بنا به صورت یک یا چند واحد مسکونی اقدام و پس از اتمام بنا و صدور سند اعیان، واحد اشکوب احداثی را در رهن بانک قرار داده و آن را به نام متقاضی واجد شرایط مسکن مهر انتقال دهند. در صورت عدم انتقال به نام متقاضی واجد شرایط مسکن مهر، بانک مجاز است در قالب مشارکت واقعی سود مورد انتظار را از مالک یا مالکین دریافت و تسهیلات را تسویه کند.

بر این اساس ، سقف تسهیلات مسکن مهر که از فن‌آوریهای نوین مورد تأیید مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و با رعایت مقررات ملی ساختمان احداث می‌شود با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای زیر بیست و پنج هزار نفر جمعیت و سایر شهرها با معرفی سازمانهای مسکن و شهرسازی به ازای هر واحد دویست و پنجاه میلیون ریال تعیین می‌شود. سقف میزان تسهیلات مذکور در سایر ساخت و سازها از یکصد و پنجاه میلیون ریال به دویست میلیون ریال افزایش می‌یابد. در هر صورت سقف تسهیلات نباید از هشتاد درصد (80%) هزینه ساخت تجاوز کند.

بر اساس این مصوبه، سقـف تسهیلات مسکن روسـتایی از مبلغ هفـتاد و پـنج میلـیون ریال برای متقاضیانی که آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان را رعایت و برای تأمین انرژی از روش‌های نوین و در احداث بنا از فن‌آوری‌های مصوب و در طرح و نمای ساختمان از ضوابط معماری ایرانی، اسلامی با نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استفاده می‌ کند، تا یکصد میلیون ریال افزایش می‌یابد.

بر این اساس ، به منظور تقویت نقدینگی بانک‌ها و اختصاص منابع بیشتر به بخش مسکن، بانک‌ها مجازند شش درصد (6%) جرائم تسهیلات اعطایی بخش مسکن را مشروط به واریز نقدی مطالبات بانک مورد بخشودگی قرار دهند.

همچنین ، به منظور صرف بهینه منابع، استانداریها ترتیبی اتخاذ نمایند تا منابع تعاونی‌های مسکن مهر (غیر از حق عضویت) در بانک عاملی که اعطای تسهیلات نموده است متمرکز شود.
این تـصویب‌نامه پس از تأیید رئیس جمهور از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 54328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان++ IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۳
    6 2
    بابا من 30 سالمه و كارمن و در حال ساخت مسكن و ميخوام مسكنم رو بسازم بعد زن بگيرم اما جهت اين وام رفتم مي گويند حتماً بايد متاهل باشي آخه من چكار كنم ميرم خواستگاري طلب خونه مي كنند و ميرم خونه بسازم اونم با اين حقوقم و تقاضاي وام مسكن مهر ميدم ميگن كو همسرت بخدا ما جوانها خسته شديم با اين نوع برنامه ها
  • بدون نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۲
    0 0
    چرا اعطای وام مسکن مهر از طرف بانک مسکن با تاخیر از اول سال 90 شروع شده است - اگر حرفی میزنید لااقل عمل کنید