کاتر اعتقاد دارد وظیفه مدیریت فراهم آوردن نظم و ترتیب و هماهنگی در سازمان است در حالی که وظیفه اولیه رهبری ایجاد تغییر و حرکت است؛ مدیریت به دنبال جستجوی نظم و ثبات است ولی رهبری در پی تغییرات سازنده و جرح و تعدیل.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب منحصر بفرد «رهبری سازمانی» نوشته دکتر سید علی اکبر افجه از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی شاید اولین کتابی است که در ایران به طور مستقل پیرامون «رهبری» و با یک نگاه تطبیقی بین جهان بینی الهی و مباحث علمی و مبتنی بر روش های تحقیق تجربی منتشر می شود.
در بخش هایی از این کتاب می خوانیم:

لزوما هرکس که در رأس یک سازمان قرار گرفت عملا و همیشه رهبر حقیقی در آن سازمان نیست. زمانی که یک شخص از نظر دیگران تشخیص داده شد بیشترین تأثیر را بر اعضای گروه و سازمان دارد مجرد از این که دارای عنوان و مقام باشد، یا خیر عنوان رهبری زیبنده او است.
*
در سازمان ها دو نوع اصلی "قدرت" وجود دارد: قدرت مقام و قدرت شخصی. قدرت مقام به قدرتی برمی گردد که شخص از یک مرتبه و یا مقام به خصوص در یک سیستم سازمانی رسمی کسب کرده است. قدرت شخصی قدرتی است که رهبر از پیروان می گیرد، به لحاظ این که پیروان رهبر را صاحب صلاحیت می دانند.
*
نظریه رهبر-خدمتگزار: این نظریه را اولین بار رابرت گرین لیف در سال 1997 با عنوان «رهبر خدمتگزار، سفری به درون طبیعت قدرت قانونی و عظمت» ارائه کرد. بسیاری از مطالبی که در این متن پیرامون «رهبری یعنی خدمتگزاری» نقل شد در سخنان و نوشته های امام خمینی (ره) -رهبر کبیر انقلاب اسلامی- و به خصوص این جمله مشهور که: «اگر به من خدمتگزار بگویید بهتر است تا رهبر» بیانگر اشراف ایشان به جایگاه رهبری در کتاب های آسمانی و حتی کتاب های علمی روز است.
*
نظریه رهبر-پیشخدمت: پیتر بلاک از واژه پیشخدمت برای این هدف استفاده می کند و می گوید: «زمانی که رهبر دنبال خدمت به منافع خودش باشد می گوید مردم روی او حساب کنند بدون اینکه خود بر دنیای اطراف خود کنترل داشته باشد.» در حالی که «زمانی که رهبر دنبال خدمت به منافع مردم باشد می گوید روی مردم حساب کنید و بر دنیای اطراف خود(هوای نفس و منافع شخصی خود) کنترل دارد.» پیشخدمتی نیاز به فروتنی، تواضع و میل به مشارکت در خدمت دارد. درست شبیه تعبیری که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: «به انقلاب نگوئید برای شما چه کرده است به خود بگوئید برای انقلاب چه کرده اید.»
*
هیفتز که مثال های مختلفی از رهبران سیاسی را تجزیه و تحلیل کرده است می گوید: «رهبر باید مردم را مشغول کند، با مبارزه روبرو کند، ارزش های آنها را تعدیل و تنظیم کند، دیدگاه های آنها را تغییر دهد و رفتارها و عادات جدیدی در آنها ایجاد کند.» حضرت امام خمینی (ره) همه این فعالیت های مورد نظر هیفتز را انجام دادند؛ مردم را با مبارزه با شاه روبرو کردند، ارزش های آنها را نه فقط در ایران بلکه در جهان اسلام با تبدیل اسلام امریکایی به اسلام ناب محمدی (ص) تعدیل وتنظیم کردند، دیدگاه های مردم را نسبت به قدرت و ابرقدرتها تغییر دادند و رفتارها و عادات جدیدی (اسلامی) در آنها ایجاد کردند.
*
کاتر در کتابش وظایف مدیریت و رهبری را با هم مقایسه می کند. او اعتقاد دارد وظیفه مدیریت فراهم آوردن نظم و ترتیب و هماهنگی در سازمان است در حالی که وظیفه اولیه رهبری ایجاد تغییر و حرکت است. مدیریت به دنبال جستجوی نظم و ثبات است ولی رهبری در پی تغییرات سازنده و جرح و تعدیل. فعالیت های اصلی مدیریت به طور کلی با رهبری متفاوت است. در برنامه ریزی و بودجه تکید مدیریت بر مشخص کردن جزئیات عملیات و برنامه ها و تعیین جدول سال و تخصیص منابع لازم برای تحقق هدف های سازمانی است. در مقایسه با مدیریت تاکید رهبری بر تعیین کردن جهت و تصریح کردن اهداف و ساختن و ارائه کردن یک چشم انداز و تصویر بزرگ از آینده است.

کتاب کاربردی «رهبری سازمانی» در 256صفحه و با قیمت 6500تومان توسط انتشارات سازمان مدیریت صنعتی منتشر شده است.
*
بنابراین گزارش، این ناشر همچنین چاپ نهم کتاب کاربردی «مدیریت تحول» نوشته دکتر اصغر زمردیان را روانه بازار کرده است. این کتاب که برای مدیران و دانش پژوهان ژرف نگر رشته مدیریت تهیه شده، تلاش دارد تا یک تصویر کلی درباره زیربناها، نظریه ها، الگوها و استراتژی های مدیریت تحول را ارائه کند. در این کتاب همچنین نمونه های تجربی و از جمله یک مطالعه جامع موردی آمده است؛ شرح جامعی از پروژه اتومبیل سازی ساترن که با بهره گیری از منابع گوناگون و با انجام یک پژوهش گسترده از سوی نویسنده برای این کتاب آماده شده است.

در بخشی از این کتاب مهارت های برجسته رهبری ارائه شده و دو نمونه تجربی از دو رهبر دگرگون ساز ارائه شده است:
لورنز ابورسن به عنوان یک رهبر دگرگون ساز همواره از خود ویژگی های فره (کاریزما)، مانند توجه ویژه به افراد و محرک های آگاهانه نشان می داد. او از سال 1902 به عنوان کارمند در شرکت متسا ماشین بکار مشغول بود و در سال 1930 به ریاست شرکت رسید. او همه کارهای معمولی را انجام می داد و همواره اظهار می کرد که پیروزی شرکت او به خاطر در اختیار داشتن بهترین مکانیک های دنیاست. ابورسن می دانست چگونه در افراد سازمان ایجاد غرور کند. در سازمان او اخراج بندرت صورت می گرفت و افراد در زمان وضع بد اقتصادی داوطلبانه حقوق خود را کاهش می دادند. ابورسن همواره به کارگاه ها سرکشی می کرد و باعث نوآوری های بسیاری در ساختن تجهیزات و ماشین آلات بوده است.
*
لی ایاکوکا، رئیس شرکت اتومبیل سازی کرایسلر، یکی دیگر از رهبران دگرگون ساز در عصر حاضر است. او کسی است که در سال های اول دهه 1980 از طریق الگوی رهبری تحول، به سازمان کرایسلر زندگی دوباره بخشید. شرکت کرایسلر که در خطر ورشکستگی بود، ظرف دو سال، به همت او به یکی از سودآورترین شرکت های اتومبیل سازی بدل شد. اهم کارهای ایاکوکا در شرکت، تغییر بافت سیاسی/اجتماعی کرایسلر، ایجاد ارتباط درونی با سهامداران و گروه های خارج از سازمان (که در ثمر رساندن هدف های آن نقش موثر داشتند) و همچنین تغییر نهادی فرهنگ سازمانی شرکت کرایسلر بود. او الگوی فکر افراد سازمان را از حالت فکری یک بازنده به یک برنده تغییر داد و شبکه های ارتباطی موثری درون سازمان ایجاد کرد.

چاپ نهم کتاب «مدیریت تحول» در 248صفحه و با قیمت 6500 تومان منتشر شده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این دوکتاب و سایر آثار این ناشر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.
 6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =