نویسنده در این کتاب تلاش کرده ضمن مروری بر سرگذشت فردی و سیاسی گاندی، داستان تحول روحی و منظومه شخصیت و اخلاق و روحیات معنوی او را با تکیه بر «عشق و عدم خشونت» بازشناسی کند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «راه‌ عشق» با عنوان فرعی ‌داستان‌ تحول‌ روحی‌ مهاتما گاندی نوشته اکنات‌ ایسواران‌ و ترجمه شهرام‌ نقش‌ تبریزی‌ از سوی انتشارات ققنوس تجدید چاپ شد. نویسنده که خود از نزدیک با گاندی آشنایی داشته، در این کتاب تلاش کرده ضمن مروری بر سرگذشت فردی و سیاسی گاندی، داستان تحول روحی و منظومه شخصیت و اخلاق و روحیات معنوی او را بازشناسی کند و بر اساس آن به اطلاعاتی دست یابد که او را در مقام رهبر استقلال هند مطرح نمود و بر گروه انبوهی از انسان‌ها تاثیر گذاشت.

مولف دو اصل «عشق و عدم خشونت» را ویژگی اصلی گاندی عنوان می کند؛ عناصری که به گفته خود گاندی با تعبیر «سایتاگراها» از آن یاد می‌شود. این واژه به «نیرویی که از پیوند حقیقت با عشق یا عدم خشونت زاییده می‌شود» معنی شده است. مباحث کتاب با نقل قول‌های بسیاری از گاندی و عکس‌های متعددی از وی در دوران مختلف زندگی و مبارزه همراه است. «استحاله، راه عشق، مادر و فرزند و گاندی؛ به مثابه یک انسان» از عناوین فصل های این کتاب است. در پایان کتاب پیوستی شامل یک مقاله با عنوان «عدم خشونت در عمل» نوشته تیموتی ملیندرز درباره سلوک روحی و فکری گاندی درج شده که در آن از امکان استفاده از «ساتیاگراها» در مسائل عصر ما بحث شده است.

 

 

در پشت جلد کتاب آمده است: «در سال‌ 1892 جوانی‌ 23 ساله‌، خجول‌، کم‌حرف‌، کوچک‌ اندام‌ و کاملاً معمولی‌ به‌ نام‌ موهانداس‌ گاندی‌، با گذشته‌ای‌ سرشار از شکست‌، از هندوستان‌ رهسپار آفریقای‌ جنوبی‌ شد. ده‌ سال‌ بعد، همه‌ ـ حتی‌ مخالفانش‌ ـ او را قدّیسی‌ می‌دانستند که‌ رهبری‌ صد هزار نفر را در یکی‌ از تأمل‌ برانگیزترین‌ تجربیات‌ تاریخ‌ به‌ عهده‌ گرفته‌ است‌: مبارزه‌ «ساتیاگراها»، جنگی‌ بدون‌ خشونت‌. وی‌ هنگامی‌ که‌ به‌ هند باز می‌گشت‌، دیگر موهانداس‌ گاندی‌ نبود بلکه‌ «مهاتما» بود، «روح‌ بزرگی‌» که‌ آزادی‌ کشورش‌ از سلطه‌ بیگانه‌ به‌ دست‌ او، بدون‌ شلیک‌ گلوله‌ای‌ میسر می‌شد. »

 

ناشر نیز درباره کتاب اینگونه نوشته است: «اکنات‌ ایسواران‌ (نویسنده‌ کتاب‌)، در هندِ گاندی‌ رشد کرد. در سنین‌ بین‌ بیست‌ تا سی‌ سالگی‌ بود که‌ اولین‌ دیدارش‌ با گاندی‌ انجام‌ گرفت‌. قصد او از این‌ دیدار، پی‌ بردن‌ به‌ راز دگرگونی‌ او بود ـ نه‌ راز گاندی‌ سیاستمدار، که‌ راز «گاندی‌، به‌ مثابه‌ یک‌ انسان‌.» ایسواران‌ بعدها در گرماگرم‌ کار حرفه‌ای‌اش‌ به‌ عنوان‌ نویسنده‌ و استاد، به‌ تمرین‌ مدیتیشن‌ پرداخت‌ تا به‌ مدد آن‌، همان‌ دگرگونی‌ روحی‌ را در زندگی‌ خود نیز به‌ وجود آورد. او اول‌ بار برای‌ بازدید از موسسه‌ فول‌برایت‌ به‌ آمریکا آمد و در سال‌ 1960، مرکز مدیتیشنِ کوه‌ آبی‌ را در شهر برکلی‌ در ایالت‌ کالیفرنیا بنیان‌ نهاد. ایسواران‌ در حال‌ حاضر مرتباً سخنرانی‌هایی‌ در باره‌ گاندی‌، مدیتیشن‌ و شیوه‌ سیر و سلوک‌ روحی‌ در مذاهب‌ بزرگ‌ جهان‌ ایراد می‌کند. کتاب‌ حاضر با بخش‌ جدیدی‌ به‌ قلم‌ تیموتی‌ فلیندرز به‌ نام‌ «ساتیاگراها در عمل‌» و مقدمه‌ای‌ به‌ قلم‌ میشل‌ ان‌. ناگلر از دانشگاه‌ کالیفرنیا در برکلی‌ در اختیار علاقه‌مندان‌ قرار می‌گیرد.»

 

بنابراین گزارش، این ناشر همچنین در شاخه عرفان و فلسفه، کتاب  «انسان و خدا» یا یا معنای زندگی نوشته لوک فری با ترجمه عرفان ثابتی روانه بازار نشر کرده است.
در توضیح این اثر می خوانیم: «وقتی‌ دیگر معنای‌ زندگی‌ ریشه‌ در حقایق‌ مابعدالطبیعی‌ نداشته‌ باشد، چه‌ رخ‌ می‌دهد؟ آیا تلاش‌ انسان‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ استعلا به‌ تعقیب‌ موفقیت‌ مادی‌ محدود می‌شود؟ به‌ نظر نویسنده‌ کتاب‌، مدرنیته‌ و ظهور انسان‌گرایی‌ سکولار در اروپای‌ قرن‌ هجدهم‌ جستجوی‌ معنا و امر مقدس‌ را از میان‌ نبرده‌، بلکه‌ هر دو را از طریق‌ فرایندی‌ دوگانه‌ دیگرگون‌ کرده‌ است‌: انسانی‌سازی‌ امر الهی‌ و الهی‌سازی‌ امر انسانی‌.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و هر محصول فرهنگی دیگری کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =