عربستان سعودی برای اولین بار وارد رقابت اسکار شد / معرفی نمایندگان شش کشور دیگر

نمایندگان عربستان سعودی، اوکراین، پرتغال، پاکستان، هلند و کرواسی در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «وجده» (Wadjda) به کارگردانی هیفاء المنصور نماینده عربستان سعودی در جوایز اسکار 2014 است.

«وجده» اولین فیلم ساخته شده در عربستان سعودی و اولین فیلم ساخته شده توسط یک زن در این کشور اسلامی است.

این فیلم تولید مشترک عربستان سعودی و آلمان و داستان وجده، یک دختر 10 ساله سعودی (با بازی واد محمد) است که آرزو دارد برای خودش دوچرخه داشته باشد، حتی با در نظر گرفتن این نکته که دختران در این کشور اجازه دوچرخه‌سواری در انظار عمومی را ندارند.

سلطان البازی رئیس جامعه فرهنگ و هنر عربستان سعودی که «وجده» را به نمایندگی از این کشور به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد، گفت: «ما بسیار به این فیلم افتخار می‌کنیم که نماینده معتبر کشور و فرهنگ ما است و خرسندیم که مضامین و داستان فیلم فراتر از مرزها، با تماشاگران ارتباط برقرار کرده است.»

«وجده» اولین بار در دنیا پارسال در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و با استقبال منتقدان روبرو شد. شرکت سونی پیکچرز کلسیکس که تجربه‌ای موفق در توزیع فیلم‌های خارجی‌زبان دارد، این فیلم را در ایالات متحده به نمایش درمی‌آورد.   

اوکراین، درام «پاراجانف» (Paradjanov) به کارگردانی سرژ آودیکیان و اولنا فتیسووا را به نمایندگی از خود برای رقابت در بخش خارجی‌زبان به آکادمی معرفی کرد.

این فیلم درباره زندگی سرگئی پاراجانف فیلمساز صاحبنام روسی/ارمنی‌ است. آودیکیان در «پاراجانف» نقش کارگردان فیلم‌های «رنگ انار»، «افسانه قلعه سورام» و «عاشق غریب» را بازی می‌کند که رفتار و دیدگاه او در تقابل با سیستم اتحاد جماهیر شوروی بود.

رفتار نامتعارف پاراجانف باعث شد او به زندان بیفتد، جایی که عشق خدشه‌ناپذیرش به زیبایی باعث شد سال‌ها بازداشت، تنهایی و فراموشی را تاب بیاورد.

«پاراجانف» تولید مشترک اوکراین، فرانسه، گرجستان و ارمنستان است و در جشنواره فیلم اودسا جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را برد.

«خطوط دفاعی ولینگتون» نماینده پرتغال در اسکار 2014
«خطوط دفاعی ولینگتون» با بازی جان مالکوویچ  نماینده پرتغال در اسکار 2014 است

پرتغال درام تاریخی «خطوط دفاعی ولینگتون» (Lines of Wellington) را به نمایندگی از خود به اسکار معرفی کرد.

این فیلم که تولید مشترک پرتغال و فرانسه است، اولین بار در دنیا پارسال در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز نمایش داده شد.

«خطوط دفاعی ولینگتون» را ابتدا قرار بود رائول روییس فیلمساز معروف شیلیایی با همکاری همسرش والریا سارمینتو بسازد، اما او سال 2011 در 70 سالگی درگذشت و فیلم را همسرش به پایان رساند.

این فیلم داستان حمله ارتش ناپلئون بناپارت به پرتغال را به تصویر می‌کشد. جان مالکوویچ در «خطوط دفاعی ولینگتون» نقش دوک ولینگتون را بازی می‌کند که رهبری نیروهای دفاعی دورگه پرتغالی-انگلیسی را به عهده داشت.

کاترین دونوو، میشل پیکولی، ایزابل اوپر و ماتیو آمالریک دیگر بازیگران فیلم هستند که در جشنواره‌های سن سباستین، تورنتو و نیویورک هم نمایش داده شد.

نیل یانگ منتقد هالیوود ریپورتر «خطوط دفاعی ولینگتون» را «پرداخت دراماتیکِ جذاب، اما کهنه از جنگ در پرتغال قرن نوزدهم» توصیف کرد.

پاکستان فیلم «زندہ بھاگ» (Zinda Bhaag) را به نمایندگی از خود به آکادمی فرستاد. پس از 50 سال برای اولین بار است فیلمی از پاکستان در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان رقابت می‌کند.

«زندہ بھاگ» را مینو گائور و فرجاد نبی کارگردانی کرده‌اند. ناصرالدین شاه بازیگر معروف بالیوود و آمنه الیاس نقش‌های اصلی فیلم را بازی می‌کنند.

داستان درباره سه مرد جوان است که از واقعیت زندگی روزمره خود می‌گریزند و در آنچه کمتر انتظارش را داشتند، موفق می‌شوند.

هلند با فیلم «بورگمان» (Borgman) ساخته الکس فان وارمردام فیلمساز دانمارکی در جوایز اسکار 2014 حضور دارد.

این فیلم درباره یک آدم آواره است که وارد زندگی یک خانواده متکبر از طبقه بالای اجتماع می‌شود و به تدریج زندگی آن‌ها را به یک کابوس روانی تبدیل می‌کند.

«بورگمان» اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به نمایش درآمد و تاکنون به ده‌ها کشور فروخته شده است.

«راه حلیمه» نماینده کرواسی در اسکار 2014
کرواسی با فیلم «راه حلیمه» در اسکار رقابت می‌کند

کرواسی نیز درام «راه حلیمه» (Halima's Path) به کارگردانی آرسن آنتون اوستوییچ را به آکادمی معرفی کرد.

این فیلم که بر مبنای داستانی واقعی ساخته شده، تولید مشترک بوسنی، کرواسی و اسلوونی است.

داستان درباره حلیمه، یک زن مسلمان بوسنیایی سوگوار، اما قوی است که برای پیدا کردن استخوان‌های پسرش که او را در جنگ بوسنی در دهه 1990 گم کرده، باید خواهرزاده‌اش را که مدت‌هاست ازش خبری ندارد، پیدا کند.

تاکنون 30 کشور نمایندگان خود در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار امسال را معرفی کردند. مهلت ارسال فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اول اکتبر (9 مهر) به پایان می‌رسد.

هشتاد و ششمین دوره جوایز آکادمی یکشنبه دوم مارس 2014 (بامداد دوشنبه 12 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود اند هایلند در لس آنجلس برگزار می‌شود. اسامی نامزدها پنجشنبه 16 ژانویه (26 دی) اعلام خواهد شد.

هالیوود ریپورتر / 13 سپتامبر / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نوید A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    13 1
    درود بر اصغر فرهادی عزیز که کاری کرد که اسکار واسه ما تکراری بشه ....
  • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    7 0
    به قول بعضی ها باید لابی کنیم
  • بی نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    4 16
    بعد میگین اسکار سیاسی نیست.اولین فیلم فیلمساز زن سعودی به بخش نهایی رفت.عجیب نیست؟همه جنشواره ها حتی همین فجر خودمون مقداری ملاحظه کاری های سیاسی با خودشون دارن.منتها اسکار دیگه شورشو درآورده
    • بهزاد A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      5 0
      منظورت چیه رفت دور بعد؟؟؟ هنوز که چیزی اعلام نکرده آکادمی!!! دی ماه اعلام میشه لیست نهایی.
    • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      3 1
      جناب يكم با دقت بخوني بد نيست ها!
  • محسن IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    1 15
    هنوز دیر نشده، میشه فیلم "یه حبه قند" رو به عنوان نماینده ی سینمای ایران فرستاد برای اسکار. مسئولان واقعاً به فکر باشن...
  • حمیدرضا A1 ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    5 8
    چطور ممکنه عربستان سعودی که سینما و هنرپیشه ندارد و اصولاٌ سلفی ها با بازیگری مخالفند اخانم هیفاء المنصور تحصیل کرده دانشگاه آمریکاییها در مصر و مقیم دائم استرالیا است ایشان برای آزادی و حق زن در کشورهای خلیج فیلمهای مختلفی ساخته و عربها اصلاٌ دل خوشی از او ندارند . اماحالا به خاطر هویتش مجبور است که نماینده عربستان باشد بعد تیتر میزنند """" عربستان در رقابت اسکار """""" خنده دار نیست